نحوه شستن کاپشن؛ نکات مهم برای شستشوی انواع کاپشن با هر جنسی

نحوه شستن کاپشن؛ نکات مهم برای شستشوی انواع کاپشن با هر جنسی


منبع: تاپ ناز

2

1402/6/8

23:15


نحوه شستن کاپشن؛ نکات مهم برای شستشوی انواع کاپشن با هر جنسی

نحوه شستن کاپشن تا حد زیادی به جنس و به نوع الیاف بکار رفته در آن بستگی دارد. کاپشن انواع مختلفی دارد و اغلب آنها ضخیم بوده و دارای حجم زیادی نیز می باشند. از این رو تمیز کردن این نوع لباس با نحوه شستن سایر لباس های دیگر کاملا متفاوت است. مهم ترین مسئله در خصوص نگهداری کاپشن شستن مناسب و به موقع آن است.

مثلا این لباس زمستانی را هرگز نباید بعد از استفاده و بدون شست و شوی کامل در کمد قرار داد. زیرا این کار موجب تجمع انواع آلودگی و باکتری در الیاف آن می شود. در نتیجه شستن آن در زمان استفاده مجدد بسیار سخت خواهد بود. گفتنی است که کاپشن های زمستانی از قیمت بالایی برخوردار هستند. بنابراین بهتر است برای سالم ماندن با چگونگی شستن صحیح آن ها آشنا شد. در ادامه نحوه شست و شوی کامل و اصولی انواع کاپشن را مورد ارزیابی قرار خواهیم داد.

مهم ترین نکات در رابطه با نحوه شستن کاپشن

نحوه شستن کاپشن؛ نکات مهم برای شستشوی انواع کاپشن با هر جنسی

نحوه شستن کاپشن با اصول و قوانینی همراه است که عدم رعایت آن ها نه تنها فرایند شست و شو درست انجام نخواهد شد، بلکه موجب آسیب دیدگی پارچه و الیاف کاپشن می شود. در نهایت نیز آنچه که در اختیار خواهیم داشت یک کاپشن دفرمه شده با لکه های متعدد و مقاوم بر روی آن است. از این رو برای شستن انواع کاپشن باید موارد ذیل را مد نظر قرار داد.

خالی کردن جیب های کاپشن

در اولین اقدام برای شستن این نوع لباس خالی کردن محتویات درون جیب ها است. معمولا در فصل زمستان به دلیل وجود هوای سرد و همچنین احتمال سرماخوردگی افراد، جیب لباس ها بخصوص پالتوها و کاپشن ها مملو از دستمال کاغذی است. در صورت خالی نکردن جیب ها از دستمال کاغذی و کاغذ بعد از تماس با اب خیس و خرد می شوند. در نتیجه تکه های خرده شده بر روی لباس پخش خواهند شد. در این حالت بجز شست و شوی مجدد راهی برای پاک کردن ان ها از روی لباس وجود ندارد.

اتیکت روی کاپشن مورد بررسی قرار داده شود

توجه به اتیکت ساده ترین و البته مهم ترین نکته در بحث شست و شوی این نوع لباس است. اغلب لباس های گرم زمستانی از جمله کاپشن دارای پارچه ای کوچک دوخته شده به قسمت داخلی مانند یقه هستند. این پارچه حاوی اطلاعات بسیار مفیدی در رابطه با نگهداری و شست و شوی لباس بر اساس ویژگی های پارچه و دوخت آن می باشد. معمولا لباس هایی که نگهداری و شست و شوی آن ها دشوار است اطلاعاتی مانند امکان شستن آن با ماشین لباسشویی، دمای مناسب آب برای شستن و برخی موارد دیگر در قسمت استر آنها قید می شود.

پیش از هر اقدامی باید عمل لکه گیری را انجام داد

بهتر است هر نوع آلودگی اعم از گرد و خاک، گل و لای، روغن و غیره را با روش های مطمئن و پیش از شیت و شوی اصلی پاک کرد. زیرا به دلیل عدم شست و شوی مداوم این نوع لباس احتمال ایجاد انواع لکه بر روی آن بسیار بالا است. بنابراین لازم است پیش از آغاز پروسه شست و شو تمامی لکه ها را با لکه بر های مناسب از بین برد.

بهترین راه برای رفع لکه های روی کاپشن استفاده از چند قطره مایع ظرفشویی است. بعد از ریختن مایع ظرفشویی باید محل ایجاد لکه را با دستمالی نرم مالش داده و بعد از چند دقیقه کف مایع را پاک کرد. سپس با دستمالی تمیز و نم دار اضافه های کف را برداشته و جای لکه را خشک کرد.

زیپ ها و دکمه های کاپشن بسته شوند

دکمه‌ ها و زیپ‌های کاپشن اغلب بزرگ و کمی هم برنده هستند. از این رو ممکن است در حین شست و شو به دست افراد آسیب بزنند. همچنین در صورت شستن کاپشن با ماشین لباسشویی ممکن است در پارچه گیر کرده و موجب پاره شدن لباس شوند. علاوه بر آن امکان خراشیده شدن شیشه جلویی ماشین لباسشویی توسط دکمه ها و زیپ های کاپشن وجود دارد. در نتیجه با بستن تمامی زیپ ها و دکمه ها می توان از بروز چنین اتفاقاتی پیشگیری کرده و فرایند شست و شو را به خوبی انجام داد.

کاپشن را پیش از شستن رفو کرد

بهتر است هر نوع شکاف، درز و یا پارگی را دوخت. وجود شکاف و یا پارگی در کاپشن موجب می شود تا در حین شست و شو این شکاف ها و پارگی ها باز تر شده و الیاف و آستر لباس از درون این درزها بیرون بزنند. از این رو لازم است پیش از شستن این نوع لباس زمستانی از سالم بودن و عدم پارگی و شکاف در دوخت آن اطمینان حاصل کرد.

حدالمقدور کاپشن را با دست شسته و تمیز کرد

 این کار موجب عدم آسیب دیدگی پارچه مورد استفاده در لباس می شود. همچنین از گلوله و جمع شدن پشم شیشه درون لباس نیز تا حد زیادی جلوگیری می کند.

نحوه شستن کاپشن پشمی

نحوه شستن کاپشن؛ نکات مهم برای شستشوی انواع کاپشن با هر جنسی

نحوه شستن کاپشن پشمی نسبت به سایر لباس های دیگر اندکی مشکل است. زیرا الیاف پشم بکار رفته در این نوع لباس ها خیلی زود تغییر حالت می دهد. علاوه بر آن شستن و خشک کردن این نوع کاپشن نیز زمان بر می باشد. برای شستن این نوع کاپشن بهتر است از آب سرد استفاده شود.

به همین دلیل مراحل لکه گیری و پاک شدن لباس با چالش های متعددی همراه است. بهترین شوینده برای تمیز کردن این نوع لباس زمستانی شامپو بچه می باشد. زیرا علاوه بر قدرت پاک کنندگی مناسب از رنگ و رو رفتگی کاپشن جلوگیری می کند. به طور کلی برای شستن کاپشن های پشمی رعایت نکات ذیل امری ضروری است.

● در صورت استفاده از ماشین لباسشویی برای شستن این نوع کاپشن باید سرعت دستگاه پایین باشد.

● در هر صورت باید لباس را با دمای پایین شست.

● به هیچ عنوان از شوینده های بسیار قوی برای پاک کردن و شستن این نوع لباس استفاده نشود.

● در صورتی که الیاف پشمی کاپشن بیشتر از ۸۰ درصد باشد، لازم است آن را جهت شست و شو به خشکشویی برد.

● پیش از شستن کاپشن در منزل از بک برس مناسب جهت تمیز کردن و رفع آلودگی های اضافی بر روی آن استفاده کرد. برای این کار باید لباس را از جایی آویزان نموده و سپس برس را از بالا به پایین بر روی آن کشید.

● باید پیش از شست و شو کاپشن با ماشین لباسشویی، آن را پشت و رو نمود‌. سپس آن را درون کیسه شستشوی مناسب گذاشته و در نهایت داخل ماشین لباسشویی قرار داد.

● در صورت شستن کاپشن با ماشین لباسشویی باید از تنظیمات مخصوص دستگاه جهت تمیز کردن هرچه بهتر لباس استفاده کرد.

موثرترین مواد برای رفع لکه ها از روی کاپشن چرمی

نحوه شستن کاپشن؛ نکات مهم برای شستشوی انواع کاپشن با هر جنسی

پیش از پرداختن به نحوه شستن کاپشن چرم بهتر است چند نکته مهم را متذکر شد. در صورتی که لکه های روی کاپشن چرمی مقاوم باشند و به راحتی قابل پاک شدن نباشند می توان از الکل رقیق شده یا خمیر دندان برای برطرف کردن کامل آنها استفاده کرد. برای این کار لازم است ابتدا کاپشن را بر روی سطح همواری قرار داد. سپس با یک اسفنج آغشته به الکل یا خمیر دندان روی لکه ها را پوشش داد.

در ادامه به آرامی اسفنج را بر روی لکه ها کشیده تا کاملا از بین بروند. بعد از پاک شدن کامل لکه ها می توان برای شیت و شوی لباس به شیوه صحیح اقدام نمود. علاوه بر مواد نام برده شده می توان از پد لاک پاکن نیز برای این کار استفاده کرد.

نحوه شستن کاپشن چرمی

نحوه شستن کاپشن؛ نکات مهم برای شستشوی انواع کاپشن با هر جنسی

چرم مورد استفاده در دوخت انواع کاپشن بسیار حساس است. از این رو بهتر است در نحوه شستن کاپشن چرمی نهایت دقت و توجه خود را بکار بست. نکته حائز اهمیت در رابطه با شستن این نوع لباس عدم استفاده از ماشین لباسشویی برای تمیز کردن آن است. زیرا ماشین لباسشویی موجب از بین رفتن سطح رویی چرم و ترک خوردن بخش های از کاپشن می شود.

همچنین در زمان شست و شو با دست نیز باید از استفاده آب داغ و چنگ زدن آن خودداری نمود. برای شستن این نوع لباس بهتر است آب ولرم را با مقداری مایع شوینده مخلوط کرد. سپس یک اسفنج یا حوله نرم را به محلول آماده شده آغشته نمود. در ادامه ان را به آرامی بر روی کاپشن کشید. این کار را باید تا حدی تکرار کرد که تمامی لکه های روی لباس از بین بروند.

در ادامه باید حوله یا دستمال نم دار دیگری را برای پاک کردن کف از روی سطح کاپشن مورد استفاده قرار داد. در ادامه شرح کامل نحوه شستن کاپشن چرمی باید یادآور شد که می توان کاپشن را در وان یا تشتی پر از آب و مایع لباسشویی غوطه ور کرد. بعد از چند دقیقه آن را از آب خارج کرده و به مدت ۱۰ دقیقه آن را به حال خود رها نمود.

بعد از گذشت مدت زمان ذکر شده آن را بر روی سطح صافی پهن کرده و به آرامی و به کمک یک اسفنج نرم آن را تمیز کرد. نکته مهم بعدی که لازم است در رابطه با تمیز کردن کاپشن چرمی مد نظر قرار بگیرد آن است که نباید لباس را مستقیما زیر فشار آب قرار داد.

نحوه شستن کاپشن بادی

نحوه شستن کاپشن؛ نکات مهم برای شستشوی انواع کاپشن با هر جنسی

مهم ترین نکته در نحوه شستن کاپشن بادی عدم قرار دادن مستقیم لباس در معرض آب است. زیرا این کار هیچ کمکی به خیس شدن کامل الیاف پارچه آن نخواهد کرد. به همین منظور لازم است ابتدا تشت یا لگن مناسبی را پر از آب کرده و داخل آن مقداری شوینده ریخت. سپس می توان کاپشن را در تشت قرار داده و با دست کمی آن را در محلول آب و شوینده حرکت داد. بعد از چند دقیقه می توان عملیات شست و شو را آغاز کرده و با حرکت دست اقدام به تمیز کردن لباس نمود. باید توجه کرد در زمان شست و شو با دست از چنگ زدن لباس خود داری کرد. زیرا این کار موجب آسیب دیدگی پارچه کاپشن می شود.

نحوه‌ شستن کاپشن بادی در جهت تمیز شدن کامل می توان پیش از خیساندن آن در اب، با استفاده از یک لکه بر مناسب لکه های ان را به خوبی پاک کرد. به این ترتیب در زمان شستن کاپشن بادی دیگر نیازی به چنگ زدن نخواهد بود. مورد مهم بعدی در رابطه با شستن این نوع لباس زمستانی خود داری از چلاندن ان است. زیرا چلاندن موجب وارد امدن اسیب به پارچه کاپشن می شود و در اصطلاح لباس دفرمه خواهد شد.

نحوه شستن کاپشن پفی

نحوه شستن کاپشن؛ نکات مهم برای شستشوی انواع کاپشن با هر جنسی

نحوه شستن کاپشن پفی چه با ماشین لباسشویی و چه با دست اندکی متفاوت تر از شستن سایر کاپشن ها است. در صورت استفاده از ماشین لباسشویی برای تمیز کردن این نوع لباس بهتر است جسمی سنگین را به همراه کاپشن در درون لباسشویی قرار داد. این کار موجب شست و شوی هر چه بهتر لباس خواهد شده و در پایان هیچ اب‌ اضافی در پارچه کاپشن باقی نخواهد ماند.

دلیل این امر هم ان است که با هر چرخش ماشین لباسشویی جسم با ضربه بر روی لباس فرود امده و اب اضافی را از لیاف پارچه بیرون خواهد کشید. البته باید توجه کرد که جسم قرار داده شده در ماشین نباید فلزی، سنگین و یا تیز باشد. برای این کار می توان از بک توپ تنیس و یا یک لنگه کفش قابل شست و شو استفاده نمود.

نکات لازم در هنگام شستن کاپشن بادی

نحوه شستن کاپشن؛ نکات مهم برای شستشوی انواع کاپشن با هر جنسی

دمای اب جهت شستن این نوع کاپشن باید مطابق با مندرجات روی لباس باشد. همچنین لازم است نوع و میزان چرخش دستگاه را مطابق با ویژگی های کاپشن پفی تنظیم کرد.

سایر نکات لازم در نحوه شستن کاپشن بادی عبارتند از

● در صورتی که مایل به قرار دادن جسم سنگین در ماشین لباسشویی در مراحل اولیه شست و شو نیستید، می توانید ان را در مراحل ابکشی و خشک کردن داخل دستگاه بیاندازید

● در صورت استفاده از ماشین لباسشویی برای شستن این نوع کاپشن باید عملیات شست و شو با اب سرد انجام شود

● در صورت انجام فرایند شست و شو با دست لازم است ابتدا تشت یا لگن را پر از اب سرد کرد. سپس مقداری مایع لباسشویی به ان اضافه نموده و محلول را با حرکات دست کاملا هم زده تا کف کند. سپس کاپشن را درون ان قرار داده و با حرکات نرم و اهسته اقدام به تمیز کردن ان نمود

● از چنگ زدن کاپشن حین شست و شو با دست جدا خود داری شود

● در زمان ابکشی از قرار دادن لباس به طور مستقیم در معرض اب خود داری شود

● اب اضافی کاپشن را با قرار دادن آن بر روی یک چهار پایه خارج نمایید

نحوه شستن کاپشن پر

نحوه شستن کاپشن؛ نکات مهم برای شستشوی انواع کاپشن با هر جنسی

در خصوص نحوه شستن کاپشن پر باید گفت که نمی توان از ماشین لباسشویی برای این کار استفاده کرد. زیرا با چرخش دستگاه پر مورد استفاده در این نوع لباس کاملا جمع و فشرده شده و فرم ان بکلی از بین می رود. بنابراین بهترین راه برای شست و شوی این نوع کاپشن، شست و شو با دست است. برای این کار کافی است مقداری صابون معمولی را در تشتی اب حل کرده و کاپشن را در ان قرار داد. سپس به ارامی و با کمک دست ان را تمیز کرد. سپس ان را بر روی وسیله ای مانند چهارپایه حمام قرار داده تا اب اضافه ان به مرور گرفته شود. چنگ زدن و چلاندن کاپشن پر موجب اسیب زدن به الیاف ان می شود.

نحوه شستن کاپشن کمرگترورنی

نحوه شستن کاپشن کمرگترورنی نیز به این شکل است که باید از آب سرد استفاده شود. همچنین از قرار دادن کاپشن در داخل لباسشویی خود داری نموده و آن را با دست تمیز کرد. کاور بکار رفته در کاپشن کمر گترورنی را از نوعی طلق ضخیم با انعطاف بالا تهیه می کنند. همچنین جنس داخلی این نوع کاپشن ها نیز از میکرو و استر پلار می باشد. از این رو لازم است در جهت حفظ فرم اولیه کاپشن ان را با حرکات اهسته دست شست و شو داد. علاوه بر ان برای گرفتن اب اضافی از چلاندن ان خود داری کرده و برای خشک شدن ان را به صورت افقی بر روی بند انداخت.

نحوه شستن کاپشن با جنس گرتکس

پیش از شرح کامل نحوه شستن کاپشن گرتکس باید گفت که این نوع لباس ها ضد اب بوده و الیاف ان را با تفلون پوشش می دهند. این کار به عدم جذب اب توسط الیاف کمک شایانی می کند. بنابراین شستن این نوع کاپشن به دو جهت بسیار سخت خواهد بود.

اول این که پارچه در زمان شست و شو به راحتی خیس نخواهد شد. همچنین در صورت بروز اشتباه در فرایند شست و شو خاصیت ضد اب بودن پارچه کاپشن از بین می رود. این نوع لباس زمستانی را می توان با استفاده از ماشین لباسشویی شست و شو داد. البته به شرطی که از دور کند دستگاه برای این کار استفاده شود. همچنین بهترین شوینده ها برای شستن این نوع لباس شوینده ای با PH خنثی می باشد.

جمع بندی

نحوه شستن کاپشن به موارد بسیاری از جمله جنس ان، نوع استر و کاور کاپشن بستگی دارد. از این لازم است پیش از اقدام برای شستن این نوع لباس زمستانی به موارد ذکر شده در متن توجه کرد. در این صورت علاوه تمیز شدن کامل لباس فرم و حالت اولیه آن حفظ خواهد شد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو