دیوار تاریخی حرم علی بن حمزه در شیراز در آستانه تخریب کامل قرار دارد

منبع: همگردی

3

1402/8/8

15:12


ایسنا/ براساس آخرین خبر و گزارش های واصله، دیوار تاریخی حرم علی بن حمزه در شیراز در آستانه تخریب کامل قرار دارد.

در ضلع جنوبی دروازه قرآن، نزدیکی محله دروازه اصفهان و در خیابان حافظ شهر شیراز بقعه ای چشم نوازی می کند که متعلق به حضرت علی بن حمزه بن موسی الکاظم (ع) و از نوادگان امام موسی کاظم (ع) است که همراه با کاروان حضرت احمد بن موسی شاهچراغ (ع) برای رسیدن به امام رضا (ع) به این دیار هجرت کرد و در نهایت توسط عمال مأمون عباسی در شیراز به شهادت رسید.

شمیم خاص این مضجع شریف هر عابر و رهگذری را به سمت خود میکشاند و گنبد زیبای بقعه با کاشی کاری های نفیس و بسیار زیبا خودنمایی می کند که یادگاری کم نظیر از دوره دیلمیان است و زیارتگاه در انتهای صحن قرار گرفته که با ورود به داخل زیارتگاه از اتاق ها و ایوان های کوچکی عبور کرده و به مضجع حرم مطهر می رسیم. ضریح کوچک و زیبایی بر فراز مقبره قرار گرفته و داخل زیارتگاه با آینه کاری بسیار زیبایی آراسته شده است. دربها و پنجره های این زیارتگاه مزین به هنر منبت کاری و گره چینی بوده و اوج هنر آن در درب ورودی منبت کاری قدیمی بقعه بچشم می خورد.

پس از ساخت این بقعه، مرمت و بازسازی حرم مطهر در دوره های صفویه و قاجاریه انجام شد.

سید حسین ذوالانوار، رئیس هیئت امنای حرم مطهر حضرت علی بن حمزه (ع) در سال 1395 به خبرنگاران از اجرای طرح توسعه حرم مطهر خبر داد که توسعه این حرم از سمت شرق با اتصال مسجد و حسینیه حضرت امام رضا (ع) و دارالقرآن حضرت خدیجه (س) انجام می شود و با افزوده شدن این مسجد و حسینیه، فضایی با ظرفیت 800 نفر در طبقه همکف و هزار و 200 نفر در طبقه زیر زمین به محدوده حرم مطهر افزوده خواهد شد.

با اجرای طرح توسعه و ساخت صحن جدید حرم مطهر علی بن حمزه (ع)، دیواری بین صحن قدیم و تاریخی و صحن جدید قرار گرفته که به مرور زمان این دیوار کاملاً کج شده و در آستانه فرو ریختن کامل است و این مسئله خطر جدی برای زائران و گردشگران این حرم مطهر محسوب می شود اما به دلیل تاریخی بودن آن، تخریب، مرمت و یا هرگونه تغییر در دیوار نیازمند نظر کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس است.

خبرنگار با حضور میدانی در محل وجود دیوار جدا کننده بین دو صحن، علت عدم تعمیر این دیوار را از مدیر حرم مطهر علی بن حمزه (ع) جویا شد که علیرضا درخشان در این زمینه گفت: دیوار جدا کننده بین صحن قدیم و جدید حرم مطهر علی بن حمزه (ع) با وقوع زلزله در سال 1397 و سیل سال 1398 حرکت کرده و به سمت صحن قدیم به طرز خطرناکی متمایل شده است که هر لحظه ریزش این دیوار وجود دارد.

وی افزود: جهت تعیین تکلیف این دیوار تاریخی با اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس از سه سال پیش تاکنون مکاتباتی انجام شده که تاکنون به نتیجهای نرسیدیم، چرا که پس از حدود 15 بار مکاتبه کارشناسان این اداره با بررسی های خود طرحی ارائه دادند که قابل اجرا نبود و فقط هزینه های گزاف معادل حدودی 2 میلیارد تومان را به حرم مطهر تحمیل میکرد.

مدیر حرم مطهر علی بن حمزه (ع) در خصوص طرح اولیه میراث فرهنگی گفت: ایجاد چند ستون و نگهداری دیوار، طرح پیشنهادی اولیه میراث فرهنگی بود در صورتی که دیوار نشست کرده و وقتی زیر آن خالی باشد، نمیتوان ایجاد ستون را انجام داد.

درخشان با بیان اینکه پس از اجرایی نبودن طرح اولیه طی صورت جلسه ای مقرر شد که میراث فرهنگی مشاوری را مأمور به مطالعه کند، گفت: بنابود ظرف مدت چند هفته پس از مطالعه مشاور، اداره میراث فرهنگی نتیجه را هرچه سریع تر به حرم مطهر برای تصمیم گیری اطلاع دهد که با گذشت دو هفته از این مهلت شاهد بی خیالی و عدم همکاری این ارگان هستیم.

وی ادامه داد: اگر مدیران میراث فرهنگی دغدغه ای برای حفظ این دیوار تاریخی و میراثی دارند باید از بودجه خود هزینه کنند، چون تامین اعتبار مرمت از عهده حرم مطهر خارج است در صورتی که فرمانداری شیراز هزینه های مرمت را تقبل خواهد کرد.

مدیر حرم مطهر علی بن حمزه (ع) با اشاره به روند رو به رشد تخریب دیوار گفت: پیش بینی می کنیم امسال این دیوار با شروع بارندگی ها تخریب شود، از این رو با توجه به اینکه این حرم مطهر بازدید کننده خارجی و غیرمسلمان به خصوص کشورهای اروپایی تقاضا داریم مسئولان نسبت به این دیوار هر چه سریع تر تصمیمات مناسب را اتخاذ کنند.

معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس در این خصوص گفت: طرح مطالعاتی دیوار جدا کننده صحن انجام شد و گمانه در زیر دیوار نصب شده است.

محمد تقی قلعه نویی با بیان اینکه طرح مرمت پس از تدوین حدود دو ماه گذشته به هیئت امنا حرم مطهر علی بن حمزه (ع) ارسال شده، تاکید کرد: تنها وظیفه میراث فرهنگی مطالعه کار، تدوین طرح مرمت و نظارت بر اجرا بود. از این رو ما آماده همکاری هستیم تا ناظر را بر اجرای این طرح قرار دهیم و کار اجرایی مرمت با ما نیست.

از آنجا که حرم علی بن حمزه (ع) یکی از 4 حرم اصلی شیراز است و روزانه و به خصوص در مناسبتهای مختلف مذهبی میزبان خیل عظیمی از زائران و همچنین در طول سال میزبان تعداد زیادی از گردشگران داخلی و خارجی است و افراد زیادی در کنگره های دیوار مذکور رفت و آمد می کنند، مرمت هر چه سریع تر این دیوار به منظور حفظ جان مردم امری ضروری و بدیهی است و باید این مسئله هر چه سریع تر انجام شود.

حضرت علی بن حمزه (ع) در سال 190 هجری در مدینه متولد شد و در سن 30 سالگی در 23 محرم الحرام سال 220 هجری در شیراز به شهادت رسید که حرم مطهر ایشان اکنون محل حضور زائران و گردشگران خارجی از سراسر جهان است. یکی از ویژگی های حرم مطهر علی بن حمزه (ع) وجود قبور علما و بزرگان استان فارس از جمله بیت آیت الله محلاتی، آیت الله علوی، آیت الله سید محمود علوی، طاهری و آیت الله سید محمد ذوالانوار (امام) در این حرم مطهر است.

دیوار تاریخی حرم علی بن حمزه در شیراز در آستانه تخریب کامل قرار دارد

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو