خواص میوه خشک | مهم ترین فواید میوه خشک برای سلامتی

خواص میوه خشک | مهم ترین فواید میوه خشک برای سلامتی


منبع: تاپ ناز

3

1402/7/28

09:55


خواص میوه خشک 1

میوه خشک، میوه ای است که تقریبا تمام محتوای آب خود را از دست داده است و آن را به عنوان تنقلات سالم معرفی می کنند. بدن ما به مواد مغذی مهمی نیاز دارد که از طریق مصرف میوه های تازه جبران می شود؛ به همین دلیل در طول فصل هایی که تنوع میوه ها کم می شود، می توانید مواد مغذی لازم را با مصرف میوه های خشک تامین کنید.

میوه های خشک فواید زیادی برای بدن دارند و از گذشته در جوامع مختلف مورد استفاده قرار می گرفتند. برای مثال هندی ها از میوه های خشک برای بهبود هضم غذا، افزایش انرژی، تقویت سیستم عصبی، کاهش سردرد و استرس و مقابله با بسیاری از بیماری ها استفاده می کنند. در ادامه به صورت کامل به فواید میوه خشک و میزان مصرف آن می پردازیم.

تاریخچه میوه خشک

از زمان گذشته میوه های خشک به عنوان منبع ویتامین ها و مواد معدنی مورد استفاده قرار می گرفتند و می توانند در تمام طول سال دوام داشته باشند. بیش از هزار سال پیش فرهنگ های ایرانی و عرب از زردآلو خشک استفاده می کردند. در قرن نوزدهم در آمریکای شمالی برای سفرهای طولانی مدت گیلاس و زغال اخته خشک می کردند.

امروزه میوه های خشک فقط در فصل زمستان استفاده نمی شوند بلکه به عنوان یک میان وعده و تنقلات سالم و خوشمزه به سبد غذایی بسیاری از مردن جهان در تمام گروه های سنی اضافه شده است. همچنین افراد ورزشکار هم برای کاهش وزن از میوه خشک استفاده می کنند.

مهم ترین فواید مصرف میوه خشک

خواص میوه خشک 2

میوه خشک یک نوع تنقلات سالم و مغذی محسوب می شود که می تواند جایگزین بسیاری از خوراکی های ناسالم شود و تنوع زیاد در انواع میوه های خشک باعث محبوبیت این خوراکی برای بیشتر افراد شده است. مصرف میوه خشک فواید زیادی برای سلامتی دارد که در ادامه به مهم ترین آن ها اشاره می کنیم.

مفید برای پوست و جلوگیری از پیری زودرس

انواع میوه های خشک برای سلامتی پوست بسیار خاصیت دارند. میوه های خشک می توانند به عنوان یک کرم فوق العاده برای پوست عمل کنند و باعث سلامت و شادابی پوست، روشن کردن پوست، جلوگیری از ایجاد چین و چروک و پیری زودرس شوند. بنابراین می توانید آن ها را مستقیما روی پوست خود بمالید یا به عنوان میان وعده آن ها را مصرف کنید.

میوه های خشک مانند خرما و کشمش دارای روغن ها و آنتی اکسیدان های مختلفی هستند که می توانند برای سلامت و شادابی پوست بسیار مفید باشند. همچنین میوه خشک انبه دارای امگا 3 و مواد مغذی دیگر می باشد و در درخشندگی و سلامت پوست تاثیر زیادی دارد.

کاهش وزن و تناسب اندام

اگر رژیم غذایی روزانه شما مقداری میوه خشک داشته باشد، به تناسب اندام شما بسیار کمک می کند. مواد مغذی موجود در میوه های خشک برای حفظ متابولیسم مناسب در بدن ضروری است. حتی اگر استفاده از میوه های خشک باعث تغییر چشم گیر در وزن شما نشود، می تواند از افزایش وزن شما جلوگیری کند. میوه های خشک دارای کربوهیدرات و پروتئین به تراکم بیشتری هستند و مصرف آن ها باعث احساس سیری طولانی مدت می شود و همچنین از نفخ جلوگیری می کند.

در بین انواع میوه های خشک، میوه بلوبری برای سلامتی پوست و بدن و تناسب اندام بسیار مفید است و با مصرف آن می توانید از آسیب کبدی جلوگیری کنید و سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنید. همچنین مصرف خرما، کشمش و زردآلوی خشک سوخت‌ و ساز بدن را افزایش می‌دهد. افزایش سوخت و ساز بدن باعث کاهش وزن بیشتری خواهد شد.

مطلب مشابه: خواص میوه بلوبری + 8 خاصیت مهم بلوبری برای سلامت بدن و پوست و مو

تامین کننده مواد معدنی بدن

خشک کردن میوه ها باعث می شود تراکم مواد مغذی در آن ها بیشتر از میوه های تازه باشد. برای مثال اگر میوه ای حاوی عناصر آهن یا پتاسیم باشد و شما میوه خشک شده ی آن را مصرف کنید، مقدار بیشتری از این مواد مغذی را دریافت می کنید. بنابراین خوردن میوه های خشک می تواند مواد مغذی مورد نیاز بدن را به میزان زیاد تامین کند.

جلوگیری از کم خونی و فشار خون

میوه خشک سرشار از ویتامین B، مواد معدنی مانند فسفر و مس و چربی های غیر اشباع می باشند که بازسازی سلول های خونی و هموگلوبین بدن را بهبود می بخشد. آهن یک ماده معدنی است که گلبول های قرمز خون برای عملکرد درست به آن نیاز دارند.

هنگامی که بدن به اندازه کافی آهن ندارد، گلبول های قرمز خون، اکسیژن را به بافت های بدن منتقل می کنند و اکسیژن را در ماهیچه ها ذخیره می کنند. آهن پنج عملکرد مهم را در بدن انجام می دهد.

میوه های خشک برای جذب هموگلوبین بسیار موثر هستند و با مصرف میوه های خشک مانند زردآلو خشک، آلو خشک و کشمش می توان مقدار آهن مورد نیاز بدن را تامین کرد و خطر ابتلا به کم خونی کاهش می یابد.

بهبود عملکرد گوارش و جلوگیری از یبوست

بیشتر میوه ها دارای فیبر هستند و میوه های خشک دو تا سه برابر فیبر بیشتری نسبت به میوه های تازه دارند. فیبر باعث بهبود عملکرد گوارش و کمک به کاهش سرعت هضم و جذب مواد غذایی مهم می شود. روده دارای باکتری های مفیدی است که فیبر را جذب می کنند و اسیدهای چرب رشته کوتاهی تولید می کنند که برای سلامت روده مفید است.

همچنین فیبر محلول می تواندآب بیشتری را جذب مدفوع کند و حجم آن را زیاد کند. به این صورت، حرکت مدفوع در طول روده ی بزرگ آسان تر می شود و مشکل یبوست از بین می رود. آلو خشک یکی از انواع میوه خشک است که از مقدار زیادی فیبر غذایی تشکیل شده است و با مصرف آن می توان سلامت سیستم گوارشی را افزایش داد و از ایجاد مشکلاتی مانند یبوست جلوگیری کرد.

همچنین انجیر هم به دلیل داشتن مقدار زیادی فیبر، یبوست را درمان می کند و سلامت روده را تضمین می کند. میوه های خشک دیگری که می توانند یبوست را درمان کنند زردآلو، آلو، پسته و خرما هستند.

تقویت حافظه و کاهش خطر ابتلا به آلزایمر

میوه های خشک مانند توت فرنگی خشک و زغال اخته خشک دارای مقدار زیادی آنتی اکسیدان هستند که می تواند باعث تقویت حافظه شود. مصرف این میوه خشک‌ها به خصوص برای افراد مسن توصیه می‌شود و می تواند برای سلامتی آن ها مفید باشد چون این افراد بیشتر از همه در معرض خطر ابتلا به آلزایمر و از دست دادن حافظه هستند.

کنترل قند خون و کاهش خطر ابتلا به دیابت

خواص میوه خشک 3

میوه خشک سرشار از فروکتوز طبیعی است و مصرف آن در مقدار متناسب می تواند به تعدیل سطح قند خون کمک کند. معمولا افراد دارای دیابت هوس خوردن شیرینی دارند که این هوس به راحتی با طعم شیرین طبیعی میوه های خشک قابل کنترل است. بنابراین میوه خشک می تواند مصرف شیرینی ها، قند ها و محصولات غیر طبیعی شیرین را کاهش دهد.

میوه خشک نسبت به میوه های تازه دارای قند بیشتری است. با این وجود مصرف میوه خشک می تواند باعث کنترل قند خون و جلوگیری از بروز دیابت شود. بسیاری از میوه های خشک شده مانند کشمش دارای مقدار زیادی آنتی اکسیدان هستند که باعث سلامتی بدن و بهبود عملکرد انسولین خون و کنترل بهتر قند خون می شود. اگر میزان قند خون بهتر کنترل شود، خطر ابتلا به دیابت هم تا حد زیادی کاهش پیدا می کند.

مطلب مشابه: خواص میوه انبه | انبه میوه تابستانی که هم لاغر می کنند و هم زیبا

کاهش بیماری های قلبی

میوه های خشک دارای آنتی اکسیدان بیشتری نسبت به میوه های تازه می باشند. آنتی اکسیدان باعث جلوگیری از اکسیده شدن کلسترول LDL و انسداد رگ های خونی در بدن می شود. برای مثال، خوردن توت خشک می تواند از لخته شدن خون در رگ های خونی جلوگیری کند. این امر موجب می شود تا خون به آسانی در رگ های جریان پیدا کند و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی و سکته تا حد بسیار زیادی کاهش پیدا کند.

تقویت سیستم ایمنی بدن

مصرف انواع مختلف میوه خشک می تواند فوایدی مانند تقویت سیستم ایمنی بدن را برای سلامتی به همراه داشته باشد. میوه خشک هایی که دارای ویتامین C هستند بسیار مفید می باشند. ویتامین C موجود در میوه های خشک نه تنها برای تقویت سیستم ایمنی بدن، بلکه برای بهبود کیفیت پوست و مبارزه با عفونت ها هم می تواند مفید باشد.

جلوگیری از پوکی استخوان

کلسیم برای حفظ استخوان های سالم ضروری است و باعث جلوگیری از پوکی استخوان می شود. در افرادی که مبتلا به پوکی استخوان و یا مستعد ابتلا به آن هستند، کمبود ویتامین D و کلسیم بسیار شایع است و این مسئله در خانم ها بیشتر از آقایان رخ می دهد. برای جلوگیری از پوکی استخوان و افزایش سلامت استخوان ها باید ویتامین D و کلسیم مورد نیاز بدن تامین شود. میوه های خشکی مانند کیوی و آلو می توانند از ضعیف شدن استخوان ها و شکستن استخوان ها جلوگیری کنند.

افزایش انرژی و جلوگیری از افسردگی

میوه خشک برای سلامتی اعصاب و روان و ایجاد حس و حال خوب بسیار مفید است و یکی از راه های جلوگیری از افسردگی و غلبه بر آن می باشد. بعضی از میوه های خشک منبع غنی بتا کاروتن هستند. بتا کاروتن یکی آنتی اکسیدان است که با افسردگی و اضطراب مبارزه می کند و آن ها را از بین می برد. این آنتی اکسیدان به میزان زیادی در انجیر و آلو خشک وجود دارد.

به طور کلی میوه های خشک برای سلامتی و افزایش سطح انرژی بسیار مفید هستند. میوه های خشک سرشار از مواد معدنی مانند کلسیم، پتاسیم، آهن و منیزیم هستند که برای بهبود عملکرد بدن ضروری می باشند. خواص آنتی اکسیدانی موجود در میوه های خشک و آجیل، سیستم ایمنی بدن را بهبود می بخشد، به سلامت بدن کمک می کند و از بروز بیماری ها جلوگیری می کند.

سلامت چشم

بیشتر میوه های خشک دارای انواع ویتامین ها هستند. ویتامین های C و A در پیشگیری و کند شدن آب مروارید مفید می باشند و برای سلامتی چشم و تقویت بینایی نیز تاثیرگذار هستند. چیپس میوه دارای قند طبیعی به شکل فروکتوز است که همان قند میوه محسوب می شود. در تهیه بعضی از انواع میوه های خشک از شکر اضافی استفاده می شود تا سطح رطوبت آن به حداقل برسد و از چسبیدن میوه های خشک به هم جلوگیری شود.

کشمش سرشار از ویتامین A است و می تواند از چشمان شما در برابر مشکلات بینایی محافظت کند. خوردن یک مشت کشمش و زردآلو به حفظ سلامت چشم کمک می کند. این میوه های خشک ممکن است بینایی را بهبود نبخشند، اما می توانند به کنترل بینایی چشم کمک کنند. مصرف کشمش همچنین می تواند به جلوگیری از پوسیدگی دندان کمک کند.

مطلب مشابه: خواص هسته ازگیل و برگ آن + فواید بیشمار این میوه خوشمزه

انواع میوه های خشک

خواص میوه خشک 4

انواع مختلفی از میوه خشک وجود دارد که برای سلامتی و تامین مواد مغذی بدن مفید هستند. رایج ترین نوع میوه خشک برای سلامتی بدن، کشمش است و بعد از آن آلو، انجیر و زردآلو قرار می گیرند. توت های خشک انباری غنی از مواد مغذی و آنتی اکسیدان ها هستند و با وجود مواد مغذی که دارد یک میوه خشک برای سلامتی محسوب می شوند.

توت خشک ها دارای تمام پروتئین ها، ویتامین ها و مواد معدنی ضروری هستند و به راحتی می توان آن ها را در رژیم غذایی گنجاند. همچنین می توانید بیشترین فواید توت های خشک را در صورت استفاده به عنوان روی ماست، بستنی، موسلی، اسموتی، پای و تارت، پنکیک و کلوچه به خوبی دریافت کنید.

انواع دیگر میوه های خشک برای سلامتی و تامین انرژی و ویتامین ها هستند. مانند سیب، انبه خرما و کرن بری موجود است. انواع میوه های خشک وجود دارد، گاهی اوقات به شکل قندی پوشاندن میوه های کم آب وسیله ای برای نگهداری آن ها برای ماندگاری طولانی تر و طعم بیشتر است.

انواع میوه های خشک برای سلامتی وجود دارند که به طور کلی ارزان تر هستند و فواید زیادی دارند. میوه های خشک را می توان برای مدت طولانی تری نسبت به میوه های تازه نگهداری کرد و یک میان وعده فوق العاده در سفرهای طولانی محسوب می شوند. میوه های خشک مانند گیلاس، آلو، کیوی و گلابی سرشار از ریز مغذی ها، فیبر و آنتی اکسیدان هستند. یک وعده میوه خشک می تواند درصد مناسبی از مضرف روزانه لازم از مواد معدنی و ویتامین ها را تامین کند.

سخن آخر

میوه های خشک تنقلات بسیار سالم و مقوی هستند که می توانید آن ها را جایگزین تنقلات نا سالمی مانند چیپس و پفک کنید. البته در مصرف میوه خشک هم نباید زیاده روی کنید. در این مطلب خواص میوه خشک را برای بدن بررسی کردیم. بعضی از افراد تصور می کنند که فرآیند خشک کردن میوه ها، فرآیند ناسالمی است و نباید از این میوه ها استفاده کرد. اما امروزه مراکز معتبری وجود دارند که میوه ها را به صورت تخصصی خشک می کنند و می توان از آن ها میوه های خشک بسیار با کیفیتی تهیه کرد.

مطلب مشابه: خواص شاه توت + تمام فواید عالی میوه شاه توت برای سلامت بدن

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو