کاربرد پیلینگ صورت و معرفی کاندیدای مناسب پیلینگ صورت

کاربرد پیلینگ صورت و معرفی کاندیدای مناسب پیلینگ صورت


منبع: آرگا

2

1402/7/6

23:11


مهم ترین کاربرد پیلینگ صورت در افزایش شادابی و نشاط پوست و بهبود سلامت آن است. در این روش لایه ای فرسوده و سطحی از پوست همراه با سلول های مرده آن از بین می روند. علاوه بر این نواقصی مانند چین و چروک، لک های ناشی از آفتاب، منافذ باز، اسکارهای خفیف و … به میزان زیادی برطرف خواهند شد.

پیلینگ صورت که از آن به لایه برداری پوست نیز یاد می شود، روشی برای جوانسازی پوست است که سلول های مرده پوست را از بین برده و سلول های مجاور را تحریک می کند تا لایه ای با سلول های بهتر و باکیفیت تر ایجاد کند. مجموعه این عوامل به جوانسازی پوست منجر می شود. پوست از سه بخش اپیدرم، میددرم و لایه عمیق پوست تشکیل شده است. به صورت کلی لایه برداری پوست با روش های مختلفی انجام می شود که تنها در روش انجام، مواد لایه برداری و لایه پوست با یکدیگر تفاوت دارند. کاربرد پیلینگ صورت در از بین بردن چین و چروک های ظریف پوست و تغییر رنگ آن می باشد. این کار باعث نرمی، لطافت و صاف شدن پوست می شود. در ادامه مطلب به انواع پیلینگ صورت، کاربرد،  مزایا و معایب آن خواهیم پرداخت.

آشنایی با انواع پیلینگ صورت

پیلینگ صورت به شیوه های مختلفی انجام می شود و در مقایسه با سایر روش های لایه برداری، با آسیب های کمتری برای پوست همراه است. البته این مسئله به نوع لایه برداری و نحوه انجام آن نیز بستگی خواهد داشت. برخی از مهم ترین انواع پیلینگ صورت عبارتند از:

آشنایی با کاربرد پیلینگ صورت

۱. پیلینگ لیزری

در این روش عمل لایه برداری به کمک لیزر اربیوم یاگ یا لیزر دی اکسید کربن انجام می شود و در طول آن لایه مورد نظر پوست با استفاده از دستگاه لیزر برداشته خواهد شد. این روش در طول سال های گذشته طرفداران بسیار زیادی داشته است و بسیار مورد توجه می باشد.

۲. پیلینگ شیمیایی

در این روش لایه برداری پوست با استفاده از محلول های شیمیایی انجام می شود. این محلول ها از ترکیبات اسیدی تشکیل شده اند که مهم ترین آن ها عبارتند از:

  • هیدروکینون
  • پلی فنل‌ ها
  • لاکتیک اسید
  • سالیسیلک اسید
  • کربولیک اسید
  • آلفا هیدروکسی اسید
  • تری کارواستیک اسید

نکته مهمی که در خصوص این روش وجود دارد این است که پیلینگ شیمیایی با توجه به عمق لایه برداری به انواع مختلفی تقسیم می شود که عبارتند از:

پیلینگ شیمیایی سطحی یا نرم: این روش ملایم ترین نوع پیلینگ شیمیایی است که معمولا بدون بی حسی انجام می شود. بیشترین کاربرد پیلینگ صورت سطحی در از بین بردن کک و مک، چین و چروک و تغییر رنگ پوست است. با این حال برای دریافت نتیجه بهتر، باید این روش را چند بار تکرار کنید.

پیلینگ شیمیایی متوسط: این روش در مقایسه با پیلینگ سطحی، عمیق تر و در نتیجه مؤثرتر است و برای مشکلاتی مانند چین و چروک های عمیق کاربرد دارد. یادتان باشد که بعد از انجام این روش باید چند روز استراحت کنید. زیرا عوارض بسیار زیادی مثل درد، تورم و سوختگی به همراه دارد.

پیلینگ شیمیایی عمیق: این روش برای کسانی مناسب است که از مشکلات عمیق پوستی و سوختگی شدید رنج می برند. در این روش متخصص عمیق ترین لایه های پوست را تمیز کرده و اقدام به برداشتن آن ها می کند. این روش دائمی است و با یک بار انجام آن، نیازی به تمدید و تکرار مجدد نخواهید داشت.

۳. پیلینگ مکانیکی

در این روش، عمل لایه برداری به کمک قلم یا سوزن مخصوص انجام می شود. بیشترین کاربرد پیلینگ صورت در روش مکانیکی، رفع مشکلات عمیق پوستی و قدیمی است و برای مشکلات سطحی کارایی چندانی ندارد.

پیلینگ صورت چیست؟

چه کسانی کاندیدای مناسب پیلینگ صورت هستند؟

در صورتی که از مشکلات پوستی مانند جوش های سرسیاه، سرسفید، اسکار سوختگی، لک، چین و چروک و … رنج می برید، پیلینگ صورت می تواند به رفع آن ها کمک کند. با این حال بهتر است در ابتدا حتما با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

مراحل انجام پیلینگ صورت

مراحل انجام پیلینگ صورت به شرح زیر است:

  1. در مرحله اول ۳ بار در روز به مدت ۳ تا ۱۰ روز کرم مخصوص بر روی پوست مالیده می شود. عمل پوسته ریزی از روز سوم آغاز شده و تا یک هفته طول می کشد.
  2. در این مرحله عمل پاکسازی پوسته با استفاده از بخار توسط فردی متخصص انجام می شود که ۲۰ دقیقه زمان می برد. آن گاه در همان حال که پوست مرطوب است، کرم های تقویتی بر روی آن به کار می رود.
  3. ۳ روز بعد از پاکسازی پوست صورت، نوبت استفاده از آمپول های بافتی و تقویتی مثل پلاسنتا یا کرم های تقویتی گیاهی است.
  4. به فاصله ۴ روز اکتودرمی انجام می شود.
  5. دو بار در هفته به مدت ۲۰ دقیقه پوست صورت با دست ماساژ داده می شود.
  6. به فاصله ۱۲ تا ۱۵ روز بعد از پاکسازی اولیه، پاکسازی نهایی انجام می شود.

انجام پیلینگ صورت با چه مزایایی همراه است؟

برخی از مهم ترین مزایای پیلینگ صورت عبارتند از:

  • کند کردن علائم پیری
  • بهبود ظاهر، کیفیت و بافت انواع پوست
  • درخشندگی و طراوت پوست
  • بهبود زبری، به همراه داشتن نرمی و لطافت پوست
  • کاهش خطوط استاتیک ظریف روی پوست
  • آب ‌رسانی و بهبود گردش جریان خون در پوست
  • یکنواخت کردن رنگ پوست
  • کاهش علائم و لکه های پوست

به یاد داشته باشید که لایه ‌برداری منظم پوست می‌ تواند از بروز آکنه جلوگیری کرده و اسکارهای ناشی از آکنه را کاهش دهد.

پیلینگ صورت چه کاربردی دارد؟

عوارض پیلینگ صورت

پیشتر در مورد مزایای پیلینگ صورت مواردی را بیان کردیم. اکنون قصد داریم به عوارض پیلینگ صورت بپردازیم.

قرمزی و تورم پوست

یکی از رایج ترین عوارض پیلینگ صورت، قرمزی و تورم پوست است که معمولا دائمی نیست. بنابراین اگر با این مشکل مواجه شدید، جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد. چرا که این قرمزی و التهاب بعد از چند روز به طور کامل از بین خواهد رفت.

عفونت

این احتمال وجود دارد که مواد شیمیایی به کار رفته در پیلینگ صورت باعث ایجاد ویروس یا باکتری شوند و فرد را دچار عفونت کنند. علاوه بر این، احتمال ابتلا به تبخال و بیماری هایی از این قبیل نیز افزایش خواهد یافت.

سوزش و خارش پوست

ایجاد سوزش و خارش روی پوست بعد از انجام پیلینگ صورت کاملا طبیعی است. با این حال توصیه می کنیم که هیچ گاه این ناحیه را خارش ندهید؛ چرا که پوست حساس بوده و مستعد آسیب پذیری است. در نهایت اگر بعد از چند سوزش و خارش شما به طور کامل از بین نرفت، حتما به پزشک مراجعه کنید.

مزایا و معایب پیلینگ صورت

ایجاد زخم و تغییر رنگ پوست

تغییر رنگ پوست از شایع ترین عوارض پیلینگ صورت است که معمولا موقت یا دائمی است. در حقیقت این روش می تواند باعث تیرگی پوست شما شود. علاوه بر این بعد از پایان لایه برداری، زخم هایی بر روی پوست ایجاد می شود که با گذشت زمان و مصرف دارو بهبود می یابد.

آسیب به قلب، کلیه و کبد

در حالت کلی پیلینگ صورت با عوارض خاصی برای اعضای بدن همراه نیست. اما مواد شیمیایی به کار رفته در آن می تواند مشکلات زیادی را برای کبد، کلیه و قلب به وجود آورد. مثلا اسید کربولیک می تواند به عضلات قلب آسیب رسانده و روند کار آن را دچار بی نظمی کند. هم چنین می تواند مشکلاتی را برای کلیه و کبد به همراه داشته باشد.

توصیه های لازم قبل از پیلینگ صورت

  • انجام این روش به خانم های باردار توصیه نمی شود.
  • در صورتی که مبتلا به بیماری های قلبی هستید، به هیچ عنوان به سراغ این روش نروید.
  • حداقل چند ماه قبل از پیلینگ صورت، مصرف داروهایی نظیر قرص های ضد بارداری را متوقف کنید.
  • حداقل دو هفته قبل از پیلینگ باید از انجام روش هایی مانند میکرودرم ابریژن گذشته باشد تا امکان انجام این روش وجود داشته باشد.

مراقبت های بعد از پیلینگ صورت باید به چه شکل باشد؟

روش های پیلینگ صورت

توصیه می شود بعد از انجام پیلینگ شیمیایی با هر عمقی، برای پاک کردن و مرطوب کردن پوست خود از دستورات پزشک پیروی کنید و نکات زیر را در نظر داشته باشید.

  • بعد از پیلینگ صورت شیمیایی، لیزری و مکانیکی، پزشک از ماسک مخصوصی برای پوست استفاده می کند.
  • حتما در روز چند بار از مرطوب کننده برای پوست خود استفاده کنید.
  • پوسته پوسته شدن و تورم پوست بعد از پیلینگ کاملا طبیعی است. به همین خاطر معمولا به مدت ۷ تا ۱۰ روز، پمادهای مخصوصی برای نرم کردن پوست تجویز می شود.
  • خشکی، تورم و قرمزی پوست بعد از پیلینگ صورت طبیعی است که ظرف یک ماه کاملا از بین می رود.
  • معمولا پزشک در این مدت رژیم غذایی سبکی را پیشنهاد می کند.
  • توصیه می شود از انجام فعالیت های سنگین جدا خودداری کنید.
  • احساس سوزش در پوست بعد از پیلینگ طبیعی است که معمولا پزشک پماد محافظتی مانند ژل پترولیوم را برای کاهش علائم تجویز می کند. به علاوه مسکن ‌های غیر نسخه‌ ای موجود در بازار مانند ناپروکسن و ایبوپروفن نیز به کاهش درد کمک می کنند. با این حال لازم است بعدا به پزشک مراجعه کنید تا علائم بهبود در شما مورد بررسی قرار گیرد.
  • یادتان باشد که چند هفته طول می کشد تا قرمزی پوست به طور کامل از بین برود.
  • از خاراندن پوستی که لایه‌ برداری شده اجتناب کنید؛ چرا که می‌ تواند باعث عفونت پوستی گردد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو