کنترل ریزش مو | موثرترین راهکارهای درمان ریزش مو

منبع: تاپ ناز

5

1402/7/3

15:21


کنترل ریزش مو | موثرترین راهکارهای درمان ریزش مو

همه افراد دوست دارند موهایی پر پشت و خوش حالت داشته باشند. ریزش مو دلایل مختلفی دارد و می تواند ارثی باشد و یا در اثر عوامل خارجی به وجود آِید. موهای هر فرد در روز مقداری ریزش خواهد داشت و ریزش روزانه بین 50 تا 100 تار مو طبیعی می باشد. اما اگر تعداد تار مو بیشتر باشد به این معنی تست که دچار ریزش موی شدید شده اید و باید برای جلوگیری و کنترل آن اقدام کنید.

ریزش مو به عوامل مختلفی بستگی دارد. به طور کلی برای کنترل ریزش مو سه راهکار می تواند بسیار مفید باشد: مراقبت از مو، اصلاح عادت های غذایی و اصلاح سبک زندگی. برای جلوگیری از ریزش مو باید از روش های مناسبی استفاده کنید. در این مطلب راهکارها و نکاتی را در مورد جلوگیری، کنترل و درمان ریزش مو ارائه خواهیم داد.

راهکارهای کنترل ریزش مو

کنترل ریزش مو | موثرترین راهکارهای درمان ریزش مو

روش های ساده ای وجود دارد که باعث کنترل ریزش مو می شوند و کمک می کند ریزش موی کمتری داشته باشید. در این بخش به بهترین روش های کنترل ریزش مو می پردازیم.

کاهش استفاده از رنگ ها و مواد شیمیایی

استفاده از رنگ ها و مواد شیمیایی برای رنگ کردن و حالت دادن مو باعث آسیب های فراوان به فولیکول های مو می شود. برای جلوگیری از ریزش مو باید از فر یا صاف کردن دائمی موها و استفاده از رنگ، هایلایت و محصولات حاوی پراکسید خودداری کنید .

مدیریت استرس

استرس باعث افزایش سطح سموم در بدن می شود، ریشه موها را ضعیف می کند و آن ها را مستعد ابتلا به عفونت های قارچی می کند. بنابراین با استفاده از روش های آرام سازی و مدیریت استرس می توانید ریزش موهای خود را کاهش دهید.

کاهش استفاده از وسایل حرارتی

وسایل حرارتی مانند سشوار و اتوهای صاف کننده یا فر کننده مو، به مرور زمان به موها آسیب های زیادی می زنند و باعث ریزش مو می شوند. بنابراین برای جلوگیری از ریزش مو از وسایل حرارتی استفاده نکنید.

خشک کردن اصولی موها

برای جلوگیری از سست شدن ریشه ی موها و ریزش آن ها، باید بعد از هر بار دوش گرفتن موهای خود را به صورت اصولی خشک کنید. به هیچ عنوان نباید با حوله و به صورت محکم و خشن آب مانده روی موهای خود را بگیرید چون در این صورت ریزش موها بیشتر می شود.

برای خشک کردن اصولی موها باید به آرامی آب آن ها را بگیرید و اجازه دهید تا به صورت طبیعی موهایتان خشک شوند چون بعد از حمام ریشه ی موها بسیار سست است.

مطلب مشابه: بهترین خوراکی ها برای جلوگیری از ریزش مو و رشد بهتر موها

شستن روزانه مو را ترک کنید

کنترل ریزش مو | موثرترین راهکارهای درمان ریزش مو

شستن موها با استفاده از انواع شامپو و نرم‌کننده برای تمیزی و بهداشت فردی مفید است و بسیاری از افراد همیشه به دنبال بهترین شامپو برای ریزش مو می‌گردند. اما اگر هر روز از این مواد شیمیایی استفاده کنید، موهای شما خشک می شوند و آسیب می بینند. بهترین کار این است که هفته ای دو تا سه بار دوش بگیرید.

دوش آب ولرم

وقتی که موهای خود را با آب داغ می شویید، ریشه ی موهای شما کاملا سست می شود و باعث ریزش مو می شود. بنابراین بهترین کار دوش گرفتن با آب سرد و یا آب ولرم است. موقع شست و شوی موها مراقب باشید که کف سر خود را چنگ نزنید و به آرامی و با ملایمت موهای خود را بشویید.

ماساژ پوست سر

ماساژ دادن پوست سر، احساس بسیار خوبی به همراه دارد و همچنین می تواند به رشد موها کمک کند. بر اساس نتایج مطالعه ای که در سال 2016 انجام شده است، انجام 4 دقیقه ماساژ پوست سر به صورت روزانه طی 24 هفته می تواند برای رشد مو مفید باشد.

استفاده از برس نرم با الیاف طبیعی

استفاده از برس نرم با الیاف طبیعی می تواند باعث افزایش مقدار کافی از سبوم (چربی) روی موها شود. پروتئین های کراتین روی مو انباشته می شوند، بنابراین برس کشیدن به صورت آرام در یک جهت و از بالا به پایین، باعث نرم و صاف شدن کوتیکول مو در سطح مولکولی می شود. علاوه بر آن، برس کشیدن مو به صورت منظم باعث جلوگیری از ریزش مو می شود.

مطلب مشابه: اطلاعاتی در مورد ریزش موی خانم ها (عوامل ریزش و درمان آن)

به کیفیت خواب خود اهمیت دهید

کنترل ریزش مو | موثرترین راهکارهای درمان ریزش مو

کمبود خواب می تواند سطح کورتیزول (هورمون استرس) را افزایش دهد و فولیکول های مو را ضعیف کند و باعث ریزش مو شود. 7 ساعت خواب شبانه باعث سم زدایی و شادابی ذهن می شود، استرس را کاهش می دهد و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.

برای اینکه راحت تر بتوانید بخوابید، شب ها کتاب بخوانید یا موسیقی آرام بخش گوش دهید و قبل از خواب تمام چراغ ها و وسایل الکترونیکی را خاموش کنید.

استفاده از شامپوهای ضد ریزش مو

استفاده از شامپوهای ضد ریزش مو بسیار مفید و کارساز است. این شامپوها دارای فرمولاسیونی هستند که می توانند ریشه ی موها را تقویت کنند و از ریزش آن ها جلوگیری کنند. پس سعی کنید هنگام تهیه محصولاتی مانند شامپو، به مواد تشکیل دهنده آن توجه کنید و شامپویی بخرید که از مواد طبیعی ساخته شده باشد.

معمولا استفاده کردن از این محصولات می تواند با توجه به نوع موها و پوست سر شما متفاوت باشد. اگر با مصرف یک نوع شامپو ریزش موهایتان بیشتر شد، به سرعت آن شامپو را عوض کنید.

مطلب مشابه: معرفی ماسک خانگی قوی ضد ریزش مو و شوره سر (زنجبیل، عسل و روغن زیتون)

جلوگیری از کشیدن بیش از حد موها

کنترل ریزش مو | موثرترین راهکارهای درمان ریزش مو

محکم بستن موها به صورت دم اسبی یا بافت های ریز، باعث کشیده شدن موها از ریشه می شوند و به تدریج باعث ریزش مو خواهند شد. بنابراین از کشیدن موها و بستن موها به صورت محکم خودداری کنید و موهای خود را طوری ببندید که به بافت آن ها آسیب نرسد.

هر چند وقت یک بار موهای خود را کوتاه کنید

اگر موهای خود را به صورت منظم و هر چند وقت یک بار کمی کوتاه کنید، موهایی سالم و بدون موخوره خواهید داشت. این کار باعث رویش مجدد مو می شود و ریزش مو را کاهش می دهد.

دوری از آفتاب شدید

یکی دیگر از مهم ترین روش های موثر برای کنترل ریزش مو، دوری کردن از آفتاب شدید است. آفتاب شدید مخصوصا در مناطق جغرافیایی که دائما در معرض تابش نور خورشید است باعث ریزش موها می شود. بهتر است هنگام بیرون رفتن از خانه حتما با کلاه و یا پوشش مناسب موهای خود را بپوشانید تا آسیبی به ریشه ی موها نرسد و از ریزش آن ها جلوگیری شود.

سخن پایانی

راهکارهایی مانند مراقبت از موها، استفاده از شامپوهای تقویت کننده مناسب و تغییر رژیم غذایی می توانند ریزش مو را کنترل کنند. برای نتیجه ی بهتر می توانید از پزشک متخصص پوست و مو کمک بگیرید تا او با علت یابی و برنامه ریزی دقیق درباره درمان ریزش مو، بهترین راه های درمان ریزش مو را توصیه کند.

مطلب مشابه: از ریزش مو خسته شده اید؟ این 14 نکته را برای جلوگیری از ریزش مو رعایت کنید

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو