استان کرمانشاه 50 بومگردی دارای مجوز دارد

منبع: همگردی

3

1402/7/10

12:05


ایرنا/ براساس آخرین خبرهای بدست آمده و گزارش های منتشر شده، استان کرمانشاه 50 بومگردی دارای مجوز دارد.

استان 2 میلیون نفری کرمانشاه با چهار هزار و 200 اثر تاریخی ثبت شده از جمله طاق بستان و آثار جهانی نظیر مجموعه تاریخی بیستون، کاروانسرای بیستون و منظر تاریخی فرهنگی اورامانات و همچنین انتخاب به عنوان جهان شهر خلاق خوراک و نیز طبیعت متنوع و تکثر فرهنگی جذاب می تواند در جذب گردشگر در کشور پیشرو باشد.

از کنگاور و بیستون در شرق استان تا قصرشیرین در غرب و از جنوب کرمانشاه تا شمال و اورامانات زیبا ردپای تاریخ و فرهنگ در جای جای این استان وجود دارد، روغن حیوانی کرمانشاه و سوغات هایی نظیر کاک و نان برنجی و غذاهای محلی به خاطر طعم مطبوع و مرغوبیتش برای حافظه تاریخی و ذائقه ایرانی ها به خوبی شناخته شده است، لباس و رقص زیبای کردی دیگر جذابیت های این خطه از کشور پهناورمان است که می تواند هر گردشگری را مجذوب خود کند.

در سالهای اخیر برای رونق گردشگری به خصوص در نواحی روستایی موضوع ایجاد بومگردی ها مطرح بوده است و طبق آمار در استان کرمانشاه بین 50 تا 60 بومگردی ایجاد شده است اما به نظر می رسد بیشتر کسانی که متقاضی ایجاد بومگردی بوده اند واقعا علاقمند حوزه گردشگری نیستند و فعالان این حوزه بسیار کمتر از متقاضیان آن است.

خبرنگار به مناسبت هفته گردشگری به سراغ سه تن از فعالان حوزه بومگردی در استان رفته و در خصوص مشکلات این حوزه با آنها گفت و گویی انجام داده است.

از یاور عبیری، نایب رئیس جامعه اقامتگاه های بومگردی استان کرمانشاه در خصوص حال و روز بومگردی پرسیدم که در جواب گفت: اگر مردم درآمدشان خوب باشد اولویتشان سفر می شود اما متاسفانه به دلیل تورم، شاهد افت مسافر در تابستان امسال بودیم.

با این حال وی گفت: بهار امسال وضعیت بهتر بود به گونه ای که 60 درصد ظرفیت اقامتگاه های بومگردی استان تکمیل شد ضمن اینکه مناطق پاوه و جوانرود در اوارمانات نسبت به سایر مناطق استان کرمانشاه از نظر مسافر وضعیت بهتری داشته اند.

این فعال حوزه گردشگری در مجموع وضعیت بومگردی استان نسبت به استانهای مرکزی ایران را ضعیف تر توصیف کرد و گفت: بیش از 97 درصد بومگردی های منطقه درجه سه هستند و اقامتگاه درجه یک نداریم ضمن اینکه فقط یک اقامتگاه بومگردی درجه 2 در استان کرمانشاه وجود دارد.

عبیری از ارزیابی مجدد اقامتگاه ها در آینده نزدیک خبر داد و ابراز امیدواری کرد که رتبه تعدادی از اقامتگاه های بومگردی استان ارتقا پیدا کند.

به گفته مدیر بومگردی روستای کندوله، معیارهایی نظیر معماری سنتی و تزیین سنتی اتاقها، خدماتی مانند سرویس بهداشتی و آشپزخانه مرتب و نیز استفاده از پنل های خورشیدی و غیره از جمله معیارهای درجه بندی اقامتگاه بومگردی محسوب می شود.

او با تاکید بر تفاوت بومگردی با سایر اقامتگاه ها بیان داشت: ما به مسافر میهمان می گوییم و هدف نیز ایجاد آرامش و حس صمیمیت با مسافر است ضمن اینکه در بومگردی ها کار فرهنگی انجام می شود و در نهایت اینکه باید گفت بومگردی ها تجربه می فروشند.

به گفته عبیری، در سمینار اخیری که در 11 شهریور در تهران برگزار شد، از میان بیش از 180 بومگردی کشور 18 بومگردی خلاق و برتر معرفی شدند و بومگردی های میلکان دالاهو به دلیل خلاقیت در خوراک محلی و نیز بومگردی سابات روانسر به دلیل تاثیر بر مهاجرت معکوس به روستا از استان کرمانشاه عنوان بومگردی برتر از آن خود کردند.

رئیس جامعه انجمن های حرفه ای اقامتگاه های بومگردی ایران رشد بومگردی در سالهای اخیر در استان را کم توصیف کرد و گفت: استان کرمانشاه حداقل ظرفیت ایجاد 200 اقامتگاه بومگردی را دارد.

این فعال حوزه گردشگری پیرامون اینکه استان کرمانشاه 50 بومگردی دارای مجوز دارد، گفت: به اعتقاد من هر روستا می تواند یک اقامتگاه بومگردی داشته باشد و با وجود جاذبه هایی که در نتیجه تفاوت های فرهنگی مردم شرق و غرب استان وجود دارد متاسفانه نتوانسته ایم به درستی از این جاذبه ها استفاده کنیم در حالیکه با وجود سه اثر ثبت جهانی شده در استان باید از لحاظ گردشگر در کشور سرآمد می بودیم.

عبیری در عین حال بیان داشت: تا زمانی که فضای رفاه و سرگرمی مسافر فراهم نشود ثبت جهانی آثار در استان به هیچ دردی نمی خورد.

وی تاکید کرد: انتظار داریم استاندار کرمانشاه و مدیران شهرداری به توسعه بومگردی ها برای جذب گردشگر کمک کنند اما شاهدیم که شهرداری کرمانشاه با گردشگری غریب است و این کار را به حوزه اداره میراث فرهنگی مربوط می داند در حالی که شهردای های سایر شهرهای بزرگ در جشنواره ها فعالند و غرفه تشکیل می دهند.

عبیری پیرامون اینکه استان کرمانشاه 50 بومگردی دارای مجوز دارد، افزود: از آنجا که اقامتگاه های غیرمجاز به راحتی جذب مسافر می کند، اداره میراث فرهنگی باید مشوق سرمایه گذاران بومگردی باشد اما متاسفانه بوروکراسی اداری کسب مجوز بومگردی یک تا 2 سال زمان می برد.

وی رونق گردشگری را عامل کاهش بیکاری دانست و گفت: بومگردی ها در حقیقت مکمل کار کشاورزی و دامداری هستند و وجود آنها باعث رونق کشاورزان و دامداران نیز می شود به عنوان مثال با حضور گردشگر تقاضا برای روغن حیوانی، نان و تخم مرغ محلی افزایش می یابد.

خانم فلوریا مروتی، مدیر بومگردی میلکان دالاهو دیگر فعال حوزه گردشگری بیان داشت: ما در سطح کشور پنج شهر خلاق داریم که در میان آنها کرمانشاه به عنوان شهر خلاق خوراک معرفی شده است و به این موضوع وجود چهار هزار و 200 اثر تاریخی در استان باید اضافه شود اما متاسفانه هنوز نتوانسته ایم از این ظرفیت بزرگ استفاده کنیم.

وی تاکید کرد: سرمایه گذاری و وجود زیرساخت حرف اول را در جذب گردشگر می زند به عنوان نمونه ابتدایی ترین زیرساخت ایجاد سرویس های بهداشتی مرتب است ضمن اینکه باید قبول کرد که سایر شهرهای گردشگرپذیر کشور در سرگرمی گردشگر قوتی تر عمل کرده اند.

مروتی با اشاره به وجود اداره گردشگری در سازمان فرهنگی شهرداری کرمانشاه بیان داشت: از این ارگان به دلیل توانایی و ظرفیتی که دارد انتظار فعالیت بیشتری وجود دارد.

وی در خصوص کم کاری برخی از اقامتگاه های بومگردی استان نیز گفت: برخی از این افراد کننده کار نیستند برای همین اداره میراث فرهنگی به عنوان متولی امر باید برای آموزش افراد هزینه پرداخت کند.

به گفته مروتی، برخی از افراد که اقامتگاه بومگردی تاسیس کرده اند فقط به دنبال گرفتن وام آن بوده اند و در عمل فعال نیستند و اینجاست که ضعف نظارت خودش را نشان می دهد.

وی پیرامون اینکه استان کرمانشاه 50 بومگردی دارای مجوز دارد، تاکید کرد: نظارت بر بومگردی ها باید به گونه ای باشد که تمام آنها به صورت یکسان اصول خاصی را رعایت کنند نه اینکه نظارت فقط مختص تعداد خاصی از بومگردی های مطرح باشد.

مدیر اقامتگاه بومگردی میلکان دالاهو در خصوص وضعیت استقبال مسافران از بومگردی های استان نیز گفت: موضوعاتی مانند کرونا باعث رکود بازار بومگردی ها و کاهش مسافر شد و به این موضوع باید مسائلی مانند پدیده گرد و غبار و همچنین تورم و گرانی اضافه شود.

مروتی با این حال افزود: تعداد مسافر در تمام سال یکسان نیست و معمولا مسافرتها در ایام تعطیلی بیشتر است.

وی تجهیز مدارس برای اسکان مسافران در ایام تابستان و تعطیلات نوروز را برای فعالیت بومگردی های محلی آسیب زا توصیف کرد و گفت: گردشگری نباید فقط جنبه اقتصادی داشته باشد بلکه گردشگر باید به محیط زیست و فرهنگ بومی احترام بگذارد موضوعی که در بومگردی ها بیشتر نمود دارد.

به گفته وی، بومگردی شاخص باید در زمینه های موسیقی، صنایع دستی، پخت غذاهای محلی، معرفی آداب و رسوم و فرهنگ محلی، مردم شناسی و حتی طبیعت شناسی فعال باشد ضمن اینکه باید بتواند برای مردم محلی منظقه انتفاع اقتصادی داشته باشد.

مروتی بهترین تبلیغ بومگردی ها را خود میهمانان دانست و گفت: اگر گردشگری برای بار دوم یک بومگردی را انتخاب کند این یک مزیت بزرگ است، چرا که معلوم می شود خاطرات خوبی از سفر قبلی خود داشته است.

محمد جمشیدی، کارشناس گردشگری اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان نیز بیان داشت: در استان کرمانشاه 50 بومگردی دارای پروانه وجود دارد.

وی تاکید کرد که در میان بومگردی های دارای مجوز استان فقط 10 اقامتگاه هدفشان جذب گردشگر است و کیفیت خوبی ارائه می دهند.

به باور این کارشناس میراث فرهنگی، داوطلبان تاسیس اقامتگاه بومگردی باید گزینش اولیه بشوند و فقط به افرادی که واقعا کننده کار هستند مجوز داده شود.

وی تصریح کرد که کمیت اقامتگاه های بومگردی مهم نیست و حتی اگر در کل استان کرمانشاه 20 اقامتگاه بومگردی با کیفیت هم داشته باشیم کافی است.

جمشیدی در خصوص ادعای طولانی بودن پروسه صدور مجوز برای بومگردی ها نیز گفت: کسانی که درخواست ایجاد بومگردی دارند باید تمام مدارک خود را در سامانه جانا وزارت میراث فرهنگی و گردشگری بارگذاری کنند و توجه داشته باشند که مدارکشان نقصی نداشته باشد.

به گفته وی، در مجموع سیستم اداری میراث فرهنگی از مرحله صفر کار تا صدور مجوز حدود 2 ماه طول می کشد.

این کارشناس گردشگری روند تسهیلات بانکی را گلوگاه بعدی دانست که ممکن است باعث کند شدن روند کار شود، به گفته وی گاهی ممکن است اعتبار بانکی تمام شده باشد و روند کار را طولانی کند.

آنچنان که جمشیدی توضیح داد: اقامتگاه های بومگردی در 2 حالت تبدیلی و ساخت ایجاد می شوند که در حالت ساخت باید زمین مورد استفاده داخل بافت هادی روستایی باشد و اگر زمین در خارج از طرح هادی قرار داشته باشد شخص متقاضی باید وارد روند اداری تغییر کاربری را نیز طی کند.

وی تعداد متقاضیان تاسیس بومگردی به خصوص در منطقه اورامانات را زیاد دانست و گفت: متقاضیان برخی از مراحل اداری را انجام می دهند اما چون اکثرشان خارج از بافت روستایی هستند و برای تغییر کاربری زمین باید مجوز ساخت بگیرند لذا متقاضی به محض مواجه شدن با موانع اداری از ادامه کار منصرف می شود.

جمشیدی در خصوص ذهنیت منفی برخی از مردم محلی نسبت به تاسیس اقامتگاه های بومگردی نیز گفت: مردم محلی اگر بدانند که تاسیس اقامتگاه بومگردی برایشان انتفاع اقتصادی دارد با این موضوع موافقت خواهند کرد.

وی در خصوص قیمت گذاری اقامتگاه های بومگردی نیز گفت: طبق قانون شهریور امسال باید افزایش قیمت ابلاغ میشد اما طبق تعرفه سال گذشته واحد اقامتی یک نفره بومگردی درجه سه 180 هزار تومان، 2 نفره 160 هزار و سه نفره 140 هزار تومان است.

به گفته وی، هر چقدر تعداد نفرات افزایش پیدا کند قیمت نیز کاهش خواهد یافت ضمن اینکه این هزینه فقط شامل اقامت و خواب است و در قبال دریافت خدمات اضافی هزینه نیز اضافه می شود.

استان کرمانشاه 50 بومگردی دارای مجوز دارد

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو