متفاوت ترین جاهای دیدنی ایران که باید ببینید

متفاوت ترین جاهای دیدنی ایران که باید ببینید


منبع: پلازا

3

1402/7/1

13:24


متفاوت ترین جاهای دیدنی ایران که باید ببینید

تمامی شهرها و استان‌های ایران دارای منابع طبیعی و دیدنی بسیار زیادی هستند. از این رو انتخاب بهترین دیدنی‌های ایران گاهاً کاری سخت و دشوار است. متاسفانه اغلب ما ایرانی‌ها نمی‌دانیم بهترین دیدنی‌های ایران کدامند؟ و اطلاعات چندان زیادی در رابطه با جاهای دیدنی ایران نداریم. از آنجایی که طبیعت ایران بسیار شگفت انگیز است و ترکیبی جذاب از جنگل، کوه، دشت، کویر و دریا دارد در این مطلب می‌خواهیم یک ایرانگردی مختصر کرده و به چند مورد از بهترین دیدنی‌های ایران اشاره کنیم.

کشور ایران علاوه بر طبیعت خارق‌العاده، دارای جاذبه‌های تاریخی و مذهبی بسیار زیادی نیز می‌باشد قطعاً که با شهرهای تاریخی و مذهبی ایران آشنایی زیادی دارید. از آنجایی که کمتر کشوری در جهان وجود دارد که بتواند ترکیبی جذاب و دیدنی را از جاذبه‌های تاریخی، مذهبی  و طبیعی در خود جای دهد باشد باعث شده تا ایران همواره مورد توجه توریست‌ها قرار بگیرد و سالانه توریست‌های بسیاری از تمام دنیا به شهرها و استان‌های مختلف ایران سفر کنند. با این حساب لازم است که خود ما نیز بیشتر درباره جاهای دیدنی ایران اطلاعات داشته باشیم و بدانیم که هر کدام از جاذبه‌های تاریخی، مذهبی و طبیعی که نام آنها را شنیده‌ایم در کدام شهر و استان ایران واقع شده‌اند و دارای چه پیشینه‌ای هستند.

فهرست مطالب

لیست بهترین جاهای دیدنی ایران

لیست بهترین جاهای دیدنی ایران

لیست بهترین جاهای دیدنی ایران

ایران با پیشینه و تاریخ غنی که دارد در کنار موقعیت جغرافیای چهار فصل خود از جمله کشورهای توریستی است که جاذبه‌های متعددی را در خود جای داده است. دیدنی‌های بی‌نظیری که مورد توجه میلیون‌ها گردشگر داخلی و خارجی قرار گرفته است. در این مطلب با تیم پلازا همراه باشید تا برخی از بهترین جاهای دیدنی ایران در استان‌های مختلف این کشور را به شما معرفی کنیم. لازم به ذکر است که تمامی جاهای دیدنی ایران که در این مطلب به آنها اشاره می‌شود در فهرست آثار ملی ایران و میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیدند.

1- پل معلق مشگین شهر

از دیدنی ترین جاهای دیدنی ایران

پل معلق مشگین شهر کجاست؟

این پل مهیج یکی از جاهای دیدنی مشگین شهر است که در دامنه کوه سبلان و بالای پارک جنگلی این شهر ساخته شده است وطولانی‌ترین پل معلق خاورمیانه به حساب می‌آید که ارتفاع آن از کف دره ۸۰ متر، عرض آن ۲ متر و طول آن ۳۶۵ متر است. این پل معلق در شهر اردبیل توسط مهندسان ایرانی در زمینی به مساحت ۱۳۰ هکتار ساخته شده است و جز ۱۰ سازه برتر معماری ایران در حوزه گردشگری است.

از جمله بخش‌های جالب پل معلق مشگین شهر بخش شیشه‌ای است که در وسط این پل قرار گرفته است که با عبور از روی آن می‌توانید زیر پای خود دره زیبای مشکین شهر را تماشا کنید.

پل معلق مشگین، بخشی از مجموعه گردشگری خیاو تا گیردولی که با نام‌های «پل لند» و «نور سبلان» شناخته می‌شود بزرگترین پروژه گردشگری در استان اردبیل است که دارای امکانات رفاهی و تفریحی متنوعی است. اگر تصمیم دارید به استان اردبیل سفر کنید و به تماشای این پل زیبا در دل طبیعت بروید بهترین زمان برای بازدید از آن فصل بهار و تابستان است که مشکین شهر آب و هوای خنک و مطبوعی دارد.

راه‌هاس دسترسی

  • ساعت بازدید: همه روزه از ساعت هشت صبح تا ۱۰ شب
  • آدرس: اردبیل، مشگین شهر، خیابان سعدی، بالاتر از میدان دادگستری، پشت بیمارستان ولیعصر

امکانات تفریحی و رفاهی پل معلق مشگین شهر

  • شترسواری
  • اسب‌سواری
  • موتورسواری
  • موتور چهار چرخ
  • کارتینگ
  • پینت بال
  • تیراندازی
  • زیپ لاین
  • سواری با خودروهای طرح قدیمی
  • سوئیت‌های اقامتی
  • رستوران گردان
  • سینما
  • فودکورت
  • تالارهای پذیرایی
  • پارکینگ
  • بازارچه‌های صنایع‌دستی
  • آلاچیق عشایری

2-قلعه الموت

معرفی قلعه الموت

یکی دیگر از زیباترین جاهای دیدنی ایران قلعه‌ی الموت است که در ارتفاع بسیار بالا در منطقه‌ی الموت استان قزوین قرار گرفته و در نزدیکی روستایی به نام گازرخان واقع شده است. این قلعه در قرن 5 هجری قمری مقر حسن صباح، بنیان‌گذار دولت اسماعیلیان و مخالف سلجوقیان بوده است. این قلعه نه تنها یکی از بهترین جاذبه‌های دیدنی شهر قزوین به شمار می‌آید، بلکه طبیعت زیبایی دارد که می‌تواند برای هر گردشگری جذاب باشد.

بهترین زمان برای بازدید از این جاذبه دیدنی فصل بهار و تابستان است در این فصل از سال قلعه الموت علاوه‌بر اینکه دارای هوای خنک و نسیم دلنشینی است، طبیعت پوشیده از سرسبزی دارد که زیبایی آن را چندین برابر می‌کند.

راه‌های دسترسی

  • آدرس: استان قزوین، معلم کلایه، شمال شرق روستای گازرخان

3- تخت جمشید

از معروف ترین جاهای دیدنی ایران

معرفی تخت جمشید

اوج هنر معماری باستانی ایران را می‌توان در بنای تاریخی تخت جمشید مشاهده کرد.

تخت جمشید که نماد شکوه و عظمت در ایران باستان است از بهترین جاذبه‌های دیدنی شیراز در فصل پاییز و زمستان به شمار می‌آید این بنای تاریخی یادگار پادشاهان هخامنشی از ۲۵۰۰ سال پیش در ایران است. تخت جمشید که در نزدیکی مرودشت شیراز قرار دارد و در جهان با نام پرسپولیس شناخته شده است دارای ستون‌ها، سرستون‌ها، کتیبه‌ها، نقش برجسته‌هاف کاخ‌ها و دروازه‌های باقیمانده از دوره پادشاهان هخامنشی است.

ساخت این بنای تاریخی حدود ۲۵ قرن پیش در دامنه کوه‌های رحمت توسط داریوش هخامنشی آغاز شد. هر کدام از کاخ‌هایی که در بنای تاریخی تخت جمشید می‌بینید در زمان یکی از پادشاهان این دوره ساخته شده است.

محوطه این بنای تاریخی از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است. در واقع بناها کاخ‌های تخت جمشید در محوطه مسطح میانی و اضلاع جنوب و جنوب غربی و شرقی محوطه بنا شده‌اند که با عبور از ورودی پلکانی شکل و گذشتن از آن به فضای وسیع‌تری می‌رسید.

راه‌های دسترسی

  • ساعات بازدید: هشت صبح تا ۱۷:۰۰ بعد از ظهر
  • آدرس: استان فارس، مرودشت، اا کیلومتری شمال شرق مرودشت، مجموعه تاریخی باستانی تخت جمشید

4- تخت سلیمان

از قدیمی ترین جاهای دیدنی ایران

تاریخچه تخت سلیمان

یکی از بهترین جاهای دیدنی ایران برای فصل بهار و تابستان، تخت سلیمان است. شهری تاریخی و زیبا که در نوشته‌های پهلوی به آن شهر گنجشک می‌گویند در دره‌ای سرسبز قرار دارد و از جاهای دیدنی تکاب است.

شهر باستانی تخت سلیمان محل سکونت اقوام مادها، هخامنشیانف اشکانی، ساسانی و مغول‌ها بوده است و در تمام این دوران اوج شکوفایی و قدرت را به سر می‌برد. در حقیقت باید بگوییم که شهر باستانی تخت جمشید بزرگترین مرکز آموزش دینی و پرورش موبدان زرتشتی در عصر ساسانیان بوده است.

این شهر تاریخی و زیبا در ۴۵ کیلومتری شمال شرقی شهر تکاب در جنوب شرقی استان آذربایجان غربی قرار دارد. با رفتن به تخت سلیمان می‌توانید از بناهای تاریخی دوره اشکانی، ساسانی و ایلخانی که از مهم‌ترین آنها می‌توان به آتشکده و تالارهای دوره ساسانیان اشاره کرد نیز دیدن کنید.

از ویژگی‌های این شهر تاریخی وجود دریاچه‌ای طبیعی است که آب آن از چشمه‌ای در عمق ۱۲۰ متری زمین می‌جوشد. این چشمه جوشان آهکی هزار سال قدمت دارد و دلیلی مهم برای ساخته شدن تخت سلیمان در این محل است.

راه‌های دسترسی

  • آدرس: آذربایجان غربی، ۴۵ کیلومتری شمال شرقی تکاب، روستای نصرت آباد

5- آسیاب های آبی شوشتر

از تاریخی ترین دیدنی های ایران - شوشتر

آشنایی با سازه‌ها آبی شوشتر

در شمال استان خوزستان شهری به نام شوشتر وجود دارد که با شهر دزفول تنها ۶۳ کیلومتر فاصله دارد این شهر مجموعه‌ای از آبشارها و سازه‌های آبی را در خود جای داده و هر ساله پذیرای گردشگران زیادی است.

گفته می‌شود که سنگ بنای سازه‌های آبی شوشتر در زمان هخامنشیان گذاشته شده اما قدمت این مجموعه به عصر ساسانی برمی‌گردد و ساخت و ساز آن به پادشاهانی چون اردشیر اول و شاپور نسبت داده شده است. مجموعه سازه‌های آبی شوشتر شامل بخش‌های مختلفی مانند: پل‌ها، بندها، آسیاب‌ها، آبشارها، کانال‌ها، سیکا (محلی جهت استراحت و تفریح) و تونل‌های عظیم هدایت آب می‌شود.

به طور کلی هر یک از سازه‌های آبی شوشتر دارای کاربرد خاصی هستند که در ارتباط با هم مجموعه‌ای به هم پیوسته را تشکیل دادند. این سازه‌ها آب را به طور یکسان و برابر به همه شهرها می‌رساند و از فوران رود کارون جلوگیری می‌کنند.

از دیگر ویژگی‌های آسیاب‌های آبی شوشتر ایجاد هوای خنک است که از راه شبادون‌ها یعنی سردابه و زیرزمین آب را به خانه‌های مردم می‌فرستند. آسیاب آبی شوشتر از بهترین جاهای دیدنی یران در اواخر فصل پاییز و زمستان است.

6- گنبد سلطانیه

آشنایی با گنبد سلطانیه

از جمله بهترین شاهکارهای مربوط به معماری ایران در دوره ایلخانان مربوط به بنای تاریخی و دیدنی گنبد سلطانیه است که در سال‌های ۷۰۴ تا ۷۱۲ قمری، به دستور اولجایتو پادشاه مغول و با نظارت خواجه رشیدالدین فضل‌الله همدانی ساخته شده است. گنبد سلطانیه در واقع بزرگ‌ترین گنبد تاریخی در ایران و بزرگ‌ترین گنبد آجری در جهان به شمار می‌آید که ارتفاع ۵۰٫۴۸ متر و قطر دهانه ۴۰٫۲۴ متر دارد.

این بنا دارای چند بخش اصلی است که شامل: تربت خان، سردابه، گنبد خانه، مناره‌های گنبد سلطانیه و موزه گنبد سلطانیه می‌باشد. بنای اصلی و سازه بدنه این بنای تاریخی از آجر ساخته شده است و گنبد عظیم و دوجداره آن با روکش‌های فیروزه‌ای و لاجوردی. تزئیات داخلی گنبد سلطانیه هم شامل گچ بری، مقرنس كاری، كاشیكاری، خطوط تزئینی و تزیینات آجری متنوع می‌باشد.

اگر تصمیم دارید سفری به استان زنجان داشته باشید و از این بنای زیبا و تاریخی دیدن کنید باید بدانید که بهترین زمان بازدید از بنای گنبد سلطانیه فصل بهار، اوایل تابستان و اوایل پاییز می‌باشد که همزمان می‌توانید از دیدن جاذبه‌های دیدنی این گنبد همچون: خانقاه چپلی اغلو، تپه نور، بقعه ملاحسن کاشی و ﻣﻌﺒﺪ ﺩﺍﺵ ﻛﺴﻦ نیز دیدن کنید.

  • آدرس: استان زنجان، شهر سلطانیه، میدان علامه حلی، بلوار علامه حلی، خیابان گنبد

7- باغ شازده ماهان

باغ شازده از بهترین جاهای دیدنی ایران

باغ شازده ماهان

باغی سرسبز و دلنواز در دل کویر و از بهترین جاهای دیدنی کرمان برای اوایل تا اواسط فصل بهار و پاییز یکی دیگر از بهترین جاهای دیدنی ایران است. باغ شازده ماهان یکی از ۹ باغ ایرانی و مشهور جهان است که در سال ۱۳۹۰ به همراه آثار تاریخی و دیدنی دیگر در ایران همچون: باغ پاسارگاد شیراز، باغ ارم شیراز، باغ چهل ستون اصفهان، باغ فین کاشان، باغ ماهان کرمان، باغ اکبریه بیرجند، باغ دولت آباد یزد، باغ پهلوان پور مهریز یزد و باغ عباس آباد بهشهر در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیده است.

قدمت این باغ زیبا و دیدنی به دوران قاجار باز می‌گردد که فرمان ساخت آن توسط محمدحسن خان، سردار ایروانی و حاکم وقت کرمان صادر شده است و در دوران پادشاهان بعدی در سال‌های ۱۲۹۸ تا ۱۳۰۹ هجری قمری تکمیل شده است.

در رابطه با این باغ زیبا باید بگوییم از بهترین باغ‌های شیبدار یا باغ -تخت به شمار می‌رود مساحت این باغ حدود پنج و نیم هکتار است که دارای ۴۷ متر طول و ۱۲۲ متر عرض می‌باشد. باغ شاهزاده ماهان دارای سردر ورودی، حمام، عمارت، شبکه آبرسانی و حوض است.

شما دوستان عزیز بعد از گشت و گذار دلنشین در باغ شاهزاده ماهان می‌توانید از جاهای دیدنی دیگر در اطراف این باغ همچون مقبره شاه نعمت الله ولی، موزه زرتشتیان، موزه ساعت، باغ موزه هرندی، بازارگردی در بازار تاریخی کرمان دیدن کنید.

راه‌های دسترسی

  • ساعت بازدید: ۹ صبح تا ۱۹
  • آدرس باغ شاهزاده ماهان: ۳۵ کیلومتری کرمان و ۶ کیلومتری شهر ماهان

امکانات باغ شاهزاده ماهان

  • رستوران
  • اسب سواری
  • خزید صنایع دستی
  • مهمان‌سرا

8- جنگل فندقلو

طبیعت زیبای جنگل فندقلو

یکی از زیباترین دیدنی‌های استان اردبیل طبیعت زیبا و بکر جنگل فندقلو است. اگر از علاقمند به هوای یک دشت پر از گل‌های بی‌نظیر بابونه هستید و دلتان می‌خواهد به یک جنگل بکر و دست نخورده سفر کنید پیشنهاد ما این جنگل زیبا با آب و هوایی پاک و مطبوع است.

جنگل فندقلو در جنوب شهر نمین در استان اردبیل واقع شده و فاصله این جنگل تا شهر اردبیل ۳۵ کیلومتر است. این جنگل دارای وسعت ۱۶ هزار هکتار است و با توجه به این وسعت جاهای دیدنی این منطقه توریستی بسیار متنوعی می‌باشند که از زیباترین آنها می‌توان به جنگل درختان فندق، آب گرم مشه سویی و دشت گل‌های بابونه اشاره کرد.

این جنگل دارای آب و هوای خشک و سرد ناحیه اردبیل با هوای گرم و مرطوب استان گیلان است به همین خاطر بیشتر روزهای سال هوای جنگل مه آلود است و در گرم‌ترین روزهای تابستان هم شاهد جریان ابرها در ارتفاعات پایین خواهید بود. در جنگل فندقلو اقامتگاه کوچکی برای گردشگران تدارک دیده شده است که به آنها امکان می‌دهد اقامت شبانه روزی را در آنجا داشته باشند.

این جنگل به خاطر قرار گرفتن در ارتفاعات، تابستان‌ها بسیار خنک و مطبوع و زمستانی سرد و مرطوب است بنابراین اگر از گرمای تابستانی خسته شده‌اید بار سفر را به سوی این جنگل زیبا ببندید و از امکانات تفریحی این طبیعیت زیبا همچون: پیست اسکی روی چمن، تله‌کابین حیران فندقلو، سورتمه، پیست کارتینگ و زیپ ‌لاین حیران که امکانات تفریحی در نزدیکی جنگل فندقلو هستند بهره‌مند شوید.

پیشنهاد میکنیم حتما سری به مقاله بهترین جاهای دیدنی اردبیل بزنید تا با سایر مناطق دیدنی این استان زیبا هم آشنا شوید.

9- جنگل ابر

جنگل ابر از جذاب ترین دیدنی های ایران

جنگل ابر کجاست؟

این جنگل زیبا یکی از جاذبه‌های طبیعی و از فوق‌العاده‌ترین دیدنی های شاهرود است و در منطقه ای قرار گرفته است که محل تلاقی دو اقلیم آب و هوایی متفاوت یعنی دو ناحیه کم فشار “دشت گرگان” و پرفشار “منطقه ابر” است. جنگل ابر شاهرود که یکی دیگر از بهترین جاهای دیدنی ایران به شمار می‌آید به عنوان باریک‌ترین قسمت از سلسله جبال البرز مرز ۲ اکوسیستم منطقه نیمه بیابانی و جنگلی محسوب می‌شود.

این جنگل از جمله قدیمی‌ترین جنگل‌های دنیا است که ۴۰ میلیون سال قدمت دارد، وسعت این جنگل ۳۵ هزار هکتار است و از ویژگی‌های آن ارتفاع زیاد از سطح دریا می‌باشد. از دیگر ویژگی‌های خاص و منحصر به فرد جنگل ابرها این است که در داخل آن چشمه‌های فراوان و پوشش گیاهی متنوعی وجود دارد.

اگر می‌خواهید بدانید علت نامگذاری این جنگل چیست؟ باید بگوییم که پوشش گیاهی و جانوری این جنگل دلیل ایجاد اقیانوس ابرها در این جنگل شده است در این مکان ضخامت کوه‌های البرز کم شده و ابرهایی در پشت این دیوارها گرفتار هستند که از لابلای دره‌ها به سمت جنوب کشور حرکت می‌کند.

از جمله جاذبه‌های دیدنی اطراف جنگل ابر می‌توان به آبشار آلوچال، آبشار شُرشُر، دالان بهشت، چشمه‌ها و قلعه ماران اشاره کرد.

آنچه درباره مناسب‌ترین زمان سفر به جنگل ابرها باید بدانید این است که این جنگل در تمام ایام سال ابر ندارد و بیشترین زمان تشکیل اقیانوس ابرها در این جنگل فصل بهار، تابستان و پاییز است. پیشنهاد ما برای سفر به شاهرود رفتن به روستای ابر و بازدید از این جنگل نیمه اول سال و از اوایل اردیبهشت ماه تا ابتدای مهر است.

راه‌های دسترسی 

  • آدرس: استان سمنان، ۴۰ کیلومتری شمال شرقی شاهرود، روستای ابر

10- شهر سوخته

آشنایی با شهر سوخته در ایران

شهر سوخته از جاهای دیدنی زابل به شمار می‌رود و در استان سیستان و بلوچستان واقع شده است. این شهر تاریخی و دیدنی که از بهترین جاذبه‌های دیدنی ایران در اوایط فصل پاییز می باشد در تپه‌هایی بلند با ارتفاع بین ۱۲ تا ۱۸ کیلومتر و بین رودهای هامون و هیرمند قرار دارد.

این شهر از جمله شهرهای باستانی و مهمترین تمدن‌های شرق فلات ایران به شمار می‌آید. در شهر سوخته اشیای ارزشمند بسیاری کشف شده‎‌اند که هر یک از آنها نشان از تنوع هنرهای گوناگون مانند: سفال‌گری، خراطی، جواهر سازی و بافندگی می‌باشند. قدمت شهر سوخته به بیش از ۵۰۰۰ سال می‌رسد و تمدن این منطقه هم ردیف با تمدن جیرفت و دوران برنز است.

شهر سوخته هفدهمین اثر تاریخی ایران در فهرست یونسکو محسوب می‌شود

راه‌های دسترسی

  • آدرس: استان سیستان و بلوچستان، شهر زابل، جاده زابل به زاهدان، ۵۰ کیلومتری جاده، سمت چپ

11- غار سهولان

بازدید از غار سهولان

از زیباترین غارهای دیدنی ایران، غار سهولان است که به‌عنوان دومین غار آبی بزرگ در ایران شناخته شده است. این غار زیبا در فاصله‌ی ۴۳ کیلومتری شمال شرقی مهاباد و مجاورت روستا سهولان قرار گرفته است.

این غار قدمتی میلیون ساله دارد و به دوران مردم زمین‌شناسی می‌رسد. وجود قندیل‌های بلند و زیبا که از سقف این غار آویزان هستند باعث شده زیبایی این غار چندین برابر شود.

از هیجان‌انگیزترین تفریح‌ها در این غار، قایق‌سواری در دریاچه‌ها و حوضچه‌ها است. با توجه به این نکته که غار سهولان در منطقه سدسیری ایران واقع شده است و به همین خاطر در فصل پاییز و زمستان هوای داخل غار بسیار سرد می‌باشد. بهترین زمان برای سفر به این جاذبه دیدنی در ایران دو فصل بهار و تابستان است. که دمای هوا معتدل همراه با یک نسیم خنک دلچسب است.

  • آدرس: آذربایجان غربی، ۴۲ کیلومتری جنوب شرقی مهاباد، روستای سهولان

12- روستا کندوان

روستا کندوان

یکی از شگفت‌انگیزترین روستاهای صخره‌ای ایران و از جاهای دیدنی استان آذربایجان شرقی، روستای کندوان است. این روستای زیبا و دیدنی در میان انبوهی از سنگ و صخره در یک منطقه‌ی کوهستانی و سردسیر با آب‌وهوای بسیار خنک واقع شده است.

پاییز و زمستان‌های روستاهای کندوان بسیار سرد و برفی‌ است و در گرمان تابستان به یک مکان خنک و ییلاقی تبدیل می‌شود. این روستا در اردیبهشت ۱۳۷۶ در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسیده است.

راه‌های دسترسی

  • آدرس روستای کندوان: استان آذربایجان شرقی، ۱۸ کیلومتری جنوب شهر اسکو

سوالات متداول بهترین دیدنی‌های ایران کدامند؟

مجموعه سازه‌های آبی شوشتر شامل چه بخشهایی می شود؟

مجموعه سازه‌های آبی شوشتر شامل بخش‌های مختلفی مانند: پل‌ها، بندها، آسیاب‌ها، آبشارها، کانال‌ها، سیکا (محلی جهت استراحت و تفریح) و تونل‌های عظیم هدایت آب می‌شود.

بهترین زمان بازدید از بنای گنبد سلطانیه چه فصلی از سال است؟

بهترین زمان بازدید از بنای گنبد سلطانیه فصل بهار، اوایل تابستان و اوایل پاییز می‌باشد.

جاذبه‌های دیدنی اطراف جنگل ابر کدامند؟

از جمله جاذبه‌های دیدنی اطراف جنگل ابر می‌توان به آبشار آلوچال، آبشار شُرشُر، دالان بهشت، چشمه‌ها و قلعه ماران اشاره کرد.

جمع بندی

ایران با فرهنگ بسیار غنی دارای جاذبه‌های دیدنی و گردشگری فراوان و بی‌نظیری است. شهرهای این کشور زیبا و دیدنی هستند و هر یک دارای جاذبه‌های دیدنی بسیاری می‌باشند. بنابراین نمی‌توان گفت: که کدام یک از جاذبه‌های دیدنی ایران نسبت به دیگری برتری دارد. بهترین جاهای دیدنی ایران به قدری زیاد هستند که صحبت درباره تمامی آنها نیاز به زمان و وقت بسیاری دارد. از این رو ما تنها به چند مورد از این بهترین‌ها اشاره کردیم در ایران گردی‌های بعدی شما را با آثار تاریخی و دیدنی دیگری در ایران آشنا خواهیم کرد.

شما تا به حال به کدام یک از شهرهای ایران سفر کرده‌اید و از جاذبه‌های دیدنی آن شهر دیدن کرده‌اید؟ برای ما بگویید از نظر شما بهترین جاهای دیدنی ایران کدامند؟

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو