15 درمان طبیعی و خانگی برای گلودرد

15 درمان طبیعی و خانگی برای گلودرد


منبع: تالاب

3

1402/8/7

18:37


15 درمان طبیعی و خانگی برای گلودرد : گلودرد می تواند بسیار ناراحت کننده باشد. […]

15 درمان طبیعی و خانگی برای گلودرد

15 درمان طبیعی و خانگی برای گلودرد : گلودرد می تواند بسیار ناراحت کننده باشد. علائم اصلی درد و سوزش است، به ویژه هنگام بلع. برخی از درمان های خانگی مانند عسل، آب لیمو و سوپ مرغ می توانند تسکین دهند. گلودرد به عنوان بخشی از پاسخ ایمنی بدن به عفونت های ویروسی یا باکتریایی رخ می دهد. پاسخ ایمنی طبیعی منجر به التهاب و تورم غشاهای مخاطی در گلو می شود.

 

با این حال، چندین داروی طبیعی ممکن است تسکین دهند، از جمله برخی که توسط شواهد علمی پشتیبانی می‌شوند. در این قسمت از مجله تفریحی تالاب 15 درمان طبیعی گلودرد وجود دارد.

 

راه حل های خانگی درمان گلودرد در پاییز

گلودرد می تواند برخی از موقعیت ها را ناراحت کننده کند. به غیر از گلودرد، برخی علائم دیگر می تواند درد یا سوزش در گلو باشد. در برخی موارد، هنگام تلاش برای قورت دادن، درد شدید است.

 

1. ریشه گل ختمی

ریشه گل ختمی

مردم از زمان های قدیم از عصاره گیاه گل ختمی، Althaea officinalis، برای درمان گلودرد و سایر بیماری ها استفاده می کردند. ریشه آن حاوی ماده ای ژلاتین مانند به نام موسیلاژ است که هنگام قورت دادن گلو، گلو را می پوشاند و آن را روان می کند.

 

محققان قرص‌های حاوی ریشه گل ختمی را روی حیوانات آزمایش کرده‌اند و دریافته‌اند که آنها حتی در دوزهای بسیار بالا نیز مؤثر و غیرسمی هستند. همچنین ممکن است به تسکین سرفه خشک کمک کند.

 

تزریق ریشه گل ختمی

در اینجا دستور العمل دم کرده ریشه گل ختمی سرد برای تسکین گلو درد آمده است:

 

مواد اولیه ریشه گل ختمی:

  • 1 لیتر (لیتر) آب سرد
  • 1 اونس یا 28 گرم (گرم) ریشه خشک ختمی

 

طرز تهیه ریشه گل ختمی:

  • یک شیشه را با آب سرد پر کنید.
  • ریشه گل ختمی را در پارچه پنیر قرار دهید و آن را در یک بسته ببندید.
  • بسته نرم افزاری را در آب پایین بیاورید تا کاملاً در آب فرو برود.
  • انتهای بسته بسته را روی لبه شیشه قرار دهید، درب شیشه را بگذارید و آن را پیچ کنید.
  • یک شب یا حداقل به مدت 8 ساعت دم کنید، سپس بسته را بردارید.
  • مقدار دلخواه را در یک لیوان بریزید. یک شیرین کننده اختیاری اضافه کنید.
  • وقتی آماده شد، برای کمک به کاهش علائم در طول روز جرعه جرعه بنوشید.

 

انتخاب ریشه خشک ختمی با کیفیت بالا از یک منبع قابل اعتماد مهم است. گل ختمی سابقه طولانی استفاده برای درمان گلودرد دارد. ریشه آن حاوی ماده ژلاتینی به نام موسیلاژ است که گلو را می پوشاند و تسکین می دهد.

 


مطالب مشابه: درمان سرفه و گلودرد با روش های سریع


 

2. مریم گلی و اکیناسه

مریم گلی و اکیناسه

مریم گلی یک گیاه محبوب در آشپزی است، اما کاربردهای دارویی متعددی نیز دارد. مریم گلی که به آن Salvia officinalis نیز می گویند، از دریای مدیترانه سرچشمه گرفته است. در حال حاضر، مردم آن را در سراسر جهان پرورش می دهند. مریم گلی ممکن است به بسیاری از شرایط التهابی کمک کند، و مطالعات کنترل شده نشان می دهد که می تواند به تسکین گلو درد کمک کند.

 

در یک مطالعه، اسپری مریم گلی-اکیناسه نسبت به اسپری لیدوکائین کلرهگزیدین در کاهش درد گلو کمی موثرتر بود. هیچ یک از درمان ها هیچ گونه عوارض جانبی منفی ایجاد نکرد. اکیناسه یکی دیگر از گیاهانی است که مردم در طب سنتی از آن استفاده می کنند. این می تواند با باکتری ها مبارزه کند، التهاب را کاهش دهد و به درمان بیماری های تنفسی کمک کند.

 

اسپری گلو مریم گلی اکیناسه

برای تهیه اسپری گلو مریم گلی-اکیناسه در خانه این دستور العمل را دنبال کنید:

 

مواد اولیه اسپری گلو مریم گلی اکیناسه:

  • 1 قاشق چایخوری (قاشق چایخوری) مریم گلی آسیاب شده
  • 1 قاشق چایخوری اکیناسه آسیاب شده
  • 1/2 فنجان آب

 

طرز تهیه اسپری گلو مریم گلی اکیناسه:

  • آب را بجوشانید.
  • مریم گلی و اکیناسه را در یک شیشه کوچک بریزید، سپس آن را با آب جوش پر کنید.
  • بگذارید 30 دقیقه دم بکشد.
  • مخلوط را از صافی بریزید. در صورت تمایل 1/2 فنجان مشروب سفت اضافه کنید.
  • مخلوط را در یک بطری اسپری کوچک بریزید و هر 2 ساعت یا در صورت نیاز به گلو اسپری کنید.

 

تحقیقات نشان می‌دهد که اسپری مریم گلی و اکیناسه می‌تواند به تسکین گلودرد به اندازه اسپری داروهای ضد عفونی‌کننده کمک کند.

 

3. سرکه سیب

سرکه سیب

سرکه سیب یک تونیک طبیعی برای سلامتی است. قرن هاست که یکی از اصلی ترین داروهای طب عامیانه بوده است. ماده اصلی فعال آن، اسید استیک، به مبارزه با باکتری ها کمک می کند. بقراط، پزشک یونانی باستان، که به عنوان پدر پزشکی شناخته می شود، ترکیبی از سرکه سیب و عسل به نام اکسیمل را برای درمان علائم آنفولانزا، مانند سرفه و گلودرد تجویز کرد.

 

برای کمک به تسکین گلو درد، 1 فنجان آب گرم مخلوط با 1 قاشق غذاخوری سرکه سیب و 1 قاشق غذاخوری عسل بنوشید. خطرات احتمالی سرکه سیب شامل پوسیدگی دندان و مشکلات گوارشی است. مردم می توانند سرکه سیب را در سوپرمارکت ها، فروشگاه های بهداشتی و آنلاین پیدا کنند.

 

سرکه سیب دارای خواص ضد باکتریایی است و زمانی که فرد آن را به مقدار کم با آب گرم مخلوط می کند، می تواند به تسکین گلودرد کمک کند.

 

4. غرغره آب نمک

غرغره آب نمک

غرغره کردن با آب نمک یک درمان طبیعی شناخته شده برای خلاص شدن از شر گلو درد است. نمک با بیرون کشیدن آب از بافت گلو به کاهش تورم کمک می کند. همچنین ممکن است به کشتن میکروب های مضر در گلو کمک کند.

 

1 فنجان آب گرم را با 1 قاشق چایخوری نمک ترکیب کنید و هم بزنید تا حل شود. هر ساعت یک بار با یک لقمه از این مخلوط به مدت 30 ثانیه غرغره کنید. غرغره کردن ساعتی با آب نمک گرم ممکن است به کاهش تورم و کاهش ناراحتی گلو کمک کند.

 

5. عسل

عسل

عسل شیرین کننده ای است که مردم اغلب آن را با سایر مواد طبیعی ترکیب می کنند تا گلودرد را تسکین دهند. مردم از عسل به عنوان دارو استفاده می کنند زیرا دارای اثرات ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی است. عسل علاوه بر کمک به مبارزه با عفونت و تسکین درد، می‌تواند طعم برخی از داروهای خاص را نیز بهتر کند.

 

عسل ممکن است به ویژه زمانی موثر باشد که فرد آن را با آب گرم و سرکه سیب یا گیاهان دارویی ترکیب کند. برخی افراد از عسل خام یا عسل مانوکا استفاده می کنند. با این حال، کودکان زیر یک سال باید از مصرف عسل اجتناب کنند. روده آنها هنوز باکتری های سالمی را به دست نیاورده است که بتواند با برخی از میکروب ها، مانند هاگ های بوتولیسم که گاهی در عسل وجود دارد، مبارزه کند.

 

همچنین، افرادی که از مصرف شکر اجتناب می کنند یا از رژیم غذایی کم کربوهیدرات پیروی می کنند، ممکن است بخواهند درمان دیگری را انتخاب کنند، زیرا عسل نوعی شکر است. هر قاشق غذاخوری حاوی 17.3 گرم کربوهیدرات است. عسل می تواند به تسکین گلو درد کمک کند، به ویژه زمانی که فرد آن را با سرکه یا گیاهان در آب گرم ترکیب می کند. هرگز به کودکان زیر 1 سال عسل ندهید.

 

6. ریشه شیرین بیان

ریشه شیرین بیان

درمان سنتی گلودرد

 

گیاه شیرین بیان که Glycyrrhiza glabra نیز نامیده می شود، بومی اروپا و آسیای جنوبی است. شیرین بیان که بیشتر به خاطر طعم شیرینش معروف است، در طب سنتی نیز کاربرد دارد. خواصی مشابه آسپرین دارد که ممکن است به کاهش گلودرد کمک کند. همچنین دارای اثرات ضد ویروسی، ضد باکتریایی و ضد التهابی است. با این حال، هیچ تحقیقی در مورد توانایی آن در تسکین گلودرد مرتبط با بیماری وجود ندارد.

 

با این حال، مطالعات گزارش کرده اند که پس از جراحی، شیرین بیان می تواند به طور قابل توجهی درد گلو را به دلیل برداشتن لوله تنفسی کاهش دهد. یک مطالعه نشان داد که غرغره کردن با آب شیرین بیان قبل از جراحی خطر ابتلا به گلودرد را تا 50 درصد در مقایسه با غرغره آب قند کاهش می دهد.

 

برای تهیه چای شیرین بیان، ریشه شیرین بیان آسیاب شده را با آب داغ ترکیب کنید، بگذارید 5 دقیقه دم بکشد، سپس قبل از نوشیدن آن را صاف کنید. چای ریشه شیرین بیان نیز در فروشگاه های مواد غذایی طبیعی و آنلاین موجود است. نوشیدن یا غرغره چای شیرین بیان ممکن است به تسکین گلودرد کمک کند.

 

7. آب لیمو

آب لیمو

آب لیمو یک نوشیدنی با طراوت است که ممکن است درد گلو را که در هنگام سرماخوردگی یا آنفولانزا ایجاد می‌شود کاهش دهد. لیمو حاوی ویتامین C و سایر آنتی اکسیدان های قوی است. این ترکیبات با التهاب مبارزه می کنند و استرس اکسیداتیو را کاهش می دهند، که نشانگرهای رایج بیماری هستند.

 

لیمو همچنین میزان بزاق تولیدی بدن را افزایش می دهد که می تواند به مرطوب نگه داشتن غشاهای مخاطی کمک کند. سعی کنید لیمو را با آب گرم و کمی عسل یا آب نمک ترکیب کنید تا فواید آن را به حداکثر برسانید. آب لیمو حاوی ویتامین C و ترکیباتی است که می تواند گلودرد را تسکین دهد و به بهبودی کمک کند.

 

8. چای ریشه زنجبیل

چای ریشه زنجبیل

زنجبیل یک ادویه با اثرات ضد باکتریایی و ضد التهابی است که ممکن است به تسکین گلو درد کمک کند. برخی از مطالعات آزمایشگاهی نشان داده اند که عصاره زنجبیل می تواند برخی از باکتری ها و ویروس هایی را که باعث بیماری های تنفسی می شوند، از بین ببرد.

 

همچنین می تواند التهاب را در افراد مبتلا به سل که یک بیماری ریوی است کاهش دهد. چای زنجبیل در اکثر بازارها و خرده فروشان آنلاین موجود است. مردم همچنین می توانند خود را از زنجبیل تازه درست کنند.

 

چای ریشه زنجبیل

برای تهیه چای ریشه زنجبیل در خانه این دستور العمل را دنبال کنید:

 

مواد اولیه چای ریشه زنجبیل:

  • ریشه زنجبیل تازه
  • 1 لیتر آب
  • 1 قاشق غذاخوری (21 گرم) عسل یا یک شیرین کننده دلخواه
  • یک فشار آب لیمو

 

طرز تهیه چای ریشه زنجبیل:

  • ریشه زنجبیل را پوست بگیرید و در یک کاسه کوچک رنده کنید.
  • آب را در یک قابلمه بزرگ بجوشانید، سپس آن را از روی حرارت بردارید.
  • 1 قاشق غذاخوری زنجبیل رنده شده را داخل قابلمه بریزید و روی آن را با درب بپوشانید.
  • بگذارید 10 دقیقه دم بکشد.
  • شیرین کننده و آب لیمو را اضافه کنید، سپس هم بزنید تا مخلوط شوند.
  • این چای در صورت نیاز به خوبی گرم شده یا سرد سرو می شود.

 

چای ریشه زنجبیل ممکن است به مبارزه با عفونت، کاهش التهاب و تسکین گلودرد کمک کند.

 


مطالب مشابه: 8 روش درمان سریع سرفه و گلودرد


 

9. روغن نارگیل

روغن نارگیل

روغن نارگیل یک غذای همه کاره با چندین فواید سلامتی است. مطالعات حیوانی نشان می دهد که ممکن است به مبارزه با عفونت و کاهش التهاب در مناطقی که در معرض آن هستند کمک کند. روغن نارگیل نیز بسیار تسکین دهنده است زیرا به روان شدن غشاهای مخاطی گلو کمک می کند.

 

در اینجا چند ایده برای امتحان وجود دارد:

  • یک قاشق به چای داغ یا کاکائو داغ اضافه کنید.
  • یک قاشق به سوپ اضافه کنید.
  • یک قاشق را در دهان بگذارید تا آب شود و گلو را بپوشاند.
  • در مورد روش های دیگر استفاده از روغن نارگیل در اینجا بخوانید.

 

مصرف روغن نارگیل را به حدود 2 قاشق غذاخوری (30 میلی لیتر [ml]) در روز محدود کنید، زیرا می تواند در دوزهای بالاتر اثر ملین داشته باشد. هنگام استفاده از روغن نارگیل برای اولین بار، با 1 قاشق چایخوری (5 میلی لیتر) در هر بار شروع کنید تا عوارض جانبی احتمالی را به حداقل برسانید.

 

روغن نارگیل برای گلو بسیار تسکین دهنده است و ممکن است اثرات ضد التهابی داشته باشد. حداکثر 2 قاشق غذاخوری (30 میلی لیتر) در روز به تنهایی یا در نوشیدنی های گرم مصرف کنید.

 

10. دارچین

دارچین

دارچین یک ادویه معطر و خوشمزه با محتوای آنتی اکسیدان بالا است. همچنین می تواند فواید ضد باکتریایی داشته باشد. در طب چینی، دارچین یک درمان سنتی برای سرماخوردگی، آنفولانزا و گلودرد است.

 

چای دارچین در اکثر خواربارفروشی ها به دو صورت گیاهی و معمولی و به صورت آنلاین قابل خرید است. مردم همچنین می توانند دارچین را به چای گیاهی یا سیاه اضافه کنند. گزینه دیگر تهیه شیر بادام دارچینی است که ممکن است به ویژه برای گلودرد تسکین دهنده باشد.

 

شیر بادام دارچینی

برای تهیه شیر بادام دارچینی در خانه این دستور العمل را دنبال کنید:

 

مواد اولیه شیر بادام دارچینی:

  • 1 فنجان شیر بادام
  • 1/2 قاشق چایخوری (2.5 میلی لیتر) دارچین آسیاب شده
  • 1/8 قاشق چایخوری (0.6 میلی لیتر) جوش شیرین
  • 1 قاشق غذاخوری (15 میلی لیتر) عسل یا شیرین کننده دلخواه

 

طرز تهیه شیر بادام دارچینی:

  • دارچین و جوش شیرین را در یک قابلمه بریزید و با هم مخلوط کنید.
  • شیر بادام را اضافه کنید و دوباره هم بزنید تا خوب مخلوط شود.
  • مخلوط را تا زمانی که تازه شروع به جوشیدن کند حرارت دهید، سپس آن را از روی حرارت بردارید.
  • عسل یا شیرین کننده را هم بزنید.

 

دارچین ممکن است به مبارزه با درد گلو و عفونت ناشی از سرماخوردگی یا آنفولانزا کمک کند. سعی کنید چای دارچین بنوشید یا دارچین را به یک نوشیدنی گرم اضافه کنید تا ناراحتی گلو را کاهش دهید.

 

11. مایعات فراوان

مایعات فراوان

اگرچه بلع ممکن است ناراحت کننده باشد، اما نوشیدن مقدار زیادی آب یا مایعات دیگر در نهایت باعث بهبود گلو می شود. مهم است که غشاهای مخاطی گلو را هیدراته نگه دارید تا بتوانند التیام پیدا کنند. چای، عرقیات گیاهی، آب یا سایر نوشیدنی‌ها را در هر دمایی که راحت‌تر به نظر می‌رسد بنوشید. هیدراته ماندن، با نوشیدن مایعات کافی در طول روز، به گلو اجازه می دهد مرطوب بماند تا بتواند بهبود یابد.

 

12. سوپ مرغ

سوپ مرغ

سوپ مرغ یک داروی طبیعی شناخته شده برای سرماخوردگی و گلودرد است. همچنین یک غذای راحت است که به افراد اجازه می دهد در هنگام بیماری مایعات بیشتری دریافت کنند. سعی کنید سیر را به سوپ اضافه کنید. سیر حاوی ترکیبات فعال زیستی است که می تواند در زمان بیماری نیز فوایدی را به همراه داشته باشد.

 

فرد می تواند سوپ مرغ کنسرو شده را از قبل بخرد و آن را تا زمان نیاز ذخیره کند یا می تواند سوپ مرغ خانگی تهیه کند. سوپ مرغ یک غذای راحت است که ممکن است به تسکین گلودرد کمک کند. افزودن سیر ممکن است فواید بیشتری داشته باشد.

 

13. چای نعناع فلفلی

چای نعناع فلفلی

چای نعناع حاوی ترکیبات ضد التهابی است و برای گلو بسیار تسکین دهنده است. نعناع همچنین ممکن است کمی گلو را بی حس کند و در نتیجه درد را تسکین دهد. چای نعناع فاقد کافئین است و طعم طبیعی شیرین آن اغلب نیازی به شیرین کننده اضافی ندارد. دمنوش های گیاهی نعناع زیادی در فروشگاه ها و آنلاین وجود دارد.

 

برای تهیه چای نعناع در خانه، برگ های نعناع تازه را به مدت 3 تا 5 دقیقه در آب جوش دم کنید، سپس برگ ها را صاف کنید. چای نعناع یک نوشیدنی خوش طعم و با طراوت است که ممکن است به کاهش التهاب و ناراحتی گلو کمک کند.

 

14. چای بابونه

چای بابونه

بابونه گیاهی شبیه به گل بابونه است که مردم از زمان های قدیم برای مصارف دارویی از آن استفاده می کردند. برخی تحقیقات نشان می دهد که چای بابونه خواب آرام را تقویت می کند، که برای بهبودی مهم است. مطالعات دیگر نشان داده اند که بابونه ممکن است به مبارزه با عفونت و کاهش درد کمک کند.

 

چای بابونه دارای عطر و طعم مطبوع و ملایمی است. مانند سایر دمنوش های گیاهی، بابونه فاقد کافئین است. چای بابونه به طور گسترده در فروشگاه های مواد غذایی و آنلاین در دسترس است. چای بابونه ممکن است خواب ترمیمی را تقویت کند، به مبارزه با عفونت کمک کند و گلودرد را تسکین دهد.

 

15. پاستیل های گیاهی

پاستیل های گیاهی

چای، دم کرده و سایر نوشیدنی‌ها تسکین‌دهنده هستند و آب‌رسانی می‌کنند، اما گاهی اوقات مکیدن پاستیل گلو نیز می‌تواند آرامش‌بخش باشد. پاستیل های گیاهی گلو برای خرید آنلاین و در برخی از فروشگاه های مواد غذایی طبیعی موجود است. مردم همچنین می توانند با برخی از گیاهان ذکر شده در این مقاله پاستیل گلو خانگی درست کنند.

 

سنجد لغزنده یک گیاه محبوب برای قرص های پاستیل است. حاوی موسیلاژی است که مانند ریشه گل ختمی گلو را می پوشاند و آرام می کند. سعی کنید پاستیل ها را زودتر از موعد تهیه کنید تا در صورت بروز گلودرد آنها را در دسترس داشته باشید. پاستیل های گیاهی گلو بخرید یا یک دسته از آن را زودتر تهیه کنید تا برای گلودرد آماده باشید.

 

داروها

داروها

داروهای بدون نسخه نیز می توانند به کاهش گلودرد کمک کنند، از جمله:

1. داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs): NSAID ها التهاب و گلودرد درد را بدون ایجاد ناراحتی معده تسکین می دهند. دو نوع رایج ایبوپروفن و آسپرین هستند.

 

2. اسپری ها: اسپری های لیدوکائین و سایر اسپری های بی حس کننده گلو می توانند به طور موثر گلو درد را کاهش دهند.

 

3. پاستیل ها: قرص های گلو حاوی لیدوکائین یا انواع دیگر داروهای بی حس کننده می توانند به تسکین گلودرد کمک کنند.

 


مطالب مشابه: درمان گلو درد با نوشیدنی دارچین


 

در پایان

مهم نیست که یک فرد چقدر سالم باشد، همه افراد گهگاه دچار گلودرد می شوند. با این حال، اقدامات زیادی وجود دارد که فرد می تواند برای تسکین گلودرد و تشویق به بهبودی انجام دهد. اگر گلودرد بیش از چند روز طول کشید یا بسیار دردناک است، حتما به پزشک مراجعه کنید. درد شدید یا مداوم ممکن است نشان دهنده گلودرد استرپتوکوکی، التهاب لوزه یا عفونت جدی دیگری باشد که نیاز به درمان پزشکی دارد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو