تفاوت بلیط چارتر با بلیط هواپیمای معمولی چیست؟

منبع: تالاب

3

1402/7/23

17:27


گاهی هنگام رزرو بلیط هواپیما، به اصطلاحاتی مانند بلیط چارتر، بلیط لحظه آخری یا بلیط […]

تفاوت بلیط چارتر با بلیط هواپیمای معمولی چیست؟

گاهی هنگام رزرو بلیط هواپیما، به اصطلاحاتی مانند بلیط چارتر، بلیط لحظه آخری یا بلیط سیستمی برخورد می‌کنیم. در این حالت، یکی از گزینه‌های پیش روی ما، انتخاب بلیط چارتر است. گفته می‌شود بلیط چارتر ارزان قیمت است و برای اقتصادی سفر کردن گزینه مناسب‌تری است. البته بعضی افراد هم بلیط غیرچارتر را ترجیح می‌دهند چون مزایای بیشتری دارد. آیا می‌دانید بلیط چارتری چیست؟ چه مزایا و معایبی دارد؟ تفاوت آن با بلیط غیر چارتری چیست؟ در ادامه به این سوالات پاسخ می‌دهیم تا بهترین گزینه را هنگام رزرو بلیط هواپیما انتخاب و با خیال راحت سفر کنید.

 

بلیط هواپیما چارتر چیست؟

گاهی یک شرکت گردشگری یا آژانس هواپیمایی، تعدادی یا همه صندلی‌های یک هواپیما را در مسیر مشخص و در مدت زمان مشخص اجاره می‌کند. به این کار، چارتر کردن پرواز می‌گویند. طبیعتا، بلیطی که از این نوع پرواز رزرو می‌شود، بلیط هواپیما چارتری نام دارد.

البته باید توجه داشته باشید که پروازهای چارتری معمولا در مسیرهای پرتردد وجود دارند. بنابراین، اگر سفر شما از مبدا به مقصد پرتردد نیست، احتمال اینکه پرواز چارتری پیدا کنید کمتر است. مثلا مسیری مانند تهران مشهد که پرمسافر و محبوب است، پروازهای چارتری بیشتری دارد.

 

بلیط غیر چارتر چیست؟

بلیط‌های غیر چارتری یا سیستمی، آن بلیط‌هایی هستند که به صورت مستقیم از ایرلاین خریداری می‌شوند. البته این به معنای گران قیمت‌تر یا ارزانتر بودن بلیط هواپیما نیست. بلیط‌های سیستمی نرخ مشخص دارند و توسط شرکت هواپیمایی کشوری با کلاس‌های پروازی مختلف دسته‌بندی می‌شوند. به همین نسبت برای لغو پرواز با توجه به کلاسی که رزرو شده، جریمه‌هایی مشخص شده است.

 

چرا پروازهای چارتر معمولا ارزانتر هستند؟

همانطور که پیش از این توضیح دادیم، پرواز چارتر در اجاره آژانس چارترکننده است و می‌تواند نرخ بلیط را تعیین کند. مثلا، ممکن است تعداد صندلی‌های خالی یک پرواز زیاد باشد و فرد چارترکننده ترجیح دهد بلیط را با قیمت کمتری بفروشد تا صندلی‌ها را پر کند. به همین دلیل است که بلیط چارتری هواپیما در زمان نزدیک به پرواز معمولا ارزانتر است.

البته، همیشه نزدیک شدن به زمان پرواز باعث ارزان شدن بلیط چارتری نمی‌شود؛ گاهی به دلیل تقاضای بالا در یک مسیر و فروش رفتن همه صندلی‌ها، ممکن است چارترکننده تصمیم بگیرد بلیط‌های باقی‌مانده را با قیمت بالاتری به فروش برساند.

تفاوت بلیط چارتر با بلیط هواپیمای معمولی

در پروازهای سیستمی، قضیه متفاوت است؛ بلیط‌ها در کلاس‌های مختلف پروازی از ارزان قیمت به گران قیمت دسته‌بندی شده‌اند. زمانی که یک کلاس پروازی با نرخ ارزان پر شود، کلاس دیگری با نرخ بالاتر برای مسافر نمایش داده می‌شود. به همین دلیل، بلیط سیستمی را نمی‌توان به صورت لحظه آخری ارزان قیمت تهیه کرد.

 

معایب بلیط چارتر

علاوه بر تفاوت قیمتی بلیط چارتر و سیستمی، این بلیط‌ها تفاوت‌های دیگری نیز دارند. برای مثال، نرخ بلیط چارتری برای کودک و بزرگسال یکسان است در حالی که بلیط سیستمی علاوه بر نرخ نوزاد (تا 2 سال)، کلاس نرخی متفاوتی برای کودک (2 تا 12 سال) دارد. به این ترتیب، اگر با کودک سفر می‌کنید، احتمال اینکه رزرو پرواز سیستمی برای شما اقتصادی‌تر باشد، بیشتر است.

 

برای ایجاد تغییر در پرواز مانند تغییر تاریخ سفر یا کنسل کردن سفر، بلیط چارتر معمولا جریمه‌های بالایی را در نظر می‌گیرد. بنابراین، اگر پرواز چارتر دارید، بهتر است از تاریخ سفر خود مطمئن باشید. این در حالی است که برای ایجاد تغییرات در پروازهای سیستمی، چه خارجی و چه داخلی، نرخ‌های مشخصی تعیین شده است. به این ترتیب مسافر از قبل می‌تواند هزینه تغییرات احتمالی سفر خود را محاسبه کند.

بلیط سیستمی یا بلیط چارتری

بلیط سیستمی یا بلیط چارتری؟

اکنون که تفاوت بلیط سیستمی و چارتری را گفتیم با توجه به زمان و مقصد موردنظرتان نسبت به رزرو بلیط چارتری یا سیستمی اقدام کنید. این مسئله را در نظر داشته باشید که برای رزرو بلیط حتما از یک شرکت معتبر خرید کنید که با مشکلات احتمالی در هنگام سفر مواجه نشوید. فلای تودی مرجع رسمی برای خرید بلیط هواپیما محسوب می‌شود. در فلای تودی به همه خطوط پرواز داخلی و صدها خط پرواز خارجی دسترسی دارید. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با پشتیبانی ۲۴ ساعته آن در ارتباط باشید.

 

خرید بلیط هواپیما چارتری در فلای تودی

فلای تودی مرجع فروش بلیط هواپیما است. در فلای تودی به بیش از 900 ایرلاین دسترسی دارید، بنابراین، می‌توانید از میان گزینه‌های موجود که متنوع و زیاد هستند، بهترین و ارزانترین بلیط هواپیما را رزرو کنید. علاوه بر این، در فلای تودی به تمام بلیط‌های سیستمی و چارتری دسترسی دارید. پس اگر قصد سفر دارید و مایلید اقتصادی و به‌صرفه سفر کنید، بلیط هواپیما چارتری خود را با ارزانترین قیمت از فلای تودی رزرو کنید.

در طی فرآیند خرید و بعد از آن، در صورتی که با سوالی مواجه شدید یا مایل به ایجاد تغییراتی در سفر خود بودید، تیم پشتیبانی فلای تودی به صورت 24 ساعته و در تمامی ایام هفته حتی روزهای تعطیل پاسخگوی شما خواهد بود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو