پرونده ثبت جهانی طاق بستان فعلا مسکوت مانده است

منبع: همگردی

6

1402/2/24

18:11


ایسنا/ براساس آخرین اخبار و گزارشات منتشر شده، پرونده ثبت جهانی طاق بستان فعلا مسکوت مانده است.

پویا طالب نیا، سرپرست پایگاه ملی طاق بستان کرمانشاه با اشاره به آخرین وضعیت پرونده ثبت جهانی طاق بستان اظهار کرد: دی ماه سال گذشته با اعتماد مدیر کل سابق میراث فرهنگی استان -محمدرضا سهیلی- به عنوان سرپرست پایگاه طاق بستان منصوب شدم تا با استفاده از تجربه ثبت جهانی هورامان، تدوین پرونده ثبت جهانی طاق بستان را نیز آغاز کنیم.

وی به وجود برخی موانع پیش روی ثبت جهانی این اثر ارزشمند اشاره کرد و افزود: یکی از موضوعاتی که طی سالهای گذشته به عنوان مانع ثبت جهانی طاق بستان مطرح بوده، پروژه احداث تله کابین طاق بستان است، برای همین در گام اول باید مطالعاتی را برای روشن شدن این مسئله انجام می دادیم.

سرپرست پایگاه ملی طاق بستان تصریح کرد: در این راستا، ضمن مذاکره با شهرداری، یک تیم 15 نفره را تشکیل دادیم تا روی این مسئله مطالعه داشته باشیم که آیا تله کابین می تواند مانع ثبت جهانی طاق بستان شود یا خیر.

وی ادامه داد: این مطالعات براساس ضوابط بالادستی بین المللی، ضوابط یونسکو و بررسی نمونه های خارجی انجام گرفت و نتایج آن در قالب یک گزارش 56 صفحه ای به مسئولان میراث فرهنگی استان تحویل داده شد.

طالب نیا در پاسخ به این سوال که آیا طبق این بررسی های انجام شده احداث تله کابین می تواند مانع ثبت جهانی طاق بستان شود یا خیر، گفت: براساس مطالعاتی که انجام گرفت، احداث تله کابین به ثبت جهانی طاق بستان آسیب خواهد رساند.

وی یادآور شد: پس از اعلام نتایج این مطالعات، نشستی را با مدیران شهرداری کرمانشاه برگزار کردیم تا در این رابطه رایزنی ها و پیگیری هایی را داشته باشیم که متاسفانه پس از استعفای مدیر کل میراث فرهنگی استان این نشست ها متوقف شد.

سرپرست پایگاه ملی طاق بستان در ادامه به وضعیت تدوین پرونده ثبت جهانی طاق بستان اشاره کرد و گفت: با بررسی هایی که طی این مدت انجام دادیم، مشخص شد که ثبت جهانی طاق بستان به عنوان یک اثر شاخص تاریخی به تنهایی امکانپذیر است، اما باتوجه به مداخلاتی که طی دهه های گذشته در محدوده آن ایجاد شده، چالش هایی پیش روی این کار وجود خواهد داشت، بنابراین این پیشنهاد را مطرح کردیم که محور ساسانی کرمانشاه از معبد آناهیتا تا قصر شیرین را با محوریت و مرکزیت طاق بستان به ثبت جهانی برسانیم، چرا که هرچه پهنه ای که می خواهیم آن را به ثبت جهانی برسانیم بزرگتر باشد، امکان پررنگ کردن نقاط قوت و کمرنگ کردن نقاط ضعف بیشتر می شود.

طالب نیا اضافه کرد: از طرفی طی سالهای اخیر سیاست یونسکو به این سمت رفته که به آثار زنجیره ای مانند قنات ها، کاروانسراها، باغ های ایرانی و...بیشتر توجه می کند و در نتیجه ثبت جهانی محور ساسانی راحت تر خواهد بود.

وی همچنین با اشاره به تعدد پرونده هایی که در کشور در صف ثبت جهانی شدن قرار دارند، اضافه کرد: هر کشور سالانه تنها می تواند یک پرونده را به ثبت جهانی برساند، اما پرونده هایی که به شکل بین المللی هستند، خارج از نوبت به ثبت جهانی خواهند رسید. بر این اساس از آنجایی که محور ساسانی کرمانشاه از معبد آناهیتا شروع شده و تا قصر شیرین در داخل کشور ما ادامه پیدا می کند و در کشور عراق هم تا ایوان مدائن خواهد رسید، برنامه ریزی کردیم تا بتوانیم این محور را با مرکزیت طاق بستان به شکل بین المللی و با مشارکت عراقی ها به ثبت جهانی برسانیم.

طالب نیا خاطرنشان کرد: با این اقدام، پرونده محور ساسانی با مرکزیت طاق بستان به عنوان شاخص ترین اثر آن، با حضور دو کشور ایران و عراق، خارج از نوبت به ثبت جهانی خواهد رسید.

وی با بیان اینکه تدوین پرونده ثبت جهانی طاق بستان در قالب این پروژه بیش از 18 ماه طول نخواهد کشید، ادامه داد: پس از اینکه این طرح را به وزارت میراث فرهنگی هم ارائه دادیم، در آنجا استقبال بسیار خوبی از آن صورت گرفت.

سرپرست پایگاه ملی طاق بستان یادآور شد: متاسفانه تدوین پرونده ثبت جهانی تابستان طی ماههای گذشته و پس از استعفای مدیر کل سابق میراث فرهنگی استان فعلا مسکوت مانده است.

پرونده ثبت جهانی طاق بستان فعلا مسکوت مانده است

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو