آیت الله محسن اراکی الان کجاست؟ + بیوگرافی

منبع: نم نمک

1

1402/10/2

12:27


عضو مجلس خبرگان رهبری گفت : نباید به قالب های وارداتی برای اجرای امور کشور وابسته باشیم. در دولت اسلامی قالب های وارداتی را اصل مسلم ندانیم و خودمان تولید فکر و اندیشه داشته باشیم. ما باید دولت اسلامی برپا کنیم یعنی نهادهای کشور براساس معیارهای اسلامی شکل گرفته و محتوای عمل آنها بر اساس معیارهای اسلامی باشد.

آیت الله محسن اراکی الان کجاست؟ + بیوگرافی

آیت الله اراکی : وقتی می گوییم دولت اسلامی شکل گیرد یعنی بورس و بانک اسلامی شود

به گزارش نم نمک ، آیت الله محسن اراکی در نشست تبیین گفتمان انقلاب اسلامی که توسط جبهه دولت اسلامی برگزار شد ، اظهار کرد : ارکان حکومت اسلامی از جمله نهادها و قوای مختلف با انقلاب اسلامی شکل گرفته است و می توانیم ادعا کنیم در برقراری حکومت بر اساس اصول اسلامی موفق بوده ایم. قانون اساسی مبتنی بر فقه اسلامی است ، اما ما بحث فراتر از شکل گیری از نهادهای حاکمیتی داریم و آن کاری است که این نهادها باید عمل کنند؛ یعنی این نهادها باید اسلام را در عرصه اقتصاد ، سیاست ، فرهنگ ، اجتماعی پیاده کنند ، به نظر می رسد موفقیت ما در این عرصه کم بوده است.

آیت الله محسن اراکی الان کجاست؟ + بیوگرافی

آیت الله محسن اراکی الان کجاست؟ + بیوگرافی

وی ادامه داد : قالب هایی که کشور را اداره می کنیم باید بر اساس فقه اسلامی شکل بگیرد. در واقع باید طرح جدیدی برای تنظیم روابط اجتماعی پیاده کنیم. در اقتصاد اسلامی ، حرکت اقتصادی از جایی شروع و در جایی پایان می یابد. 5 حلقه اساسی این حرکت اقتصادی را شکل می دهد که باید مبتنی بر اسلام باشد. این حلقه ها شامل توزیع اولیه ، تولید ، توزیع ثانویه و مبادله ... می شود.

عضو مجلس خبرگان افزود : خمس و زکات اصلی در اسلام آنچه نیست که اکنون وجود دارد. در دولت اسلامی می توانیم نظام مالیاتی غیر از آنچه در دنیا وجود دارد ، داشته باشیم. من گفته ام کارگروهی از متخصصین شکل بگیرد و نظر ما را در این زمینه بشنود.

آیت الله اراکی خاطرنشان کرد : بحران تورم و نابسامانی اقتصادی فقط مربوط به ایران نیست بلکه جهانی است؛ البته ما عوامل فزاینده هم داریم. جهان دچار دو قطبی شدید دارا و ندار شده است. در ده سال اخیر چند مهاجر در مدیترانه غرق شده است؟ فقر در دنیا نشانه عدم تعادل در اقتصاد جهان است.

وی در ادامه چنین ابراز عقیده کرد : بورس به این شکل غیر اسلامی است زیرا معلوم نیست سهم شرکت ها چیست و چه کسی به آنها اعتبار داده است. در بورس حقیقی باید معادلات واقعی اقتصادی انجام شود. بالا و پایین شدن بورس به چه معناست؟ وقتی می گوییم دولت اسلامی شکل گیرد یعنی که بورس و بانک اسلامی شود. بانک اسلامی یعنی نهادی واسطه بین سرمایه و کار نه اینکه بانک چند برابر وامی که می دهد را پس بگیرد. سرمایه تلنبار شده در بانک ها متعلق به کیست؟ این بانک ها اسلامی نیستند. مسئولان در ایجاد این شرایط بانک ها مسئولند.

این استاد حوزه افزود : حوزه های علمیه در نظام بانکی ، مالیاتی ، فرهنگ و سایر حوزه ها طرح داده اند. دولت اسلامی باید این طرح ها را اجرا کنند. آیا نظام آموزشی کشور  قابل اصلاح نیست؟ نظام بازنشستگی به این شکل درست است؟ این ها طرح مساله است. ما نباید به قالب های وارداتی برای اجرای امور کشور وابسته باشیم. در دولت اسلامی این قالب های وارداتی را اصل مسلم ندانیم و خودمان تولید فکر و اندیشه داشته باشیم. قالب های جدید بر اساس معیارهای اسلامی طراحی کنیم. ما باید دولت اسلامی برپا کنیم یعنی نهادهای کشور براساس معیارهای اسلامی شکل گرفته و محتوای عمل آنها بر اساس معیارهای اسلامی باشد.

وی درباره نقش احزاب در دولت اسلامی ، گفت : احزاب مشکلات اقتصادی و فرهنگی را بررسی کرده و بی تفاوت نباشند و راهکار ارائه کنند. نقاط ضعف و قوت دولت ها را شناسایی کرده و بیان کنند. احزاب باید چشم بینای مردم باشند. احزاب ، مردم را برای کمک به دولت بسیج و تشویق کنند. احزاب می توانند رابط خوب بین مردم و دولت باشند.

آیت الله اراکی ادامه داد : کتاب های فقه اقتصادی و فقه عمران شهری چرا در دانشگاه تدریس نمی شود؟ اگر بد بود ، اجرایش نکنند. الان می گویند آنچه غرب گفته دانش است و اگر آن استاد خارجی ، حرف ما را تایید نکند ، دانش نیست در حالیکه حرف ما هم  مبنای وحیانی دارد و هم مبنای عقلانی. دیدگاه ما هم باید شنیده شود نه اینکه هرچه غرب گفته چشم و گوش بسته پذیرفته شود.


بیوگرافی محسن اراکی

محسن محمدی عراقی معروف به محسن اراکی متولد 1334 در نجف از فقهای شیعه است که از سال 1369 تا 1385 نماینده استان خوزستان و سپس از سال 1395 تاکنون نماینده استان مرکزی در مجلس خبرگان رهبری و از سال 1401، عضو حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو