اجرای تله کابین قطعا مانع ثبت جهانی طاق بستان می شود

منبع: همگردی

2

1402/8/27

13:37


ایرنا/ براساس آخرین خبر و گزارش های منتشر گشته، اجرای تله کابین قطعا مانع ثبت جهانی طاق بستان می شود.

محمد مهدی فیض آقایی بیان کرد: شهرداری بهانه می آورد که از اداره میراث فرهنگی برای احداث تله کابین نه نشنیده در حالی که ما بارها برای این موضوع نه گفته ایم و نظر قطعی خودمان را کمتر از یک ماه است که اعلام کرده ایم.

وی افزود: ما نمونه های جهانی را بررسی کردیم و تله کابین از نظر استانداردهای منظری به عنوان یک مانع برای ثبت آثار محسوب می شود و با اجرای آن از داخل محوطه طاق بستان تله کابین به عنوان یک عنصر مصنوع معلوم خواهد بود.

فیض آقایی گفت: هر ناظر بین المللی یک چک لیست دارد و بررسی کردیم که اگر هر سوالی در قبال تله کابین از ما پرسیده شود نمره منفی خواهیم گرفتف چرا که تله کابین آثار تاریخی بالای کوه را هم تحت الشعاع خودش قرار می دهد. به عنوان مثال ما 2 غار پارینه سنگی به عنوان 2 اشکفت آن بالا داریم و آنها هم در حریم آثار طاق بستان هستند و تله کابین از دید منظری برای آنجا هم مانع محسوب می شود.

وی بیان کرد: در محوطه 2 شاخص یا 2 کل نیز آثار تاریخی فراوانی از دوران پارینه سنگی و دیرینه سنگی داریم که آنجا هم عرصه و حریم طاق بستان محسوب می شود.

فیض آقایی گفت: به عنوان یک معمار عرض می کنم که طرح تله کابین حتی توجیه اقتصادی نیز ندارد، چرا که قرار نیست تله کابین فقط برای بهار و تابستان استفاده شود، اگر در فصل سرد آن بالا بروید به دلیل وزش باد شدید حتی یک ساعت هم دوام نمی آورید برای همین آن بالا پوشش گیاهی ضعیفی دارد و فقط گیاهان کاهو شکلی رشد می کنند و به دشت کاهو معروف است.

به باور وی، اگر قرار است قلیان دست کسی بدهیم همین پایین هم می توانیم این کار را بکنیم و نیازی نیست به قیمت خراب کردن طبیعت و منظر آثارمان بخواهیم در ارتفاع چهار هزار متری این کار را بکنیم.

مدیر مجموعه طاق بستان تصریح کرد: آن همت جمعی که برای ثبت جهانی اورامانات وجود داشت برای ثبت جهانی طاق بستان وجود ندارد و متاسفانه باید گفت که مردم و مسئولان کرمانشاه به آثار تاریخی زیاد اهمیت نمی دهند در حالی که حفظ و نگهداری این آثار باید در اولویت همه باشد.

وی افزود: پایین آوردن سطح محوطه آثار هم در راستای ثبت جهانی آن است تا به حالت قبل خودش دربیاید و دست خودرگی کمتری داشته باشد.

فیض آقایی توضیح داد: محوطه آثار طاق بستان را براساس تصاویر و نقاشی هایی طراحی کردیم که از سال 1840 میلادی در اختیارمان بود و بر این اساس محوطه را یک متر و 40 سانتیمتر پایین بردیم که یک کار بی نظیر در طرح های ساماندهی کشور محسوب می شود.

وی در پایان گفت: مسیر ثبت جهانی محور ساسانی اشکانی چند ماهی است که آغاز شده و مسئول جمع آوری پرونده هم آقای مرتضی گراوند، مدیر پایگاه معبد آناهیتا است.

به گفته او، این محور از معبد آناهیتا آغاز می شود و تا قصرشیرین در داخل ایران و تا ایوان مدائن و طاق کسری در کشور عراق امتداد دارد.

اجرای تله کابین قطعا مانع ثبت جهانی طاق بستان می شود

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو