نتیجه یک مطالعه جدید: مسواک نزدن عامل بیماری قلبی است!

نتیجه یک مطالعه جدید: مسواک نزدن عامل بیماری قلبی است!


منبع: خبرنما

3

1402/7/22

11:01


در مطالعه‌ای که اخیراً در Scientific Reports منتشر شد، محققان نشان دادند مسواک نزدن دندان‌ها خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی (CVDs) را در بیماران 20 ساله یا بالاتر افزایش می‌دهد. اینکه مسواک نزدن چطور عامل بیماری قلبی است را در این نوشتار خواهیم دید. در مورد مطالعه افراد حاضر در این مطالعه بین آوریل […]

نتیجه یک مطالعه جدید: مسواک نزدن عامل بیماری قلبی است!

در مطالعه‌ای که اخیراً در Scientific Reports منتشر شد، محققان نشان دادند مسواک نزدن دندان‌ها خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی (CVDs) را در بیماران 20 ساله یا بالاتر افزایش می‌دهد. اینکه مسواک نزدن چطور عامل بیماری قلبی است را در این نوشتار خواهیم دید.

در مورد مطالعه

افراد حاضر در این مطالعه بین آوریل 2013 و مارس 2016 برای معاینه، جراحی یا درمان در بیمارستان دانشگاه اوزاکا در ژاپن بستری شدند. بیمارانی که به بخش دندانپزشکی بیمارستان مراجعه کرده بودند تا به دنبال درمان دندانپزشکی، مراقبت‌های دهانی بعد از عمل و غربالگری عفونت بودند نیز برای تجزیه و تحلیل در نظر گرفته شدند.

در مجموع، 1675 شرکت‌کننده در مطالعه به چهار گروه طبقه‌بندی شدند. گروه MN گزارش داد که دندان‌های خود را دو بار در روز مسواک می‌زنند، یک بار پس از بیدار شدن از خواب و دوباره در شب، در حالی که گروه Night گزارش کردند که دندان‌های خود را فقط یک بار در شب مسواک می‌زنند. گروه M گزارش دادند که فقط بعد از بیدار شدن از خواب مسواک می‌زنند، در حالی که گروه None دندان‌های خود را اصلا مسواک نمی‌زدند.

تعداد شرکت کنندگان در هر گروه به ترتیب 409، 751، 164 و 259 نفر بود. تعداد مردان گروه M چهار برابر زنان این گروه بود. گروه‌های Night و MN به ترتیب با 44.9% و 24% بیشترین درصد افرادی را داشتند که بعد از ناهار مسواک می‌زدند. تعداد کمی از شرکت کنندگان مطالعه در گروه‌های M و  None، مسواک زدن بعد از ناهار را گزارش کردند.

محققان سن، جنسیت، سابقه مصرف سیگار و سایر متغیرهای همه شرکت کننده ها را ارزیابی کردند. علاوه بر این، چهار محقق مستقل به صورت گذشته نگر سوابق دندانی و پزشکی همه شرکت کنندگان در مطالعه را بررسی کردند.

یک دندانپزشک سلامت دهان، دفعات و زمان مسواک زدن قبل از بستری شدن در بیمارستان و برخی موارد مرتبط با دندان را بررسی کرد.

همچنین چندین رویداد قلبی عروقی در این مطالعه در نظر گرفته شد که شامل بستری شدن مرتبط با CVD به دلیل نارسایی قلبی، آریتمی، انفارکتوس میوکارد، آنژین صدری، و بیماری‌های دریچه ای و آئورتی بود که نیاز به جراحی داشتند.

یافته‌های مطالعه

بر اساس نمونه‌های خونی که در بستری شدن در بیمارستان به دست آمد، همه شرکت‌کنندگان دارای سطوح پروتئین واکنش‌گر C (CRP)، هموگلوبین، آلبومین، کراتینین و HbA1c مشابه بودند اما در سطوح پپتید ناتریورتیک مغزی (BNP) متفاوت بودند. گروه‌های MN و Night نرخ بقای بالاتری نسبت به گروه none داشتند.

همه شرکت کنندگان در مطالعه وضعیت سیگار کشیدن مشابه داشتند. با این حال، آنها پارامترهای دندانی متفاوتی داشتند. به عنوان مثال، گروه MN بیشترین شرکت کننده را با عمق پاکت دندانی بیش از هشت میلی متر (میلی متر) داشت.

محققان در فعالیت‌های بالینی خود، با افراد میانسال و مسن زیادی مواجه شدند که شب‌ها دندان‌های خود را مسواک نمی زدند. بسیاری از این بیماران در مصاحبه‌های خود به مصرف الکل در شب اشاره کردند که باعث خستگی بیش از حد آنها شده و باعث شده بود دندان‌های خود را مسواک نزنند.

در هر گروه مورد مطالعه، چندین نفر گزارش کردند که دندان‌های خود را در شب مسواک نمی زنند. این خطا ممکن است به دلیل عاداتی باشد که در دوران کودکی آموخته‌اند یا ناشی از سبک زندگی. بی علاقگی عمومی به بهداشت دندان دلیل دیگری است که افراد در شب و بعد از ناهار مسواک نمی زنند.

ثابت شده است که صبحانه و ناهار خطر رسوبات داخل دهانی را در طول روز افزایش داده و در نتیجه خطر پوسیدگی دندان و سایر بیماری‌های پریودنتال را بالا می‌برند. بنابراین، مسواک زدن فقط در صبح و بعد از بیدار شدن از خواب کافی نیست و به معنای عدم رعایت بهداشت دهان و دندان است. علاوه بر این، مسواک زدن دندان‌ها در شب برای حفظ سلامت دهان و دندان بسیار مهم است، چرا که بار باکتری داخل دهانی در طول خواب به دلیل کاهش جریان بزاق افزایش می‌یابد.

کلام پایانی

یافته‌های این مطالعه تکرار می‌کند که هرچند مسواک زدن دندان‌ها قبل از صبحانه ضروری است، مسواک زدن دندان‌ها در شب و قبل از رفتن به رختخواب برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی اهمیت بیشتری دارد.

با چند آزمایش ساده در خانه، میزان سلامت قلب تان را بسنجید!

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو