برای تملک عرصه و حریم آثار طاق بستان سه هزار و 680 میلیارد تومان بودجه نیاز است

منبع: همگردی

2

1402/9/7

12:05


ایرنا/ براساس اخبار منتشر شده، برای تملک عرصه و حریم آثار طاق بستان سه هزار و 680 میلیارد تومان بودجه نیاز است.

محمد مهدی فیض آقایی بیان کرد: حریم طاق بستان هزار و 114 هکتار است و از زمین های شکارگاه خسرو پرویز نیز حدود 6 هکتار در مالکیت میراث فرهنگی قرار دارد.

وی افزود: حتی حوزه علمیه ساخته شده در بلوار طاق بستان نیز جزو حریم آثار محسوب می شود ضمن اینکه در زمین های شکارگاه خسرو پرویز با ضوابط سختگیرانه فقط اجازه کشاورزی کشتهای کوتاه ریشه داده می شود تا خاک آنجا مردم را اذیت نکند.

فیض آقایی در خصوص فعالیت کبابی های اطراف آثار طاق بستان نیز گفت: وجود جوامع محلی از نقاط قوت یک اثر تاریخی است و وجود بخشهای اقتصادی، فرهنگی و مردمی مفید است اما نوع فعالیتشان قطعا باید هماهنگ باشد.

وی افزود: نمی توانیم نادیده بگیریم که بخشی از کسانی که به طاق بستان می آیند به خاطر کبابی های آنجاست که این موضوع خودش یک پتانسیل محسوب می شود. در نتیجه باید روشی را به کار برد که نه سیخ بسوزد نه کباب و به نفع هر 2 طرف باشد.

مدیر مجموعه طاق بستان در ادامه گفت: طرح ما این است که کبابی های اطراف آثار به نحوی فعالیت کنند که دود نداشته باشند به عنوان مثال از منقل هایی استفاده کنند که از بالای کباب گرما داشته باشد تا تولید دود نکند، چرا که دود کباب جلوی منظر طاق بستان را در شبها می گیرد ضمن اینکه حداقل در مدت 50 سال اخیر این دود کباب باعث ایجاد رسوب بر روی آثار شده است.

فیض آقایی در ادامه اشاره ای به امنیت اجتماعی طاق بستان کرد و گفت: متاسفانه سلامت اجتماعی طاق بستان پایین است که باید به آن توجه ویژه شود.

به گفته وی، از زمانی که درب ورودی آثار طاق بستان از پیاده راه کبابی ها به میدان طاق بستان جابجا شده، نوع گردشگرها هم تغییر کرده است.

فیض آقایی افزود: الان بسیاری از بازدید کنندگان ما نوجوانان و بانوان تنها هستند، چرا که می توانند به تنهایی با خودرو تا درب ورودی آثار بیایند و وارد محوطه شوند در حالی که این افراد در گذشته از تنهایی راه رفتن در مسیر کبابی ها احساس امنیت نمی کردند.

برای تملک عرصه و حریم آثار طاق بستان سه هزار و 680 میلیارد تومان بودجه نیاز است

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو