نخستین قطار هیدروژنی خاورمیانه را هم عربستان راه‌اندازی می‌کند

منبع: تکراتو

4

1402/7/17

11:59


وزیر انرژی عربستان سعودی، در نشست سازمان ملل در ریاض اعلام کرد که نخستین قطار هیدروژنی خاورمیانه هفته آینده به‌صورت آزمایشی کار خود را آغاز خواهد کرد.

نخستین قطار هیدروژنی خاورمیانه را هم عربستان راه‌اندازی می‌کند

وزیر انرژی عربستان سعودی، در نشست سازمان ملل در ریاض اعلام کرد که نخستین قطار هیدروژنی خاورمیانه هفته آینده به‌صورت آزمایشی کار خود را آغاز خواهد کرد.

چند سالی است که کشور عربستان دچار تحولات عظیمی شده و روز به روز شاهد پیشرفت بیشتر این کشور در زمینه‌های مختلف هستیم؛ تا جایی که می‌توان عربستان را پیشگام در بسیاری از زمینه‌ها در خاورمیانه دانست. از سرمایه‌گذاری‌های عظیم در شرکت‌های بزرگ فناوری گرفته تا احداث کارخانه خودرو‌های برقی و پروژه عظیم احداث شهری هوشمند موسوم به نئوم. حال در جدیدترین اقدام، سعودی ها قصد راه‌اندازی نخستین قطار هیدروژنی خاورمیانه را در سر دارند.

بیشتر بخوانید: تماشا کنید: طرح آسمانخراش 330 متری عربستان رونمایی شد

نخستین قطار هیدروژنی خاورمیانه در حال راه‌اندازی است

به گزارش تکراتو و به نقل از دیده بان ایران، «عبدالعزیز بن سلمان»، وزیر انرژی عربستان سعودی، در نشست سازمان ملل در ریاض اعلام کرد که نخستین قطار هیدروژنی خاورمیانه هفته آینده به‌صورت آزمایشی کار خود را آغاز می‌کند. این اقدام در راستای حرکت به‌سمت حمل‌ونقلی با آلودگی کمتر صورت می‌پذیرد.

وزیر انرژی عربستان در اجلاس «هفته اقلیمی خاورمیانه و شمال آفریقای سازمان ملل» در ریاض گفت: «[این قطار هیدروژنی] هفته آینده آزمایش‌های خود را شروع می‌کند و امیدواریم که این آزمایش چند ماه ادامه یابد. ما برای اولین‌بار در خاورمیانه قطار هیدروژنی خواهیم داشت.»

عبدالعزیز بن سلمان همچنین اعلام کرد که عربستان سعودی مکانیزمی قابل اطمینان، شفاف و تطبیق‌پذیر را برای بازار داخلی خود راه‌اندازی می‌کند؛ اما اطلاعات بیشتری درباره این مکانیزم و کارکردهای آن داده نشد.

نخستین قطار هیدروژنی خاورمیانه را هم عربستان راه‌اندازی می‌کند

راه‌اندازی قطار هیدروژنی گامی در راستای برنامه جاه‌طلبانه «استراتژی لجستیکی و حمل‌ونقل ملی» (NTLS) عربستان سعودی خواهد بود که می‌خواهد زیرساخت‌های لجستیکی و ترابری این کشور را در مسیر دستیابی به رشد اقتصادی فراهم کند.

استفاده از سوخت هیدروژنی در راه‌آهن مزایای مختلفی را برای محیط‌زیست و انجام عملیات‌ها به‌همراه خواهد داشت. این قطارها در مقایسه با سوخت‌های فسیلی، آلودگی بسیار کمتری تولید می‌کنند. به‌علاوه، هیدروژن را می‌توان در داخل خود قطارها ذخیره و در مسیرهایی که تجهیز آن‌ها به سیستم‌های گران‌قیمت برقی توجیهی ندارد، استفاده کرد.

عربستان سعودی در ماه سپتامبر 2022 یادداشت تفاهمی را با شرکت بزرگ حمل‌ونقل فرانسوی Alstom امضا کرد تا این شرکت به توسعه راهکارهای ریلی با سوخت هیدروژن برای این کشور بپردازد.

کشورهای زیادی در سراسر دنیا به‌دنبال روش‌های نوین و پاک‌تری برای استفاده از راه‌آهن هستند. یکی از این روش‌ها استفاده از سوخت هیدروژن است که عربستان به‌سمت آن حرکت می‌کند. پیش‌تر در چین نیز یک قطار سوخت هیدروژن با سرعت 160 کیلومتر بر ساعت شروع به کار کرده بود. در آن زمان گفته می‌شد که این قطار سریع‌ترین قطار سوخت هیدروژنی دنیاست.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در مورد راه‌اندازی نخستین قطار هیدروژنی خاورمیانه در عربستان چیست؟ شما پیشرفت عربستان را چطور ارزیابی می‌کنید؟ نظرات خود را با ما به اشتراک گذاشته و اخبار فناوری را از تکراتو دنبال کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو