آشنایی با ایمپلنت، لمینت و پروتزهای دندانی

4

1402/7/20

23:19


علوم دندانپزشکی در طی این سال‌ها پیشرفت‌های قابل توجهی در زمینه جایگزینی و ترمیم دندان‌های از دست رفته و آسیب دیده داشته است. سه روش متداول و اخیرا فراگیر شده در دندانپزشکی زیبایی و درمانی عبارتند از: ایمپلنت دندان، لمینت دندان و پروتز دندان. هر یک از این روش‌ها دارای مزایا و محدودیت‌های خود هستند و بسته به وضعیت دندان‌ها و نیازهای بیمار، می‌توانند انتخاب مناسبی باشند.

ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان یک روش دندانپزشکی درمانی است که به عنوان راهکار جایگزین کردن دندان‌های از دست رفته‌ای که جایشان خالی است استفاده می‌شود. در این روش، یک ساختار فلزی یا تیتانیومی (شبیه به پیچ) به عنوان ریشه مصنوعی دندان در استخوان فک قرار می‌گیرد. سپس، روی دندان با استفاده از یکی از پروتزهای دندانی مانند روکش دندان یا پل، کاور می‌شود.

ایمپلنت دندان به دلیل مزایای زیادش مانند استحکام بالا، طول عمر طولانی، و ظاهر طبیعی، مورد استقبال بسیاری از افراد قرار گرفته است. این روش درمانی برای جایگزینی از یک یا چند دندان مورد استفاده قرار می‌گیرد و به بهبود کیفیت زندگی بیماران و تقویت عملکرد زیرساخت دندان‌هایشان کمک می‌کند.

مهم‌ترین مزیت‌های ایمپلنت دندان عبارتند از:

  • استحکام و پایداری: ایمپلنت دندان به صورت دائمی در جای خود باقی می‌ماند و می‌تواند مانند یک دندان طبیعی عمل کند.
  • ظاهر طبیعی: ایمپلنت دندان ظاهری طبیعی و هماهنگ با دندان‌های اطراف خود دارد و به طور کامل به یک دندان اصلی و واقعی شباهت دارد.
  • ترمیم استخوانی: ایمپلنت دندان می‌تواند به ترمیم استخوان در ناحیه فک ایمپلنت شده کمک کند و از تحلیل رفتن استخوان جلوگیری کند.
  • راحتی در گفتار و خوردن غذا: استفاده از ایمپلنت دندان امکان صحبت کردن راحت و غذا خوردن را برای افراد ممکن می‌سازد.
  • حفظ دندان‌های اطراف: قرار گرفتن ایمپلنت در دهان از نامرتب شدن دندان‌ها و کج شدن دندان‌های ناحیه خالی به سمت داخل دندان از دست رفته جلوگیری می‌کند.

ایمپلنت‌های دندان عموما توسط بیمه‌های دندانپزشکی پوشش داده می‌شوند، اما این موضوع بسته به شرکت بیمه و سیاست‌های بیمه‌ای آن مجموعه متفاوت است. یعنی ممکن است برخی بیمه‌ها هزینه بخشی از فرآیند ایمپلنت دندان را شامل شود، در حالی که برخی دیگر تمام هزینه‌های مربوط به ایمپلنت‌ها را پوشش دهند.

لمینت دندان

شاید اگر شما هم به تصاویر سلبریتی‌ها و افراد مشهور دقت کرده باشید، زیبایی، منظم بودن و سفیدی چشمگیر دندان‌های آن‌ها نظر شما را به خود جلب کرده باشد! حقیقت این است که تعداد بسیار زیادی از این افراد، از لمینت دندان برای زیبا کردن لبخند خود استفاده می‌کنند!

لمینت دندان یک فرآیند زیبایی در دندانپزشکی است که برای بهبود ظاهر دندان‌ها استفاده می‌شود. در این روش، یک لایه بسیار نازک سفید یا صدفی رنگ از جنس سرامیک یا پورسلن بر روی سطح جلویی دندان‌ها قرار می‌گیرد. این لایه نازک به دندان متصل می‌شود و علاوه بر پنهان کردن نازیبایی دندان، لبخندی زیبا به شما هدیه می‌کند.

لمینت دندان

با استفاده از لمینت، می‌توان دندان‌های شکسته، بد رنگ، بد شکل (کوتاه و بلند یا لب پریده) یا کج را پنهان کرد. همچنین، لمینت دندان می‌تواند نقص‌های فرمی دندان‌ها را تصحیح کند و ابتکاری برای بهبود ظاهر فردی و اعتماد به نفس افراد باشد.

مزایای استفاده از لمینت دندان شامل موارد زیر است:

  • ظاهر طبیعی و زیبا: با استفاده از لمینت دندان می‌توانید ظاهری بسیار شبیه به یک دندان کاملا طبیعی برای خود ایجاد کنید.
  • ماندگاری طولانی: در صورتی که از روکش لمینت به خوبی مراقبت کنید می‌توانید آن را برای سال‌های زیادی نگهداری کنید.
  • تعداد کم جلسات: نصب لمینت در کمترین تعداد جلسات (۲ جلسه) انجام می‌شود و شما را در کوتاه ترین زمان ممکن به لبخندی زیبا می‌رساند.
  • تنوع رنگی بالا: شما می‌توانید مناسب ترین رنگ لمینت دندان را با توجه به رنگ پوست خود انتخاب کنید.

پروتز دندان

پروتزهای دندانی ، بهترین راهکار برای ترمیم دندان آسیب دیده و یا از دست رفته است. این پروتزها با توجه به طراحی منحصر به فردی که برای هر شخص دارند، علاوه بر کاربرد بالا، تاثیر زیادی نیز روی زیبایی چهره فک می‌گذارند.

پروتز دندان

در اکثر مواقع، پیشنهاد دندانپزشکان برای جایگزین کردن دندان از دست رفته، استفاده از ایمپلنت دندان است. اما در مواردی که تعداد دندان‌های از دست رفته خیلی زیاد باشد (تمام دندان‌های فک بالا و پایین از دست رفته باشد) و یا شرایط بیمار به دلیل سن بالا یا تحلیل استخوان فک اجازه‌ی نصب ایمپلنت را ندهد، باید از شیوه‌های درمانی دیگری مانند استفاده از پروتز دندان استفاده کرد.

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که پروتز دندان همان دندان‌های مصنوعی هستند. این تصور تا حدودی درست است. اما پروتز دندان انواع دیگری نیز دارد! تاج دندان، پل، دندان مصنوعی، روکش و حتی ایمپلنت دندان هم نوعی پروتز دندانی به حساب می‌آیند؛ زیرا تمام این‌ها قرار است به یک جایگزین برای دندان از دست رفته تبدیل شوند.

تمام روش‌های گفته شده در بالا، راهکارهای مناسب، پرطرفدار و طبیعی رفع مشکلات مربوط به دندان از دست رفته است. در نهایت، بهتر است که تصمیم گیری در خصوص بهترین راهکار را به دندانپزشک خود واگذار کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو