بازسازی غضروف و درمان آرتروز با سلول‌های بنیادی

منبع: تکراتو

5

1402/6/22

11:00


دانشمندان موفق به درمان آرتروز با سلول‌های بنیادی شدند. این برای اولین بار است که دانشمندان به این موفقیت بزرگ دست یافته‌اند.

بازسازی غضروف و درمان آرتروز با سلول‌های بنیادی

دانشمندان موفق به درمان آرتروز با سلول‌های بنیادی شدند. این برای اولین بار است که دانشمندان به این موفقیت بزرگ دست یافته‌اند.

بازسازی غضروف و درمان آرتروز با سلول‌های بنیادی توسط دانشمندان و با حضور مارک ویلکینسون، استاد دانشگاه شفیلد با موفقیت انجام شد. محققان برای آزمایش این روش نخست توانستند غضروف‌های یک گوریل مبتلا به آرتروز را احیا کرده و در آینده امید دارند که این روش در تست انسانی نیز نتیجه‌بخش باشد. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که سلول‌های بنیادی می‌توانند به دردهای آرتروزی پایان دهند.

بیشتر بخوانید: بازسازی عطر مومیایی باستانی توسط دانشمندان؛ رایحه‌ای به قدمت 1450 سال!

درمان آرتروز با سلول‌های بنیادی محقق شد

لیزل که در ۱۵ آوریل ۱۹۷۷ در باغ‌وحش فرانکفورت به دنیا آمد، اکنون حدود ۱۰ سال از عمر طبیعی گوریل‌ها در طبیعت،‌ بیشتر عمر کرده است.

به‌طور کلی، حیواناتی که در باغ‌وحش‌ها نگهداری می‌شوند بیشتر از همتایان وحشی خود عمر می‌کنند. از طرفی، این طول عمر بیشتر باعث می‌شود که آنها بیشتر در معرض بیماری‌های مرتبط با سن،‌ مانند آرتروز قرار گیرند.

بازسازی غضروف و درمان آرتروز با سلول‌های بنیادی

«اندر سس» (Endre Sós)، دامپزشک ارشد باغ‌وحش بوداپست، عقیده دارد که روش‌های پیشرفته دامپزشکی، به‌ویژه در باغ‌وحش‌های مدرن باعث افزایش طول عمر در بسیاری از گونه‌ها ازجمله میمون‌ها می‌شود. او ارائه بهترین مراقبت‌های پزشکی و بهترین کیفیت زندگی را با توجه به سن و شرایط این حیوانات،‌ از وظایف مهم دامپزشکان باغ‌وحش می‌داند و امیدوار است که درمان با سلول‌های بنیادی، دوران جدیدی را در این عرصه به‌وجود آورد.

استئوآرتریت یا همان بیماری شایع آرتروز، در نتیجه فرسایش غیرقابل بازگشت غضروف در مفاصل ایجاد می‌شود. این بیماری معمولاً درمانی ندارد و تنها علائم مربوط به درد را می‌توان در بیمار کنترل کرد. طبق این گزارش،‌ هدف محققان از درمان آرتروز با استفاده از سلول‌های بنیادی، بازسازی غضروف آسیب‌دیده است که درنهایت منجر به کاهش علائم در بیماران می‌‌شود.

سلول‌های بنیادی مزانشیمی که لیزل دریافت کرد، از بافت چربی یک گوریل جوان به‌نام N’yaounda جدا شد که سال گذشته تحت عمل جراحی قرار گرفته بود. این سلول‌ها توسط تیمی در «مرکز سلول‌های بنیادی ایکس» که در درمان حیوانات از طریق سلول‌های بنیادی تخصص دارد، جداسازی،‌ خالص‌سازی و کشت داده شد و بعد به‌صورت منجمد از آن نگهداری به عمل آمد.

درمان با سلول‌های بنیادی، راه‌حلی برای پایان دردهای آرتروزی

ویلکینسون می‌گوید: «از اینکه بخشی از این تیم بوده،‌ این عمل پیشگامانه را انجام داده و فرصتی برای درمان آرتروز لیزل داشته است، بسیار احساس خوشحالی می‌کند. این عمل به‌نظر کاملاً موفقیت‌آمیز بوده است بااین‌حال محققان لیزل را از نزدیک زیر نظر دارند تا ببینند آیا این درمان بر روی او به‌اندازه‌ای که روی سگ‌ها و اسب‌ها مؤثر بوده است، تأثیر خواهد داشت یا خیر.»

بازسازی غضروف و درمان آرتروز با سلول‌های بنیادی

«اندر کیس توث»، دیگر استاد دانشگاه شفیلد و بنیان‌گذار مرکز سلول‌های بنیادی ایکس، تأکید دارد:

آن‌ها بهبودی لیزل را از نزدیک دنبال می‌کنند و امیدوارند که شاهد بهبود قابل‌توجهی در حرکات و استفاده از پای مبتلا به آرتروز در او باشند. او اظهار امیدواری می‌کند که این رویه برای بستگان نزدیک لیزل نیز انجام گیرد.

ویلکینسون می‌گوید: «محققان اکنون درحال طی‌کردن مراحل اولیه توسعه درمانی مشابه برای انسان هستند و امیدوارند به یک راه‌حل واقعی برای پایان‌دادن به درد و رنج ناشی از آرتروز دست یابند.»

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص درمان آرتروز با سلول‌های بنیادی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

.

منبع: دیجیاتو

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو