ریزش مو در تابستان

منبع: تالاب

4

1402/7/15

10:37


دلایل ریزش مو در تابستان با توجه به تحقیقات انجام گرفته در کشورهای پرجمعیت از […]

ریزش مو در تابستان

دلایل ریزش مو در تابستان

با توجه به تحقیقات انجام گرفته در کشورهای پرجمعیت از هر نیمکره، نتایج حاکی از آن می‌باشد که تغییرات دمایی در فصول مختلف بر میزان ریزش موها تاثیرگذار می‌باشد، به گونه‌ای که در فصل تابستان ریزش مو بیشتر از زمستان و بهار می‌باشد و این موضوع نه تنها بر ریزش موی انسان‌ها بلکه بر ریزش موی حیوانات نیز تاثیرگذار می‌باشد، بنابراین با اینکه ریزش مو در فصل تابستان جای نگرانی ندارد و به صورت طبیعی می‌باشد، اما باید دلایل ریزش مو در فصل تابستان کشف شود.

 

در فصل تابستان طی روند طبیعی، موها دچار ریزش می‌شوند اما به منظور کنترل ریزش مو و چرخه طبیعی موها روش‌های وجود دارد، زیرا علاوه بر تغییرات فصل و زمان عوامل دیگری نیز بر ریزش موها تاثیرگذار می‌باشد، به عنوان مثال در کشور آمریکا، زنان نسبت به مردان ریزش موی کمتری دارند و از رایج‌ترین مشکلات مو در میان زنان و مردان طاسی با الگوی مردانه یا ریزش موی آندروژنیک می‌باشد و در سن ۳۵ سالگی حدود دو سوم از مردان در کشور آمریکا دچار ریزش سطحی مو می‌شوند به گونه‌ای که تا سن ۵۰ سالگی در حدود ۸۵ درصد موهای آنها از دست می‌رود.

 

با توجه به گرمی هوا در ماه تابستان بیشتر افراد به منظور کاهش گرما و حرارت بدن در استخر و آب دریا آب تنی می‌کنند که این آب تنی باعث خشکی و شکننده شدن موها می‌شود و ممکن است بعضی از شافراد در تابستان موهای آنها دچار ریزش شود، به منظور کنترل ریزش موها در تابستان بهتر است با عوامل تاثیرگذار بر ریزش آنها آشنا باشید، تا بتوانید برخی از آسیب‌ها را کنترل کنید.

 

ریزش مو در تابستان می‌تواند به دلایل مختلفی باشد، از جمله

۱- افزایش دما و آفتاب

تابستان با افزایش دما و تابش مستقیم آفتاب همراه است. آفتاب می‌تواند موها را آسیب بزند و باعث ریزش آنها شود. موهایی که در معرض نور UV مستقیم آفتاب قرار می‌گیرند، ضعیفتر می‌شوند و به راحتی می‌توانند ریزش کنند.

 

۲- تغییر در رطوبت محیط

تغییرات در رطوبت هوا و محیط می‌تواند بر کیفیت موها و پوست سر تأثیر بگذارند. هوای خشک و بی‌رطوبت تابستان ممکن است باعث خشکی موها و شکنندگی آنها شود و در نتیجه به ریزش مو منجر شود.

 

۳- استفاده از محصولات شیمیایی

در تابستان ممکن است برای محافظت از موها از آفتاب، از محصولات حاوی مواد شیمیایی‌ مضر مانند اسپری‌ها یا ژل‌های حفاظتی استفاده کنید. این محصولات ممکن است باعث آسیب به مو و پوست سر شوند و ریزش مو را تسریع کنند.

 

۴- استرس و فشار روحی

تنش و استرس روحی نیز می‌تواند به ریزش موها در تابستان منجر شود. تغییرات در فعالیت‌های روزمره و فصل گرم ممکن است به فشار روحی و تنش منجر شود که تأثیر مستقیمی بر سلامت موها دارد.

 

۵- تغذیه نامناسب

تغذیه نامناسب و عدم تأمین مواد مغذی مورد نیاز موها می‌تواند به ضعف موها و ریزش آنها منجر شود. در تابستان، باید به تأمین کافی آب و مواد مغذی برای موها توجه داشته باشید.

یکی از روش های کاربردی جهت ریزش موهای سر کاشت مو می باشد که باید در مراکز معتبر و زیر نظر متخصصین انجام شود.

 

عوامل ریزش مو در تابستان

۶- استفاده از دستگاه‌های گرمایشی

در تابستان ممکن است از ابزارهای حرارتی مانند حالت‌دهنده‌ها و سشوار‌ها کمتر استفاده کنید، اما اگر از آنها استفاده کنید، حرارت زائد می‌تواند به موها آسیب بزند و ریزش آنها را افزایش دهد.

 

۷- کلر

وجود کلر در آب‌های استخر، باعث آسیب رساندن به موها می‌شود، کلر به دلیل شیمیایی بودن تاثیر بسزایی در از بین بردن ساقه موها و چربی سر دارد و در نهایت باعث شکنندگی، کدری و خشن شدن موها می‌شود، به منظور جلوگیری از آسیب به موها، به موهای خود به منظور رطوبت رسانی روغن زیتون یا روغن نارگیل بزنید.

 

۸- شوره مو

با توجه به اینکه آب و هوای گرم باعث بدتر شدن شوره سر می‌شود و در نهایت تاثیر بسزایی در ریزش موها دارد، به منظور جلوگیری از ایجاد شوره سر از شامپوهای ضد شوره در ماه‌های تابستان استفاده شود.

 

۹- شانه زدن موی مرطوب

در فصل تابستان با توجه به افزایش دما و گرمی هوا، میزان دوش گرفتن و استخر رفتن افزایش پیدا می‌کند و بیشتر موها خیس می‌باشد، اما نکته‌ای که باید توجه شود این است که از شانه زدن موهای خیس خودداری شود، زیرا موهای مرطوب نسبت به شانه زدن حساس‌تر بوده و دچار شکستگی می‌شود، برای باز کردن گره‌های مو بهتر است انگشتان خود را در میان آنها نگه دارید و باعث جداسازی آنها شوید، همچنین به منظور جلوگیری از ریزش موها از شامپوهای ضد ریزش مو که باعث تقویت ریشه مو می‌شود، استفاده کنید.

 

۱۰- تهویه هوا

بدترین دشمن مو در فصل تابستان دستگاه‌های تهویه هوا می‌باشد، زیرا این دستگاه‌ها باعث از بین بردن رطوبت موها و شکنندگی و خشکی آنها می‌شود، به منظور جلوگیری از شکنندگی موها و خشکی آنها بر روی موهای خود یک بار در هفته از نرم کننده یا ماسک‌های مرطوب کننده استفاده کنید.

 

۱۱- تعریق

یکی از عوامل ریزش مو در فصل تابستان تعریق زیاد و در نتیجه تجمع چربی در کف سر است.

برای پیشگیری از ریزش مو در تابستان، مراقبت‌های مناسب از موها و پوست سر، مصرف مواد مغذی، استفاده از محصولات حفاظتی مناسب از آفتاب، و کاهش استرس و فشار روحی می‌تواند مفید باشد. همچنین، مشورت با یک متخصص پوست و مو می‌تواند به شما کمک کند تا مشکل ریزش مو را بهبود بخشید.

 

پیشگیری از ریزش مو در تابستان

برای پیشگیری از ریزش مو در تابستان، می‌توانید اقداماتی انجام دهید که موهایتان را از آسیب‌های ناشی از افزایش دما و تغییرات محیطی محافظت کنند. در ادامه، راهکارهایی برای پیشگیری از ریزش مو در تابستان آورده شده است

 

۱- استفاده از محصولات حفاظتی از آفتاب

استفاده از کلاه و یا کلاه‌ ساحلی می‌تواند موها و پوست سر را از تابش مستقیم آفتاب محافظت کند. همچنین، محصولات حفاظتی از آفتاب با SPF مناسب می‌توانند از آسیب UV آفتاب به موها جلوگیری کنند.

 

۲- نگهداری از موهای تر و مرطوب

در روزهای گرم تابستان، موها ممکن است به سرعت خشک شوند و شکنندگی پیدا کنند. بنابراین، مراقبت از موهای تر و مرطوب با استفاده از مرطوب‌کننده‌ها و محصولات مراقبتی می‌تواند به حفظ سلامت موها کمک کند.

 

۳- استفاده معتدل از حرارت

اگر از ابزار حرارتی مانند سشوار استفاده می‌کنید، حرارت را به میزان کمتر و معتدل تنظیم کنید. حرارت زیاد می‌تواند موها را خشک کرده و به ریزش آنها منجر شود.

 

۴- مصرف مواد مغذی

تغذیه مناسب و مصرف مواد مغذی می‌تواند به سلامت موها کمک کند. ویتامین‌ها و مواد مغذی مانند ویتامین A، C، D، E، و بیوتین می‌توانند به تقویت موها و جلوگیری از ریزش آنها کمک کنند. بنابراین اهمیت زیادی به غذایتان در فصل تابستان یا هر فصل دیگری دهید تا باعث رساندن ویتامین c، نیاسین، بیوتین، ویتامین دی، امگا ۳ و امگا ۶، آهن، روی به بدن و در نهایت موها شود، در صورتی که مواد مغذی لازم به موها برسد، موها رشد بهتری داشته و از ریزش آنها جلوگیری می‌شود، همچنین مواد غذایی مانند گردو، بادام و مواد غذایی محلی می‌تواند بر روی موها تاثیر مثبتی داشته باشد، اگر فکر می‌کنید مصرف مکمل نیز برای بدنتان لازم می‌باشد، درباره این موضوع با پزشک صحبت کرده و در صورت لزوم، مصرف مکمل‌ها را فراموش نکنید، اما از مصرف مکمل‌ها به صورت خود سرانه خودداری کنید.

 

۵- استفاده از محصولات مراقبتی خاص

استفاده از شامپو و محصولات مراقبتی مناسب برای نوع موی خود و نیازهای آن مهم است. همچنین، استفاده از ماسک‌های مرطوب‌کننده مو می‌تواند موها را تقویت کرده و از ریزش جلوگیری کند.

 

۶- کاهش استرس

استرس و فشار روحی می‌تواند به ریزش موها منجر شوند. تمرین مداوم و تکنیک‌های کاهش استرس مانند مدیتیشن و یوگا می‌توانند به افزایش آرامش و جلوگیری از ریزش مو کمک کنند.

 

۷- مشورت با متخصص مو

اگر مشکل ریزش مو شما به شدت ادامه دارد، مشورت با یک متخصص مو یا پزشک می‌تواند مفید باشد. آنها می‌توانند علت ریزش مو را تشخیص دهند و راهکارهای متناسب را پیشنهاد دهند.

 

۸- نوشیدن آب به میزان کافی

یکی از دلایل خشکی موها کم آبی بدن می‌باشد که در نهایت منجر به ریزش آنها می‌شود، با توجه به اینکه در فصل تابستان میزان تعریق بدن افزایش پیدا می‌کند، بنابراین نیاز به نوشیدن آب بیشتری می‌باشد، بنابراین در روز حداقل به میزان ۲ تا ۳ لیتر آب مصرف کنید تا باعث جلوگیری از کم آبی آن شود، همچنین مصرف میوه‌ها و سبزیجات تازه و پر آب مانند هندوانه، گوجه فرنگی و خیار نیز تاثیر بسزایی در مرطوب نگه داشتن بدن دارد.

 

نکته مهم این است که در هر فرد ممکن است عوامل مختلفی بر روی ریزش موها تاثیر داشته باشد، بنابراین، بهتر است با پزشک یا متخصص مو خود مشورت کنید تا بتواند به شما راهنمایی شخصی‌ شده برای پیشگیری از ریزش موها ارائه دهند.

پیشگیری از ریزش مو در تابستان

روش های درمان ریزش مو در تابستان

در برابر تغییرات محیطی موها حساس می‌باشند، به گونه‌ای که با تغییر دما و شرایط آب و هوا تغییرات ایجاد شده بر موها و چرخه رشد آنها نیز تاثیرگذار می‌باشد. از عوامل تاثیرگذار بر موها می‌توان رطوبت، دمای محیط و پرتوهای خورشید را نام برد که این عوامل بر سیکل رویش موها تاثیر گذاشته و ممکن است باعث ریزش میزان زیادی از موها شود، با اینکه ریزش موی فصلی باعث دربرگرفتن همه موها می‌شود، اما تنها حجم کمی از موها کاسته می‌شود و مدت زمان آن حداکثر یک تا دو ماه می‌باشد.

درمان ریزش مو در تابستان به وابستگی به علت اصلی ریزش مو و وضعیت موهای شما متغیر است. اما در زیر چند روش عمومی برای مقابله با ریزش مو در تابستان آمده است.

 

۱- مراقبت از موها و پوست سر

مراقبت مناسب از موها و پوست سر در تابستان بسیار مهم است. استفاده از شامپو و محصولات مراقبتی مناسب برای نوع موی خود و نیازهای آن، و همچنین استفاده از مرطوب‌کننده‌ها می‌تواند به حفظ سلامت موها کمک کند.

 

۲- تغذیه مناسب

تغذیه مناسب و مصرف مواد مغذی می‌تواند به تقویت موها کمک کند. ویتامین‌ها و مواد مغذی مانند ویتامین A، C، D، E، و بیوتین می‌تواند به تقویت موها و جلوگیری از ریزش آنها کمک کنند.

 

از غذاهای حاوی پروتئین در رژیم غذایی روزانه خود استفاده کنید، که از این منابع غذایی می‌توان به زرده تخم مرغ، لبنیات، ماهی، گوشت اشاره کرد، همچنین مواد غذایی حاوی اسیدهای آمینه گوگرددار نیز به منظور سنتز کراتین بهتر است در برنامه غذایی مورد استفاده قرار گیرد.

 

از مواد غذایی حاوی ویتامین‌های گروه B می‌توان ماهی‌های چرب، جگر، جوانه گندم، زرده تخم مرغ، غلات، قارچ، عدس، گوشت سفید و سویا را نام برد. همچنین به منظور سنتز هموگلوبین آهن تاثیر بسزایی دارد که از مواد غذایی حاوی آهن می‌توان به زرده تخم مرغ، جعفری، سویا، صدف اشاره کرد، علاوه بر این آهن باعث اکسیژن رسانی بهتر به فولیکول‌های مو شده و در صورتی که به همراه ویتامین سی، آهن مصرف شود جذب آن بیشتر می‌شود، بنابراین بهتر است به همراه مواد غذایی حاوی آهن از آب پرتقال استفاده کنید، چای باعث کاهش جذب آهن می‌شود.

 

۳- استفاده از روتین روزانه

جهت مرطوب ماندن مو و جلوگیری از خشکی پوست سر از ماسک ها و روتین های روزانه استفاده کنید.

 

۴- استفاده معتدل از حرارت

اگر از دستگاه‌های حرارتی مانند سشوار استفاده می‌کنید، حرارت را به میزان کمتر و معتدل تنظیم کنید. حرارت زیاد می‌تواند موها را خشک کرده و به ریزش آنها منجر شود.

 

۵- استفاده از روغن نارگیل

روغن نارگیل برای موها دارای فواید زیادی می‌باشد که به منظور جلوگیری از آسیب رسیدن موها قبل و بعد از شست و شو بهتر است از این روغن استفاده شود. در واقع استفاده از این روغن موجب تحریک خون رسانی در ناحیه کف سر و افزایش رشد مو می‌شود، در صورتی که بوی روغن نارگیل برای شما خوشایند نیست، می‌توانید روغن‌های اسانس را به آن اضافه کرده و به آرامی پوست سر را با آن ماساژ دهید. حداقل سه بار در هفته از روغن نارگیل گرم بر روی پوست سرتان استفاده کنید و نتایج آن را بر کیفیت موهای خود مشاهده کنید، برای استفاده از روغن نارگیل کافیست آن را به مدت شب تا صبح بر روی موهای خود نگه دارید و سپس آن را با شامپو شستشو دهید.

 

۶- عصاره آلوئه ورا

از خواص آلوئه ورا می‌توان به ضد قارچی، ضد ویروسی، خاصیت درمانی و جلوگیری از ریزش مو آن اشاره کرد، همچنین در صورتی که عصاره آلوئه ورا به صورت خوراکی مصرف شود، باعث تقویت موها می‌شود، برای استفاده از آلوئه ورا به صورت موضعی کافیست، ژل آن را بر روی پوست کف سر به آرامی ماساژ دهید و در صورتی که از آلوئه ورا به صورت منظم استفاده شود، موجب رفع خشکی و ترمیم موها خواهد شد.

 

۹- استفاده از نرم کننده‌های طبیعی و خانگی

به منظور جلوگیری از ریزش مو در فصل تابستان می‌توان از نرم کننده قوی و طبیعی خانگی استفاده کرد، بدین منظور کافیست یک قاشق چای‌خوری روغن زیتون را با دو عدد تخم مرغ، نصف قاشق سوپ‌خوری عسل و ۲ قاشق سوپ‌خوری سرکه سیب مخلوط کنید تا به به غلظت معینی برسد، سپس این ترکیب را بر روی پوست سر خود به آرامی ماساژ دهید و سپس به مدت ۲۰ دقیقه اجازه دهید بر روی موها بماند و بعد آن را با آب ولرم شستشو دهید.

 

وجود پروتئین در تخم مرغ باعث تاثیر آن بر افزایش رشد موها و کنترل ریزش مو می‌شود، روغن زیتون نیز تاثیر بسزایی در تقویت موها و افزایش نرمی آنها دارد، و عسل باعث افزایش درخشندگی موها می‌شود، همچنین سرکه سیب باعث کنترل باعث کنترل ph مو و افزایش درخشندگی و تقویت آن می‌شود.

 

همچنین، باید به عواملی مثل ژنتیک و وضعیت سلامت عمومی توجه کنید، زیرا این عوامل نیز ممکن است در ریزش مو تاثیر داشته باشند.

 

رشد طبیعی و ریزش مو چگونه است

رشد موها و ریزش آنها دو فرآیند طبیعی در چرخه حیات موها هستند. این دو فرآیند به شکل متناوب و به صورت طبیعی در موی همه انسان‌ها رخ می‌دهند. در ادامه توضیحاتی درباره چرخه حیات موها و رشد طبیعی و ریزش آنها داریم.

 

۱- چرخه حیات مو

موها در چرخه‌ای از مراحل متناوب قرار دارند که شامل سه مرحله اصلی است

مرحله رشد (Anagen)، مرحله انتقال (Catagen)، و مرحله استراحت (Telogen).

در مرحله رشد (Anagen)، موها به فعالیت فولیکول‌های مویی در پوست سر برمی‌گردند و به طور متوسط 2-7 سال طول می‌کشد.

در مرحله انتقال (Catagen)، فعالیت فولیکول‌ها کاهش می‌یابد و موها به طور تدریجی از پوست سر جدا می‌شوند. این مرحله تنها 2-3 هفته طول می‌کشد.

در مرحله استراحت (Telogen)، موها به آرامی در فولیکول‌های مویی می‌مانند و به موارد دیگر از جمله در موهای جدید تبدیل نمی‌شوند. این مرحله حدوداً 3-4 ماه طول می‌کشد.

پس از مرحله استراحت، موهای قدیمی شروع به ریزش می‌کنند و موهای جدید در محل آنها رشد می‌کنند.

 

۲- ریزش موها

ریزش موها در واقعیت نشانه طبیعی و سالمی از چرخه حیات موهاست. حدود 50-100 مو در روز به صورت طبیعی ریزش می‌کنند.

عوامل مختلفی می‌توانند ریزش موها را تسریع کنند، از جمله استرس، تغذیه نامناسب، تغییرات هورمونی، بارداری، داروها، عوامل محیطی (مثل تغییرات فصلی)، و ژنتیک.

 

۳- رشد موهای جدید

موهای جدید در نتیجه رشد طبیعی مو در فولیکول‌های مویی، جایگزین موهایی می‌شوند که ریزش کرده‌اند. این فرآیند به صورت پیوسته ادامه دارد و موهای جدید به طور طبیعی در همان محل رشد می‌کنند.

تا جایی که ریزش موها به تعداد عادی خود باشد و یا به صورت چشم‌گیری ادامه نداشته باشد، معمولاً مشکلی جدی نیست. اگر نگران ریزش موهای خود هستید، بهتر است با یک متخصص پوست و مو مشورت کنید تا علت آن تشخیص داده و راهکارهای درمانی مناسب را پیشنهاد دهد.

 

کلام آخر

موها تاثیر زیادی بر زیبایی چهره دارند و در صورتی که در اثر عوامل مختلف دچار ریزش شوند، این موضوع بر روان افراد تاثیرگذار بوده و موجب کاهش اعتماد به نفس آنها خواهد شد، اما موضوعی که در اینجا مطرح می‌باشد ریزش مو در تابستان می‌باشد، که با توجه به تحقیقات انجام گرفته، میزان ریزش مو در تابستان نسبت به فصول دیگر بیشتر می‌باشد، یکی از اصلی‌ترین عوامل بر ریزش موها تغییرات دمایی در فصل تابستان می‌باشد، که این تغییرات دما موجب افزایش تعریق بدن و خشکی و شکنندگی موها می‌شود، که در نهایت ریزش آنها را به همراه دارد. به طور طبیعی در طول روز ۵۰ تا ۱۰۰ تار مو دچار ریزش می‌شود، اما چنان چه ریزش موها بیش از این میزان باشد، باید برای بررسی آن به پزشک مراجعه کنید. روش‌های مختلفی برای درمان و جلوگیری از ریزش مو در فصل تابستان وجود دارد، که این روش‌ها در بالا ذکر شده است، در صورتی که با رعایت موارد بالا همچنان با مشکل ریزش مو مواجه بودید، بهتر است برای بررسی جدی‌تر مشکل مو به پزشک متخصص مراجعه کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو