جاهای دیدنی اراک | معرفی بهترین مکان های دیدنی اراک

جاهای دیدنی اراک | معرفی بهترین مکان های دیدنی اراک


منبع: پلازا

2

1402/7/5

22:24


جاهای دیدنی اراک | معرفی بهترین مکان های دیدنی اراک

اراک، شهری زیبا و تاریخی، با جاذب ه‌های فراوان و دیدنی ‌های بی‌ نظیر، از جمله مقاصدی است که هر ساله گردشگران بسیاری را به خود جذب می ‌کند. آیا شما هم به دنبال کاوش در جاهای دیدنی اراک هستید؟ آیا می‌ خواهید به عمق تاریخ و فرهنگ این شهر پی ببرید؟ اگر پاسخ شما مثبت است، مطالعه این راهنما برای شما ضروری است.

در صورت نداشتن اطلاعات کافی در مورد جاهای دیدنی اراک، ممکن است در سفرتان به این شهر با عدم برنامه ریزی مناسب مواجه شوید. اگر به دنبال تجربه‌ یک سفر فراموش ‌نشدنی و کشف جاهای جدید هستید، شهر اراک با دیدنی ‌های خیره‌ کننده‌ اش برای شما انتخاب بسیار مناسبی است. با مطالعه این راهنما، با جاهای دیدنی اراک آشنا خواهید شد و به عنوان یک گردشگر آگاه و بازدیدکننده هوشمند، از تجربه‌ بهتری در سفرتان به این شهر برخوردار خواهید شد.

مطالعه این راهنما به شما این امکان را می ‌دهد تا جاهای دیدنی اصلی اراک را شناسایی کنید. با بازدید از این جاذبه های دیدنی، با تاریخ و فرهنگ این شهر بیشتر آشنا خواهید شد. همچنین، با داشتن اطلاعات لازم دربارهٔ جاهای دیدنی اراک، می ‌توانید سفری راحت ‌تر و بدون استرس را تجربه کنید. با مطالعه این مطلب، به تفصیل با جاهای دیدنی اراک آشنا شده و از زیبایی‌ ها و جذابیت ‌های آن ها بهره ‌مند خواهید شد.

فهرست مطالب

لیست بهترین جاهای دیدنی اراک

اراک، شهری با تاریخی غنی و جاذبه ‌های دیدنی فراوان، در قلب استان مرکزی واقع شده است. این شهر با معماری هماهنگ و زیبا، مساجد معروف و باستانی، قلعه ‌ها و بناهای تاریخی، موزه‌ های جذاب و فضاهای سبز آرامش بخش، یک گزینه‌ ایده ‌آل برای سفر و گشت و گذار است. برخی از جذاب ترین جاهای دیدنی اراک عبارتند از:

1- غارهای انجدان

غارهای انجدان - از بهترین جاهای دیدنی اراک

این غارها در فاصله 40 کیلومتری شرق شهر اراک در کنار جاذبه ‌های طبیعی و تاریخی روستای انجدان واقع شده‌ اند و جذابیت خاص خود را دارند. برخی از غارهایی که در این نزدیکی وجود دارند و از محبوب ترین جاهای دیدنی اراک به شمار می روند عبارتند از: غار آسیلی، غار میانلانون یا کلوچه بالا، غار طاق رچه، غار گیوه کِش و غار شغال دره.

از میان غارهای فوق، غار آسیلی با طول 73.5 متر در فصل بارانی، دارای چشم اندازهای دیدنی است. این غار در فاصله 5 کیلومتری غرب انجدان قرار دارد. همچنین، غار طاق رچه به دلیل وجود دو درخت قدیمی نزدیک ورودی غار زیبایی خاصی دارد.

  • آدرس: 40 کیلومتری شرق اراک، اطراف روستای انجدان

2- غار شازند

غار شازند

این غار یکی دیگر از جاهای دیدنی دیدنی اراک است که در 35 کیلومتری جنوب غرب این شهر قرار دارد. از زمان‌ های قدیم این غار به عنوان یک مکان مقدس و مکان زیارت برای زرتشتیان بوده و سالانه بسیاری از زرتشتیان از سراسر کشور و هند برای زیارت به این غار می‌روند. در دیوارهای غار، نام ‌های مختلف ایرانی و زرتشتی مانند “پولاد تیرانداز” و “سیاوش شهریار” حک شده ‌اند.

در نزدیکی روستای ایرج، چند قبر با سنگ قبر بزرگ و بسیار مورد احترام زرتشتیان قرار دارد. به نظر می‌ رسد این قبرها به قبرهای موجود در غار مرتبط هستند. مردم باور دارند که مردان شجاع معروفی که همراه کیخسرو قهرمان افسانه ‌ای در شاهنامه فردوسی بوده اند، در اینجا دفن شده‌ اند.

  • آدرس: 35 متری جنوب غرب اراک به سمت شازند

3- غار سوله خونزا

غار سوله خونزا - بهترین دیدنی های اراک

این غار در کوهستان شمس آباد واقع شده است، که در 15 کیلومتری جنوب اراک قرار دارد. در جدار صخره ‌ای کوه، اولین ورودی غار وجود دارد و ورودی دوم در ارتفاعات بالاتر است. سوله خونزا به معنای “سوراخ یک خانه که چشمه ‌ای دارد” است. طول این غار 27 متر و عرض آن 1.5 متر است. بالاتر از این منطقه، غار دیگری وجود دارد که چشمه‌ هایی با آب آشامیدنی دارد.

این غار دارای دو دهانه است و در انتهای آن یک حوض با ساروج ساخته شده است. برای ورود به این غار، دو مسیر ممکن وجود دارد. اولین مسیر از طریق روستای عقیل آباد، گوار چشمه پهن و گلشن آباد است. مسیر دوم نیز از روستای علیم آباد، جاده شوسه اراک-شازند و قدمگاه کوه شمس آباد قابل دسترسی است.

  • آدرس: جاده اراک-شازند، کوه های شمس آباد

4- تالاب میقان

تالاب میقان

تالاب میقان در شمال شرقی شهر یکی دیگر از جاهای دیدنی اراک و نقطه پایانی حوضه آبی اراک است که آب سطحی کانال‌ های سیلی فصلی را جذب می‌ کند. مساحت تالاب میقان بین 100-110 کیلومتر مربع است. در زمستان هوا ملایم است، به همین دلیل بسیاری از پرندگان مهاجر از مناطق سردتر به این دریاچه می ‌آیند.

در گذشته، این تالاب به نام تالاب نمک فراهان شناخته می‌شد. یک جزیره کوچک در مرکز این تالاب وجود دارد. آب تالاب شور است. گیاهان اطراف از نوعی هستند که با آب و هوای خشک سازگارند. به دلیل مهاجرت پرندگان و آب و هوای مناسب، به ویژه در پاییز، این دریاچه یکی از مناطق مهم از نظر گردشگری است.

  • آدرس: جاده اراک – فرمهین، جاده دریاچه میقان، تالاب میقان

5- روستای انجدان

روستای انجدان

روستای انجدان، یکی از جاهای دیدنی اراک (40 کیلومتر شرق آراک) به دلیل زیبایی ‌های طبیعی، غارهای شگفت‌ انگیز، میدان‌ های شکار و آثار تاریخی بسیارش جذاب است. این روستا پس از تجاوز مغول، مرکز اقامت و فعالیت ‌های فرقه اسماعیلیان بوده است. چند گور باقی مانده تاریخی این روستا که مربوط به دوران صفوی هستند، شامل آرامگاه شاه قریب و شاه قلندر است که درب ورودی آن‌ ها با تزیینات زیبای آیات قرآن مزین شده است.

واژه “انجدان” که معرب واژه “انگدان” است، در متون تاریخی به عنوان “انکوره” و “انغوزه” نیز ذکر شده است. نام این روستا بر گرفته از نام گیاهی به نام انگدان است که در این منطقه رشد می ‌کند و صمغ آن در این روستا استخراج می‌ شود. این صمغ برای صادرات نیز مورد استفاده قرار می گیرد. انگدان گیاهی است که خواص طبیعی و درمانی دارد و در این روستا به دلیل مزایای آن، بهره‌برداری از آن صورت می ‌گیرد.

  • آدرس: اراک، دهستان امان آباد، روستای انجدان

6- روستای ساروق

روستای ساروق

این روستا در فاصله ۴۸ کیلومتری شمال غربی اراک قرار دارد. ساروق یکی از قدیمی‌ ترین روستاهای استان است و ۸۵۰ سال قدمت دارد. امامزاده هفتاد و دو تن متعلق به سال ۵۸۷ هجری قمری در مرکز و محله قدیمی روستا قرار دارد. ساروق به خاطر صنایع دستی و قالیبافی شناخته شده است. بازار قدیمی آن نیز بسیار معروف است. اهالی ساروق و نزدیکی‌ هایش به طور فراگیر در حوزه گله‌ داری و دامپروری مشغول به فعالیت هستند. با توجه به شرایط مساعد منطقه، گله‌ داری به عنوان یکی از منابع اصلی درآمد و سرمایه‌ گذاری برای مردم ساروق محسوب می ‌شود. دام‌ های متنوعی مانند گوسفند، بز و گاو در این منطقه پرورش داده می ‌شوند و محصولات حاصل از آن ها به عنوان منابع غذایی و صنعتی مورد استفاده قرار می ‌گیرند.

قالی ‌بافی نیز به عنوان یکی از صنایع دستی مهم در ساروق شناخته می ‌شود. این هنر قدیمی در این منطقه از گذشته تاکنون رونق داشته و محصولات بافته شده مانند قالی و فرش با کیفیت بالا تولید می ‌شوند. قالی‌ بافی در ساروق علاوه بر تأمین نیازهای داخلی، به عنوان یکی از منابع درآمدزایی و صادرات به بازارهای دیگر نیز مورد استفاده قرار می ‌گیرد.

  • آدرس: 48 کیلومتری شمال غربی اراک، روستای ساروق

7- رود قره کهریز (کوهرود)

رود قره کهریز (کوهرود)

این رود یکی دیگر از جاهای دیدنی اراک است که از کوه های قره کهریزک سرچشمه می ‌گیرد و پس از آبیاری برخی از روستاهای نزدیک اراک در صحرای میقان به پایان می‌رسد. این رود در فصل تابستان خشک می‌ شود و در این فصل از نظر تفریحی چندان مهم نیست.

  • آدرس: اراک، محله تپه مستوفی

8- رود قره چای (سیاه ‌رود)

رود قره چای (سیاه ‌رود)

این رود از ارتفاعات بین اراک و ملایر سرچشمه می‌ گیرد. رود قره چای پس از اتصال به رودهای دیگر و آبیاری زمین ‌های اطراف، به سمت دریاچه حوض سلطان جریان پیدا می ‌کند. در مناطق بالاتر رود، مکان‌ های تفریحی جذابی وجود دارد.

این رودخانه از دو رود شکل گرفته است. شاخه جنوبی از سربند و راسوند و تالاب سرچشمه می‌ گیرد . شاخه غربی از کوه‌ های الوند همدان. این رودخانه با تداوم جریان خود، زمین ‌های وسیعی را آبیاری کرده و برای منطقه اطراف منبع رونق و ثروت ایجاد کرده است.

  • آدرس: استان مرکزی، شمال اراک به سمت ساوه

9- سراب پنجعلی

مکان های دیدنی اراک - سراب پنجعلی

این چشمه و سراب در میان جاهای دیدنی اراک در جاده اصلی از اراک به بروجرد، نزدیک روستای توره قرار دارد. این جاذبه طبیعی منطقه ‌ای بسیار محبوب در اراک برای اردوگاه تابستانی دانش ‌آموزان است.

آب چشمه، از نظر کیفیت آب، جزو آب های مناسب برای شرب محسوب می‌ شود. این چشمه به عنوان یکی از مناطق زیبا و دیدنی در شهرستان اراک شناخته شده و امکان دسترسی به آن از طریق جاده اصلی اراک-بروجرد فراهم است. این محل، برای آرامش و استراحت و دوری از شلوغی و سرعت زندگی روزمره بسیار مناسب است.

  • آدرس: اراک، شهرستان شازند

10- تالاب عمارت

تالاب عمارت

تالاب عمارت یکی دیگر از جاهای دیدنی اراک است که در جنوب غربی شهر واقع شده و نقش مهمی در محیط زیست منطقه داشته و یک مقصد مهم برای گردشگری در استان است. علاوه بر حفظ آب رودخانه و آبیاری زمین‌ های کشاورزی، این منطقه از دیدگاه محیط زیستی و گردشگری نیز اهمیت دارد. این تالاب پناهگاهی برای پرندگان آبزی مهم مانند غاز، اردک و پلیکان‌ است. هوای اطراف این منطقه خنک و مناسب برای گردشگران است.

روستای عمارت اراک دارای چندین چشمه و تالاب است که بسیار زیبا و دیدنی هستند. این روستا به عنوان یک مقصد گردشگری معروف است و چشمه های آن از جاهای دیدنی اراک محسوب می ‌شوند. در این روستا مسجد  باب الحوائج نیز واقع شده است که بر روی یکی از چشمه ‌ها ساخته شده است و آب چشمه از صحن مسجد عبور می کند.

  • آدرس: اراک، شهرستان شازند

11- قلعه حاج وکیل

قلعه حاج وکیل - جاهای دیدنی اراک

قلعه حاج وکیل (کلاه ‌فرنگی) یکی از ساختمان ‌هایی است که در گذشته به عنوان محل کارخانه فرش شرکت زیگلر آمریکایی استفاده می ‌شد در آن زمان فرش ‌هایی که به نام ساروق شهرت داشتند، در اراک بافته می ‌شدند و به کشورهای دیگر صادر می ‌شدند. در حال حاضر تنها بخش مسکونی این ساختمان باقی مانده است.

این ساختمان که از جاذبه ها و جاهای دیدنی اراک است در خیابان نیسانیان اراک واقع شده و در سال 1398 به موزه صنایع دستی تبدیل شد. این ساختمان متعلق به دوره قاجار (۱۷۸۵-۱۹۲۵) است و مساحتی حدود ۹۰۰ متر مربع دارد. ساختار آن شامل یک حیاط، یک تراس با ستون ‌های آجری و یک پاویون است. زیرزمین به عنوان انبار استفاده می ‌شده. این ساختمان دارای نمای کاشی چینی و تزئینات داخلی ساده‌ است.

  • آدرس: اراک، خیابان دکتر چمران، کوچه وکیل

12- موزه حمام چهارفصل

موزه حمام چهارفصل - بهترین جاهای دیدنی اراک

این موزه ویژگی‌ هایی درباره تأثیرات انسانی استان را نمایش می ‌دهد. ساختار موزه بسیار جالب است و معماری آن مربوط به دوره قاجار است. تزئینات این ساختمان بسیار جذاب و دیدنی هستند. نام “چهارفصل” به این حمام به دلیل وجود نقاشی ‌ها و طراحی‌ های مربوط به چهار فصل سال در آن داده شده است. این حمام تنها حمام عمومی در کشور است که بخشی مجزا برای اقلیت ‌های مذهبی دارد. در آن زمان، یهودیان برخی امکانات مانند قبرستان‌ ها، مدارس و غیره داشتند، اما حق استفاده از حمام عمومی را نداشتند. بنابراین بنیانگذار این ساختمان تصمیم گرفت در نزدیکی حمام عمومی شهر یک حمام برای اقلیت ‌ها احداث کند.

این حمام از نظر معماری بسیار منحصر به فرد است و به عنوان بزرگ ترین حمام ایران شناخته می ‌شود. ساختمان شامل اتاق ورودی، سالن‌ های تعویض لباس مردان و زنان، حمام‌ های خصوصی و عمومی، فضایی بین حمام، اتاق تعویض لباس و یک استخر است.

  • آدرس: اراک، خیابان عباس آیاد، بین خیابان سنایی و شمس

13- امامزاده محمد عابد

امامزاده محمد عابد

این امامزاده به نام امامزاده مشهد میقان نیز شهرت دارد و یکی از مقامات مشهور زیارتی این استان است. این آرامگاه در نزدیکی روستای مشهد میقان، در 12 کیلومتری شمال اراک واقع شده است. این ساختمان باقیمانده ‌ای از دوران سلجوقی است. قبه آن دارای کمربند رومی است و دیوارهای آن از آجر ساخته شده است. این ساختمان در دوره قاجار تعمیر شد. امامزاده محمد عابد برادر امام رضا است. این مزار جمعیت زیادی از زائران را در روزهای پنج‌شنبه و همچنین در مراسم‌ جشن و عزاداری به خود جذب می‌ کند.

محمد عابد، فرزند امام موسی کاظم است. او در شهر مدینه به دنیا آمده و مادرش ام احمد نام داشت. طبق گفتهٔ مورخان، محمد عابد در زمان زنده‌ بودن امام موسی کاظم در مدینه ساکن بوده. بعد از درگذشت پدرش و تعیین علی بن موسی رضا به عنوان ولیعهد مامون عباسی، محمد عابد تصمیم به سفر به مشهد و دیدار برادرش را گرفت. اما در نیمهٔ راه، در محل کنونی درگذشت.

  • آدرس: 12 کیلومتری شمال اراک، روستای مشهد میقان

14- مدرسه سپهداری

مدرسه سپهداری

این مدرسه یکی دیگر از جاهای دیدنی اراک و یک ساختمان از دوره قاجار است که تاریخ ساخت آن با بازار به فرمان سپهدار اعظم هماهنگ شده است. این مدرسه به اولین مدرسه علوم دینی در این شهر تبدیل شد. آیت الله خمینی و آیت الله گلپایگانی در اینجا تحصیل کرده‌ اند. نحوه معماری آن با دوره صفوی مرتبط است و شامل یک مسجد، مخزن آب و امکانات دیگر است. کاشی ‌کاری قاجار هنوز در این مدرسه قابل مشاهده است. این مدرسه یک حیاط نسبتاً بزرگ با یک حوض در مرکز آن دارد.

طراحی ایوان، قبه و اتاق‌ های دانش آموزان به روشنی یادآور معماری صفوی است. مدرسه سپهداری یک طرح چهار-ایوانی دارد که ایوان ‌های شمالی و جنوبی آن بلندتر از دو ایوان دیگر است. در اطراف حیاط 25 اتاق برای دانش آموزان وجود دارد و هر اتاق دارای یک تراس کوچک است. هر اتاق دارای نمایی است که با کاشی‌ های هفت رنگ و الگوهای هندسی و گل مزین شده است. امام خمینی در یکی از اتاق‌ های شرقی حیاط ساکن بوده است.

  • آدرس: اراک، خیابان محسنی

15- بازار تاریخی اراک

بازار تاریخی اراک

بازار اراک یکی دیگر از جاهای دیدنی اراک برای دوستدارن تاریخ و فرهنگ است. این مجموعه بازار، شامل یک حمام عمومی، یک مسجد، مخازن آب، راهروها و کاروانسرا است و در زمان فتحعلی شاه قاجار و توسط یوسف خان گرجی، در مرکز سلطان آباد (نام قدیمی اراک) ساخته شده است. این بازار در مرکز چهارسوق واقع شده است که تلاقی دو محور شمال-جنوب و شرق-غرب است و به چهار دروازه قدیمی شهر منتهی می ‌شود.

برخلاف بازارهای امروزی، مسیرهای بازار اراک آزاد و منحنی نیستند، بلکه هندسی و متقارن هستند. بازار با راهروهای متقاطع خود، نمونه ‌ای از الگوی شطرنجی شهر باستانی سلطان آباد است.

طراحی معماری ویژه‌ ای که استفاده شده، باعث می ‌شود داخل بازار در تابستان خنک و در زمستان گرم باقی بماند. دو محور شمال-جنوب و شرق-غرب در مکانی به نام چهارسوق (چهار بازار) تلاقی می ‌کنند. در همین تقاطع یک حوض کوچک سنگی وجود دارد. مساحت مجموعه بازار حدود ۱۴ اکر است. ساختمان ‌های این بازار اصولاً از آجر ساخته شده ‌و تیرهای چوبی در خاک باعث استحکام بیشتر ساختمان‌ ها شده ‌اند.

  • آدرس: اراک، خیابان امام، میدان شهدا

سوالات متداول درباره جاهای دیدنی اراک

بهترین جاذبه های طبیعی اراک کدامند؟

اراک داری جاذبه های طبیعی فراوان از جمله غارهای انجدان و شازند و چشمه ها و تالاب های متعدد است.

محبوب ترین جاذبه های تاریخی اراک کدامند؟

شهر تاریخی اراک دارای جاذبه هایی دیدنی از جمله بازار تاریخی، موزه حمام چهار فصل و مدرسه سپهداری است.

برای بازدید از غارهای اراک کجا برویم؟

یکی از محبوب ترین جاهای دیدنی اراک، غارهای فراوان اطراف این شهر است. برخی از دیدنی تیرن غارهای اراک در اطراف روستای انجدان واقع شده اند.

جمع بندی

اراک، یکی از شهرهای تاریخی و دیدنی ایران است که در استان مرکزی قرار دارد. شهری با بافت قدیمی، آثار تاریخی و جاذبه ‌های طبیعی متعدد که هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می‌ک ند. در این راهنما، به بررسی محبوب ترین جاهای دیدنی اراک از جمله قلعه حاج وکیل، غارهای شازند و انجدان و تالاب های چشمه های زیبای این شهر و مناطق اطراف آن پرداختیم. به نظر شما دیدنی ترین جاذبه گردشگری در میان جاهای دیدنی ارک کدام است؟

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو