محمدهادی عطایی الان کجاست؟ + بیوگرافی

منبع: نم نمک

1

1402/10/30

12:09


محمدهادی عطایی که چندی پیش نمایش «حقایقی درباره سگ ها و گربه ها» را در مجموعه تئاتر شهر اجرا کرده است ، با ابراز تاسف از شرایط اقتصادی تئاتر گفت : از ابتدای امسال تاکنون هیچ گروهی یک هراز تومانی کمک هزینه دریافت نکرده است و این در حالی است که 20 درصد از فروش گیشه هر گروه کسر می شود.

محمدهادی عطایی الان کجاست؟ + بیوگرافی

چرا باید در تئاتر به بلاگر و رپر متوسل بشویم؟

این بازیگر و کارگردان تئاتر همچنین با اشاره به مطالب مطرح شده در نشست خبری جشنواره تئاتر فجر مبنی بر هزینه های غیر ضروری و ریخت و پاش هایی که در دوره گذشته این جشنواره صورت گرفته است ، افزود : اگر واقعا سال گذشته ، هزینه ای غیرمعمول به جشنواره تحمیل شده ، چرا سازمان بازرسی کل کشور ورود نمی کند و اگر چنین نیست ، با آبروی مردم بازی نکنیم.  

محمدهادی عطایی الان کجاست؟ + بیوگرافی

محمدهادی عطایی الان کجاست؟ + بیوگرافی

عطایی که در کنار بازیگری ، گاهی هم دست به کارگردانی می زند ، در گفتگو با ایسنا توضیحاتی درباره مشکلات اقتصادی نمایشش ارایه و ابراز تاسف کرد که این روزها فعالان تئاتر برای فروش نمایش هایشان به بلاگر و رَپِر روی می آورند.

او گفت : ما دو نوع بودجه در تئاتر داریم؛ بودجه ای که صرف برگزاری جشنواره ها می شود و بودجه ای که جنبه حمایت از گروه های نمایشی را دارد. مسئولان تئاتر در سال های گذشته عنوان می کردند به دلیل کمبود بودجه ، امکان برگزاری جشنواره های استانی و منطقه ای را نداریم اما جالب است امسال که واقعا از نظر بودجه تحت فشار هستیم ، جشنواره های منطقه ای و استانی برگزار شده است.

عطایی ادامه داد : متاسفانه از اول سال تا به حال کمک هزینه گروه های نمایشی پرداخت نشده و پرسش ما این است که مرکز هنرهای نمایشی ، این پول را صرف چه کاری می کند. همین که کمک هزینه خود را مطالبه می کنیم ، مسئولان تئاتر می گویند هنوز بابت هزینه های جشنواره سال گذشته و بریز و بپاش های آن ، مساله داریم و پرسش من این است که اگر جشنواره فجر پارسال تا این حد هزینه غیرمعمول داشته ، چرا سازمان بازرسی کل کشور ورود نمی کند و اگر چنین نیست ، چرا با آبروی افراد بازی می کنیم. در هر صورت هر بار به بهانه بدهی جشنواره فجر ، پرداخت حق و حقوق گروه های نمایشی را به تاخیر می اندازند.

عطایی با ابراز تاسف از وضعیت اقتصادی هنرمندان تئاتر افزود : آیا بچه های تئاتری ، فرزندان این سرزمین نیستند که ریالی از آنان حمایت نمی شود. اگر برای پرداخت کمک هزینه پولی نیست ، پس چرا 20 درصد فروش گیشه گروه ها را  حتی در سالن های دولتی ، دریافت می کنید. دست کم این 20 درصد را در سالن های دولتی از گروه ها کم نکنید.

او ادامه داد : دو سال به دلیل کرونا مشکلات داشتیم و اتفاق های سال گذشته هم دوباره باعث تعطیلی و رکود تئاتر شد. هر اتفاقی که رخ بدهد ، حتما تئاتر را تحت تاثیر قرار می دهد و در این وضعیت سخت ، گروه هایی که مشغول به کار هستند ، مورد کوچکترین حمایتی قرار نمی گیرند.

این بازیگر با اشاره به دیدگاه برخی از فعالان تئاتر درباره تحریم این هنر افزود : همکاران عزیز ما که تئاتر را تحریم کرده اند ، آیا در نظر نمی گیرند که گروه های نمایشی ، به مرکز هنرهای نمایشی وابستگی مالی ندارند بلکه تنها حامیان آنها ، مردمی هستند که بلیت نمایش هایشان را خریداری می کنند.

عطایی با بیان اینکه گیشه یک نمایش کفاف هزینه های تولید و دستمزد عوامل کار را نمی دهد ، ادامه داد : آنچه از گیشه ما مانده ، 70 میلیون تومان است و من به عنوان کارگردان ، این پول را چگونه بین 9 تن اعضای گروه تقسیم کنم.

این بازیگر اضافه کرد : برای اجرای این نمایش ، دستمزدی را که از سریال گرفته ام ، صرف تامین هزینه های کار و بخش کوچکی از دستمزد اعضای گروه کردم تا بیشتر از این شرمنده آنان نباشم. اما متاسفانه مدیر تئاتر ما همه جا به راحتی می گوید پول نداریم. مدیر ، کسی نیست که پولی به او بدهند تا آن را بین عده ای تقسیم کند بلکه کسی است که بتواند آن پول را ارتقا بدهد. اگر قرار است شورای حمایت از آثار ، از هیچ گروه و نمایشی حمایتی نکند ، پس فلسفه وجودی آن چیست. چرا باید این همه کارمندی داشته باشد که کاری برای انجام دادن ندارند.

او با اشاره اتفاقی که چندی پیش برای  برخی از گروه های نمایشی رخ داد و گیشه نمایش هایشان با تاخیر به حساب آنان واریز می شد ، افزود : اگر گیشه یک گروه را برای دریافت سود نگه داریم ، آیا به این فکر نمی کنیم که این پول حرام است.

عطایی از وضعیت فعلی تئاتر و اضافه شدن برخی عناصر به آن ابراز تاسف کرد و افزود : روزگاری ، گروه های تئاتری برای پرفروش شدن نمایش هایشان به بازیگران سینما و تلویزیون روی می آوردند ، متاسفانه امروز باید به بلاگر و رَپِر و ... متوسل بشویم. این که دیگر تئاتر نیست و سیرک است و متاسفانه همه اینها بعد از زمانی شروع شد که دولت حمایت خود را از تئاتر قطع و همه چیز را به گیشه واگذار کرد.

عطایی که متقاضی اجرای نمایشش در جشنواره تئاتر فجر بوده ، با بیان اینکه این نمایش در جشنواره پذیرفته نشده ، اضافه کرد : هیچ دلیلی برای رد کردن نمایش ما ارایه ندادند. واقعیت این است که در سال های گذشته چندین جایزه از جشنواره گرفته ام و دیگر شوق چندانی برای حضور در آن ندارم ولی امیدوار بودم با کمک هزینه جشنواره بتوانم بخش کوچکی از زحمات گروهم را جبران کنم.

او با ابراز تاسف از افت کیفی جشنواره های تئاتری در چند سال گذشته ادامه داد : جشنواره ، ویترین فرهنگ و هنر ماست و باید به اسم هنرمندان شناخته شده خود افتخار کند ولی کاری کرده اند که دیگر کمتر کسی برای حضور در آن رغبت دارد. از طرف دیگر هر سال شاهد افت کیفی کارهای بخش بین الملل هستیم. چرا پول این بخش را صرف گروه های داخلی نمی کنند. اینها نکاتی است که اگر فکری برای آن نکنیم ، مشکلات جدی تر برایمان ایجاد می کند.


بیوگرافی محمدهادی عطایی

محمدهادی عطایی بازیگر ، کارگردان و نویسنده ، متولد سال 1362 در تهران است. او دارای مدرک تحصیلی دیپلم ریاضی و فیزیک و فارغ التحصیل مدرسه عالی بازیگری می باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو