دمنوش های ممنوع در دوران بارداری که هرگز نباید بنوشید

منبع: آرگا

3

1402/6/28

16:12


همان طور که می دانید دمنوش ها یکی از پر طرفدارترین نوشیدنی ها هستند که به خوبی می توانند مایعات مورد نیاز بدن را تأمین کنند. اگرچه برخی دمنوش ها در دوران بارداری برای رفع حالت تهوع، کاهش خطر زایمان، درمان سرماخوردگی، درمان عفونت های ادراری و کوتاه شدن مدت زایمان مفید هستند، با این حال مصرف برخی دمنوش ها در بارداری ممنوع اعلام شده است.

مواد غذایی و مایعات مصرفی مادران باردار در دوران بارداری به ویژه سه ماهه اول بارداری از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. گذشته از این در ماه های پایانی بارداری به دلیل عبور داروها و مواد از سر راه جفت و تأثیرات منفی داروها حتما باید در خصوص تغذیه احتیاط بیشتری به خرج داد. در واقع مواد مصرفی مادر نه تنها می تواند به حفظ سلامت جنین کمک کند، بلکه سلامت او را در سنین بالاتر تضمین خواهد کرد. به یاد داشته باشید که مصرف برخی دمنوش ها در دوران بارداری و شیردهی برای مادر و جنین ممنوع است. این دمنوش ها می توانند سلامت مادر و جنین را به خطر انداخته و حتی به سقط منجر گردند. در ادامه مطلب به دمنوش های ممنوع در بارداری اشاره خواهیم کرد.

 دمنوش های ممنوع دوران بارداری را بشناسید!

علی رغم این که دمنوش های مفید بسیاری برای دوران بارداری وجود دارند، امادمنوش هایی وجود دارند که خانم های باردار باید از مصرف آن ها اجتناب کنند. در ادامه به برخی از مهم ترین دمنوش های ممنوع بارداری اشاره خواهیم کرد.

دمنوش های ممنوع برای خانم های باردار

دمنوش گل گاو زبان

گل گاو زبان حاوی مقادیر زیادی آلکالوئید است که مصرف آن در دوران بارداری می تواند با آسیب هایی به مادر و جنین همراه باشد.

دمنوش زعفران

مصرف مقادیر زیاد دمنوش زعفران می تواند به انقباضات رحم و در ادامه آن سقط جنین منجر شود.

دمنوش کاسنی

به جرأت می توان گفت دمنوش کاسنی یکی از خطرناک ترین دمنوش ها در دوران بارداری است. مصرف این دمنوش در دوران بارداری می تواند موجب شروع چرخه قاعدگی شده و با خطر سقط جنین همراه باشد.

چای سبز

چای سبز یکی دیگر از دمنوش های ممنوع بارداری است. وجود مقادیر بسیار زیاد کافئین در چای سبز می تواند مانع از جذب فولات در بدن شود. به همین خاطر اگر تمایل به مصرف این چای دارید، بهتر است مقدار آن را به یک لیوان در روز کاهش دهید.

دمنوش پونه

دمنوش پونه یکی از مضرترین دمنوش ها در دوران بارداری است. پونه می تواند باعث انقباضات رحمی شود و مشکلاتی مانند سقط جنین را به همراه داشته باشد.

استفاده از چه دمنوش هایی در بارداری ممنوع است؟

دمنوش شیرین بیان

ریشه گیاه شیرین بیان منجر به زایمان زودرس می شود که می تواند برای جنین بسیار خطرناک باشد.

دمنوش جعفری

دمنوش جعفری از دمنوش های ممنوع و مضر دوران بارداری است. ریشه این گیاه بر رشد جنین داخل رحم مادر تأثیر می گذارد و در موارد حاد به سقط جنین منجر می شود.

دمنوش مریم گلی

این دمنوش از جمله دمنوش های غیر مجاز در دوران باداری است. وجود توژون موجود در این دمنوش می تواند با فشار خون بالا و در نهایت سقط جنین همراه باشد.

دمنوش زنجبیل

در خصوص مصرف زنجبیل در دوران بارداری حتما جانب احتیاط را رعایت کنید. ترکیبات موجود در زنجبیل چه به شکل دمنوش و چه به صورت ادویه در گذشته به منظور درمان استفراغ و حالت تهوع توصیه می شد. اما در سال های اخیر گزارش شده است که مصرف زنجبیل با عوارضی برای بدن همراه است. به همین خاطر بهتر است مصرف آن در دوران بارداری با احتیاط انجام شود. از شایع ترین عوارض زنجبیل در دوران بارداری می توان به سوزش سر دل، مشکلات تنفس نوزاد، زردی نوزاد، تهوع و استفراغ اشاره کرد.

دمنوش های مضر در بارداری

دمنوش شنبلیله

مصرف شنبلیله می تواند باعث ناهنجاری های سیستم اعصاب مرکزی جنین و در نهایت سقط جنین منجر شود.

سخن پایانی

به صورت کلی بهتر است در مصرف هیچ دمنوشی در دوران بارداری زیاده روی نکنید. اغلب مادران با توصیه آشنایان و بدون داشتن هیچ گونه اطلاعاتی اقدام به مصرف بی رویه دمنوش ها می کنند. غافل از آن ها بسیاری از دمنوش ها می توانند با اثرات مخربی بر سلامت مادر و جنین او همراه باشند. لازم است که مادران از فواید و مضرات مصرف دمنوش ها آگاهی کافی داشته باشند و در صورت اطمینان از ایمن بودن این گیاهان و با توصیه پزشک، اقدام به مصرف دمنوش های گیاهان دارویی نمایند.

امیدواریم مطالب این مقاله برای شما عزیزان مفید بوده باشد. در پایان پیشنهاد می کنیم مقالات دمنوش های مفید در بارداری، بابونه در بارداری، خواص دمنوش آویشن و خواص دمنوش رزماری را نیز مطالعه فرمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو