نکات انتخاب مبل اداری؛ انتخاب بهترین مبلمان با توجه به محیط کار

نکات انتخاب مبل اداری؛ انتخاب بهترین مبلمان با توجه به محیط کار


منبع: تاپ ناز

2

1402/7/20

11:47


در صورتی که محیط اداری با قواعد و اصول خاصی طراحی شود مثلا در ارتقای کارایی و بهره وری کارمندان تاثیر بسزایی دارد. همچنین برای ایجاد محیط کاری راحت، الهام بخش و دلپذیر توجه به نکاتی در مورد انتخاب مبل اداری ضروری است.

البته فاکتورهای مختلفی همچون بودجه، مساحت فضا، نورپردازی، سبک دکوراسیون، ساعات کاری کارمندان و … می توانند در انتخاب مبلمان اداری تاثیر داشته باشند. در نتیجه این نوع مبلمان، دکوراسیون و طراحی در پیکربندی هر نوع محیط کاری وزن زیادی را به خود اختصاص می نماید.

مبل اداری چیست؟

نکات انتخاب مبل اداری؛ انتخاب بهترین مبلمان با توجه به محیط کار

مبل اداری یک ابزار کار حیاتی و مهم است. زیرا کارمندان وقت زیادی را در این فضا مشغول به فعالیت هستند و با استفاده از مبلمان استاندارد، سلامت و آسایش خود را حفظ می نمایند. همچنین برای انتخاب این نوع مبلمان باید به مواردی همچون قیمت، ظاهر، فضای کار، نوع کار، کیفیت و راحتی توجه کرد.

پس مبلمان اداری علاوه بر میز و صندلی، مجموعه ای از تجهیزات گوناگون به کار رفته در محیط های اداری هستند. البته مبلمان اداری صندلی، کابینت، میز، مبل نیمکتی، وسایل نگهدارنده اسناد و پرونده و… را در بر می گیرند که بسته به نیاز در ادارات مختلف به کار برده می شوند.

مبل اداری چه کاربردی دارد؟

با استفاده از مبل اداری می توان محیط کاری مناسب و هماهنگ با روحیه کارمندان و ارباب رجوع ایجاد نمود که بهبود ارتباطات داخلی را به دنبال دارد. پس کارمندان با استفاده از این نوع مبلمان می توانند در محیطی سالم تر و راحت تر کار کنند. همچنین بدون درد و خستگی از فعالیت خود در شرکت نهایت لذت را ببرند. بنابراین مبلمان اداری هماهنگ با محیط کار باعث افزایش انگیزه و روحیه کارمندان می شوند و بهره وری و بازدهی آنها را بالا می برند.

البته مبلمان اداری علاوه بر ادارات در شرکت ها، محیط های عمومی، هتل ها، بیمارستان ها، کتابخانه ها و محیط های آموزشی نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

تاریخچه مبل اداری

نکات انتخاب مبل اداری؛ انتخاب بهترین مبلمان با توجه به محیط کار

مبل اداری یکی از اجزای مهم در فضای اداری است که سابقه ای پررونق و طولانی دارد. پس از موقعی که انسان جهت انجام کارهای خود به فضای اداری نیاز پیدا کرد اهمیت استفاده از تجهیزاتی همچون میز و صندلی آشکار شد. همچنین با ظهور صنعت و آغاز قرن بیستم نیاز به تجهیزات به روز مناسب برای استفاده از آنها در محیط کاری مطرح گردید. البته در این دوران از صندلی هایی با جنس چوب و پشتی های راحت و بلند همراه با میزهایی با پایه فلزی و از جنس چوب برای کارمندان به کار برده می شد.

همچنین با ظهور کامپیوتر و تکنولوژی در دهه 1950 نیز نیاز به تجهیزات به روز برای فضای کار افزایش یافت. در نتیجه میزهای فلزی و صندلی های شیشه ای با طرح ها و شکل های مدرن و ویژگی های گوناگون همچون تنظیم نور و ارتفاع به بازار عرضه شدند.

اهمیت مبل اداری

یکی از مهم ترین اجزای محیط کار همان مبل اداری است که در راحتی و سلامت کارمندان نقش مهمی ایفا می کند. زیرا یک محیط کار فعال با وجود مبلمان مناسب می تواند افزایش تمرکز، کاهش استرس کاری، کاهش خستگی و بهبود عملکرد را به دنبال داشته باشد. بنابراین انتخاب و خرید مبلمان اداری مناسب یکی از اجزای دکوراتیو و تزئینی محیط کار می باشد که فضایی دوستانه و در عین حال جذاب برای کارمندان ایجاد می نماید.

پس این نوع مبلمان افزایش بهروری و کاهش هزینه های ناشی از سلامت کارکنان را در بر می گیرد. در نتیجه انتخاب و خرید مبلمان اداری مناسب و هماهنگ با سبک محیط از اهمیت بالایی برخوردار است و با گذشت زمان به راحتی و سلامت کارمندان و بهبود کیفیت کار کمک شایانی می کند.

مطلب پیشنهادی: راهنمای خرید مبل با توجه به فضای خانه و سبک دکوراسیون (موارد مهم برای تهیه مبلمان)

اصول کاربردی در خرید مبل اداری

نکات انتخاب مبل اداری؛ انتخاب بهترین مبلمان با توجه به محیط کار

خرید مبل اداری باید بر اساس اصول و قواعدی صورت گیرد تا هماهنگی لازم را با سبک محیط داشته باشد. پس با توجه به اصول کاربردی در خرید مبلمان اداری و نظرسنجی از کارمندان می توانید بهترین و مناسب ترین تجهیزات را تهیه نمایید. بنابراین از مهم ترین اصول کاربردی در خرید مبلمان اداری می توان به موارد زیر اشاره کرد.

تعیین نیازهای محیط کار و انتخاب مبلمان با طرح و سبک مناسب

یکی از مراحل مهم در خرید مبل اداری این است که نیاز محیط شناسایی شود و بر مبنای آن این نوع مبل انتخاب گردد. برای مثال در صورتی که محیط اداری از طراحی بازی برخوردار می باشد باید مبلمان مناسب همچون صندلی و میز پارکی برای این فضا انتخاب شود. همچنین فضای بسته به صندلی و میزهای اداری نیاز دارد.

البته توجه به طراحی و سبک محیط کار نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین محیط کاری با سبک کلاسیک، مبلمان با همین سبک را می طلبد. این موضوع نیز برای محیط کار با سبک مدرن نیز صدق کرده و باید از مبلمان با سبک کلاسیک استفاده کرد. در حالت کلی باید به نیازهای محیط کار، طراحی و سبک آن توجه نمود و بسته به آنها مناسب ترین مبلمان اداری را برگزید.

تعیین مساحت فضای کار و تعداد کاربران برای انتخاب اندازه و تعداد مبلمان مناسب

تعیین تعداد کاربران و مساحت کار جهت انتخاب تعداد و اندازه مبل اداری مناسب، از طریق شناخت نیازهای محیط کار امکان پذیر می باشد. بنابراین با توجه به مشخص نمودن این نیازها و میزان فضای لازم هر کاربر می توان تعداد کاربران و مساحت فضای کاری را تخمین زد.

پس در مرحله نخست فضای کار اندازه گیری می شود و بسته به نیاز کاربر و تعداد کارمندان، کل مساحت محاسبه می گردد. البته برای ایجاد محیط کاری باید فضای لازم جهت انجام کارهای مختلف و جابجایی در لابه لای مبلمان اداری مهیا شود. برای مثال اگر مساحت فضای اداری 50 متر مربع باشد این فضا برای اسکان 5-8 نفر و به همین تعداد مبلمان اداری مناسب است.

بررسی کیفیت و ماندگاری مبل اداری قبل از خرید

جهت بررسی کیفیت و ماندگاری مبل اداری پیش از خرید باید از روش های زیر استفاده کنید.

بررسی مواد به کار رفته در ساخت محصول

مواد مصرفی در ساخت مبلمان اداری بر دوام و کیفیت محصول تاثیر بسزایی دارد. برای مثال مبلمانی که با چوب تولید می شوند باید از مقاومت و کیفیت بالایی برخوردار باشند.

بررسی ساختار و طراحی مبلمان اداری مدرن

طراحی و ساختار مبلمان اداری تاثیر زیادی بر دوام و کیفیت آنها می گذارد. برای مثال نیاز است که از تنظیم ارتفاع میز و صندلی اطمینان نموده تا در بازه زمانی طولانی بتوان از آنها استفاده کرد.

بررسی بسته بندی محصول

بسته بندی صحیح و مناسب مبلمان اداری می تواند دوام و کیفیت آنها را در استفاده طولانی مدت و جابجایی تضمین نماید. برای مثال نیاز است که نوع بسته بندی از مبلمان اداری محافظت لازم را بکند و از آسیب های احتمالی ناشی از حمل و نقل پیشگیری نماید.

اجزای تشکیل دهنده مبل اداری

نکات انتخاب مبل اداری؛ انتخاب بهترین مبلمان با توجه به محیط کار

مبل اداری از اجزای مختلفی همچون صندلی اداری، میز اداری، میز مدیریت، فایل و کتابخانه و میز کنفرانس تشکیل شده است. البته این اجزا بسته به نیاز در قسمت های مختلف یک اداره یا شرکت مورد استفاده قرار می گیرند و کارایی مختص به خود را دارند. همچنین بخش های مختلف اداره شامل اتاق مدیریت، سالن انتظار، اتاق کارمندان و … هستند.

پس زمان انتخاب و خرید مبلمان اداری باید دقت زیادی را به خرج داد. زیرا تاثیر مستقیمی بر مدیر، کارمندان و نحوه کار آنها می گذارد و جزئی از دکوراسیون داخلی اداره محسوب می شود. پس در صورت عدم هماهنگی مبلمان اداری با سبک محیط کار می تواند راندمان کاری کارمندان را پایین آورد. در حالت کلی اجزای تشکیل دهنده مبلمان اداری به شرح زیر می باشند.

صندلی اداری

نکات انتخاب مبل اداری؛ انتخاب بهترین مبلمان با توجه به محیط کار

کارمندان بیشتر اوقات خود و در طول روز روی صندلی های محیط کار و به صورت نشسته می گذرانند. پس در انتخاب این نوع مبل اداری باید ظرافت و دقت زیادی به خرج داد. همچنین صندلی های اداری را به گونه ای انتخاب نمایید که علاوه بر حفظ سلامت کارمندان از ایجاد خستگی در آنها جلوگیری کنید. بنابراین توجه به مواردی همچون چرخ صندلی و قوس موجود در پشت آن ضروری می باشد. البته این نوع صندلی باید قابلیت تنظیم ارتفاع داشته تا کارمندان با هر قدی بتوانند از آن استفاده کنند.

میز اداری

نکات انتخاب مبل اداری؛ انتخاب بهترین مبلمان با توجه به محیط کار

یکی دیگر از المان های کاربردی در مبل اداری همان میزهای اداری هستند و باید طوری انتخاب شوند که وزن تجهیزاتی همچون کامپیوتر را تحمل نمایند. همچنین سبک و سطح میز باید متناسب یا سمت فرد کارمند انتخاب شود. میزهای اداری نیاز است که به کشو مجهز باشند. زیرا در صورت عدم وجود کشو، کارمند باید هزینه زیادی را برای خرید کتابخانه ها یا فایل های اضافی صرف نماید. در حالت کلی سایز مناسب و متداول برای میزهای اداری به طول 120-160 cm و عرض 80 cm است.

میز مدیریت

پرستیژ کاری هر مدیر در ذهن مشتریان و ارباب رجوع با توجه به میز مدیریت شکل می گیرد که به غیر از کیفیت باید به شکل و ظاهر آن نیز توجه کرد. همچنین ویژگی های بارز میز مدیریت می توان به سایز بزرگ آن، جنس مرغوب و کشوهای قابل قفل اشاره نمود. البته در برخی از میزهای مدیریت استفاده از چرم مشاهده می شود.

فایل و کتابخانه

یکی دیگر از اجزای اصلی مبل اداری همان فایل ها و کتابخانه ها هستند که برای بایگانی مدارک و اسناد مورد استفاده قرار می گیرند. پس هر اتاق به یک فایل یا کتابخانه نیاز دارد تا از بهم ریختگی مدارک و اسناد در زمان نیاز جلوگیری نماید.

میز کنفرانس

میز کنفرانس نیز زیر مجموعه اجزای مبل اداری بوده که در انواع مختلفی طراحی و تولید می شود. البته شرکت هایی که به صورت اجاره هستند و مدام باید جابجا شوند بهترین انتخاب میز کنفرانس پرتابل است. زیرا این نوع میزها به آسانی از یکدیگر تفکیک شده و جابجا می شوند.

مطلب پیشنهادی: راهنمای خرید مبل راحتی + نکاتی برای انتخاب مبلمان راحتی شیک

اصول چیدمان مبل اداری

نکات انتخاب مبل اداری؛ انتخاب بهترین مبلمان با توجه به محیط کار

چیدمان مبلمان اداری به عواملی مختلفی بستگی دارد. زیرا نحوه چیدمان تجهیزات و وسایل تاثیر بسزایی بر روحیه افراد داشته و استفاده از اصول صحیح چیدمان، افزایش بهره وری کارمندان را به دنبال دارد. بنابراین نحوه چینش این نوع مبلمان بر اساس سبک های سنتی، کلاسیک و یا مدرن صورت می گیرد. البته هر شرکتی بسته به حوزه فعالیت و حرفه خود می تواند یکی از سبک ها ها ترکیبی از آنها را به کار ببرد. بنابراین بعد از انتخاب و خرید مبلمان اداری هماهنگ با فعالیت خود نیاز است که به نکات زیر توجه کنید.

  • محل تردد کارمندان و ارباب رجوع هنگام چیدن مبلمان اداری از اهمیت بالایی برخوردار است.
  • استفاده از جداکننده ها و پارتیشن بندی ها می تواند نظم خاصی به بخش های مختلف بخشد.
  • نحوه قرارگیری سیستم ها و کامپیوترها روی میز باید به شکلی باشد که کارمند به کیبورد دسترسی داشته و مانع ایجاد فشار روی گردن شود.
  • در چیدمان مبلمان اداری به ویژه میز و صندلی ها باید به تعادل بصری توجه نمود.
  • توجه به رنگ مبلمان هماهنگ با محیط کاری از اهمیت ویژه برخوردار بوده تا جایی که این تناسب در کل فضا خود را به نمایش می گذارد.
  • ورودی محیط کاری باید از چیدمان استانداردی برخوردار باشد. زیرا ورودی هر اداره، بیشترین تاثیر را بر ارباب رجوع یا مشتری می گذارد.
  • پوشش کف و دیوارها باید با رنگ و سبک مبلمان اداری هماهنگی لازم را داشته باشد تا محیط کار منظم تر و جذاب تر به نظر برسد.

نکات مهم در انتخاب مبل اداری

نکات انتخاب مبل اداری؛ انتخاب بهترین مبلمان با توجه به محیط کار

در حالت کلی انتخاب و خرید مبل اداری یک کار تخصصی به شمار می رود. زیرا فرد هزینه ای زیادی پرداخت می کند که اگر خطایی در خرید آن رخ داده باشد قطعا ضرر هنگفتی تجربه می نماید. البته خرید این نوع مبلمان هماهنگ با محیط کار نتایج مثبتی را به دنبال دارد. بنابراین کارمندان در حین انجام کار احساس راحتی می کنند.

همچنین بر روی دکوراسیون دفتر تاثیر مثبتی می گذارد که همین امر افزایش بهره وری کارمندان و شرکت را به دنبال دارد. بنابراین از مهم ترین نکات در خرید مبلمان اداری می توان به موارد زیر اشاره کرد.

توجه به فضایی که قرار است مبل اداری در آن قرار بگیرد

قبل از انتخاب مبل اداری باید فضای موجود در محیط کاریتان را مورد بررسی قرار دهید. پس مهم ترین سوالاتی که قبل از خرید مبلمان اداری در مورد فضا باید بپرسید به شرح زیر است.

  • فضای خالی در محیط کاری چقدر است؟
  • تعداد میز و مبلمان اداری که محیط کار قابل جاگذاری هستند چه تعداد می باشند؟
  • سایز مبلمان انتخابی برای اداره مورد نیز چقدر باشند؟
  • استفاده از مبلمان جاگیر و شکیل مانعی ندارد؟
  • آیا باید از مبلمان جمع و جور یا کم جا در فضای اداره استفاده شود؟

بودجه مورد نیاز

یکی دیگر از نکات مهم در انتخاب مبل اداری این است که باید قبل از هر چیزی بودجه در نظر گرفته شود. البته محصول با کیفیت قطعا از قیمت بالاتری برخوردار بوده و برای سالیان زیاد می توانید از این نوع مبلمان نهایت استفاده را ببرید. ولی اگر مبلمان اداری با قیمت پایین را خریداری نمایید با گذشت زمان و استفاده مداوم از آن مجبورید دوباره آنها را تعویض کنید. البته مبلمان گران قیمت همیشه به معنای تجهیزاتی با کیفیت بالا نیستند. پس خرید باید از برندهای معتبر صورت گیرد تا هزینه پرداختی تنها به معنای گران فروشی نباشد و کیفیت محصول را نشان دهد.

ارگونومی و راحتی

اهنگامی که قصد خرید مبل اداری دارید باید نکاتی مربوط به ارگونومی و راحتی این نوع تجهیزات را در نظر بگیرد. بنابراین از مهم ترین نکات حائز اهمیت در خرید مبلمان اداری بسته به ارگونومی و راحتی آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • کارمندان شرکت ساعات زیادی را باید پشت این مبلمان سپری کنند. بنابراین جهت بهره وری و راحتی بیشتر کارمندان بهتر است صندلی های اداری ارگونومیک را خریداری نمایید.
  • این صندلی ها در ساعت طولانی اداری می توانند ارگونومی بدن کارمندان را حفظ نمایند. بنابراین از بروز بیماری هایی همچون کمر درد، زانو درد، گردن درد و … پیشگیری می کنید.
  • بدون شک هزینه پرداختی برای خرید این نوع صندلی ها یا مبلمان اداری نسبت به موارد مشابه بالاتر بوده و اولویت های شما همچون راحتی کارمندان و صرفه جویی در هزینه در اولویت قرار دارد.

گارانتی و خدمات پس از فروش

افرادی که قصد انتخاب و خرید مبل اداری دارند باید سراغ برندهایی را بگیرند که دارای خدمات پس از فروش و گارانتی باشند. همچنین شما مبلغ هنگفتی را برای خرید این نوع مبلمان پرداخت می نماید که اگر گارانتی و خدمات پس از فروش آن را در نظر نگیرید با مشکلات مختلفی مواجه می گردید.

البته صدمه دیدن مبلمان اداری مدام از سوی مصرف کننده نبوده و برخی مواقع به دلیل کیفیت پایین این نوع تجهیزات احتمال دارد اتفاق بیفتد. بنابراین در صورت عدم گارانتی باید هزینه آسیبی را پرداخت نمایید که در شکل گیری آن هیچ گونه نقشی نداشته اید.

جنس پارچه

یکی از نکات مهم در انتخاب مبل اداری این است که آیا پارچه به کار رفته در مبل و صندلی ها از کیفیت کافی برخوردار می باشد. زیرا برخی از پارچه با استفاده چند ساعته سبب تعریق کارمندان می شوند. همچنین پوست پوست شدن پارچه برخی از مبلمان اداری بسیار رایج بوده و بی کیفیتی این نوع تجهیزات را نشان می دهد. بنابراین قبل از خرید بهتر است در مورد پارچه مبلمان از فروشنده مشاوره بگیرید و از کیفیت آن اطمینان یابید.

چهار چوب

مبل اداری مانند سایر مبلمان دارای یک چارچوب بوده که بسته به کیفیت از مقاومت متفاوتی برخوردار است. پس هنگام خرید مبلمانی انتخاب نمایید که از مقاومت و کیفیت چارچوب های آن مطمئن باشید. زیرا برخی از مبلمان اداری به علت تضعیف چهارچوب بعد از استفاده در بازه زمانی کوتاه فرم خود را از دست داده و مشکل پیدا می کنند. ولی مبلمان اداری که از زیر ساز قوی برخوردار هستند بعد از سال ها استفاده همچنان فرم خود را حفظ می نمایند. همچنین دچار تورفتگی نشده و راحتی خود را از دست نمی دهند.

چند کاره بودن

افرادی که خواهان حفظ کاربرد مبل اداری در بازه زمانی طولانی هستند بایستی مبلمانی را برگزییند که از مزیت چند کاربردی برخوردار باشند. برای مثال میزهایی موجود می باشند که علاوه بر استفاده از آن به عنوان میز مدیریتی و اداری می توانند از آن برای میز کامپیوتر استفاده نمایند. همچنین برخی از میزها با انعطاف پذیری زیاد می توانند یک میز کار برای کارمند بوده و هم با اتصال به یکدیگر به یک میز کنفرانس تبدیل شوند.

متریال بکار رفته در مبل اداری

متریال مورد استفاده در تولید مبل اداری از اهمیت بالایی برخوردار است. همچنین تمیزی در محیط اداری مورد توجه ارباب رجوع و کارمندان قرار می گیرد. پس متریال هایی که خیلی سخت از انواع لک و آلودگی پاک می شوند قطعا می توانند کاربر را آزار دهند. بنابراین زمان خرید مبلمانی را انتخاب نمایید که به آسانی بتوانید متریالی همچون شیشه را تمیز کنید.

البته برخی از متریال ها همچون شیشه و یا پارچه های شلوغ محیط اداری را شلوغ نشان داده و از زیبایی و منظمی فضا می کاهند. درنتیجه هنگام انتخاب و خرید مبلمان اداری به متریال های مصرفی آن توجه کنید.

سبک و زیبایی مبل

اگر هر بخش از شرکت یا محیط اداری از سبک مختلفی نسبت به سایر بخش ها برخوردار باشد قطعا محیطی شلوغ و ناخوشایند ایجاد می نماید. بنابراین سبک مدنظر برای مبلمان اداری را باید در تک تک بخش ها بگنجانید و رنگبندی را در اولویت قرار دهید. زیرا باید رنگ بندی مبلمان اداری با دکوراسیون محیط هماهنگی داشته باشد.

همچنین رنگ هایی که با همدیگر همخوانی نداشته را مورد استفاده قرار ندهید. البته مبلمان اداری باید در رنگ های شیک و همه پسند طراحی شوند تا محیطی آرام را برای کارمندان در ساعات طولانی کاری فراهم نمایند.

نظر کارمندان

نکته آخر در انتخاب مبل اداری این است که از کارمندان در مورد رنگبندی و سبک نظرخواهی شود. زیرا آنها ساعات طولانی را در این فضا سپری می کنند. همچنین هدف شما از استخدام کارمندان، پیشرفت در کار است که اگر آنها در محیط اداری راحت باشند مسلما کارایی و بازدهی بیشتری دارند.

سخن آخر

مبل اداری یکی از تجهیزات مهم در محیط کار محسوب می شود که بسته به طراحی و سبک در ارتقاء کارایی و بازدهی کارمندان نقش مهمی دارد. البته نکات مهمی در انتخاب مبلمان اداری دخیل هستند که نظر کارمندان، سبک و زیبایی، متریال، چند کار بودن، چهارچوب، جنس پارچه، خدمات پس از فروش، ارگونومی و راحتی، بودجه و فضا را شامل می شوند. همچنین پرداخت هزینه های هنگفت همیشه کیفیت مبلمان اداری را تضمین نمی کنند و باید از برندهای معتبر تهیه و خریداری شوند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو