راهنمای فرودگاه مهرآباد ؛ ترمینال ها و امکانات آن

راهنمای فرودگاه مهرآباد ؛ ترمینال ها و امکانات آن


2

1402/6/12

12:34


راهنمای فرودگاه مهرآباد در این مقاله قصد داریم راهنمای فرودگاه مهرآباد به شما علاقمندان به سفر معرفی کنیم. در…

راهنمای فرودگاه مهرآباد

در این مقاله قصد داریم راهنمای فرودگاه مهرآباد به شما علاقمندان به سفر معرفی کنیم. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

فرودگاه مهرآباد تهران یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین فرودگاه‌ها در سطح کشور به حساب می‌آید که از ویژگی‌های منحصربه‌فردی برخوردار است. علاوه بر آن، این فرودگاه تا قبل از فرودگاه امام، دارای پهناورترین ترمینال‌های پرواز در سطح خاورمیانه بوده است. این فرودگاه بین المللی ۶ ترمینال دارد که هر کدام از آن‌ها، میزبان انواع پروازهای داخلی هستند.

جاهای دیدنی تهران بسیار زیادند و یکی از مقاصد عالی برای دوستداران سفر می باشد. برای سفر به تهران باید با فرودگاه مهرآباد، یعنی مقصد پروازهای داخلی آشنایی داشته باشید. فرودگاه مهرآباد در سال ۱۳۱۷ به بهره‌برداری رسید و تا سال ۲۰۱۹ میزبان پروازهای داخلی و خارجی در پایتخت بود. فرودگاه مهرآباد در تهران، میدان آزادی، خیابان معراج قرار دارد که راه دسترسی به آن بسیار آسان است. این فرودگاه امکانات بالایی دارد که همین امر موجب می‌شود مسافرین به راحتی به سفر خود ادامه دهند.

راهنمای فرودگاه مهرآباد

راهنمای فرودگاه مهرآباد

تاریخچه فرودگاه مهرآباد

مکانی که فرودگاه مهرآباد در آن ساخته شده، در زمان قدیم به روستایی به همین نام تعلق داشته است. پس از سال‌ها، این روستا به عنوان مهریه به عصمت‌الدوله واگذار شد که نام مهرآباد توسط این فرد روی منطقه گذاشته شد. در سال ۱۲۹۶، اولین پرواز هواپیمایی در سطح شهر تهران دیده شد. اولین پرواز هواپیما در ایران به اواخر جنگ ‌جهانی دوم باز می‌گردد و در طی آن، آسمان‌های تهران توسط یک هواپیما روسی طی شد. خلبان آن نیز یک فرد با تابعیت روس بود. قطعات این هواپیما به صورت جداگانه به تهران رسید و با مونتاژ آن، امکان اولین پرواز در آسمان‌ تهران فراهم شد. در اواخر جنگ جهانی دوم، خبری از برج‌های بلند تهران نبود؛ به همین دلیل، این هواپیما در نزدیکی سطح زمین به پرواز درآمد که تمام افراد شاهد پرواز این هواپیما بودند.

در بهمن سال ۱۳۰۴ اولین هواپیما در ایران ساخته شد که نام این هواپیمای آلمانی یونکرس بود. این هواپیما به صورت انحصاری فعالیت می‌کرد. پس از گذشت ۲۲ سال از ماجرای هواپیما آلمانی، ایران بزرگ‌ترین گام خود را برای صنعت هوایی کشور برداشت و با تاسیس باشگاه خلبانی توانست ۲۰ هواپیما را وارد کند و فرودگاه مهرآباد امروزی را در سال ۱۳۱۷ را افتتاح کرد. صنعت هوایی ایران در سال ۱۳۲۵ تعدادی از خلبان‌های آمریکایی را به ایران اعزام کردند تا نیروهای هوایی ایرانی را آموزش دهند. در سال ۱۳۲۸ اولین خلبان‌ها در فرودگاه مهرآباد شروع به پرواز کردند. به هنگام تاسیس فرودگاه مهرآباد، هیچ یک از کشورهای خاورمیانه به غیر از ایران فرودگاهی به این بزرگی نداشتند.

راهنمای فرودگاه مهرآباد

راهنمای فرودگاه مهرآباد

امکانات ترمینال مهرآباد

مهرآباد ۶ ترمینال دارد که هر کدام از آن‌ها امکانات متفاوتی را به مسافرین ارائه می‌دهند. ترمینال این فرودگاه از بخش‌های مختلفی تشکیل شده که هر کدام از آن‌ها، ویژگی منحصربه‌فرد خود را دارند.

ترمینال یک مهرآباد

ترمینال یک مهرآباد دارای امکاناتی همچون رستوران، سالن انتظار عمومی، کتابخانه، کافی‌شاپ، سرویس بهداشتی و غیره است. توجه داشته باشید که ترمینال یک مهرآباد به دلیل سبک معماری و قدمتی که دارد، جزو میراث ملی ایران محسوب می‌شود. این ترمینال میزبان انواع پروازهای داخلی هواپیماهای شرکت هوایی کیش ایر، زاگرس و وارش می‌باشد. در سالن ترانزیت این ترمینال، فروشگاه‌های بزرگی برای خرید سوغات و صنایع دستی وجود دارد. این ترمینال یکی از شلوغ‌ترین ترمینال‌های فرودگاه مهرآباد به حساب می‌آید.

راهنمای فرودگاه مهرآباد

راهنمای فرودگاه مهرآباد

ترمینال دو مهرآباد

ترمینال دو مهرآباد همانند ترمینال یک آن است. این ترمینال، مجهز به امکاناتی همچون انواع کافی‌شاپ‌ها، رستوران‌های سنتی، سرویس بهداشتی، نمازخانه، سالن انتظار عمومی، سالن ترانزیت، غرفه‌های تجاری، غرفه کتاب و غیره است. ترمینال دو مهرآباد میزبان پروازهای داخلی شرکت هوایی کیش ایر، زاگرس، آتا، قشم ایر، معراج، کارون نفت، ایران ایر و شرکت هوایی ایر می‌باشد. پایانه یک و دو مهرآباد دوپارکینگ طبقاتی دارند که هر کدام از آن‌ها بالای ۱۵۰۰ ماشین ظرفیت دارند.

ترمینال سه مهرآباد

ترمینال سه همانند دو ترمینال قبل، از امکانات رفاهی خوبی برخوردار است و همین امر سفر را برای مسافرین راحت می‌کند. توجه داشته باشید که این ترمینال فقط مخصوص حجج است و هیچ‌گونه پرواز دیگری به این ترمینال صورت نمی‌گیرد.

راهنمای فرودگاه مهرآباد | عکس از: Rouzbeh Fouladi

راهنمای فرودگاه مهرآباد | عکس از: Rouzbeh Fouladi

ترمینال چهار مهرآباد

ترمینال چهار مهرآباد برای خروج پروازهای داخلی به تمام شهرهای ایران است. این ترمینال میزبان شرکت‌های هوایی مانند شرکت هوایی ماهان، آسمان، اترک، تابان، کاسپین و سپاهان می‌باشد. این ترمینال دارای امکاناتی چون رستوران‌ها، سالن ترانزیت، جایگاه مخصوص برای پذیرایی از مسافرین تاخیری، بدفه سرد و گرم، کافی‌شاپ و غیره است که این امکانات صرف رفاه مسافرین می‌شود.

ترمینال پنج مهرآباد

این ترمینال از مهرآباد همچون ترمینال سه این فرودگاه به حجاج اختصاص داده شده است؛ به همین دلیل، فقط پروازهای زیارتی حج در این ترمینال صورت می‌گیرد. این ترمینال مجهز به امکاناتی همچون نمازخانه، سرویس بهداشتی، فست‌فود و غیره می‌باشد.

ترمینال شش مهرآباد

ترمینال شش مهرآباد فقط میزبان پروازهای ورودی توسط شرکت‌های هوایی آسمان، کاسپین، سپهران، ساها، تابان، ماهان، اترک و پویا است. توجه داشته باشید که در این ترمینال فقط پروازهای ورودی صورت می‌گیرد. در سالن عمومی این ترمینال، امکاناتی همچون فروشگاه یکپارچه، کافی‌شاپ، انواع فست‌فود و بوفه موجود است. پارکینگ این ترمینال ۴ طبقه دارد و تقریبا ۱۴۰۰ دستگاه را در خود جای داده است.

راهنمای فرودگاه مهرآباد

راهنمای فرودگاه مهرآباد

امکانات فرودگاه مهرآباد

در فرودگاه مهرآباد امکانات بسیاری در اختیار مسافرین قرار داده می‌شود. این امکانات برای رفاه هرچه بیشتر مسافرین در نظر گرفته شده است. از جمله امکانات ویژه فرودگاه مهرآباد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • از مهم‌ترین ویژگی‌های این فرودگاه می‌توانیم به پارکینگ‌های طبقاتی آن اشاره کنیم. در مقابل هر ترمینال ۱٫۲٫۴ سه پارکینگ طبقاتی قرار گرفته است. این سه پارکینگ تقریبا ظرفیتی حدود ۴ هزار خودرو دارند. در ترمینال ۵ یک پارکینگ اختصاصی برای حجاج قرار داده‌ شده است.
  • در این فرودگاه، انواع بانک‌ها وجود دارد که مسافرین در صورت هرگونه مشکلی از نظر بانکی می‌توانند به آن‌ها مراجعه کنند. توجه داشته باشید که در سفر خود شما به پول نقد نیاز دارید و می‌توانید آن را از بانک‌ها یا عابر بانک دریافت کنید.
  • در هر ترمینال از فرودگاه مهرآباد، انواع امکانات رفاهی و عمومی در دسترس مسافرین قرار دارد.
  • فرودگاه مهرآباد دارای خدمات فرودگاهی VIP و CIP می باشد که مسافران می توانند از آنها استفاده کنند.

راهنمای فرودگاه مهرآباد

راهنمای فرودگاه مهرآباد

سخن آخر

فرودگاه مهرآباد یکی از مهم‌ترین فرودگاه‌ها در سطح کشور ایران است که تا قبل از سال ۲۰۱۹ میزبان سفرهای داخلی و خارجی در تهران بوده است. این فرودگاه، ۶ ترمینال را در خود جای داده که هر کدام از آن‌ها از امکانات ویژه‌ای برخوردار هستند. برای دسترسی به هر یک از ترمینال‌های فرودگاه مهرآباد، شما می‌توانید از وسایله نقلیه مانند مترو، تاکسی یا خط اتوبوس استفاده کنید. توجه داشته باشید که ترمینال‌های ۳ و ۵ این فرودگاه مختص به حجاج، ترمینال ۴ مختص پروازهای خروجی و ترمینال ۶ به پروازهای ورودی اختصاص دارد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو