انتقاد رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس از ممنوعیت واردات گوشی‌های آیفون

منبع: تکراتو

3

1402/7/19

22:37


رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس ضمن انتقاد از ممنوعیت واردات گوشی‌های آیفون این امر را باعث ایجاد انحصار در بازار و زیان رساندن به واردکنندگان پیشین دانست.

انتقاد رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس از ممنوعیت واردات گوشی‌های آیفون

رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس ضمن انتقاد از ممنوعیت واردات گوشی‌های آیفون این امر را باعث ایجاد انحصار در بازار و زیان رساندن به واردکنندگان پیشین دانست.

به گزارش تکراتو و به نقل از ایسنا، «مجتبی توانگر»، رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس طی نامه‌ای به معاون اول رئیس جمهوری، از دلایل مخالفت خود با طرح ممنوعیت واردات گوشی‌های آیفون 14 و بالاتر پرده برداشته و درخواست شفافیت در روند تخصیص ارز به واردات تلفن همراه و رجیستری گوشی‌های شیائومی و سامسونگ و برخورد با متخلفان را مطرح کرده است.

بیشتر بخوانید: اظهارات عجیب رئیس سازمان استاندارد: رجیستری آیفون 14 به زودی انجام می‌شود، برای خریدش پول جمع کنید!

انتقاد از ممنوعیت واردات گوشی‌های آیفون

طی این نامه باتوجه به اینکه تصمیم ممنوعیت واردات گوشی‌های آیفون در سال‌های اخیر به دلیل جلوگیری از خروج ارز گرفته شده و لذا ادامه این تصمیم در شرایط کنونی که «روند درآمدهای ارزی بهبود نسبی یافته است» مورد تردید و پرسش قرار گرفته است.

توانگر همچنین تخصیص ارز حاصل از صادرات به واردات تلفن همراه را منجر به «خروج واردکنندگان حرفه‌ای از این بازار» قلمداد کرده که در نتیجه آن «تجار غیرمرتبط و غیرمتخصص از جمله صادرکنندگان محصولات غذایی، پتروشیمی و فولادی به جای اظهار ارز صادرات در سامانه، اقدام به واردات تلفن همراه کنند و زنجیره واردات، عرضه و خدمات پس از فروش به‌هم بخورد».

وی همچنین متذکر شده است: «این واردکنندگان غیرمتخصص همچنین با خرید و فروش‌های صوری و فاکتورسازی، باعث اختلال در سیستم بانکی و مالیاتی کشور شده و کالاهای خود را با قیمت دلار آزاد و حتی بالاتر به فروش می‌رسانند.»

رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس ضمن اشاره به دلیل ممنوعیت واردات آیفون اعلام کرده است: «متاسفانه با گذر از منطق و محتوای این تصمیم و غلطیدن به دام ظاهرگرایی، واردات گوشی آیفون 14 به بالا ممنوع شده و در مقابل، واردات دیگر گوشی‌های اندرویدی همچون سامسونگ و شیائومی در مدل‌های گران‌قیمت با همان امکانات مخابراتی همچنان آزاد است. لذا این روند باعث ایجاد انحصاری شده است که نظر آحاد جامعه با توجه به نیازها و کاربردهای مختلف را  فراهم نکرده است.»

ممنوعیت واردات گوشی‌های آیفون

همچنین وی اجرای این ممنوعیت بدون اطلاع‌رسانی قبلی را موجب غیر قابل استفاده شدن گوشی‌هایی دانسته که «قبل از ممنوعیت به صورت مسافری وارد کشور شده‌اند و هدر رفت میلیون‌ها دلار ارز هموطنان عزیز را به همراه داشته است.»

توانگر در قسمت دیگری از نامه خود به انتقاد از اعطای تسهیلات و معافیت‌های مالیاتی و گمرکی به برخی شرکت‌های تولید کننده گوشی داخلی پرداخت و اظهار داشت: «این شرکت‌ها گوشی‌های چینی و هندی را فقط با اسم و بسته‌بندی ایرانی سفارش می‌دهند و وارد کشور می‌کنند که در این فرآیند نه از کارگر ایرانی استفاده می‌شود، نه انتقال فن‌آوری، انجام می‌گردد و نه از خروج ارز جلوگیری می‌شود.»

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص انتقاد رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس از ممنوعیت واردات گوشی‌های آیفون چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو