برنامه ریزی و اختصاص اعتبار برای مرمت دو پلکان ضلع جنوبی معبد آناهیتا

منبع: همگردی

32

1401/7/20

16:01


ایسنا/ براساس خبرهای واصله، برنامه ریزی و اختصاص اعتبار برای مرمت دو پلکان ضلع جنوبی معبد آناهیتا صورت پذیرفت.

مرتضی گراوند، مدیر پایگاه ملی معبد آناهیتا با اشاره به سفر چند ماه پیش رئیس جمهور به کرمانشاه اظهار کرد: از مجموع اعتباراتی که در این سفر برای میراث فرهنگی استان لحاظ شد، حدود 20 میلیارد تومان به پایگاه های ملی و جهانی استان اختصاص یافت.

وی زمان تخصیص این میزان اعتبار را طی مدت سه سال عنوان کرد و افزود: در کرمانشاه پنج پایگاه ملی و جهانی وجود دارد که مقرر شد در سال اول سه پایگاه ملی حدود دو میلیارد تومان و دو پایگاه جهانی حدود یک میلیارد تومان اعتبار بگیرند.

مدیر پایگاه ملی معبد آناهیتا تصریح کرد: باتوجه به اینکه پایگاه تاریخی آناهیتا جز پایگاه های ملی استان محسوب می شود، بنابراین حدود 750 میلیون تومان اعتبار برای سال جاری به آن تعلق میگیرد.

وی با بیان اینکه حدود 350 میلیون تومان از این اعتبار برای انجام کاوش های باستان شناسی در معبد آناهیتا پس از حدود دو دهه توقف در نظر گرفته شده، گفت: حدود 250 میلیون تومان را هم برای انجام اقدامات مرمتی در دو پلکان ضلع جنوبی اختصاص خواهیم داد.

گراوند اضافه کرد: دو پلکان ضلع جنوبی معبد آناهیتا به سبک پلکان های تخت جمشید ساخته شده اند، بنابراین برای مرمت آنها هم قرار است یک گروه مرمتی از پایگاه تخت جمشید به کرمانشاه بیایند.

وی یادآور شد: در گذشته بخش هایی از این دو پلکان تخریب شده بود، اما مواد و مصالحی که در آن زمان برای مرمت این پلکان ها بکار رفته، متناسب با سازه سنگی بنا نبوده و گاها حتی از مصالح سیمانی هم استفاده کرده اند.

مدیر پایگاه ملی معبد آناهیتا خاطرنشان کرد: در این برنامه این مصالح غیرمرتبط و ناهمگن را از پلکان ها خارج خواهیم کرد و از نو آنها را با مواد تخصصی پر می کنیم تا کمترین آسیب ها متوجه این پلکان ها شود.

وی اضافه کرد: در صورتیکه از نظر اعتباری مشکلی نداشته باشیم، بخشی از سنگهای بنا را هم که پوسته شده و از هم باز شده اند را مرمت خواهیم کرد.

گراوند در پایان در خصوص زمان شروع برنامه مرمتی در بزرگترین تک بنای سنگی ایران هم گفت: به محض ابلاغ اعتبارات سفر رئیس جمهور که احتمالا در آینده ای نزدیک خواهد بود، این برنامه را اجرایی خواهیم کرد.

برنامه ریزی و اختصاص اعتبار برای مرمت دو پلکان ضلع جنوبی معبد آناهیتا

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو