چگونگی انتخاب بسته بندی و 12 نکته طلایی تاثیر گذار بر کسب و کار

چگونگی انتخاب بسته بندی و 12 نکته طلایی تاثیر گذار بر کسب و کار


7

1402/6/16

00:02


چگونگی انتخاب بسته بندی و 12 نکته طلایی تاثیر گذار بر کسب و کار

پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

 

 

بسته بندی متناسب برای یک محصول را در این مقاله به صورت یک راهنمایی مختصر و مفید در 12 مورد به شما خواهیم گفت، شاید برایتان پیش آمده باشد که هنگام انتخاب جعبه ای مناسب برای بسته بندی محصول خود در سایت های مختلف کارتن سازی سردرگم و کلافه شده باشید در آخر هم جعبه مد نظر و متناسب خود را پیدا نکنید بهتر است قبل از اینکه دست به همچین کاری بزنید و خودتان را خسته کنید، ابتدا کمی تامل کنید و نگاهی متفاوت تر به محصول و نیاز آن برای بسته بندی داشته باشید، در ضمن با خواندن این مقاله می توانید آینده نگری بهتری برای کسب و کار خودتان با استفاده از یک باکس بسته بندی، پیش بینی کنید. عنوان‌های طلایی به شرح زیر است:

  1. شناخت ویژگی های محصول
  2. انتخاب بسته بندی متناسب
  3. منقسم و نگهدارنده کالا
  4. طراحی و چاپ مناسب
  5. رفع مشکلات انبار داری
  6. بهبود در حمل ونقل و ارسال
  7. تبلیغات و بهره گیری تمام پتانسیل
  8. تاثیر بسته بندی بر فروش
  9. بسته بندی خارجی بعنوان اشانتیون
  10. تاثیر دستگیره پلاستیکی بر روی بسته بندی محصول
  11. محیط زیست و ضایعات کارتن
  12. عوامل تاثیر گذار در قیمت تمام شده

 

انتخاب بسته بندی با شناخت ویژگی‌ها

ابتدا به این می پردازیم که محصول چه خصوصیاتی دارد و سپس با توجه به صحبت ها و راهنمایی مشاورین و متخصصین انتخابی مطلوب انجام می دهیم. این خصوصیات شامل موارد زیر می باشد:

  • ابعاد
  • جنس
  • وزن
  • بازار هدف

 

 

ابعاد، هر کالایی یک طول، عرض و ارتفاع دارد که برای تولید جعبه یا کارتن بسته بندی، به این اندازه ها نیاز است. جنس، شامل نرم و سخت بودن، شکننده یا مقاوم بودن می باشد، اگر محصول شما شکننده باشد در تعداد و نوع لایه های استفاده شده تغییراتی ایجاد می شود.

خوراکی و غیرخوراکی یا بهداشتی و غیربهداشتی بودن محصولات یکی از مواردی ست که در انتخاب جنس ورق مقوایی و نوع بسته بندی تاثیر گذار است، مقواهای استفاده شده در صنعت بسته بندی به دو دسته ی بهداشتی و غیربهداشتی تقسیم میشوند برای بسته بندی محصولات غذایی، خوراکی، آرایشی بهداشتی و دارویی از مقواهای بهداشتی با مهر سلامت استفاده می شود، در غیر این صورت مقواهای معمولی و گاهاً بازیافتی، مورد استفاده قرار میگیرند.

20

وزن کالای شما چقدر است؟ این امر بر روی انتخاب جنس مقوا و تعداد لایه ها و میزان گرماژ تاثیر می گذارد. زیرا اگر به این مورد توجه ویژه ای نگردد بسته انتخابی برای کالا متناسب آن نبوده و موجب آسیب به محصول و برند تجاری شما خواهد شد چون که در زمان حمل و نقل و مرجوعی بر اثر حوادث احتمالی بسته بندی نامناسب، باعث نارضایتی در بین طرفداران میشود.

منقسم جعبه و کارتن بسته بندی

21

منقسم به معنای تقسیم کننده یا نگهدارنده (هولدر) است و هنگام انتخاب یک بسته بندی، از نکاتی ست که در صورت نیاز محصول باید به آن توجه کرد. منقسم ها در انواع جعبه ها و کارتن های مقوایی متفاوت می باشند، جنس آنها بنابر محصول شما قابل تغییراست. این نگهدارنده ها محصول را درون خود برای ایمنی و امنیت بیشتر نگه می دارند تا هنگام تکان خوردن جعبه و جابجایی محصول شما دچار شکستگسی یا هر گونه آسیبی نشود.

طراحی و چاپ

هر زمان که صحبت از تبلیغات می شود، تصاویری در ذهن نقش می بندد که حاصل رنگ ها و طرح های خاص یک محصول از یک برند می باشد مانند تمامی بیلبورد های بزرگراه، بنر های مختلف، پوستر، تصویری بر روی یک وسیله ی حمل و نقل مسافربری مانند مترو و اتوبوس، یک کارتن و جعبه یا ساک کاغذی همراه با طرح چاپی و نام برند، تراکت ها، بسته بندی انواع محصولات ، آگهی های بازرگانی و غیره.

هرکدام از آنها مراحل تولید متفاوتی دارند اما در خصوص کارتن و جعبه سازی نیاز به چاپ طرح و رنگ توسط دستگاه چاپ بر روی بسته بندی می باشد، چاپ میتواند به صورت افست یا  فلکسویی باشد.

 

22

تبلیغات و تاثیر بسته بندی در فروش یک محصول

تبلیغات اجناس و محصولات تولید شده در وهله ی اول توسط چشم دیده می شوند سپس حس های دیگر مانند لامسه چشایی بویایی و شنوایی متوجه آن میشوند، پس با توجه به این صحبت ظاهر یک بسته بندی بسیار مهم و کاربردی می باشد زیرا هنگامیکه شما به قصد خرید به فروشگاهی می روید اگر بخواهید بدون در نظر گرفتن قیمت و برندینگ انتخابی انجام دهید ابتدا هر محصولی که چشمان شما را با طرح و رنگ چاپی، مجذوب خود کند اولویت شماست.

ساده تر بگوییم ...

دو نفر هم زمان وارد یک فروشگاه به قصد خرید بیسکویت و دستمال کاغذی می‎‌شوند برای اولی ظاهر و برند محصول مهم است برای دومی فقط ظاهر، شخص اول به دنبال برند مورد نظر خود توسط طرح چاپی که از آن می شناسد می گردد، چاپ روی بسته بندی برایش آشناست زیرا یکی از دلایلی که این برند را انتخاب کرده چاپ یا خدمات پس از چاپ در بسته بندی محصول می باشد.

برروی جعبه، تصویر بیسکویت را با استفاده از چاپ اُفست، برجسته کردن و یووی موضعی به زیبایی نمایان کرده اند و درب این جعبه مانند مدل کشویی به صورت سر خود عمل کرده، داخل آن یک منقسم برای چیدمان و نظم بیسکویت ها هم قرار داده شده است. تمامی این امور قبل از چشیدن مزه، دلیل بر آن شده است که مصرف کننده این بیسکویت را انتخاب کند.

23

شخص دوم برای خرید دستمال کاغذی فقط ظاهر برایش مهم  می باشد زیرا وجود جعبه بر روی میز جلو مبلی جزئی از چیدمان خانه او محسوب می شود، شاید برایتان سوال پیش بیاید که همه چیز ظاهر نیست خصوصا در موارد مصرف بهداشتی، بله صحبت شما درست ولی این مصرف کننده به دلیل تجربه و خرید جعبه های شیک و لوکس متوجه شده است که هر گرانی گاهی اوقات بی حکمت نیست، او می داند هر تولید کننده ای که برای ظاهر بسته بندی خود به این اندازه حساسیت و دقت در جزئیات انجام داده حتما به کیفیت محصول داخل آن هم توجه کرده است.

 

24

 

محصول در انبار

اگر می خواهید محصول خود را انبار کنید یا در انبارداری و انبار گردانی به کار خود سرعت دهید باید در نظر داشته باشید که آیا سفارش کارتن بسته بندی شما به نحوی است که تحمل فشار یا عایق مناسب برای رطوبت باشد؟ شمارش و تعداد موجودی در زمان انبارگردانی چقدر زمان بر است؟ کارتن های چندلایه برای جلوگیری از دفورمگی و آسیب به اجسام درون آن گزینه ی خوبی می باشد در نوع جعبه های مقوایی با بالا بردن گرماژ و جنس مقاوم مقواها، استحکام آنها نیز به نسبت بالا می رود. برای عایق مناسب خدمات پس از چاپ  انواع روکش ها اغلب اوقات می توانند برای جلوگیری از نفوذ رطوبت هنگام انبار شدن، باشند. کارتن های مادر برای ثبت آمار موجودی در کمترین زمان ممکن یکی از گزینه های کاربردی میباشد. این کارتن به تعداد مشخصی جعبه های کوچکتر را درون خود میتواند جایی دهد.

حمل و نقل

هنگام حمل و نقل و جابجایی محصول از نقطه ای به نقطه ی دیگر باید توجه داشته باشید برای جلوگیری از تکان خوردن کالا درون بسته بندی و آسیب رسیدن به آن، کارتن یا جعبه ای مستحکم همراه با یک منقسم یا هولدر(همان طور که پیش تر توضیح داده شد) مناسب برای بسته بندی کالای خود را باید در نظر بگیرید. در اکثر مواقع کارتن های 3 و 5 لایه همراه با منقسم انتخابی مطمئن برای بسته بندی کالای حساس یا شکننده می باشد.

بسته بندی خارجی بعنوان اشانتیون

 تولید کننده می تواند بیسکویتی را که به تازگی قصد تولیدش را دارد اما از بازخورد بازار تقاضا مطمئن نیست به صورت یک آفر و اشانتیون به بسته بندی خود اضافه کند، شاید بپرسید چگونه از چه راهی؟  یک جعبه بیسکویت را در نظر بگیرید جدا از تمامی زیبایی در نوع چاپ و خدمات پس از چاپ، ابعاد، مدل و جنس که یک بسته بندی با مدل درب دارویی ته قفلی  - پنجره دار طلقی به آن چسبیده است که بیسکویت تبلیغاتی درون آن قرار دارد و مصرف کننده می تواند به خوبی آن را ببیند.

این موضوع باعث می شود که او دوباره محصول شما را بخرد و هنگامی که از طعم بیسکویت جدید خوشش آمد به صورت یک مشتری رزرو شده منتظر ورود آن به قفسه های فروشگاه میشود. هم چنین کسانی که برند شما را نمی شناسند به خاطر ظاهر متفاوت بسته بندی بیسکویت، ترغیب و کنجکاو می شوند تا آن را خریداری کرده و طعم بیسکویت را بچشند زیرا همیشه تفاوت در خوب بودن و خاص بودن است و همین امر نام تجاری شما را بی اختیار در حافظه بلند مرتبه مصرف کننده نگه می دارد.

یک پیشنهاد برای آگاهی دادن از کیفیت نوع دستمال کاغذی به  مصرف کننده می توان مانند بیسکویت، یک بسته بندی نایلونی زیپ کیپ متصل به جعبه دستمال کاغذی قرار داد و درون آن تعدادی ورق دستمال کاغذی را گذاشت تا همان لحظه داخل فروشگاه فرصت تست آن توسط افراد سخت پسند امکان پذیر باشد. یادتان باشد شما میتوانید از راههای مختلفی یک بیلبورد تبلیغاتی متحرک و یا ثابت بدون حضور خودتان را به صورت یک فروشنده خاموش برای رونق کسب و کارتان بسازید.

تاثیر دستگیره بر روی بسته بندی محصول

دستگیره ها در صنعت بسته بندی به دومدل تقسیم می شوند. دستگیره های مجزا و پلاستیکی، دستگیره های مقوایی طراحی شده بر روی خوده جعبه توسط برش دایکاتی که در نوع کارتن های صادراتی میوه و موز و مدل های دیگرمیباشد. وجود دستگیره هنگام جابجایی و حمل یک امر مهم و کاربردی می باشد نوع پلاستیکی در جعبه های کیبوردی – لپ تاپی بسیار پر تقاضا و محبوب برای همگان می‌باشد.

هنگام خرید، راحتی در حمل برای مصرف کننده مهم است این احتمال را می توان داد که شخصی می خواهد 4 عدد لپ تاپ خریداری کند و با متروی شهری جابجا شود زمانیکه مشغول انتخاب یک محصول است به این مسئله نیز فکر میکند که چگونه به راحتی بتواند آنها را همراه خود حمل کند مسلماً انتخاب او لپ تابی خواهد بود که بسته بندی آن دارای دستگیره مناسب باشد در اینجا خرید به شرط یک بسته بندی خوب و فکر شده بر روی طرح آن صورت گرفته است.

25

 

دستگیره و نصب آن بر روی بسته بندی هزینه ای آنچنانی ندارد اما می تواند یک پوئن یا امتیاز مثبت برای تولید کننده کالا و متمایز کردن آن به دلیل این ویژگی در هنگام خرید بین رقبا باشد.

محیط زیست و ضایعات کارتن

همانطور که بسته بندی یک محصول برای ما مهم است تا بتواند به خوبی از آن محافظت کند و استحکام آن به گونه ای باشد که کالا هیچ گونه آسیبی نبیند، محیط زیست هم مانند همان بسته بندی در زندگی ما عمل میکند ما انسانها محصولات داخل بسته بندی محیط زیست و جهان هستی می باشیم پس باید قدردان این محافظت و حامی بودن باشیم به این صورت که از بسته بندی هایی استفاده کنیم که به محیط زیست صدمه ای وارد نکند و قابل بازیافت باشند، کارتن و ضایعات کارتن به دلیل وجود متریال های بازیافتی (الیاف کاغذی) به راحتی به چرخه ی تولید و مصرف باز میگردد این امر سبب می شود درختان کمتری قطع شوند و هوای سالم تری داشته باشیم.

عوامل تاثیر گذار در قیمت تمام شده

از زمانیکه شما یک بسته بندی را ثبت سفارش می کنید تا تحویل آن مراحل زیادی طی می شود که بسته به یک فرمول کلی، هزینه‌ی آن تغییر می کند، ابعاد + چاپ + مواد اولیه + تیراژ + حمل و نقل = هزینه ی تمام شده را مشخص میکند.

دانستنی‌ها: محاسبه آنلاین قیمت کارتن و جعبه بسته بندی در کمتر از 2 دقیقه

 

 

حرف آخر

انتخاب یک بسته بندی متناسب و مرغوب با طرح چاپی یا بدون آن می تواند همیشه نیازهای مربوط به بسته بندی محصول شما، حمل و نقل و تبلیغات را برطرف کند. بعد تمام این صحبت ها برای محصول شما مشخص می شود که چه نوع جعبه یا کارتنی تولید شود تا بتواند مناسب و محافظ محصولتان باشد. بسته بندی هر محصولی مانند لباس آن می ماند هر چقدر با دقت و جزییات بیشتری به آن بپردازید نتیجه ی بهتر و ویژه ای دریافت خواهید کرد. بسته بندی ها به صورت انواع کارتن پستی، کارتن آماده، جعبه مقوایی، هاردباکس و غیره می باشد. تمامی متریال استفاده شده در آنها از مقوای باکیفیت و قابل بازیافت ساخته شده اند، کیفیت و ظاهر یک جعبه می تواند کالای شما را در قفسه هر فروشگاهی از دیگر محصولات جدا کند.

سوالات متداول

  1. کارتن سه لایه برای وزن بالای 15 کیلو مناسبه ؟

خیر، انتخاب بسته بندی کارتن 5 لایه با ترکیب مقاوم میتواند گزینه خوبی باشد اگر با کیفیت تر میخواهید آن را لمینت کنید.

  1. اگر بخوام برای فست فود جعبه ای در نظر بگیریم چه جعبه ای مناسب است ؟

عموماً کارتن های دولایه سنگل فیس از جنس مقوای کرافت را برای فست فود با وزن بالا و جعبه های مقوایی برای وزن پایین تولید می کنند.

  1. جعبه مقوایی رو میشه داخلش رو هم چاپ زد؟

بله، هم میتونید چاپ بزنید و هم میتونید از خدمات چاپ سفلون بهره مند بشید تا داخل جعبه براق به نظر برسه.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو