راهنمای جامع خرید کارت شبکه | انتخاب کارت شبکه بر اساس کاربرد آن

راهنمای جامع خرید کارت شبکه | انتخاب کارت شبکه بر اساس کاربرد آن


منبع: فوت و فن

3

1402/6/19

06:33


در عصر تکنولوژی محال است که لپ تاپ یا کامپیوتر شخصی شما کارت شبکه در مادربرد خود نداشته باشد، اما ممکن است این قطعه کاربردی سرعت اتصال خوب یا کیفیت مناسبی نداشته و دراین صورت است که کاربران به فکر خرید کارت شبکه جدید و تعویض این قطعه می‌افتند که البته این عمل سردرگمی‌ها و پیچیدگی‌های خودش را دارد چراکه امروزه انواع مختلفی از کارت‌های شبکه در بازار موجود است که درصورت نداشتن اطلاعات کافی درباره آن‌ها ممکن است به‌هیچ‌وجه نتوانید قطعه مناسب دستگاه خود را پیدا کنید.

راهنمای جامع خرید کارت شبکه | انتخاب کارت شبکه بر اساس کاربرد آن

در عصر تکنولوژی محال است که لپ تاپ یا کامپیوتر شخصی شما کارت شبکه در مادربرد خود نداشته باشد، اما ممکن است این قطعه کاربردی سرعت اتصال خوب یا کیفیت مناسبی نداشته و دراین صورت است که کاربران به فکر خرید کارت شبکه جدید و تعویض این قطعه می‌افتند که البته این عمل سردرگمی‌ها و پیچیدگی‌های خودش را دارد چراکه امروزه انواع مختلفی از کارت‌های شبکه در بازار موجود است که درصورت نداشتن اطلاعات کافی درباره آن‌ها ممکن است به‌هیچ‌وجه نتوانید قطعه مناسب دستگاه خود را پیدا کنید.

از آن‌جایی‌که کارت شبکه یکی‌از اجزاء مهم سخت‌افزاری یک کامپیوتر یا لپ تاپ تلقی می‌شود، کسب اطلاعات کافی درباره این قطعه، ویژگی‌های آن و نکاتی که باید در زمان خرید کارت شبکه رعایت کنید جزو ضروریات بوده و ما نیز دراین مطلب سعی داریم تا تمام جوانب و اطلاعات مفیدی که می‌بایست درباره این قطعه مهم بدانید را به زبان ساده شرح دهیم، پس تا انتها همراه ما باشید … .

کارت شبکه چیست؟

کارت شبکه گاهی اوقات به اشتباه به عنوان کارت پهنای باند یا کارت اینترنت شناخته می‌شود. کارت شبکه به کامپیوتر شما امکان می‌دهد تا با استفاده از کابل به اینترنت متصل شود؛ کابل نیز به روتری متصل است که به کامپیوتر شما امکان استفاده از اینترنت را می‌دهد. اما چگونه کامپیوتر با کارت شبکه به اینترنت یا شبکه متصل می‌شود؟

کارت‌های شبکه می‌توانند از طریق یک شبکه و استفاده از سوئیچ شبکه با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. زمانی که کامپیوترها نیاز به اتصال به شبکه دیگری (به عنوان مثال اینترنت) دارند، باید از یک روتر برای مسیریابی بسته‌های شبکه صحیح استفاده کنند.

امروزه بسیاری‌از کامپیوترها به صورت Built-in دارای کارت شبکه هستند بدین معنا که مادربرد آن‌ها از یک اینترفیس شبکه‌ای آنبرد برخوردار است که دیگر نیازی به نصب این قطعه نخواهید داشت اما درمواردی ممکن است این قطعه وجود نداشته یا به خوبی کار نکند که دراین صورت شما با شناخت انواع مختلف آن و ویژگی‌های هرکدام، مدل مناسب دستگاه خود را انتخاب کرده و اقدام به خرید کارت شبکه کنید. در ضمن شما می‌توانید برای اطلاع از قیمت و خرید کارت شبکه در انواع مختلف، بر روی اینجا کلیک کنید.

کاربرد کارت شبکه

کارت شبکه می‌تواند کاربردها و وظایف مختلفی در دستگاه شما داشته باشد که اصلی‌ترین آن اتصال به شبکه وای فای و اینترنت است اما جدا از آن، داشتن این قطعه امکانات دیگری به همراه دارد که در ادامه به شرح آن‌ها خواهیم پرداخت:

1. برقراری ارتباط بین کامپیوتر و دستگاه‌های دیگر

یکی‌از امکاناتی که شما با خرید کارت شبکه به‌دست خواهید آورد، قابلیت اتصال دستگاه شما به دستگاهی دیگر یا شبکه مرکزی است؛ البته این نکته را فراموش نکنید که کارت شبکه برای برقراری ارتباط بین دستگاه‌های مختلف یا اتصال به اینترنت نیاز به یک روتر دارد.

2. تبدیل داده‌ها

یکی‌دیگر از امکاناتی که شما با خرید کارت شبکه به‌دست می‌آورید، تبدیل داده‌ها است، بدین‌صورت که داده‌های سریالی از طریق گذرگاه BUS کامپیوتر و در حالت موازی حرکت می‌کنند که با برخورد به کارت شبکه، از حالت سریالی به موازی یا بالعکس تغییر می‌کنند.

3. ارائه IP اختصاصی

آخرین امکانی که شما با خرید کارت شبکه دریافت می‌کنید، IP اختصاصی است؛ بدین‌صورت که آدرس سخت‌افزاری دستگاه شما درون تراشه ROM موجود در کارت شبکه است که کاملاً منحصربه‌فرد بوده و باعث تمایز کامپیوترهای یک شبکه از دیگری می‎شود.

انواع کارت شبکه

حال پس‌از آن‌که نسبت به ماهیت و چیستی این قطعه مهم آگاهی پیدا کردید وقت آن رسیده که با انواع کارت شبکه نیز آشنا شوید تا بتوانید به‌راحتی مدل موردنیاز خود را پیدا کرده و سپس اقدام به خرید کارت شبکه کنید.

1. کارت شبکه سیمی

کارت شبکه سیمی به صورت اینترنال در داخل سیستم نصب می‌گردد؛ به‌گونه‌ای که داخل کیس و روی اسلات‌های خالی مادربرد شما جای‌گذاری می‌شود و نوع آن نیز بستگی به نوع اسلات‌ها دارد.

2. کارت شبکه بی سیم

اگر قصد دارید کامپیوتر یا لپ تاپ خود را به اینترنت یا وای فای متصل کنید، کارت شبکه وایرلس بهترین انتخاب است؛ این نوع کارت شبکه نیز همانند کارت شبکه سیمی درون اسلات مادربرد سیستم شما قرار می‎گیرد.

3. کارت شبکه USB

کارت شبکه اکسترنال یا USB می‌تواند به دوصورت سیمی و بی‌سیم باشد به‌طوری‌که یک سمت آن دارای کابل USB بوده و به راحتی به لپ تاپ یا کامپیوتر شما متصل می‎شود و سمت دیگر آن پورت مخصوص اتصال کابل شبکه را دارد.

نکات مهم در زمان خرید کارت شبکه

هنگامی که سیستم شما از کارت شبکه قدرتمندی برخوردار باشد، سرعت اتصال به اینترنت تقویت شده و ارتباطات شما با جهان خارج نیز بسیار مطمئن‌تر و باکیفیت‌تر خواهد شد؛ ازاین‌رو دراین بخش قصد داریم تا ویژگی‌های یک کارت شبکه خوب و نکاتی که در زمان خرید کارت شبکه باید به آن‌ها توجه داشته باشید را برای شما عزیزان شرح دهیم:

1. سرعت مناسب

یکی‌از نکاتی که باید در هنگام خرید کارت شبکه به آن دقت کنید این است که اگر از یک شبکه اینترنت با سرعت بالا (مثلاً 100 مگابایت بر ثانیه) استفاده می‌کنید، مطمئناً باید کارت شبکه‌ای را انتخاب کنید که مناسب این سرعت باشد و انتخاب یک کارت با سرعت مثلاً 10 مگابایت بر ثانیه کاملاً اشتباه است؛ اما این نکته را فراموش نکنید که کارت‌های شبکه جدید مثل کارت شبکه تی‌ پی لینک توانایی سوئیچینگ بین سرعت 10 و 100 مگابایت بر ثانیه را دارند.

2. سازگاری با اسلات‌های مادربرد

نکته دیگری که در زمان خرید کارت شبکه باید به آن دقت کنید، سازگاری قطعه با نوع اسلات‌های خالی مادربرد سیستم شما است؛ امروزه باتوجه به نوع اسلات‌ها، کارت‌های شبکه متفاوتی وجود دارند مثلاً کارت‌های ISA در اسلات‌های ISA نصب می‎شود یا کارت‌های PCI در اسلات‌های خالی PCI نصب می‌شوند و در نتیجه باید کارت شبکه موردنظر خود را براساس اسلات‌های خالی مادربرد انتخاب کنید.

3. بافرینگ

توجه به قطعه بافر نیز جزو نکاتی است که در هنگام خرید کارت شبکه باید به آن دقت کنید چراکه بافر درواقع همان رم یا حافظه تراشه است که برروی کارت شبکه قرار دارد و از آن برای نگهداری اطلاعات در انتظار پردازش یا انتشار آن‌ها استفاده می‌شود.

4. DMA

یکی‌دیگر از نکاتی که در هنگام خرید کارت شبکه باید به آن دقت کنید، پشتیبانی از قابلیت DMA است چراکه با داشتن این قابلیت سیستم شما به‌راحتی می‌تواند بدون استفاده از پردازنده اطلاعات را ارسال و دریافت کند.

5. Bus Mastering

آخرین نکته‌ای که در زمان خرید کارت شبکه باید به آن توجه کنید، قابلیت Bus Mastering است؛ نوعی از کارت‌های شبکه با داشتن این قابلیت می‌توانند بدون هیچ واسطه‌ای به حافظه رم دسترسی پیدا کرده و Bus را کنترل کنند و در نتیجه اطلاعات را از طریق رم کامپیوتر ارسال یا دریافت خواهند کرد.

چگونه می‌توانم کارت شبکه موردنظرم را خریداری کنم؟

یکی‌از سوالاتی که بسیاری از کاربران را به خود مشغول کرده این است که پس‌از انتخاب کارت شبکه موردنظر، چگونه می‌توانم آن را با بهترین قیمت خریداری کنم؟ برای پاسخ به این سوال باید بگوییم که انتخاب و خرید کارت شبکه فرآیندی آسان نیست و شما باید در اولین قدم فروشگاهی را پیدا کنید که علاوه‌بر ارائه اجناس اصل و با کیفیت با بهترین قیمت، بتواند شما را دراین روند یاری دهد؛ ازاین‌رو بهترین مکانی که برای خرید این قطعه مهم می‌توانیم به شما پیشنهاد دهیم، فروشگاه اگزو گیم است.

مزایای خرید کارت شبکه از اگزو گیم چیست؟

اولین نکته‌ای که اگزو را از فروشگاه‌های دیگر متمایز می‌کند، فعالیت تخصصی و طولانی مدت این فروشگاه در زمینه فروش تجهیزات شبکه، قطعات کامپیوتری، لپ تاپ، کنسول بازی و غیره است و به‌عنوان نماینده برندهای معتبری چون تی پی لینک، دی لینک، اینتل، ایسوس و غیره این اطمینان را می‌دهد که محصولات اصل را با بهترین قیمت و بسته‌بندی در اختیار کاربران قرار داده و مشاوران این مجموعه نیز همواره در تلاش‌اند تا شما عزیزان را در فرآیند خرید محصول موردنظر خود یاری دهند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو