تکمیل پرونده محور ساسانی از کنگاور تا تیسفون برای پیوستن به سبد جهانی در دستور کار است

منبع: همگردی

4

1402/9/28

12:05


ایرنا/ براساس اخبار واصله، تکمیل پرونده محور ساسانی از کنگاور تا تیسفون برای پیوستن به سبد جهانی در دستور کار است.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کرمانشاه گفت: در حال حاضر 2 پرونده ثبت جهانی را با اولویت در استان دنبال می کنیم که در صورت تحقق بخش مهمی از استان در یونسکو ثبت می شود.

«داریوش فرمانی» ادامه داد: ثبت جهانی محور ساسانی کنگاور - قصر شیرین با الحاق بخش هایی از کشور عراق به عنوان یک پرونده چند ملیتی در دستور کار قرار دارد که بتوانیم خارج از سهمیه ایران آن را به ثبت برسانیم.

وی با بیان اینکه در مسیر محور ساسانی کرمانشاه آثار شاخص بسیار ممتازی قرار دارد، ادامه داد: این پرونده با محوریت مجموعه تاریخی معبد آناهیتا و طاق بستان تهیه می شود.

فرمانی گفت: این محور و جایگاه بالای آن در تاریخ استان و تعدد آثار مربوط به ادوار مختلف که در جای جای این محور از کنگاور تا قصر شیرین وجود دارد، به شانس بالای این پرونده برای ثبت جهانی شدن کمک می کند.

این مسئول با بیان اینکه محور ساسانی کرمانشاه تا بخش هایی از کشور عراق نیز ادامه دارد، گفت: میتوان از ظرفیت بین المللی بودن پرونده برای تسریع در فرآیند ثبت جهانی پرونده استفاده کرد.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کرمانشاه در ادامه افزود: همچنین پرونده ثبت جهانی اسب کُرد نیز به صورت مشارکتی با کشور عراق در برنامه ما قرار دارد.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کرمانشاه در ادامه با اشاره به ثبت جهانی کاروانسرای بیستون در فهرست آثار جهانی یونسکو اظهار کرد: امسال شاهد ثبت سومین میراث جهانی استان در چهارچوب پرونده کاروانسراهای ایرانی بودیم که افتخار بزرگی برای مردم استان کرمانشاه است.

فرمانی گفت: از زمان شکل گیری این اتفاق مهم به دنبال فرصتی برای برپایی یک مراسم در شان این اتفاق مهم با حضور مردم و مسئولان کشوری و استانی بودیم.

وی عنوان کرد: برنامه ریزی های لازم برای این انجام این اتفاق مهم در آینده نزدیک در دستور کار اداره کل میراث فرهنگی استان قرار دارد.

فرمانی تصریح کرد: استان کرمانشاه به لحاظ داشته های تاریخی از جایگاه ویژه ای در کشور برخوردار است و وجود سه اثر جهانی در این استان نمودی از این جایگاه است.

او اضافه کرد: ثبت جهانی آثار تاریخی فرصتهای خاصی به ویژه در حوزه معرفی این آثار در سطح بین المللی فراهم می کند که به افزایش جایگاه استان در سطح جهانی کمک می کند.

تکمیل پرونده محور ساسانی از کنگاور تا تیسفون برای پیوستن به سبد جهانی در دستور کار است

مسئول پیگیری ثبت جهانی پرونده محور ساسانی کرمانشاه به تشریح آخرین جزئیات این پرونده مهم پرداخت و با اشاره به برنامه ریزی هایی که از سال گذشته برای ثبت جهانی پرونده محور ساسانی انجام شده، اظهار کرد: عنوان این پرونده، "ثبت جهانی منظر اشکانی – ساسانی، از معبد آناهیتا تا ایوان مدائن" است که شامل آثار اشکانی و ساسانی از شرق تا غرب استان و سه اثر در کشور عراق است.

«مرتضی گراوند» افزود: در این مسیر سه اثر مهم تاریخی شامل معبد آناهیتا، طاق بستان و عمارت خسرو قرار دارد که هر سه آنها سال 2007 در فهرست موقت ثبت جهانی یونسکو قرار گرفته اند، اما در گذشته اهتمام و پیگیری چندانی برای ثبت جهانی آنها صورت نگرفته است.

مسئول پیگیری ثبت جهانی محور اشکانی ساسانی کرمانشاه تصریح کرد: امروز هم دیگر شرایط بگونه ای است که اگر بخواهیم تک تک این سه آثار را به ثبت جهانی برسانیم، با مشکلات و دشواری های زیادی مواجه خواهیم بود، چرا که هم زمانبر است و هم اینکه هر کشور در سال تنها یک سهمیه برای ثبت جهانی دارد.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین ثبت جهانی یک محور که هرسه این آثار به همراه تعدادی دیگر از آثار تاریخی استان در آن واقع شده باشد و نیز تعدادی از آثار تاریخی کشور عراق را در بربگیرد در دستور کار قرار گرفته تا بتوانیم پرونده را بصورت بین المللی برای ثبت جهانی آماده کنیم.

گراوند در ادامه با اشاره به بازدیدهای خود از اثرهای اشکانی - ساسانی در کشور عراق گفت: در کشور عراق 2 اثر تاریخی مهم قرار دارد که یکی از آنها بنای "حوش کوری" در 10 کیلومتری شهر گرمیان اقلیم کردستان و بنای دیگر ایوان مدائن در استان دیالی و در 30 کیلومتری شرق بغداد است که از مراکز مهم دوره اشکانی و ساسانی بوده است.

مدیر پایگاه ملی معبد آناهیتا کرمانشاه تصریح کرد: کشور عراق طی سالهای گذشته برای ثبت جهانی این اثر اقدامی انجام نداد، بنابراین تصمیم گرفتیم بنای حوش کوری و ایوان مدائن هم در ثبت جهانی محور اشکانی ساسانی کرمانشاه قرار گرفته و پرونده را به شکل بین المللی به ثبت جهانی برسانیم.

وی ادامه داد: معبد آناهیتا در کنگاور، کاخ خسرو در بیستون، طاق بستان در کرمانشاه، قلعه یزدگرد در دالاهو، طاق گرا، زیج منیژه و قلعه گبری در سر پل ذهاب، عمارت خسرو در قصرشیرین، حوش کوری در گرمیان و ایوان مدائن در دیالی عراق آثار مهم تاریخی مهم این مسیر هستند.

وی با بیان اینکه برای تکمیل این پرونده به اعتبار 12 تا 15 میلیارد تومانی نیاز داریم، تصریح کرد: برای تک تک آثار شاخص این محور، باید مطالعات مردم شناسی، زمین شناسی، بروزرسانی ضوابط تعیین عرصه و حریم، گردآوری مستندات شامل نوشته ها، فیلم و عکس، جمع آوری مطالعات انجام شده و از همه مهمتر توسعه زیرساختها براساس استانداردها و معیارهای جهانی مورد تائیرا اجرایی کنیم.

گراوند ادامه داد: باتوجه به اینکه این پرونده به شکل بین المللی تدوین می شود، باید همکاری طرف عراقی را هم داشته باشیم که تاکنون طی سفری که به اقلیم کردستان داشته ایم و ضمن بازدید از بنای حوش کوری با مسوولان استان گرمیان رایزنی هایی برای آماده سازی آن به منظور قرار گرفتن در پرونده ثبت جهانی داشته ایم که آنها نیز موافقت کرده اند.

به گفته این مسئول، بنای حوش کوری استان گرمیان عراق، بنایی شبیه عمارت خسرو در قصر شیرین کرمانشاه اما در ابعاد کوچکتر است.

وی اضافه کرد: به زودی نشست هم اندیشی با حضور استاندار، فرمانداران شهرستان های مسیر محور ساسانی، مدیر کل پایگاه های ملی و جهانی وزارت میراث، مدیر کل ثبت آثار وزارتخانه، مسئولان عراقی و مسئولان استان به میزبانی کرمانشاه در خصوص این پرونده برگزار می شود.

گراوند در ادامه با اشاره به اهمیت ثبت جهانی آثار اشکانی ساسانی واقع شده در این محور اعلام کرد: این آثار به شکل یک زنجیره، سیر تحول معماری تاریخی ایران را نشان می دهند، به گونه ای که معماری تراش خورده بلوکهای سنگی را در معبد آناهیتا، هنر سنگ تراشی صخره ای را در طاق بستان، معماری قلوه سنگی را در عمارت خسرو قصر شیرین و اوج هنر معماری آجری را در ایوان مدائن می بینیم و حتی میتوان این محور را "دانشگاه معماری تاریخی" ایران نامید.

وی در بخش پایانی سخنان خود با تاکید بر اینکه ثبت جهانی محور اشکانی ساسانی کرمانشاه نیازمند همکاری همه دستگاه های ذیربط است، اظهار کرد: برای تحقق این هدف باید کار جهادی را در استان انجام دهیم، لابی گری های سیاسی داشته باشیم، رفت و آمدهای بین کرمانشاه به نمایندگی از ایران و استانهای عراق به ایران انجام گیرد و اعتبارات مورد نیاز پروژه به موقع تامین شود.

به گفته این مسئول، در صورت همکاری سایر نهادها و تامین منابع مالی تلاش می شود ظرف 14 تا 15 ماه آینده این پرونده تدوین و آماده ارسال به یونسکو شود.

تکمیل پرونده محور ساسانی از کنگاور تا تیسفون برای پیوستن به سبد جهانی در دستور کار است

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو