راهنمای سفر با هواپیما و قوانین برای مسافران

راهنمای سفر با هواپیما و قوانین برای مسافران


منبع: همگردی

4

1402/7/18

12:04


راهنمای سفر با هواپیما و قوانین برای مسافران

قبل از تهیه بلیط پرواز و سفر به نقاط مختلف دنیا، بهتر است قوانین مربوط به هر سفر را به طور کامل بررسی کنید. به عنوان مثال چه ساعتی باید در فرودگاه حضور داشته باشید، چه وسایلی را می توانید با خود ببرید، وزن مجاز بارهایتان باید چقدر باشد و مواردی که به شما کمک می کند تجربه بهتری را در مسیر سفر خود داشته باشید. در این مطلب می خواهیم به بررسی قوانین مربوط به سفر با هواپیما پرداخته و اطلاعات کاملی را در مورد آن ها به شما ارائه دهیم.

مدارک مورد نیاز برای پرواز

فرض کنید که برای خرید بلیط هواپیما تهران مشهد اقدام کرده اید. در این صورت باید مدارک خود را برای تحویل آماده کنید. این مدارک شامل موارد زیر هستند:

1. بلیط هواپیمای تهران مشهد

2. کارت شناسایی برای پرواز

درصورتی که سفر شما به خارج از کشور باشد، باید مدارک زیر را هم به همراه داشته باشید:

3. فیش پرداخت عوارض خروج از کشور

4. پاسپورت و ویزا برای سفرهای خارجی

5. کارت پرواز

درصورتی که این مدارک را در اختیار ندارید، اجازه پرواز با هواپیما را نخواهید داشت. برخی از این مدارک، مانند کارت پرواز و فیش پرداخت عوارض خروج از کشور را باید در فرودگاه دریافت کنید.

قوانین استرداد بلیط

قوانین استرداد بلیط هواپیما بستگی به نوع بلیط و زمان لغو سفر دارد. در پروازهای سیستمی، امکان استرداد بلیط تا سه روز قبل از پرواز وجود دارد، اما جریمه ای کسر می شود. هرچه به زمان پرواز نزدیک تر شویم، جریمه بیشتری کسر خواهد شد. در پروازهای چارتری، امکان استرداد بلیط معمولاً وجود ندارد، مگر در موارد استثنا. درهرصورت لازم است قوانین استرداد بلیط هواپیما در زمان خرید بلیط مطالعه و دریافت شوند.

قوانین مربوط به بار مجاز

بیشتر هواپیماها به مسافران اجازه می دهند که یک کیف دستی با ابعاد مشخص داشته باشند و با خود به داخل هواپیما ببرند. ابعاد باید معمولاً در حدود 55*40*23 سانتی متر بوده و وزن مناسبی را داشته باشد. وسایلی که معمولاً می توان در این کیف قرار داد، شامل لپ تاپ، تبلت، گوشی همراه، کنسول های بازی قابل حمل، کتاب ها، مجلات، مدارک مسافرتی، لوازم بهداشتی غیر مایع، عینک آفتابی و... است.

به جز این مورد بار کلی که هر مسافر می تواند با خود به داخل باربری هواپیما ببرد، نیز محدودیت هایی دارد که بر اساس کلاس سفر و نوع بلیط متفاوت است. به طور معمول، در کلاس اکونومی حداکثر 30 کیلوگرم، در کلاس بیزینس حداکثر 40 کیلوگرم و در فرست کلاس حداکثر 50 کیلوگرم بار مجاز است.

این شرایط ممکن است در برخی از شرکت های هواپیمایی متفاوت باشد و برای بررسی آن ها باید حتماً قوانین و مقررات مربوط به آن ها را در زمان خرید بلیط بخوانید.

قوانین مربوط به حمل دارو

قوانین مربوط به حمل دارو

قوانین حمل دارو و وسایل درمانی در هواپیما نیز بین کشورها و شرکت های هواپیمایی مختلف، متفاوت است. در برخی موارد، شما باید مجوز و مدارک پزشکی مورد نیاز را به کارکنان هواپیمایی ارائه دهید. همچنین، ممکن است در برخی از کشورها وارد کردن داروها به فرودگاه ممنوع باشد.

قوانین مربوط به وسایل ممنوعه در سفر

در هواپیما، مواد محترقه و قابل اشتعال، مواد منفجره، مواد شیمیایی و سموم، وسایل رادیواکتیو، اسلحه و وسایل آتش زا، جزء وسایل خطرناک، ممنوعه و مواد زیان بار هستند. قبل از سفر با هواپیما، بهتر است با قوانین و مقررات هواپیمایی مربوط به شرکت هواپیمایی و همچنین مقصد سفر خود آشنا شوید، زیرا لیست این وسایل ممنوعه در هر موقعیتی متفاوت است.

قوانین حمل حیوانات در هواپیما

حمل حیوانات در سفر با هواپیما نیاز به رعایت قوانین خاصی دارد. این قوانین شامل پرداخت هزینه بلیط هواپیما برای حیوانات و داشتن مدارک لازم برای آن ها است. هزینه بلیط، معمولاً بر اساس وزن حیوان و قفس آن تعیین می شود.

همچنین، برای حیوانات لازم است که مدارکی مانند کارت واکسیناسیون حیوانات را به همراه داشته باشید. شرکت های هواپیمایی اهمیت زیادی به سلامت حیوانات درون هواپیما می دهند، بنابراین توصیه می شود که کارت سلامت حیوان را که توسط پزشک تأیید شده است، به همراه داشته باشید.

قوانین مربوط به کودکان در سفرهای هوایی

قوانین مربوط به کودکان در سفرهای هوایی

شرکت های هواپیمایی سنین مختلفی را برای کودکان تعریف می کنند، مثلاً زیر دو سال را نوزاد و دو تا دوازده سال را کودک می نامند. والدین موظفند برای نوزادان و کودکان بلیط و صندلی رزرو کنند، حتی اگر آن ها را در آغوش خود نگه می دارند.

قیمت بلیط هواپیما برای کودکان بسته به نوع پرواز و ایرلاین متغیر است. در پروازهای چارتر داخلی، قیمت بلیط کودکان ممکن است متفاوت باشد و تحت تأثیر زمان و فصل پرواز قرار بگیرد. در برخی پروازها، قیمت بلیط کودکان برابر با قیمت بزرگسالان بوده و در مواقعی رایگان است.

در پروازهای خارجی، قوانین خرید بلیط هواپیمای کودکان تابع مقررات سازمان هواپیمایی کشور مقصد است. هزینه بلیط کودکان همراه با حق بیمه سفر خواهد بود و قیمت آن بسته به کلاس پروازی بین صفر تا هشتاد درصد قیمت بزرگسالان متغیر است. قیمت بلیط نوزادان نیز بین صفر تا پانزده درصد قیمت بزرگسالان است.

این موضوع را هم باید در نظر داشته باشید که کودکان زیر پنج سال بدون حضور والدین مجاز به سفر با هواپیما نیستند. کودکان پنج تا دوازده ساله با حضور والدین یا قیم قانونی و داشتن تمامی مدارک لازم می توانند وارد هواپیما شوند.

قوانین پرواز با هواپیما برای زنان باردار

زنان باردار ممکن است در برخی مراحل بارداری محدودیت هایی در سفر داشته باشند. برای مثال، تا هفته 28 بارداری بدون مشکل خاصی می توانند سفر کنند و در بارداری اول تا پایان هفته 32، پروازهای کمتر از 2 ساعت برایشان مجاز است. بعد از هفته 28 بارداری، زنان باید مجوز پزشکی داشته باشند تا بتوانند سفر کنند. قبل از سفر، توصیه می شود قوانین پرواز مربوط به شرکت هواپیمایی مورد نظر بررسی شود.

سفر با هواپیما به سراسر دنیا با رزرو آنلاین بلیط

سفر با هواپیما به سراسر دنیا با رزرو آنلاین بلیط

با داشتن اطلاعات کافی در مورد سفرهای هوایی مانند پرواز مشهد تهران و دیگر شهرها و کشورهای دنیا می توانید سفری راحت تر و بدون دغدغه داشته باشید. در واقع این قوانین کلیدی برای تدارک سفر امن و راحت شما هستند. گزینه های پیش روی شما برای سفر با هواپیما تهیه بلیط به صورت آنلاین است. سایت های مختلف فروش آنلاین بلیط مانند اسنپ تریپ این امکان را در اختیار شما قرار خواهند داد. مقررات مربوط به هر شرکت هواپیمایی را هم می توانید در زمان خرید بلیط به طور کامل بررسی کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو