پاپول مرواریدی آلت تناسلی مردانه که به عنوان پاپیلوم های هیرسوتوئید نیز شناخته می شوند، برجستگی های کوچک و همرنگ پوستی هستند که در اطراف سر آلت تناسلی ایجاد می شوند. اگرچه ممکن است هشدار دهنده به نظر برسند، اما بی ضرر هستند و با افزایش سن از نظر ظاهری محو می شوند. در این مقاله سلام دنیا، قصد داریم تا درباره اینکه پاپول مرواریدی مردانه چیست، علائم، علت و درمان پاپول مرواریدی آلت تناسلی (کلاهک آلت) مردانه با درمان خانگی و پزشکی صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

پاپول مرواریدی مردانه چیست

پاپول یک رشد برجسته و جوش مانند روی پوست است که چرک تولید نمی کند. این وضعیت در 8 تا 43 درصد مردان دیده می شود. پاپول ها معمولا بعد از بلوغ ظاهر می شوند و در مردانی که ختنه نشده اند بیشتر دیده می شود. با این حال، آنها می توانند در هر مردی ظاهر شوند.

علائم پاپول مرواریدی مردانه

پاپول های آلت تناسلی مرواریدی هیچ علامتی ایجاد نمی کنند و به محض ایجاد شدن، گسترش نمی یابند یا در اندازه یا شکل آن تغییر چندانی نمی کنند. آنها نه مسری هستند و نه دردناک. پاپیلوم های هیرسوتوئید را می توان با چندین ویژگی شناسایی کرد:

  • صاف هستند.
  • آنها مانند برجستگی های ریز به نظر می رسند.
  • قطر آنها 1 تا 4 میلی متر است.
  • آنها یک یا دو ردیف در اطراف قاعده آلت تناسلی (سر گرد آلت تناسلی) تشکیل می دهند.

شرایط مشابه دیگری مانند لکه های فوردایس وجود دارد. اینها نیز پاپول های بی ضرر هستند. اما لکه های فوردایس به جای اینکه در یک یا دو ردیف در اطراف قاعده آلت تناسلی ظاهر شوند، ممکن است پراکنده تر به نظر برسند و می توانند به صورت یک یا 100 برآمدگی ظاهر شوند.


حتما بخوانید: جوش ناحیه تناسلی مردان نشانه چیست


اگر متوجه شدید که برجستگی، تغییر رنگ یا سایر ویژگی‌های غیرعادی در ناحیه تناسلی یا اطراف آن ایجاد شده است، برای تشخیص به پزشک مراجعه کنید. برخی از تغییرات، مانند پاپول آلت تناسلی مرواریدی، کاملاً خوش خیم هستند. اما هر تغییری می تواند باعث ایجاد اضطراب شود، بنابراین در بررسی معاینه تردید نکنید. اورولوژیست پزشکی است که در سلامت اندام های تناسلی مردانه و در شرایطی که بر سیستم ادراری مردانه یا زنانه تأثیر می گذارد، تخصص دارد. با این حال، مراجعه به پزشک مراقبت های اولیه اغلب اولین قدم خوب است.

علائم پاپول مرواریدی مردانه

علت پاپول مرواریدی مردانه

گاهی اوقات به اشتباه تصور می شود که پاپول مرواریدی آلت تناسلی  نشانه یک بیماری مقاربتی یا عدم رعایت بهداشت هستند. به نظر نمی رسد که این وضعیت منبع خارجی داشته باشد. این نتیجه یک عفونت یا سایر علل زمینه ای نیست. برجستگی ها بدخیم یا پیش بدخیم نیستند. انجمن اورولوژی آمریکا پیشنهاد می کند که پاپول ها ممکن است از رشد جنینی مرد در رحم باقی مانده باشند. در حالی که علت دقیق آن مشخص نیست، متخصصان سلامت موافقند که پاپول آلت تناسلی مرواریدی یک وضعیت آناتومیک طبیعی است.


حتما بخوانید: علت زگیل تناسلی (اچ پی وی) در مردان و درمان آن


درمان پاپول مرواریدی مردانه

هنگامی که پاپول های آلت تناسلی مرواریدی به درستی تشخیص داده شدند، هیچ درمانی لازم نیست. تشخیص را معمولاً می توان به سادگی با بررسی ظاهر آنها انجام داد. تشخیص پاپول آلت تناسلی مرواریدی از سایر بیماری های پوستی، مانند زگیل های ویروسی، نباید دشوار باشد. اگر نگرانی وجود داشته باشد که برجستگی ها ممکن است یک تهدید باشند، می توان برخی از بافت ها را برای تایید تشخیص بیوپسی کرد. اگرچه هیچ مداخله ای از نظر پزشکی ضروری نیست، درمان هایی برای پاپیلوم های هیرسوتوئید وجود دارد. اگر شرایط باعث ناراحتی روانی قابل توجهی شود، شما گزینه هایی دارید.

  • جراحی لیزر دی اکسید کربن: لیزرهای دقیق دی اکسید کربن انرژی مادون قرمز تولید می کنند که می تواند پاپول ها را حل کند. این روش به طور کلی بی خطر و موثر است.
  • رادیوسرجری: پرتوهای هدفمند، رادیکال‌های آزاد را ایجاد می‌کنند که مولکول‌هایی هستند که می‌توانند به سلول‌های سالم آسیب برسانند. رادیکال های آزاد به سلول های پاپول ها حمله می کنند و باعث محو شدن آنها می شوند. اگرچه دقیق است، اما رادیوسرجری دقیق تر از جراحی لیزر دی اکسید کربن نیست.
  • کرایوسرجری : در این روش از سرمای شدید برای منجمد کردن پاپول ها استفاده می شود تا ناپدید شوند.
  • جراحی برش: جراح از ابزارهای سنتی مانند چاقوی جراحی برای برداشتن هر پاپول به صورت جداگانه استفاده می کند. این روش بیشتر از روش های دیگر باعث ایجاد اسکار می شود.

درمان پاپول مرواریدی مردانه

درمان خانگی پاپول مرواریدی

تمام روش های جراحی با خطرات و مزایایی همراه هستند. قبل از انجام هر عملی تحقیق کنید. ممکن است وسوسه شوید که پمادهای موضعی بدون نسخه یا داروهای خانگی را امتحان کنید، مانند شستن پاپول ها با خمیر دندان یا آب لیمو. قبل از اقدام به هر یک از این درمان ها، با پزشک خود صحبت کنید.


حتما بخوانید: علت دانه های سفید روی اندام تناسلی مردان


جلوگیری از پاپول مرواریدی مردانه

هیچ راهی برای جلوگیری از پاپول آلت تناسلی مرواریدی وجود ندارد. آنها با هیچ انتخابی در سبک زندگی شما ایجاد نمی شوند. اگرچه آنها در میان مردانی که ختنه نشده‌اند شایع‌تر هستند، اما هیچ تضمینی وجود ندارد که ختنه از ظاهر شدن برآمدگی‌ها یک روز جلوگیری کند.

چشم انداز پاپول مرواریدی مردانه

پاپول های آلت تناسلی مرواریدی نباید با سلامتی شما تداخل داشته باشند یا بر فعالیت هایی مانند مقاربت تأثیر بگذارند. با افزایش سن، پاپول ها احتمالا محو می شوند.

سخن آخر

اگر احساس می‌کنید که نیاز به بررسی برای از بین بردن آنها دارید، با یک متخصص اورولوژی صحبت کنید. به همین ترتیب، اگر متوجه تغییرات دیگری در آلت تناسلی خود یا علائمی مانند ادرار دردناک یا اختلال نعوظ شدید، به متخصص اورولوژی مراجعه کنید. این پیشرفت‌ها به احتمال زیاد مربوط به پاپول‌های آلت تناسلی مرواریدی نیست، اما مهم است که در مورد هر مشکل سلامتی، حتی موضوعی که ممکن است در ابتدا صحبت از آن دشوار باشد، فعال باشید.

منبع: healthline