فیلم‌های فوق‌العاده‌ای که فقط یک بار باید تماشا کرد

فیلم‌های فوق‌العاده‌ای که فقط یک بار باید تماشا کرد


منبع: گیمفا

4

1402/6/7

12:03


گاهی اوقات با اینکه برخی از فیلم‌های فوق‌العاده بسیار جذاب هستند اما فقط یک بار تماشای آن‌ها کافی است.

فیلم‌های فوق‌العاده‌ای که فقط یک بار باید تماشا کرد

گاهی اوقات با اینکه برخی از فیلم‌های فوق‌العاده بسیار جذاب هستند اما فقط یک بار تماشای آن‌ها کافی است.

مطمئناً برای شما نیز پیش آمده که به تماشای اثری بنشینید که قبلاً تماشا کرده‌اید و معمولاً آثاری را انتخاب می‌کنید که طرح داستانی ساده، جنبه‌های کمدی یا شخصیت‌های ملموس و جذاب دارند. گاهی اوقات نیز یک فیلم آن‌قدر پیچیده است که نمی‌توانید در تماشای اول آن را درک کنید و تماشای دوم به‌نوعی اجباری می‌شود.

با این حال، برخی از آثار سینمایی هستند که با وجود اینکه آثاری جذاب و فوق‌العاده محسوب می‌شوند ولی ارزش تماشای دوباره را ندارد و دلیل آن نیز ممکن است طولانی بودن فیلم، روند کند داستانی یا صرفاً موضوعات سنگین آن باشد. در ردیت، کاربران به معرفی فیلم‌هایی پرداختند که فقط یک بار تماشای آن‌ها کافی است و نیازی نیست چند بار آن‌ها را دید. همراه با ما باشید.

۱۰. فیلم جاده (The Road) – محصول سال ۲۰۰۹

فیلم The Road

فیلم The Road

فیلم «جاده» بر اساس رمانی به همین نام محصول سال ۲۰۰۶ میلادی و نوشته نویسنده فقید کورمک مک‌کارتی ساخته شده و اتفاقات آن نیز در ایالات متحده آمریکای پساآخرالزمانی و بسیار خطرناک جریان دارد. این فیلم با بازی ویگو مورتنسن در نقش پدری است که به همراه پسر نوجوانش در حال سفر در سرزمین‌های کاملاً متروکه آمریکا هستند و امیدوارند بتوانند زندگی بهتری را در بخش جنوبی و گرم‌تر آمریکا پیدا کنند.

برخی از کاربران ردیت اظهار داشتند که فیلم «جاده» اثری جالب‌توجه و خوب به شمار می‌رود که دیدن دوباره آن ارزشی ندارد و یک بار تماشای آن کفایت میکند. با این حال، برخی دیگر از کاربران اظهار داشتند که آنها بیش از یک بار این فیلم تیره، تاریک و خشن را تماشا کردند و از تماشای آن نیز لذت بردند.

۹. فیلم جوکر (Joker) – محصول سال ۲۰۱۹

فیلم Joker

فیلم «جوکر» با بازی واکین فینیکس در نقش اصلی است، نقشآفرینی که برای این بازیگر جایزه اسکار را به همراه داشت. این فیلم ساخته تاد فیلیپس توانست برداشتی تازه و تا حدودی تکاندهنده از شخصیت جوکر را برای مخاطبان به نمایش بگذارد. داستان این فیلم در اوایل دهه هشتاد میلادی در شهر گاتهام جریان دارد و کمدین استندآپ مشتاقی به نام آرتور فلک را دنبال میکند که آرام آرام بهسمت جنون پیش میرود و در درون زندگی جنایی و پر از هرج و مرج غوطهور میشود.

به خاطر پیشفرض داستانی تحریکآمیز و به تصویر کشیدن شدید سلامت روان، تماشای فیلم «جوکر» برای بار دوم دشوار است. با اینکه بسیاری از کاربران اذعان کردند که فیلم «جوکر» اثری خارقالعاده و تأثیرگذار است اما آنها اظهار داشتند که هیچ تمایلی برای دیدن دوباره این اثر سینمایی ندارند چراکه این اثر بهنحوی روی آنها اثر گذاشته که اصلاً انتظارش را نداشتند.

۸. فیلم جواهرات تراشنخورده (Uncut Gems) – محصول سال ۲۰۱۹

آدام سندلر (Adam Sandler)

فیلم Uncut Gems

فیلم «جواهرات تراشنخورده» درون خودش یکی از بهترین نقشآفرینیهای آدام سندلر را جای داده است و اثری جنایی و مهیج اضطرابآوری است که داستان یک جواهرفروش تیزهوش نیویورکی را روایت میکند. این جواهرفروش همه چیز خود را به خطر میاندازد به امید اینکه بتواند زنده بماند و این در حالی است که بدهیهایش بسیار زیاد شدهاند.

این فیلم پرتنش اثری از برادران سفدی به شمار میرود که با اینکه اثری فوقالعاده و قوی به شمار میرود اما تماشای آن حتی برای بار اول نیز دشوار است چه برسد به تماشای مجدد. این اثر سینمایی بهخوبی نوشته شده و آدام سندلر نیز توانسته نقشآفرینی درخشانی ارائه بدهد اما این اثر در زیر خود تنشهای بسیار زیادی دارد که پایان آن را بسیار پرتنش و وحشیانه کرده بود و از همین رو، تماشای دوباره آن بسیار سخت است.

۷. فیلم زندگی پی (Life of Pi) – محصول سال ۲۰۱۲

فیلم Life of Pi

فیلم Life of Pi

فیلم «زندگی پی» به بررسی موضوعات بقا و ایمان میپردازد و اقتباسی از رمان فلسفی ای نوشته یان مارتل است که در سال ۲۰۰۱ میلادی به چاپ رسیده بود. سکان کارگردانی این اقتباس سینمایی را آنگ لی در دست داشته بود و اثری درام و ماجراجویی است که عواقب یک فاجعه در دریا را نشان میدهد، جایی که یک مرد جوان با بازی سوراج شارما در کنار دیگر بازماندههایی همچون یک ببر بنگال ترسناک و باشکوه درون یک قایق قرار دارد و در دریا سرگردان است.

حتی با وجود اینکه این اثر از فرض داستانی جالب اما کند بهره میبرد، اکثر مخاطبان استدلال کردهاند که یکی بهترین جنبههای این اثر از آنگ لی، جلوههای بصری خیرهکننده آن است. برخی از کاربران اظهار داشتند که از تماشای این اثر سینمایی در بار اول بسیار لذت بردند اما تماشای مجدد آن خستهکننده بوده و تأثیری کمتری داشته است.

۶. فیلم شهدا (Martyrs) – محصول سال ۲۰۰۸

فیلم Martyrs

فیلم Martyrs

همان طور که بسیاری از افراد با این موضوع موافق هستند، فیلم «شهدا» اثری است که تماشای آن ممکن است آزاردهنده باشد و مطمئناً دوست نخواهید داشت که دوباره به تماشای آن بنشینید. این فیلم غمانگیز اثری از پاسکال لوژیه به شمار میرود و داستان سفر خطرناک زنی جوان با بازی میلن ژامپانوی را روایت میکند که به همراه دوستش با بازی مورجانا علاویی به دنبال انتقام هستند و این در حالی است که هر دوی آنها کودکآزاری را تجربه کردهاند. این زن به دنبال انتقام گرفتن از افرادی است که در کودکی او را ربودهاند و رفتار بدی با او داشتند.

فیلم «شهدا» ماهیتی وحشتناک دارد و مطمئناً تا مدت‌ها در ذهن کسانی که آن را تماشا کنند، ماندگار خواهد شد. از همین رو، بسیاری از افراد اصلاً تمایلی به تماشای دوباره آن ندارند. این اثر فرانسوی فیلمی است که قطعاً ارزش دیدن را دارد اما باید گفت که تأثیری بسیار قوی روی ذهن مخاطبان از خودش به‌جای می‌گذارد.

۵. انیمه مدفن کرم‌های شب‌تاب (Grave of the Fireflies) – ۱۹۹۸

انیمه مدفن کرم‌های شب‌تاب (Grave of the Fireflies)

انیمه Grave of the Fireflies

استودیو جیبلی برای مدت‌ها است که در حال فعالیت است و در این مدت زمان نیز توانسته فیلم‌های به‌یادماندنی بسیار زیادی را برای مخاطبان به ارمغان بیاورد و یکی از همین آثار نیز انیمه سینمایی «مدفن کرم‌های شب‌تاب» است که بدون شک، اثری متمایز و درخشان به شمار می‌رود. این انیمه که در سال ۱۹۸۸ میلادی به اکران در آمده است، بدون شک غم‌انگیزترین و دلخراش‌ترین انیمه است و داستان خواهر و برادری را روایت می‌کند که از یتیمان جنگ هستند و تلاش دارند تا در ماه‌های پایانی جنگ جهانی دوم زنده بمانند.

با وجود اینکه انیمه سینمایی «مدفن کرم‌های شب‌تاب» روایتی بسیار قدرتمند دارد که خوراکی برای فکر کردن فراهم می‌آورد و علاوه بر این، این داستان به‌شکل‌ی باورنکردنی به اجرا گذاشته است، تماشای مجدد انیمه سینمایی «مدفن کرم‌های شب‌تاب» بسیار دشوار است و این موضوع را نیز کاربران در وب سایت ردیت اذعان کردند.

۴. فیلم منچستر کنار دریا (Manchester by the Sea) – محصول سال ۲۰۱۶

فیلم Manchester by the Sea

فیلم Manchester by the Sea

فیلم «منچستر کنار دریا» داستان صنعتگر خشنی با بازی کیسی افلک را روایت می‌کند که پس از مرگ برادرش با بازی کایل چندلر به زادگاهش در نیوانگلند باز می‌گردد تا از برادرزاده ۱۶ ساله‌اش با بازی لوکاس هجز مراقبت کند. با این حال، بازگشت او پیشینه آشفته او در اینجا را بار دیگر آشکار می‌کند.

فیلم «منچستر کنار دریا» برشی از زندگی است و به بررسی غم و اندوه می‌پردازد و پر از نقش‌آفرینی فوق‌العاده و فرض داستانی مهیج است و اغلب اوقات نیز از آن به‌عنوان یکی از غم‌انگیزترین فیلم‌های این نسل یاد می‌شود. به گفته بسیاری از کاربران، فیلم «منچستر کنار دریا» یک اثر شاهکار به شمار می‌رود اما شاهکاری است که از نظر عاطفی خردکننده است و از همین رو، تماشای دوباره آن سخت است.

۳. فیلم فهرست شیندلر (Schindler’s List) – محصول سال ۱۹۹۳

فیلم فهرست شیندلر (Schindler's List)

فیلم Schindler’s List

فیلم «فهرست شیندلر» به‌عنوان یکی از بهترین فیلم‌های بیوگرافی و درباره جنگ شناخته می‌شود و اتفاقات آن نیز در لهستان تحت اشغال آلمان در جنگ جهانی دوم جریان دارد. این فیلم زندگی صنعتگری به نام اسکار شیندلر با بازی لیام نیسون را به تصویر می‌کشد که پس از مشاهده آزار و اذیت یهودیان توسط نازی‌ها، سعی دارد تا این یهودیان را به‌عنوان کارگر استخدام کند تا از این طریق، آن‌ها را از زیر این آزار و اذیت‌ها نجات بدهد.

اگرچه فیلم «فهرست شیندلر» ساخته استیون اسپیلبرگ اثری شاهکار شناخته می‌شود اما بسیاری از افراد به دلیل مضامین دشواری که در این اثر سینمایی به آن‌ها پرداخته می‌شود، نمی‌توانند تماشای دوباره آن را تحمل کنند. هر چند، برخی از کابران وب سایت ردیت اظهار داشتند که این اثر ارزش دوباره دیدن را دارد و با وجود اینکه تماشای آن سخت است اما در عین حال، بسیار الهام‌بخش و یادآور زندگی است.

۲. فیلم دوازده سال بردگی (۱۲ Years a Slave) – محصول سال ۲۰۱۳

فیلم ۱۲ Years a Slave

همان طور که از عنوان این اثر سینمایی می‌توان متوجه شد، تماشای دوباره آن چندان آسان نیست و کاملاً قابل درک است که برخی از افراد اصلاً تمایلی به تماشای دوباره این اثر ندارند. این فیلم درام و بیوگرافی بر اساس شرح حالی به همین نام نوشته سولومون نورثاب در سال ۱۸۵۳ میلادی است و داستان مردی را روایت می‌کند که در سال ۱۸۴۱ میلادی توسط دو نفر در واشنگتن دی‌سی ربوده شد و به‌عنوان برده به فروش رسید.

از آنجا که این اثر سینمایی تجربیات آزاردهنده نورثاب به‌عنوان یک برده را به نمایش گذاشته و شامل وحشیگری و تحقیر شدید است، تماشای مجدد این اثر تحسین‌شده استیو مک‌کوئین کار چندان آسانی نیست.

۱. فیلم مرثیه‌ای بر یک رؤیا (Requiem for a Dream) – محصول سال ۲۰۰۰

فیلم Requiem for a Dream

فیلم Requiem for a Dream

فیلم «مرثیه‌ای بر یک رؤیا» ساخته دارن آرونوفسکی با به تصویر کشیدن چهار شخصیت متأثر از اعتیاد (با بازی الن برتسین، جرد لتو، مارلون وینز و جنیفر کانلی) به صراحت اثر اعتیاد به مواد مخدر را به نمایش می‌گذارد و نشان می‌دهد چطور استفاده از مواد باعث تغییر حالات فیزیکی و احساسی آن‌ها می‌شود. این اثر تحسین شده و برجسته به وضوح دنیای جهنمی اعتیاد را به نمایش می‌گذارد و اثری تکان‌دهنده و بسیار ناراحت‌کننده است و از همین رو، تماشای دوباره آن کار بسیار دشواری است.


در این مطلب به معرفی فیلم‌های فوق‌العاده‌ای پرداختیم که آن‌ها را فقط یک بار باید تماشا کرد. نظر شما درباره این آثار چیست و شما چه اثر ارزشمند و فوق‌العاده‌ای را پیشنهاد می‌دهید که تماشای دوباره آن سخت است؟

منبع: کولایدر

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو