آنچه در مورد نارنگی نمی دانید! + فواید و خواص شگفت انگیز نارنگی برای سلامتی

آنچه در مورد نارنگی نمی دانید! + فواید و خواص شگفت انگیز نارنگی برای سلامتی


منبع: زیت نت

3

1402/8/14

23:38


نارنگی ها به دلیل طعم عالی و شیرین آنها جزو مرکبات محبوب هستند. آنها معمولاً به شیرین تر بودن از…

آنچه در مورد نارنگی نمی دانید! + فواید و خواص شگفت انگیز نارنگی برای سلامتی

نارنگی ها به دلیل طعم عالی و شیرین آنها جزو مرکبات محبوب هستند. آنها معمولاً به شیرین تر بودن از پرتقال شهرت دارند. شاید ندانید که این میوه محبوب چه خواص و فواید فراوانی برای سلامتی دارد. هم گوشت و هم پوست نارنگی بسیار مغذی است.

تاریخچه نارنگی (Tangerines)

گفته می شود که ژاپن، چین یا شمال شرقی هند، کشور مبدا نارنگی و همچنین بیشتر مرکبات دیگر هستند. آنها ابتدا از طریق مسیر تجاری جاده ابریشم به شمال آفریقا سفر کردند. از طریق بندر دریایی مراکش طنجه به سایر نقاط جهان فرستاده شدند و در آنجا نام نارنگی را گرفتند. اعتقاد بر این است که نام آن از رنگ لباس های ماندارین ها، حاکمان چین باستان گرفته شده است.

این گیاه به خانواده مرکبات تعلق دارد. درخت نارنگی ویژگی هایی مشابه درخت پرتقال دارد، اما کوچکتر است. پوست آن صاف و براق است. پالپ نارنگی آبدار و شیرین است. این میوه یکی از محبوب ترین میوه های جهان به دلیل سهولت در کندن پوست، اندازه و طعم معطر آن است. نارنگی ها انواع زیادی دارند اما کلمانتین (Clementine) یا همان یافا، تانگور (Tangor)، ساتسوما ( Satsuma) و اواری (Owari) از رایج ترین نارنگی های موجود هستند.

خواص نارنگی

خواص و فواید شگفت انگیز نارنگی برای سلامتی

این میوه نارنجی دارای مقدار کمی قند است و جزء اصلی آن آب است. مقدار قابل توجهی فیبر دارد. از میان محتوای ویتامین C، اسید فولیک و پروویتامین A متمایز است. این میوه دارای کاروتنوئیدهای زیادی است. کاروتنوئید ها، از مهمترین رنگدانه ها با خواص آنتی اکسیدانی، پیش ساز ویتامینA، افزایش دهنده تولید آنتی بادی، ضد تومور و پیشگیری کننده از بیماری های قلبی-عروقی هستند. نارنگی همچنین به دلیل داشتن پتاسیم و سایر مواد مغذی برای ورزشکاران ایده آل است و جایگزین خوبی برای مواد معدنی و مایعات از دست رفته پس از فعالیت بدنی است و خطر آسیب را به حداقل می رساند. ۱۰۰ گرم نارنگی تقریباً ۱۴ درصد از ویتامین A توصیه شده روزانه شما را تامین می کند.

 

۱. سلامت مغز با خوردن نارنگی

آنتی اکسیدان های موجود در نارنگی، مانند ویتامین C و نوبیلتین، ممکن است در برابر اختلالات مزمن مغز مانند اسکیزوفرنی، بیماری آلزایمر و بیماری پارکینسون محافظت کنند. تحقیقات نشان داده، ظرفیت آنتی اکسیدانی ویتامین C، از آسیب ناشی از رادیکال های آزاد در مغز محافظت می‌کند. پوست نارنگی ممکن است به کاهش اثرات منفی روی مغز در بیماری آلزایمر، مانند کاهش حافظه کمک کند.

۲. نارنگی تقویت کننده سیستم ایمنی بدن

ویتامین C موجود در نارنگی، با تأثیر بر گلبول سفید که از بدن شما محافظت می کند، از سیستم ایمنی بدن شما در برابر ویروس ها و باکتری ها محافظت کند.
تحقیقات نشان می دهد که این ویتامین بر رشد و عملکرد سلول های T تأثیر می گذارد و مسیرهایی را که منجر به مرگ آنها می شود مسدود می کند. بنابراین، به شما کمک می‌کند سطح سالمی از این سلول‌ها را برای مبارزه با عفونت‌ها حفظ کنید. همچنین باعث از بین بردن میکروب ها در بدن می شود.

به عنوان مثال، مطالعات دریافت ۱ تا ۲ گرم ویتامین C در روز را با کاهش شدت و طول مدت سرماخوردگی مرتبط دانسته اند.

همچنین ممکن است به کاهش شدت واکنش های آلرژیک کمک کند. آنتی اکسیدان‌های موجود در پوست نارنگی نیز به کاهش آلرژیک کمک می کنند.

۳. نارنگی سرشار از مواد مغذی

نارنگی ها علیرغم اندازه کوچکشان در مقایسه با سایر مرکبات، مانند پرتقال و گریپ فروت، دارای مواد مغذی و سرشار از آب هستند – در واقع، حدود ۸۵ درصد آنها آب هستند. یک نارنگی متوسط (۸۸ گرم)

مشخصات مواد مغذی ۱ نارنگی متوسط (۸۸ گرم) آمده است :

کالری: ۴۷
کربوهیدرات: ۱۲ گرم
فیبر: ۲ گرم
پروتئین: ۰.۷ گرم
چربی: ۰ گرم
ویتامین C: 26٪ از ارزش روزانه (DV)
ویتامین A: 3٪ از DV
پتاسیم: ۳ درصد از DV

همانطور که می بینید، نارنگی یک منبع عالی از ویتامین C است – این مواد مغذی برای سلامتی بدن لازم است.

نارنگی همچنین یکی از غلیظ ترین منابع بتا کریپتوکسانتین است. (بتا کریپتوکسانتین آنتی اکسیدانی که در بدن به ویتامین A تبدیل می شود).

علاوه بر این، طبق منایع معتبر نارنگی ها به ترتیب پتاسیم و ویتامین های B کمپلکس، یعنی B1، B6، و B9، یا تیامین، پیریدوکسین و فولات را فراهم می کنند.

۴. شادابی پوست با خوردن نارنگی

داشتن سطوح سالم ویتامین C در بدن با داشتن پوست سالم مرتبط است. بر اساس تحقیقات ویتامین C در نحوه ساخت کلاژن بدن شما نقش حیاتی دارد. کلاژن چیزی است که باعث می شود پوست ما جوان به نظر برسد. همچنین ویتامین C احتمالاً از آسیب های پوستی ناشی از قرار گرفتن در معرض نور خورشید پیشگیری و درمان می کند.

۵. خواص و فواید نارنگی برای سلامتی چشم

یکی دیگر از مزایای محتوای بالای ویتامین C موجود در نارنگی، حمایت آن از سلامت چشم با به تاخیر انداختن شروع آب مروارید و دژنراسیون ماکولا مرتبط با افزایش سن است. شواهدی وجود دارد که ویتامین C و سایر آنتی اکسیدان های تغذیه ای می توانند به حفظ سلامت چشم های شما برای مدت طولانی تری کمک کنند.

فواید نارنگی برای پوست

۶. نارنگی میوه ای مناسب برای رژیم غذایی و کاهش وزن

نارنگی علاوه بر ویتامین C، منبع خوبی از فیبر غذایی است. افزودن فیبر به رژیم غذایی یک راه عالی برای کاهش وزن است. زنان زیر ۵۰ سال باید ۲۵ گرم فیبر در روز و مردان باید حدود ۳۸ گرم فیبر مصرف کنند. این نوع فیبر با کاهش سرعت انتقال غذا از طریق دستگاه گوارش، احساس سیری را افزایش می دهد. این به نوبه خود به تنظیم اشتهای شما کمک می کند، که ممکن است باعث کاهش وزن شود

نارنگی همچنین دارای موارد زیر است که برای تغذیه ای سالم مورد نیاز هستند :

  • تیامین
  • ویتامین B6
  • فلز مس
  • پتاسیم
  • اسید پانتوتنیک (ویتامین B5)

تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که فیبر بیشتری دریافت می‌کنند در مقایسه با افرادی که فیبر کمتری مصرف می‌کنند، بهتر می‌توانند وزن بدن خود را حفظ کنند یا از افزایش مجدد وزن جلوگیری کنند. نوبیلتین موجود در نارنگی از تجمع چربی در سلول های چربی جلوگیری می کند.

۷. فواید نارنگی برای قلب

آنتی اکسیدان های موجود در نارنگی مانند ویتامین C و نوبیلتین ممکن است سلامت قلب را تقویت کنند.

مطالعات انسانی و حیوانی نشان می‌دهد که ویتامین C ممکن است با کاهش فشار خون و تجمع پلاکت‌ها، بهبود عملکرد رگ‌های خونی، و کاهش سطح تری گلیسیرید خون و کلسترول بد LDL، عوامل خطر بیماری قلبی را کاهش دهد.

۸. خواص ضد سرطانی نارنگی

آنتی اکسیدان های موجود در نارنگی خاصیت مبارزه با سرطان دارند. ویتامین C ممکن است از رشد و گسترش تومور جلوگیری کند، باعث بهبود زخم پس از جراحی شود و اثربخشی شیمی درمانی را افزایش دهد و در عین حال سمیت آن را کاهش دهد (منبع مورد اعتماد).

مطالعات نشان داده اند که افراد مبتلا به سرطان اکثرا کمبود ویتامین C دارند. ویتامین C موجود در نارنگی می تواند به بهبود آنها کمک کند.

فلاونوئیدهای موجود در مرکبات با کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان ها از جمله سرطان معده، سینه، روده بزرگ و ریه مرتبط هستند .

نارنگی برای چی خوبه

کدام نارنگی ها بهتر هستند؟

هنگام رفتن به بازار، آنهایی را انتخاب کنید که پوست آنها به خوبی به قسمت های داخلی چسبیده است. بدون چین و چروک، لکه یا نقطه های سیاه ریز هستند. هرچه وزن آنها بیشتر باشد، بهتر است. زیرا بسیار آبدارتر خواهند بود و در شرایط بهینه ماندگاری بیشتری خواهند داشت. بو نیز نشانه خوبی است. نارنگی های رسیده و شیرین بوی زیادی دارند. همچنین از بوی نارنگی می توان به سلامت آن پی برد.

 

برخی از منابع : healthline و webmd و کتاب های معتبر با موضوع تغذیه و سلامتی

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو