گوشی آیفون ۱۵ پرو | بررسی جدیدترین محصول اپل

گوشی آیفون ۱۵ پرو | بررسی جدیدترین محصول اپل


منبع: پلازا

2

1402/6/28

09:02


گوشی آیفون ۱۵ پرو | بررسی جدیدترین محصول اپل

گوشی آیفون ۱۵ پرو بالاخره بعد از مدت ها انتظار توسط اپل معرفی شد. اپل در روز 13 سپتامبر گوشی های جدید خود یعنی گوشی iPhone 15 Pro و همینطور نسخه پرو مکس را معرفی کرد و خبر عرضه این گوشی را منتشر کرد. در این مقاله به معرفی گوشی آیفون 15 پرو اپل خواهیم پرداخت.

امسال هم مانند سال های گذشته کوپرتینو کالیفرنیا میزبان رویداد سالیانه اپل بود که در آن اپل خیال طرفداران خود را راحت کرد و بالاخره از گوشی‌های جدید خود یعنی سری آیفون 15 و همینطور سایر زیر مدل های آن مانند گوشی آیفون ۱۵ پرو و آیفون 15 پرومکس نیز پرده برداری کرد و مشخصات آنها را برای علاقه مندان ارائه داد. در این مقاله قرار است با هم به سراغ بررسی یکی از مدل های خوب و پر امکانات از سری گوشی های جدید آیفون یعنی گوشی آیفون ۱۵ پرو برویم و ببینیم این گوشی می تواند انتظاراتی که از آن می رود را برآورده کند یا خیر.

فهرست مطالب

مشخصات گوشی آیفون 15 پرو اپل

با یک بررسی سطحی می توان متوجه شد که شرکت اپل امکانات متعدد و خوبی را برای این گوشی در نظر گرفته است و به نظر نمی رسد که این گوشی کاربران را ناامید کند. در جدول زیر می توانید مشخصات گوشی آیفون 15 پرو اپل را به صورت کلی و اجمالی مشاهده کنید.

ویژگی‌هاگوشی iPhone 15 Pro
نمایشگر6.1 اینچی LTPO سوپر رتینا XDR OLED با رفرش‌ریت 120 هرتز
پردازندهاپل A17 پرو
سیستم عاملiOS 17
حافظه/رم8 گیگابایت رم | حافظه 128/256/512 گیگابایت و یا 1 ترابایت
دوربین‌‌ها12 + 12 + 48 با زوم اپتیکال 3 برابر
دوربین سلفی12
باتری3274 میلی‌آمپر
قیمتاز 999 دلار

در ادامه مقاله با هم به بررسی موردی امکاناتی که برای گوشی آیفون 15 پرو اعلام شده است خواهیم پرداخت و این گوشی را معرفی می کنیم.

معرفی گوشی آیفون ۱۵ پرو

رویداد سالیانه اپل که در ماه سپتامبر برگزار می شود، برای خیلی از علاقه مندان به دنیای تکنولوژی یکی از مورد انتظار ترین رویداد ها است و می توان گفت خیلی از کاربران اپل چشم انتظار محصولاتی هستند که در این رویداد آنها را اعلام می کنند. معمولا ده یا پانزده روز پس از اعلام محصولات جدید شاهد صف کشیدن پشت درهای اپل استور ها هستیم و علاقه مندانی که می خواهند در استفاده از این محصولات جدید اولین باشند، برای خرید آنها به طرف این مغازه ها هجوم می آورند. گوشی های سری 15 آیفون یعنی گوشی آیفون ۱۵ پرو، پرومکس و پلاس گوشی هایی بودند که در این رویداد معرفی شدند و پر مخاطب ترین بخش آن به شمار می روند.

بر اساس تصاویر گوشی آیفون ۱۵ پرو که در سایت رسمی اپل منتشر شده است، اپل برای این گوشی نیز از همان استایل دوربین سه ماژوله خود استفاده کرده است و صفحه نمایش نیز تا حد زیادی به همان صورت آیفن 14 است. به نظر می رسد خلاقیت چندانی در طراحی گوشی آیفون 15 پرو اپل به کار گرفته نشده باشد. البته از نظر ویژگی ها و فیچر هایی که معرفی کرده است، باید گفت اگر تمام تلاش خود را کرده است که سطح محصول جدید را بالا برده و کاربران را از این نظر راضی و خوشحال نگه دارد.

در ادامه با هم ویژگی های سخت افزاری گوشی آیفون ۱۵ پرو را بررسی خواهیم کرد.

معرفی گوشی آیفون ۱۵ پرو

سخت افزار گوشی iPhone 15 Pro

همانطور که می دانید اپل معمولا از سخت افزار اختصاصی و سفارشی ساخته خود استفاده می کند که چندان نمی توان آنها را با سایر پردازنده ها مقایسه کرد. اما از نظر بنچمارک ها و تست هایی که برای آنها ارائه می شود، همیشه جزو بهترین ها بوده اند. در پردازنده ی گوشی آیفون 15 پرو اپل از تراشه سه نانومتری A17 Pro استفاده شده است که می توان در حال حاضر آن را بالاترین پردازنده موبایل جهان دانست. این پردازنده از پردازنده A16 Bionic چهار نانومتری که در آیفون 14 پرو و آیفون 14 پرو مکس استفاده شده بود نیز دو مدل بالاتر می باشد.

اگر بخواهیم نمونه مشابهی را برای این پردازنده نام ببریم می توانیم به اسنپدراگون 8 نسل 3 اشاره کنیم که فقط قرار است در تعداد معدودی از گوشی ها مانند سری سامسونگ گلکسی S24 و یا وان پلاس 12 به کار رفته است و پردازنده ای بسیار گران قیمت به حساب می آید. البته باید اضافه کرد که Apple A17 Pro از اسنپدراگون 8 نسل 3 نیز بهتر ظاهر شده است و در مواردی مانند تطابق با پردازنده های گرافیکی عملکرد بالاتری را داشته است.

پردازنده گرافیکی گوشی آیفون ۱۵ پرو نیز از نوع Apple GPU شش هسته ای است. این پردازنده قدرتمند یک هسته پردازشی از گوشی های آیفون 14 و 14 پرومکس بیشتر دارد و می توان گفت یکی از بهترین ها در پردازنده های بالارده گرافیکی می باشد. استفاده از این پردازنده گرافیکی و همینطور چیپ فوق العاده سریع و قوی A17 Pro نوید بخش قابلیت های گیمینگ حرفه ای و خوبی برای کاربران گوشی آیفون ۱۵ پرو خواهد بود.

حافظه داخلی و رم گوشی iPhone 15 Pro هم با حداقل های بالاتری از مدل های قبلی عرضه می شود. از نظر حافظه داخلی گوشی آیفون ۱۵ پرو با حافظه های 128 گیگابایت، 256 گیگابایت، 512 گیگابایت، و یک ترابایت ارائه می شود که تمامی انواع این حافظه از نوع NVMe بوده که سریعترین و بهترین تکنولوژی برای فضای ذخیره سازی به حساب می آید. اما از نظر رم، تمامی این نسخه ها با رم 8 گیگابایتی عرضه می شوند.

سخت افزار گوشی iPhone 15 Pro

دوربین گوشی iPhone 15 Pro

دوربین به کار رفته در گوشی آیفون ۱۵ پرو یک دوربین سه ماژوله است که مانند گوشی های سری قبلی آن طراحی شده است. ماژول اصلی این دوربین یک دوربین 48 مگاپیکسل حرفه ای با تکنولوژی PDFA است و sensor-shift OIS است. دوربین دوم یک دوربین 12 مگاپیکسلی تله‌فوتو با زوم اپتیکال 3 برابر و دوربین سوم نیز 12 مگاپیکسلی و از نوع اولترا واید است.

نکته نا امید کننده در مورد دوربین گوشی آیفون ۱۵ پرو این است که تمامی مشخصات این دوربین با دوربین آیفون 14 و 14 پرو مکس کاملا یکسان بوده و هیچ ارتقای سنگینی در این میان به چشم نمی خورد. البته به گفته شرکت اپل دوربین گوشی آیفون ۱۵ پرو از نظر کیفیت در تشخیص رنگ، بهبود داده شده است و یک سنسور برای تنظیم نور به آن اضافه شده که می تواند قابلیت حالت شب یا همان Night Mode را تشدید کند.

دوربین گوشی iPhone 15 Pro

تاریخ عرضه ی گوشی iPhone 15 Pro

همانطور که در ابتدای این مقاله هم اشاره کردیم این گوشی در تاریخ 13 سپتامبر یعنی 21 شهریور ماه به صورت رسمی در رویداد سالیانه اپل معرفی شد و بر اساس  خبر های اعلام شده قرار است در تاریخ 23 سپتامبر یعنی 10 روز بعد از معرفی به بازار عرضه شود. با توجه به سابقه اپل و خوش قول بودن آن به احتمال زیاد این گوشی در تاریخ معین عرضه خواهد شد.

در مورد حضور این گوشی در بازار ایران نیز باید گفت که معمولا سر و کله محصولات جدید اپل بعد از یک یا دو روز از عرضه جهانی در بازار ایران نیز قابل خرید و فروش خواهند بود. اما اینکه این گوشی هم مانند آیفون 14 به مشکل رجیستری بخورد یا نه و برطرف کردن این موارد چقدر طول بکشد، مساله ای است که نمی توان روی آن نظر داد.

قیمت گوشی آیفون 15 پرو اپل

برای قیمت دقیق این گوشی لازم است تا زمان انتشار صبر کنیم و ببینیم که در بازار قیمت تمام شده آن به چه صورتی خواهد بود. اما بر اساس آنچه اعلام شده است قرار است این گوشی با قیمتی در محدوده 999 دلار تا 1199 دلار، برای نسخه های مختلف آن در بازار عرضه شود.

قیمت گوشی آیفون 15 پرو اپل

مزایا و معایب گوشی آیفون ۱۵ پرو

در مورد مزیت های آیفون پرو باید گفت که بیشتر آنها حول محور ارتقای سخت افزاری می چرخد و تغییر چندانی را با آیفون 14 نداشته است. در مورد معایب نیز گزینه های مختلفی وجود دارند که البته باید گفت برای پیدا کردن عیب و ایرادات باید صبر کنیم تا گوشی آیفون ۱۵ پرو به بازار عرضه شود و آن وقت است که مشخص می شود اوضاع چطور خواهد بود. ممکن است مشکلاتی مانند آنچه که برای لنز دوربین آیفون 14 ایجاد شد، در این گوشی نیز ایجاد شود.

به طور کلی می توان مزایا و معایب مورد انتظار برای این گوشی را به این صورت عنوان نمود:

مزایای گوشی آیفون 15 پرو اپل

  • پردازش بسیار سریعتر نسبت به مدل های قبلی؛
  • سنسور جدید دوربین که باعث بهبود تصاویر نسبت به آیفون 14 شده است؛

مزایای گوشی آیفون 15 پرو اپل

معایب گوشی iPhone 15 Pro

  • عدم ارائه طراحی جدید نسبت به مدل های قبلی؛
  • عدم افزایش کیفیت لنز های دوربین نسبت به آیفون 14؛
  • عدم پشتیبانی از کارت حافظه؛
  • عدم پشتیبانی از خروجی صدای جک 3.5 میلی متری؛
  • باتری ضعیف با توجه به ویژگی ها و قدرت پردازشی؛

نتیجه گیری

در این مقاله با هم به بررسی گوشی آیفون ۱۵ پرو پرداختیم. این گوشی که به تازگی و در رویداد سالیانه اپل معرفی شده است، یکی از مورد انتظار ترین دستگاه ها برای کاربران آیفون بود که می توان گفت تا حدودی انتظارات کاربران را برآورده کرده است. هرچند که طراحی این گوشی نسبت به مدل های قبلی هیچ تغییری نداشته است، دوربین آن ارتقای جزئی پیدا کرده و از نظر حافظه داخلی نیز هیچ تغییری در آن مشاهده نمی شود، اما باز هم اصلاحاتی که روی پردازنده انجام گرفته و سایر ویژگی های گوشی آیفون 15 پرو اپل آن را به یکی از بهترین ها تبدیل کرده است. در صورتی که نظری در مورد این گوشی دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو