۶ عارضه جانبی کاهش وزن شدید که باید جدی بگیرید

منبع: خبرنما

3

1402/6/20

18:03


این روزها همه عجله دارند و تلاش می‌کنند خیلی زود به خواسته هایشان برسند، فرقی هم نمی‌کند انجام کاری باشد یا کاهش وزن. در حالی که انجام هر کاری نیاز به زمان و صبر دارد، به خصوص وقتی بحث سلامتی باشد. کاهش وزن فرآیندی است که نیاز به صبر و استقامت دارد. شاید با تبلیغات […]

۶ عارضه جانبی کاهش وزن شدید که باید جدی بگیرید

این روزها همه عجله دارند و تلاش می‌کنند خیلی زود به خواسته هایشان برسند، فرقی هم نمی‌کند انجام کاری باشد یا کاهش وزن. در حالی که انجام هر کاری نیاز به زمان و صبر دارد، به خصوص وقتی بحث سلامتی باشد. کاهش وزن فرآیندی است که نیاز به صبر و استقامت دارد. شاید با تبلیغات وسوسه انگیز فکر کنید که می‌توانید در کمترین زمان ممکن بیشتر وزن را کم کنید اما بهتر است به عوارض جانبی کاهش وزن سریع توجه کنید.

هنگامی که خیلی سریع وزن کم کنید، بدنتان را در معرض خطرات جدی قرار می‌دهید. به گفته Healthline، زمانی که کالری کمتری نسبت به سرعت چربی سوزی بدنتان مصرف می‌کنید، بدن شما شروع به مصرف ذخایر انرژی، به نام گلیکوژن می‌کند. گلیکوژن در بدن شما به آب متصل است، بنابراین وقتی گلیکوژن را برای سوخت و ساز چربی مصرف کنید، بدن را با کم آبی شدید که یکی از عوارض جانبی کاهش وزن سریع است، رو به رو می‌کنید.

عوارض جانبی کاهش وزن سریع

اگر سریع وزن کنید، چه اتفاقی برای بدن‌تان میفتد:

از دست دادن توده عضلانی

کاهش وزن شبیه کاهش چربی بدن نیست. اگر از رژیم کم کالری پیروی می‌کنید که باعث می‌شود خیلی سریع وزن کم کنید، احتمال این وجود دارد وزنی که از دست داده‌اید از ماهیچه‌ها باشد.

باعث کند شدن متابولیسم می‌شود

بدن به دلیل آب شدن ماهیچه‌های بدن و رژیم غذایی کم کالری، سرعت متابولیسم را پس از رسیدن به یک نقطه معین، کُند می‌کند.

کمبود مواد مغذی

در حالی که مصرف کالری کمتر و چربی سوزی بیشتر کلید کاهش وزن است، اما پیروی مداوم از رژیم غذایی کم کالری می‌تواند منجر به کمبود مواد مغذی در بدن شود. در واقع کمبود کالری می‌تواند باعث کاهش مصرف فولات، آهن و ویتامین B12 شده ریزش مو، خستگی مفرط و ضعف سیستم ایمنی بدن را در پی داشته باشد.

عدم تعادل هورمونی

وقتی مصرف قند و کالری را به طور ناگهانی قطع می‌کنیم، با تغییری که در سطح هورمون‌ها ایجاد می‌شود، نه تنها نمی‌توانید اشتهایتان را کنترل کنید، بلکه تمایل بیشتری به غذا خوردن خواهید داشت.

باعث ایجاد سنگ کیسه صفرا می‌شود

سنگ های صفراوی سنگ هایی هستند که معمولا از کلسترول ساخته می‌شوند. یکی از عوارض جانبی کاهش وزن سریع، ایجاد سنگ کیسه صفرا است. کیسه صفرا با ترشح مایعی به هضم غذاها کمک می‌کند. اگر غذا زیاد نخورید، کیسه صفرا هیچ مایعی ترشح نمی‌کند و مایع تولید شده در کبد شما تبدیل به سنگ خواهد شد.

کم آبی شدید بدن

کاهش وزن سریع معمولاً منجر به کاهش سطح آب بدن می‌شود و بدنتان را دچار کم آبی شدید می‌کند.

اگر می‌خواهید وزن کم کنید، باید سبک زندگی‌تان را تغییر دهید تا در طولانی مدت دچار مشکل نشوید و از عوارض جانبی آن در امان بمانید. همچنین به این نکات توجه کنید:

  • پروتئین بدون چربی بخورید
  • مصرف شکر و کربوهیدرات‌های ساده را کاهش دهید
  • مصرف چربی سالم را فراموش نکنید
  • استراحت کافی داشته باشید
  • استرس‌تان را مدیریت کنید
  • تمرینات قدرتی و با شدت بالا داشته باشید
  • آهسته غذا بخورید

برای کاهش وزن حتما یک برنامه غذایی مغذی داشته باشید و عادات سالم را دنبال کنید در غیر این صورت نه تنها وزن کم نمی‌کنید بلکه سلامتتان را به خطر می‌اندازید.

علت افزایش وزن ناخواسته؛ ۱۱ بیماری که عامل چاقی ناگهانی هستند

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو