زینب اختری کیست و الان کجاست؟ + بیوگرافی

منبع: نم نمک

2

1402/10/18

20:35


مدیرکل امور بانوان و خانواده وزارت کشور با تاکید بر اینکه باوجود دانش ظرفیت و پتانسیل بالا زنان و دختران در پیشرفت کشور مشارکت ناکافی دارند ، گفت : باید منظومه ای هویتی از شاخص ها برای زنان و دختران جامعه خود تدوین کنیم.

زینب اختری کیست و الان کجاست؟ + بیوگرافی

مشارکت ناکافی زنان و دختران در روند پیشرفت کشور

به گزارش نم نمک ، زینب اختری در نخستین جشنواره تجلیل از حکمرانان زن که در مدرسه حکمرانی شهید بهشتی برگزار شد ، با طرح این سوال که ما در حال حاضر در کجای نظم جهانی قرار داریم ، گفت : در واقع ما در جایی هستیم که نظام بین المللی می خواهد خود را هدف و راس قرار بدهد؛ اما بعد از سال 54 امام زیرساخت های فکری را به هم ریخت و نه تنها اعتباری را برای نظام های غربی قائل نشد؛ بلکه ایدئولوژی اسلام را مطرح کرد؛ بطوری که ما در حال حاضر مدعی نظم نوین جهانی جدیدی شدیم و گفتمان انقلاب کلا می خواهد نه تنها غرب را از مرکز به حاشیه بکشاند؛ بلکه پیرامون زدایی کند و به جای آن ایده یکدلی ، انسجام روانی و تربیتی را برای انسان ها قائل شد.

زینب اختری کیست و الان کجاست؟ + بیوگرافی

زینب اختری کیست و الان کجاست؟ + بیوگرافی

مدیرکل زنان و خانواده وزارت کشور با تاکید بر اینکه گفتمان اسلام و انقلاب با دیپلماسی فعال شد ، گفت : ما در حال حاضر از حکمرانی زنان صحبت می کنیم و در یک نگاه جایگاه بالایی را برای زنان قائلیم و معتقدیم باید از این ظرفیت بالقوه به درستی استفاده شود.

اختری همچنین با بیان اینکه بنیانگذار انقلاب زنان را پیشران و پشتیبان می داند ، خاطرنشان کرد : در ادبیات بین المللی علی رغم اینکه حرف از آزادی زنان می زنند؛ اما همواره این قشر را به عنوان یک قشر آسیب پذیر معرفی می کند. این در حالی است که در حکمرانی و اسلام جایگاه جنسیت یک جایگاه درجه دوم است و نگاه اول به انسان و انسانیت مطرح می شود و ممکن است بخش جنسیت و کارکردهایی که باید تعریف شود ، جنسیت معنا پیدا می کند.

وی به مهمترین چالش های اصلی زنان اشاره کرد و گفت : اولین چالش ما در این زمینه به امر منزلت و کرامت بخشی بانوان در جامعه مطرح می شود؛ بطوری که هنوز منظومه شاخص هایی که باید برای زنان باشد را تعریف نکردیم. اگرچه هر بخشی با نگاه خود به این شاخص ها اشاره کرده اند؛ اما هنوز به منظومه هویتی دختران و بانوان نرسیدیم.

اختری کمبود آگاهی والدین را نیز از دیگر چالش های حوزه بانوان عنوان کرد و گفت : ما متاسفانه امر تربیت را به کل از خانواده گرفتیم و به دستگاه دیگری که خود با چالش هایی مواجه است واگذار کردیم. به این معنی است که تربیت را به تعلیم واگذار کردیم. در حالی که خود کسانی که متولیان امر تربیت شدند الان نیازمند تربیت هستند و ما تجربه تلخ عدم هویت بخشی و هویت زدایی را در اتفاقات سال گذشته مشاهده نمودیم.

وی همچنین خاطرنشان کرد : احساس نارضایتی نسبی دختران و بانوان نسبت به حقوق و مسئولیت های خود از دیگر چالش های این حوزه است که باید تبیین درستی در این زمینه صورت بگیرد و اگر هم در قوانین مدنی ضعف هایی داریم این ضعف ها برطرف شود.

اختری با بیان اینکه علی رغم دانش ، ظرفیت و پتانسیل بالا زنان و دختران در پیشرفت کشور مشارکت کافی ندارند تاکید کرد : کاهش کارکرد خانواده در جامعه از دیگر مشکلاتی است که با آن مواجه هستیم و باید به تحکیم بنیان خانواده بپردازیم.

وی همچنین در پایان از کاهش فرزندآوری به عنوان چالش دیگر این حوزه دانست و گفت : متاسفانه ارزشمندی فرزندآوری در جامعه کاهش یافته است و ما باید جایگاهی که اسلام برای مادران ما دارد را تکریم ببخشیم؛ ضمن اینکه مشکلات اقتصادی و هزینه های بالای فرزندآوری در این زمینه موثر است و حتی ممکن است منجر به سقط جنین شود.


بیوگرافی زینب اختری

دکتر زینب اختری متولد تهران ساستمدار و فعال فرهنگی و مدیر ارشد دولتی اهل ایران دارای مدرک دکتری فیزیولوژی و عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله است

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو