خواص دمنوش رزماری و تاثیر نوشیدن چای رزماری بر سلامتی

خواص دمنوش رزماری و تاثیر نوشیدن چای رزماری بر سلامتی


منبع: آرگا

3

1402/2/9

21:41


دمنوش گیاه رزماری یا اکلیل کوهی طبع گرم و خشکی دارد و از نظر خواص از زمان های بسیار کهن با محبوبیت همراه بوده است. در این مطلب با انواع خواص دمنوش رزماری آشنا می شوید.

می توان گفت دمنوش رزماری یا اکلیل کوهی یکی از بهترین انواع چای های گیاهی است که خواص و فواید متعددی دارد. اگر مایلید تا از خواص دمنوش رزماری اطلاع یابید با ادامه مطلب همراه آرگا باشید.

انواع خواص دمنوش رزماری

گیاه اکلیل کوهی که با اسم رزماری بیشتر شناخته می شود گیاهی چند ساله با برگ های سوزنی و گل های معطر می باشد که در رنگ های متنوع سفید، صورتی و بنفش دیده می شوند. از رزماری به علت طعم تند و عطر فوق العاده اش از سالیان قبل به عنوان طعم دهنده استفاده می شده است.

همچنین به خاطر خواص دارویی در غذاها و درمان بسیاری از بیماری ها نیز مورد استفاده قرار می گرفت. دمنوش گیاه رزماری نیز طعم دلنشینی داشته و پر از خاصیت است. می توان گفت دمنوش این گیاه یکی از بهترین دمنوش های گیاهی بوده که خواص و فواید فوق العاده ای دارد.

می توان به این دمنوش گیاهان مختلفی نظیر به لیمو، دارچین، اسطوخودوس، میخک و … را اضافه تا از خواص بیشتری بهره مند شد. گیاه رزماری همیشه سبز بوده و بومی کشورهای مدیترانه است. این گیاه به عنوان نوعی ادویه استفاده می شود و در بیشتر غذاهای سنتی کشورهای مختلف حضور دارد.

از برگ ها و سرشاخه های گلدار رزماری برای تهیه دمنوش آن استفاده می شود. این دمنوش طبع گرم و خشکی داشته و با جایگزین نمودن آن به جای چای سیاه می توانید از نتایج عالی آن بهره مند شوید. نوشیدن دمنوش رزماری می تواند به بهبود سردرد، بی خوابی، عملکرد دستگاه گوارش و … کمک شایانی نماید.

همانطور که اشاره شد رزماری از زمان های قدیم و در دوران باستان هم محبوبیت بسیاری داشته به طوری که در زمان فراعنه مصر، یک شاخه از بوته اکلیل کوهی را در قبر فرعون قرار داده تا وی سفر به عالم ارواح را با عطر این گیاه انجام بدهد. با این مقدمه در ادامه قصد داریم شما را با انواع خواص دمنوش رزماری آشنا نماییم.

البته در روش تهیه دمنوش های گیاهی این که به چه صورتی آن را درست می کنید یا چه ترکیباتی به آن اضافه می کنید می تواند در خواص و فواید نوشیدنی مورد نظر تاثیر داشته باشد.

۱. جلوگیری از سرطان

سرطان بر اثر رشد نامنظم سلول ها ایجاد می شود و ممکن است به علت عوامل مختلفی از جمله رادیکال های آزاد تشکیل شود. با توجه به این که گیاه رزماری غنی از آنتی اکسیدان است به این ترتیب برای جلوگیری از سرطان موثر است.

آنتی اکسیدان های رزمارینیک اسید، کارنوسول و کافئین در دمنوش رزماری وجود دارد که برای جلوگیری از انواع سرطان بخصوص سرطان سینه خیلی مفید هستند.

۲. بهبود اگزما

ترکیبات آنتی اکسیدانی موجود در دمنوش گیاه رزماری سبب افزایش جریان خون در پوست شده و بیماری های پوستی مانند اگزما را هم درمان می کند.

۳. بهبود کم خونی

دمنوش رزماری به عنوان ماده تحریک کننده برای افزایش تعداد گلبول های قرمز خون شناخته شده و به بهبود کم خونی کمک می نماید. همچنین موجب افزایش انرژی و بهبود توانایی بدن برای ترمیم اندام ها می شود.

۴. بهبود دردهای مزمن

یکی از ترکیبات موجود در دمنوش رزماری اسید کرونوزیک است که باعث کاهش میزان اسید نیتریک بدن که التهاب را منجر می شود، شده و به بهبود دردهای ناشی از آرتروز، اختلالات مفصلی، درد عضلانی، هموروئید، بواسیر و سردرد کمک می کند. سالیسیلات نیز در این دمنوش همچون آسپرین عمل کرده و برای دردهای مزمن خیلی موثر است.

۵. بهبود اضطراب و افسردگی

در دمنوش رزماری سالیسیلات وجود دارد که به کاهش میزان هورمون کورتیزول در بدن کمک می کند و برای بهبود اضطراب، افسردگی و استرس موثر است.

۶. تقویت مغز

مطالعات نشان می دهد گیاه رزماری توانایی تحریک گردش خون در مغز را داشته و سبب تامین مواد مغذی و اکسیژن مورد نیاز مغز می شود. همچنین از برخی بیماری هایی که روی مغز تاثیر گذاشته و حافظه را با مشکل روبرو می کند از جمله آلزایمر، پیشگیری می نماید.

همچنین این دمنوش حاوی اسید کارونوزیک بوده که آنتی اکسیدانی قوی است و از اعصاب و سلول های مغز در مقابل آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد محافظت می نماید. اسید کارونوزیک موجود در این دمنوش نیز سبب بهبود حافظه و جلوگیری از آلزایمر می گردد.

۷. بهبود دستگاه گوارش

گیاه رزماری در درمان سوء هاضمه و اختلالات دستگاه گوارشی موثر است و تحقیقات نشان می دهد استفاده از این گیاه در این موارد بی خطر است . همچنین کولیک ناشی از مشکلات گوارشی نظیر گازها و مشکلات کیسه صفرا را هم درمان می کند. دمنوش رزماری برای بهبود سوءهاضمه، نفخ و یبوست بسیار مفید است.

این دمنوش تاثیر قابل توجهی بر دستگاه گوارش داشته و هضم را بهبود می دهد. از این رو افراد مبتلا به یبوست می توانند از ترکیبات دمنوش رزماری برای بهبود عملکرد دستگاه گوارش استفاده و آن را درمان کنند. در ضمن اضافه کردن پونه، کاکوتی به این دمنوش می تواند نتیجه موثرتری برای دستگاه گوارش داشته و نشاط را سبب شود.

۸. تحریک رشد موها

گیاه رزماری سبب تحریک رشد موها می شود همچنین با کمک به سلامت پوست سر شوره سر را هم درمان می کند. هم می توان از روغن رزماری برای این کار بهره برد و هم از دمنوش آن روی پوست سر استفاده کرد. به این شکل که دمنوش خنک شده را روی سر اعمال کرده و بعد از چند ساعت آن را با شامپوی ملایم شستشو دهید.

استفاده از دمنوش رزماری بر روی موی سر در درمان شوره سر و ریزش مو موثر است. همانطور که در بیشتر تبلیغات تلویزیونی مشاهده می کنید از خواص رزماری برای تحریک رشد مو و افزایش آن صحبت می شود. می توانید با استفاده از دمنوش این گیاه به رویش مجدد موها، تسریع رشد موها، افزایش ضخامت مو، درمان ریزش مو و پرپشت شدن موهای سر کمک کنید.

۹. کاهش وزن

از موارد مهم که در بیشتر افراد سبب پرخوری و چاقی می شود مشکلات عصبی بوده که می توان با کمک خواص دمنوش گیاه رزماری آن را به میزان قابل توجهی کاهش داد. ترکیب رزماری با گل محمدی و زنجبیل به دلیل خواص ضد هیپوگلیسمی و ضد التهابی آن می تواند در طولانی مدت سبب افزایش چربی سوزی و کاهش وزن گردد.

۱۰. بهبود مشکلات قاعدگی

از شایع ترین مشکلات دوران قاعدگی و یائسگی اختلالات هورمونی است که گاها با دردهای بسیاری همراه می شود. وجود آنتی اکسیدان در دمنوش رزماری سبب کاهش عفونت های زنانه شده و این مشکلات را کاهش می دهد. همچنین در طولانی مدت نتایج بسیار مطلوبی را سبب شود.

پژوهش ها نشان می دهد ترکیب گیاه رزماری و رازیانه علاوه بر خواص بالا فواید شایانی برای لاغری دور کمر هم دارد. از دیگر خواص دمنوش رزماری عبارت است از:

  • از بین بردن بوی بد دهان
  • سم زدایی کلیه ها و دفع عفونت ادراری
  • درمان آنفولانزا و سرماخوردگی
  • بهبود آب مروارید و دژنراسیون ماکولا
  • بهبود آسم

نکات مهم برای استفاده از دمنوش رزماری

توصیه می شود پیش از مصرف دمنوش رزماری به نکات زیر دقت کنید:

  • ترجیحا بدون مشورت پزشک اگر از بیماری های مزمن رنج می برید این دمنوش را مصرف نکنید.
  • به علت خواص تحریک کننده رحم توسط رزماری از مصرف آن در دوران بارداری خودداری یا با پزشک در این مورد مشورت نمایید.
  • مصرف رزماری در حالت کلی بی خطر بوده ولی اگر مقدار زیادی نوشیدن شود سبب استفراغ، گرفتگی، تجمع مایعات در ریه، و حتی کما می شود.
  • دقت کنید که گیاه رزماری با برخی داروها مانند داروهای آرامش بخش، داروهای تحت فشار، داروهای ادرار آور، و لیتیوم تداخل دارد. از این رو لازم است قبل از استفاده از هر گیاه دارویی با پزشک مشورت نمایید.

روش ساده تهیه دمنوش رزماری

برای تهیه دمنوش گیاه رزماری به روش ساده ابتدا یک فنجان آب جوش را تهیه و یک دقیقه صبر کرده سپس یک قاشق غذاخوری برگ و سرشاخه های گلدار رزماری را به فنجان اضافه کنید. سپس روی آن یک پارچه انداخته یا درب فنجان را ببندید و یک ربع صبر کنید تا دم بکشد.

و اگر نمی توانید دمنوش گیاهی را بدون شکر و شیرنی میل کنید. می توانید کمی عسل شیرین به آن اضافه یا دمنوش مورد نظر را با توت خشک و خرما میل کنید.

در این مطلب با خواص دمنوش رزماری آشنا شدید. از همراهی شما تا پایان این مطلب کمال تشکر را داریم و امیدواریم نهایت استفاده را برده باشید. همچنین پیشنهاد می شود در صورت علاقمندی برای آشنایی با خواص دمنوش دیگر گیاهان دارویی از جمله خواص دمنوش آویشن و دمنوش رازیانه روی لینک ها کلیک کنید.

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو