بررسی و معرفی لپ تاپ IdeaPad 5 ؛ لپ تاپ اقتصادی لنوو

بررسی و معرفی لپ تاپ IdeaPad 5 ؛ لپ تاپ اقتصادی لنوو


منبع: پلازا

3

1402/8/4

15:33


بررسی و معرفی لپ تاپ IdeaPad 5 ؛ لپ تاپ اقتصادی لنوو

آیا شما هم درباره مشخصات لپ تاپ IdeaPad 5 کنجکاو هستید؟ این لپ تاپ یک لپ تاپ برای کارهای روزانه مناسب است و برای دانش آموزان یا دانشجویانی است که کارهای خیلی سنگین یا گرافیکی انجام نمی‌دهند. در ادامه این مطلب بررسی لپ تاپ IdeaPad 5 را خواهید خواند.

برند IdeaPad یکی از پرفروش ترین برندها در سراسر جهان است. البته بر هیچکس پوشیده نیست که دلیل اصلی فروش خوب آن قیمت پایین است. با این حال، لنوو در حال ارتقای گیمینگ در لپ تاپ‌های IdeaPad خود است و امسال، IdeaPad 5 بسیاری از مردم را خوشحال خواهد کرد.

ما در مورد پردازنده‌های نسل دوازدهم اینتل صحبت می‌کنیم و می‌خواهیم بین سری‌های U کم مصرف‌تر و سری P کمی قدرتمندتر انتخاب کنیم. همچنین، در صورت تمایل می‌توانید یک گزینه AMD را انتخاب کنید. علاوه بر این، شما درباره کیفیت ساخت و همچنین در قسمت نمایشگر، جایی که پنل‌های 768p برای همیشه حذف شده‌اند، شگفت‌ زده خواهید شد. در ادامه این مطلب بررسی و معرفی شرکت لپ تاپ Lenovo را خواهید خواند.

فهرست مطالب:

معرفی لپ تاپ IdeaPad 5

معرفی شرکت لپ تاپ Lenovo

لپ تاپ 14 اینچی Lenovo IdeaPad 5 لپ تاپی است که به طور خاص به عنوان بهترین لپ تاپ مدرسه ساخته شده است و این کار را به خوبی انجام می‌دهد. بر خلاف سایر لپ تاپ‌ها مانند کروم‌بوک‌ها، که اغلب در کیفیت ساخت، قابلیت استفاده و عملکرد صرفه‌جویی می‌کنند، IdeaPad 5 برای هر کسی که به لپ‌تاپی سریع، صفحه‌کلید خوب، و وزن سبک نیاز دارد ایده‌آل است.

شما همچنین یک شاسی آلومینیومی بسیار محکم و جذاب، یک صفحه کلید راحت و لمسی، تعداد زیادی پورت، و یک صفحه نمایش 14 اینچی خواهید داشت. در ادامه بررسی لپ تاپ IdeaPad 5 از نظر کاربری را خواهید خواند. با نقد و بررسی IdeaPad 5 همراه پلازا باشید.

تاریخ عرضه و قیمت لپ تاپ Lenovo IdeaPad 5

لپ تاپ Lenovo IdeaPad 5

Lenovo IdeaPad 5 در پیکربندی‌های مختلفی از جمله پردازنده Ryzen 7، حداکثر 16 گیگابایت رم و حداکثر 512 گیگابایت حافظه موجود است. در دسترس بودن بسته به کشور و منطقه متفاوت است و به نظر می‌رسد نسخه‌های Ryzen 5 رایج ترین آن‌ها باشد.

واحد مورد بررسی در اینجا دارای پردازنده Ryzen 5 4500U و 8 گیگابایت رم است و تصور ما این است که این مدل برای اکثر افراد انتخاب خوبی خواهد بود. با این حال، شایان ذکر است که ما این لپ‌تاپ را با 16 گیگابایت رم در خرده‌فروشی‌ها دیده‌ایم که اگر قصد دارید کارهای سخت‌تری مانند ویرایش عکس‌ها یا ویدیوهای بزرگ انجام دهید، ارزش ارتقا را دارد. قیمت این لپ تاپ حدودا 553 دلار است.

طراحی

Lenovo IdeaPad 5 14 اینچی طراحی ساده ای دارد که باید به خوبی برای اکثر افراد مناسب باشد. هیچ چیز خاصی در مورد آن چشم نواز نیست، اما لپ تاپ دارای سادگی است که ما بسیار آن را دوست داریم. شاسی آلومینیومی حس خوب و محکمی به آن داده است.

صفحه نمایش ممکن است از نظر برخی نقطه ضعف این لپ تاپ تلقی شود، اما به انتظارات و نیازهای شما بستگی دارد. نه کنتراست و نه روشنایی در بهترین حالت بیشتر از حد متوسط نیست، اما همچنان برای مواردی مانند کار با اسناد و صفحات گسترده بسیار قابل استفاده است. با این حال، اگر به طور جدی در حال ویرایش عکس و ویدیو هستید، ممکن است بخواهید به لپ تاپ دیگری فکر کنید.

صفحه کلید صدای کلیکی خوب و رضایت‌بخشی دارد که در عین حال زیاد بلند نیست. واضح است که این برای دانش‌آموزانی که باید از لپ‌تاپ خود برای یادداشت‌برداری در کلاس و مطالعه در کتابخانه استفاده کنند، مهم است. Lenovo IdeaPad 5 نیز باید برای این کار عالی باشد.

بررسی لپ تاپ IdeaPad 5از نظر کاربری

پد لمسی می‌توانست بزرگ‌تر باشد، اما بهتر از لپ‌تاپ‌هایی است که در این رنج قیمت می‌توان انتظار داشت و عملکرد خوبی دارد. پد لمسی بی کیفیت به نظر می‌رسد، اما در کل خیلی خوب کار می‌کند و قابل اعتماد است. لپ‌تاپ ۱۴ اینچی Lenovo IdeaPad 5 دارای حسگر اثرانگشت است که در دکمه باریک پاور بالای صفحه‌کلید تعبیه شده است و با پاسخ‌دهی سریع و دقیق، بسیار خوب عمل می‌کند.

وقتی صحبت از پورت و رابط لپ تاپ Lenovo IdeaPad 5 می‌شود، USB-C، HDMI، 2 x USB-A و کارت خوان SD را دریافت می‌کنید که به نظر می‌رسد اکثر نیازهای معمول کاربر را پوشش می‌دهد.

فقط یک مشکل وجود دارد. شارژر از پورت USB-C استفاده می‌کند، به این معنی که وقتی در حال شارژ هستید، یک پورت USB-C در دسترس ندارید. شارژ از طریق USB-C چیز خوبی است، اما در این مورد، ما ترجیح می‌دهیم یک درگاه شارژ قدیمی یا حتی یک درگاه USB-C دیگر داشته باشیم.

اسپیکرها بسیار بهتر از آن چیزی هستند که از یک لپ تاپ در این رنج قیمت انتظار دارید. رو به بالا بودن آن‌ها کمک زیادی می‌کند، و جدا از این که صدای آن‌ها به طرز چشمگیری بلند است، با توجه به اندازه آن‌ها پاسخ باس خوبی دارد. آن‌ها نمی‌توانند با یک جفت بلندگو یا هدفون خوب رقابت کنند، اما تا زمانی که صدای بلند و دراماتیک تمرکز اصلی نباشد، برای تماشای ویدیوهای یوتیوب یا یک برنامه تلویزیونی، خوب عمل می‌کنند.

نقد و بررسی ideapad 5

آخرین چیزی که در مورد طراحی قابل ذکر است، سوئیچ هوشمندی است که به شما امکان می‌‌دهد دوربین وب را در زمانی که از آن استفاده نمی‌کنید، به صورت فیزیکی بپوشانید. به این ترتیب دیگر لازم نیست نگران این باشید که کسی کامپیوتر شما را هک کند و شما را تماشا کند.

بررسی سخت افزار IdeaPad 5

خوشحالیم که گزارش دهیم که لپ‌تاپ ۱۴ اینچی Lenovo IdeaPad 5 به‌خوبی از عهده چندوظیفگی بر می‌آید. ثابت می‌کند که کار با 10 تا 15 تب باز در کروم به طور همزمان مشکلی ندارد، حتی در صورت ویرایش همزمان صفحات گسترده.

با توجه به اینکه لپ تاپ مورد بررسی ما فقط 8 گیگابایت رم دارد و حتی فتوشاپ نیز تا زمانی که روی پروژه‌های کوچک، کار می‌کنید خوب کار می‌کند، مشخصات لپ تاپ لنوو IdeaPad 5 بسیار چشمگیر است. با این حال، اگر قصد دارید کارهای سخت تری انجام دهید، احتمالاً باید مدلی با رم 16 گیگابایتی تهیه کنید.

تراشه سری Ryzen 4000 عملکرد عالی دارد و با Intel Core i7-7700K رقابت می‌کند. حتی جالب‌تر اینکه GeekBench 5 امتیاز تک هسته‌ای 1092 را به ما می‌دهد که با Core i5-9400F اینتل برابری می‌کند و امتیاز چند هسته‌ای 4800 حتی همان تراشه را با حاشیه قابل‌توجهی شکست می‌دهد.

مشخصات لپ تاپ لنوو IdeaPad 5

در PCMark 10 ما امتیاز 4811 را دریافت می کنیم که بسیار بیشتر از امتیازی است که Intel Core i7-1065G7 گرفته است. واقعاً شکی وجود ندارد که شما در اینجا در ازای پول کمتر، قدرت زیادی کسب می‌کنید.

بدیهی است که بازی برای عملکرد لپ تاپ IP5 در کاربری‌های متفاوت مورد توجه نیست و معیارهای سه بعدی ما نشان می‌دهد که در بخش گیمینگ، برتر نیست. اما در حین بازی Fortnite بدون هیچ بازیکن دیگری روی صفحه، فریم بر ثانیه به 40-50 می‌رسد که روی کاغذ خوب به نظر می‌رسد، اما نوسانات زیادی دارد و افت فریم زیادی وجود دارد. هنگامی که لپ تاپ داغ می‌شود، نرخ فریم می‌تواند به 20 کاهش یابد، که توسط اکثر مردم غیرقابل تحمل در نظر گرفته می‌شود.

با این حال، Minecraft به خوبی کار می‌کند، بنابراین بدیهی است که انجام برخی بازی‌های سبک در بین مطالعه روی این دستگاه امکان‌پذیر است.

در مورد حافظه، Lenovo IdeaPad 5 از DDR4 با فرکانس 3200 مگاهرتز استفاده می‌کند. برای ظرفیت حافظه، حداقل چیزی که می‌توانید در این لپ تاپ دریافت کنید 4 گیگابایت است، در حالی که حداکثر آن 16 گیگابایت است. همانطور که احتمالا قبلاً می‌دانید، هرچه اندازه حافظه بزرگتر باشد، لپ تاپ شما می‌تواند سریعتر بوت شود. بنابراین مهم است که این لپ تاپ را با پیکربندی حافظه ای که مطابق با نیاز شما باشد، خریداری کنید.

با کمترین ظرفیت حافظه پشتیبانی شده یعنی 4 گیگابایت، می‌توانید به راحتی تا 10 تب کروم را همزمان باز کنید. با این حال، برای دستیابی به موارد بیشتر، بهتر است لنوو IdeaPad 5 را با ظرفیت حافظه بیشتر خریداری کنید. به عنوان مثال، اگر زیاد با برنامه‌های ویرایش ویدیو کار می‌کنید، باید مدل این لپ تاپ را با حافظه 16 گیگابایتی خریداری کنید.

حافظه داخلی

پورت و رابط لپ تاپ lenovo ideapad 5

از نظر فضای ذخیره سازی، لنوو IdeaPad 5 را در حافظه SSD M.2 PCIe NVMe در دسترس قرار داد. ظرفیت ذخیره سازی نیز در 512 گیگابایت موجود است. این لپ تاپ با یک کارت خوان SD برای اهداف افزایش فضای ذخیره سازی عرضه می‌شود. از نظر عملکرد، SSD به دلیل سریع بودن محبوب است.

پردازنده گرافیکی

وقتی صحبت از گرافیک به میان می‌آید، این لپ تاپ دارای یک کارت گرافیک یکپارچه AMD Radeon است. این پردازنده گرافیکی دارای فرکانس توربو 1750 مگاهرتز است و VRAM اختصاصی (رم ویدیویی) ندارد.

ما از نبود VRAM (رم ویدیویی) تعجب نمی‌کنیم زیرا Lenovo IdeaPad 5 برای بازی طراحی نشده است. هنگام استفاده از این لپ تاپ برای بازی Fortnite، حدود 40-50 فریم در ثانیه تولید می‌کند اما در بیشتر مواقع نوسان دارد. با این حال، استفاده از آن برای بازی Minecraft بهتر عمل می‌کند. بنابراین، به وضوح می‌توان چند بازی سبک را در این لپ تاپ انجام داد.

عمر باتری لپ تاپ IdeaPad 5

عملکرد لپ تاپ IP5 در کاربری‌های متفاوت

به لطف ماهیت کم مصرف پردازنده 4500U، نتیجه بسیار چشمگیر 12 ساعت عمر باتری را به دست خواهید آورد. این برای گذراندن یک روز طولانی کلاس و مطالعه کافی است، و احتمالاً حتی باتری کافی برای تماشای فیلم در راه خانه خواهید داشت.

یک مدل Lenovo IdeaPad 5 با وزن 1380 گرم و مدلی دیگر با وزن 1390 گرم وجود دارد. یکی از عواملی که باعث تفاوت وزن آن‌ها می‌شود، باتری آن‌ها است. مدل 1380 گرمی Lenovo IdeaPad 5 دارای باتری لیتیوم پلیمری 44.5 وات ساعتی است. در همین حال، مدل 1390 گرمی با باتری لیتیوم پلیمری 56.5 وات ساعتی عرضه می‌شود.

برای عمر باتری، باتری لیتیوم پلیمری 44.5 وات ساعتی تا 11 ساعت و نیم دوام می‌آورد. در همین حال، باتری لیتیوم پلیمری 56.5 وات ساعتی تا 13 ساعت و نیم دوام می‌آورد.

در تست باتری، لپ‌تاپ برای ویرایش متون در Google Drive با روشنایی صفحه نمایش 60 درصد به مدت 7 ساعت دوام آورد و Wi-Fi هم روشن بود. همچنین، زمانی که برای تماشای یک ویدیوی تمام صفحه با وضوح 1080p در YouTube با روشنایی صفحه نمایش 60 درصد و Wi-Fi روشن استفاده شد، 9 ساعت دوام آورد. برای یک لپ تاپ با قیمت آن، عملکرد باتری کاملا مناسب است.

در پایان، با قضاوت از نتیجه آزمایش، می‌توان به جرات گفت که Lenovo IdeaPad 5 عمر باتری قابل توجهی دارد.

سخن پایانی

لنوو IdeaPad 5 14 اینچی نقاط ضعف خود را دارد، اما برای کارهای مدرسه و کارهای اداری سبک یک انتخاب عالی است. Lenovo IdeaPad 5 14 با عملکرد بالای خود، شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد و در این بازه قیمتی بیشتر رقبا را شکست می‌دهد. اگر به لپ‌تاپی نیاز دارید که بتواند روزهای طولانی کار و مطالعه را به دور از نیاز به شارژ دوام بیاورد، این همان لپ تاپ مورد نظر است.

اما از طرف دیگر، صفحه نمایش 14 اینچی IdeaPad 5 بهترین نیست. اگر به روشنایی و کنتراست بیشتری نیاز دارید باید به لپ تاپ دیگری فکر کنید. با این حال، صفحه نمایش مات است که برای بسیاری از افراد یک امتیاز مثبت محسوب می‌شود. همچنین اگر به لپ‌تاپی نیاز دارید که بتواند پس از اتمام مطالعه روزانه، از پس انجام برخی بازی‌ها برآید، این احتمالاً بهترین انتخاب برای شما نیست، مگر اینکه بازی‌هایی مثل Minecraft تمام چیزی باشد که واقعاً به آن نیاز دارید.

به علاوه، این واقعیت که پورت USB-C تنها برای شارژ استفاده می‌شود، ممکن است برای بسیاری از کاربران مشکلی ایجاد نکند، اما اگر به آن پورت برای چیزی خاص مانند مانیتور جداگانه نیاز دارید، ممکن است بخواهید به لپ تاپ دیگری فکر کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو