درباره کپسول بلک سید؛ موارد مصرف این قرص و مزایای آن

منبع: تاپ ناز

4

1402/7/22

09:21


درباره کپسول بلک سید؛ موارد مصرف این قرص و مزایای آن

احتمالاً درباره کپسول بلک سید شنیده باشید، میخواهیم در این مقاله از نزدیک‌تر و باتوجه‌به آخرین مطالعات انجام شده، درباره این قرص بیشتر بدانیم، به سؤالات پر تکرار کاربران دررابطه‌با عوارض و اثربخشی آن، قیمت و بهترین زمان مصرف پاسخ دهیم.

به بلک سید به معنای دانه سیاه، اما این نام از کجا نشئت می‌گیرد؟ برای پیداکردن سرمنشأ این نام، باید به دو هزار سال قبل برگردیم و به غرب آسیا، شمال افریقا یا شرق اروپا سفر کنیم، (نیگلا ساتیوا) گیاهی گلدار، بومی غرب آسیا و خاورمیانه، شرق اروپا و شمال افریقا است و از دو هزار سال پیش تا به امروز بخش ثابتی در طب سنتی و پخت‌وپز در این مناطق بوده است.

با نام‌های دانه سیاه، قیفک سیاه و زیره سیاه نیز شناخته می‌شود، سرشار از آنتی اکسیدان، ترکیبات سودمند برای مفاصل و مو و پوست انسان است.

دانه سیاه یا سیاه‌دانه، ارزشمند و دوستدار بدن

یکی از ترکیبات کلیدی و مهم دانه سیاه، تیموکنیون است، ترکیبی سرشار از آنتی اکسیدان، چرا آنقدر آنتی‌اکسیدان‌ها و مصرف مواد غذایی سرشار از آنتی اکسیدان مهم است؟ چون سپر دفاعی مهمی در برابر مولکولهای آزاد و نا پایداری هستند که به تخریب سلولهای مفید بدن میپردازند. آلودگی هوا و غذاهای فست‌فودی یکی از فاکتورهای اصلی سازنده مولکولهای آزاد هستند.

علاوه بر خواص دارویی و اثربخش سیاه دانه، برای داشتن موهای ابریشمی و سالم گزینه محبوبی است و به موها زیبایی می‌بخشد.

کپسول بلک سید چیست؟

قبل از پاسخ به این سؤال که کپسول بلک سید چیست؟ باید گفت سیاه‌دانه از دیرباز تا به کنون، برای درمان بیماری‌های تنفسی مانند آسم، برونشیت و سرفه، آلرژی و بیمارهای مرتبط با دستگاه گوارش (نفخ، کولیک، اسهال، یبوست، هموروئید) استفاده می‌شود. شهرت اثر شفابخشی و خواص درمانی آن به لابراتوارهای کارخانه‌های داروسازی هم رسیده و از روغن آن کپسولی تهیه می‌شود به نام کپسول بلک سید.

کپسول بلک سید یک فراورده گیاهی استاندارد است که خواص درمانی سیاه‌دانه را در خود جای داده است، غنی شده با 1000 میلی گرم از روغن سیاه دانه استاندارد شده. این کپسول گیاهی توسط برندهای ایرانی و خارجی مختلفی تولید می شود و نمونه  ایرانی آن از برند باریج  اسانس قیمتی حدود هشتاد هزار تومان دارد.

خواص کپسول بلک سید

خواص کپسول بلک سید چیست؟ همان‌طور که در ابتدای مقاله به آن اشاره شد، سیاه‌دانه و روغن آن مزایای بی‌شماری برای سلامتی و زیبایی انسان دارد و بخش مهمی از طب سنتی در اروپا، آسیا و افریقا است. اما کپسول بلک سید با تمرکز بر روی یک هدف امروزه تولید می‌شود. کمک به تسریع بهبودی درد و التهاب مفاصل به‌ویژه التهاب روماتیسم ناشی از سو مزاج سردی بدن.

کپسول بلک سید برای درد مزمن مفاصل ملتهب

آرتریت روماتوئید یا التهاب مفصلی در انسان، با درگیرکردن مفاصل مختلف و تخریب و تغییر شکل مفاصل کیفیت و روند زندگی انسان را مختل می‌کند، تقریباً یک درصد از افراد جامعه با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند و تا به امروز داروهای شیمایی آن طور که باید نتوانسته‌اند روند تخریب و التهاب مفاصل را کنترل کنند. خواص کپسول بلک سید برای درمان درد و التهاب مفاصل به‌ویژه درد مفصل ناشی از سردمزاجی بسیار توصیه می‌شود.

کپسول بلک سید، با داشتن ترکیبات مهمی چون تیموکینون و اسیدهای چرب غیر اشباع و تیمو هیدروکینون، برای تسکین و درمان دردهای عضلانی اسکلتی ناشی از سوء مزاج سرد، آرتریت روماتوئید به کار می‌رود. در کنار استفاده از این دارو، مصرف روغن موضعی سیاه‌ دانه نیز توصیه می‌شود که به‌راحتی جذب پوست می‌شود و می‌تواند  به‌خوبی مکمل یکدیگر باشند.

علائم اصلی روماتیسم مفصلی یا آرتریت روماتوئید چیست؟

روماتیسم مفصلی یک بیماری خودایمنی و التهابی مزمن است که کیفیت زندگی و فعالیت‌های فرد مبتلا را به‌شدت تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، در این بیماری بدن به‌اشتباه به سلول‌های مفید و تولید شده حمله می‌کند و آن‌ها را از بین می‌برد. در بعضی از قسمت‌های بدن به‌ویژه کمر و پا، زانوها سبب التهاب، تورم دردناک، سفتی و تورم زانو و استخوان‌ها می‌شود.

 پاسخ به سؤالات پرتکرار:

بهترین زمان مصرف کپسول سیاه‌دانه؟ روزانه یک عدد به همراه مایعات مصرف شود. قوطی کپسول بلک سید حاوی سی عدد کپسول نرم و بدون بو است که برای مصرف یک ماه کافی است.

طریقه مصرف کپسول سیاه دانه؟ یک عدد کپسول همراه با مایعات، به همراه استفاده از روغن سیاه دانه  به‌صورت موضعی روی قسمت‌های درگیر و آسیب‌دیده مانند زانوها، کمر یا مچ دست. این روغن سبک است و به‌راحتی جذب پوست می‌شود. تجویز آن توسط پزشک باید صورت گیرد.

خواص کپسول روغن سیاه‌دانه؟ درمان روماتیسم مفاصلی، التهاب و تورم مفاصل ناشی از سو مزاج سردی بدن.

روغن سیاه‌دانه باریج برای چی خوبه؟ باریج یکی از برندهای تولیدکننده کپسول بلک سید یا همان روغن سیاه‌دانه است که برای بهبود و تسکین دردهای ناشی از التهاب و تورم مفاصل و روماتیسم یا آرتریت روماتوئید تجویز می‌شود.

عوارض کپسول روغن سیاه‌دانه باریج؟ طبق گزارش‌های شرکت سازنده، تا به امروز عوارض خاصی برای این محصول گزارش نشده است اما برای مادران باردار یا شیرده توصیه نمی شود.

پادشاه دانه‌ها، سیاه‌دانه

سیاه دانه و روغن سیاه دانه همواره در طب سنتی جایگاه ویژه‌ای داشته و خواص ضد باکتری، ضد قارچی و ضدالتهابی آن زبانزد است. علاوه‌برآن، یک منبع غنی و قدرتمند از آنتی‌اکسیدان است. تحقیقات مختلفی در سال 2014 و 2016 و 2017  بر روی دانه ی سیاه ( بلک سید) و گیاه نیگلا ساتیوا انجام شده است که ایده ال بودن آن برای داور و لوازم آرایشی را اثبات می کند.

برای مثال در تحقیقاتی که در سال 2014 انجام شده است نشان میدهد روغن سیاه دانه تا هفتاد درصد بر روی پرپشتی و رشد موها اثر دارد، به حفظ سلامت و رطوبت پوست به ویژه در برابر شوره کمک کند. جالب است بدانید به مهر و موم شدن رطوبت در موهای فرد کمک می کند زیرا سرشار از اسیدهای آمینه چرب است.

روغن دانه سیاه برای پوست شما مفید است.

همراه با مراقبت از مو، روغن دانه سیاه برای پوست هم اثربخش است. بر اساس نتایج تحقیقاتی در سال 2015، خواص روغن سیاه دانه برای پوست شامل موارد زیر بوده است.

  • کاهش پلاک‌ها پسوریازیس
  • کاهش علائم آکنه و اگزما
  • کاهش التهاب و باکتری در زخم‌های التیام
  • بهبود رطوبت و هیدراته نگه داشتن پوست

روغن سیاه‌دانه در درمان بیماری‌ها

آسم، کلسترول بالا، فشارخون بالا، دیابت، تب یونجه و آرتریت روماتوئید از جمله بیماری‌هایی هستند که از روغن سیاه‌دانه برای درمان یا تسکین درد ناشی از آن‌ها، بسیار مورداستفاده قرار می‌گیرد. در طب سنتی گاهی اوقات از روغن بذر سیاه یا سیاه‌دانه به دلیل خاصیت درمانی آن به‌عنوان «panacea»  یا شفادهنده جهانی نام‌برده می‌شود.

غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها و سربلند در تحقیقات

آنتی‌اکسیدان برای سلامتی بسیار مهم است، تحقیقات نشان داده است که می‌تواند التهاب را کاهش دهد و در برابر بیماری‌هایی مانند بیماری قلبی، بیماری آلزایمر و سرطان از ما محافظت کند به طور خاص، روغن دانه سیاه غنی از تیموکینون است که دارای اثرات آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی قوی است.

یک مطالعه تحقیقاتی در 80 فرد مبتلا به آسم نشان داده است که مصرف 500 میلی‌گرم کپسول روغن دانه سیاه دو بار در روز به‌مدت 4 هفته به‌طور قابل توجهی کنترل آسم را بهبود ‌بخشیده است.

روغن سیاه‌دانه در کاهش کلسترول بد خون و گرفتگی عروق ناشی از تجمع پلاک‌های کلسترول نقش اساسی دارد، به تعادل کلسترول خوب تولید شدة کبد کمک می کند.

چندین مطالعه تحقیقاتی انجام شده در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 نشان می‌دهد که دوز 2 گرم در روز از دانه‌های خرد شده سیاه دانه، به‌طور قابل توجهی سبب کاهش قند خون ناشتا و سطح هموگلوبین  شده است.

جمع‌بندی:

در این مقاله درباره کپسول بلک سید و به آخرین تحقیقات انجام شده در رابطه با سیاه‌دانه و روغن شفابخش آن پرداختیم.

(نیگلا ساتیوا (به انگلیسی Nigella sativa  یک گیاه گل ده کوچک است که در جنوب غربی آسیا، خاورمیانه، جنوب و شرق اروپا و شمال آفریقا رشد می‌کند. این گیاه همچنین با دانه‌های ریز سیاه، میوه تولید می‌کند. دانه‌های ساتیوا معمولاً به‌عنوان دانه سیاه ساده شناخته می‌شوند، از جمله زیره سیاه، کاراوی سیاه، نیگلا، گل شنل و گشنیز رومی.

روغن دانه سیاه،  بیش از 2000 سال است که به علت مزایای درمانی فراوان در طب سنتی استفاده می‌شود، کپسول بلک سید تولید شده از روغن سیاه‌دانه در درمان درد و التهاب ناشی از روماتیسم مفصلی کاربرد گسترده دارد. همچنین روغن سیاه‌دانه به‌صورت موضعی بر روی پوست و مو جذب می‌شود و می‌تواند علاوه بر درمان به آن‌ها زیبایی ببخشد.

منبع: healthline

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو