فیلم منطقه مورد علاقه | برنده جایزه بزرگ جشنواره کن

فیلم منطقه مورد علاقه | برنده جایزه بزرگ جشنواره کن


منبع: پلازا

2

1402/8/8

22:01


فیلم منطقه مورد علاقه | برنده جایزه بزرگ جشنواره کن

در این نوشته به سراغ برنده جایزه بزرگ جشنواره کن سال 2023، یعنی فیلم منطقه مورد علاقه رفته می‌رویم تا با داستان و عوامل آن آشنا شویم. با معرفی فیلم The Zone of Interest 2023 همراه پلازا باشید.

حاصل آخرین همکاری جاناتان گلیزر (Jonathan Glazer) و کمپانی A24، فیلم Under the Skin بود که در سال 2013 اکران شد. علیرغم اینکه این فیلم فروش موفقی را در باکس آفیس تجربه نکرد، اما به عنوان یکی از منحصر به فردترین آثار دهه قبل به شمار می‌آید و BBC آن را در لیست 100 فیلم برتر قرن 21 قرار داد.

بعد از فیلم Under the Skin، گلیزر هیچ فیلم دیگری نساخت تا دقیقا 10 سال بعد از اکران سومین اثرش، به سراغ فیلم چهارمش یعنی The Zone of Interest برود. اثری که از رمانی با همین نام که توسط مارتین ایمیس (Martin Amis) در سال 2014 نوشته شده بود، اقتباس شده است. فیلم منطقه مورد علاقه علاوه بر جایزه بزرگ کن، جایزه FIPRESCI یا همان فدراسیون بین‌المللی منتقدان فیلم را نیز از آن خود کرد و به عنوان نماینده بریتانیا برای اسکار 2023  نیز فرستاده شده است. مدت زمان فیلم منطقه مورد علاقه نیز 106 دقیقه است. در ادامه با بررسی فیلم منطقه مورد علاقه همراه ما باشید.

فهرست مطالب:

کریستیان فریدل در نقش رودلف هوس

فیلم منطقه مورد علاقه

کریستیان فریدل (Christian Friedel) متولد 9 مارچ 1979 (18 اسفند 1357) بازیگر و خواننده آلمانی است. فریدل فعالیت سینمایی خودش را در سال 2009 با فیلم The White Ribbon آغاز کرد و خیلی زود توانست استعداد های خودش را نشان دهد. او در سال 2015 در فیلم 13 Minutes  در نقش اصلی ظاهر شد که یکی از گزینه های اصلی آلمان برای ارسال به آکادمی اسکار بود. فریدل در دو سریال Babylon Berlin و Perfume  که هر دو از محصولات نتفلیکس هستند نیز در نقش اصلی حضور داشت. کریستیان فریدل در فیلم The Zone of Interest در نقش یکی از مشهور ترین افسران نازی، رودلف هوس نقش آفرینی کرده است.

زاندرا هولر در نقش هدویگ هوس

فیلم منطقه مورد علاقه

زاندرا هولر (Sandra Hüller) متولد 30 آپریل 1978 (10 اردیبهشت 1357) هنرپیشه اهل آلمان است. او عمده شهرتش را برای بازی در نقش آنه لیز میشل در فیلم Requiem به دست آورد که برای آن توانست جایزه خرس نقره‌ای بهترین بازیگر زن جشنواره برلین را از آن خود کند. همچنین نقش آفرینی او در فیلم Toni Erdmann بسیار مورد ستایش منتقدین قرار گرفت. در اتفاقی جالب، زاندرا هولر در دو فیلم مهم جشنواره کن سال 2023 نقش آفرینی کرد. فیلم Anatomy of a Fall  که توانست جایزه نخل طلا را از آن خود کند و دیگری ،فیلم The Zone of Interest که برنده بخش جایزه بزرگ کن شد.

نمرات فیلم منطقه مورد علاقه

وبسایت Rotten Tomatoes در نقد فیلم سینمایی منطقه مورد علاقه نمره 95 را به این فیلم اختصاص داد. همچنین این فیلم از منتقدین وبسایت Metacritic نیز نمره 95 و IMDB نیز نمره 8.1 را کسب کرده است.

The Telegraph/ رابی کالین: 100

تئودور آدورنو معروف می‌نویسد: «شعر سرودن پس از آشویتس وحشیانه است». در عوض، فیلم گلیزر با استفاده از نثری خاص،  این واقعه را به تاریک‌ترین و حیاتی‌ترین نوع هنری که ممکن است برای ما تعریف می‌کند.

Los Angeles Times/ جاستین چنگ: 100

فیلم The Zone of Interest در مورد ابتذال شر است… اما این فیلم فقط به همین موضوع ختم نمی‌شود: فیلم منطقه مورد علاقه درباره راحتی انجام دادن شر، تحمل شر، زنجیره های نامرئی بی شمار همدستی و تجارت است که شر را به یک تجارت فراملی پر رونق تبدیل می کند.

Total Film/ مت میتوم: 100

این یک فیلم چالش برانگیز و دردسرساز است که باعث ایجاد سوال های بیشماری از بیننده‌ها خواهد شد . امسال فیلم‌های زیادی اکران نخواهند شد که باعث شوند بیننده ها بعد از دیدنشان، باز هم به مرور آن‌ها بپردازند.

IndieWire/ دیوید اهریلچ: 91

فیلم The Zone of Interest بر این نکته تاکید دارد که افرادی که اجازه دادند نفرت انگیزترین لحظات تاریخ بشر اتفاق بیوفتد، خودشان مجبور نبودند که این جنایات را به چشم ببینند. هانا آرنت در جایی گفته بود که هولوکاست ” وحشتناک تر از همه جنایات در کنار همدیگر بود.” و این جمله با چشم اندازی که گلیزر از عادی بودن این اتفاقات ارائه می‌دهد مطابقت دارد. البته هنوز مشخص نیست که قدرت ماندگاری این اثر به چه مقدار خواهد بود.

Slant Magazine/ نیک شیگر: 88

موسیقی متن زندگی روزمره خانواده هوس،  یادآور کابوسی است که درست در آن سوی دیوار بیرون از خانه شان رخ می‌دهد و این صداها، ، لایه‌ای اضافی به شخصیت هوس می‌بخشد که باعث عجیب و غریب تر شدن آن می‌شود، شخصیتی که پیش از این نیز به اندازه کافی نگران کننده بود.

Collider/ راس بونیم: 83

جدیدترین اثر گلیزر با سبک متمایز او مطابقت دارد. او در فیلم The Zone of Interest یک ژانر را شکسته و با اسکلت باقیمانده‌اش کار می‌کند تا بتواند به قلب آنچه این داستان‌ها را بسیار دلخراش می‌کند، دست یابد.

سخن پایانی

تاریخ اکران فیلم سینمایی منطقه مورد علاقه  15 دسامبر 2023 (24 آذر 1402) است. بر طبق نظر منتقدین، گلیزر بعد از 10 سال بازگشت باشکوهی به سینما داشته و باری دیگر موفق به خلق اثری متفاوت شده است. بعد از انتشار، شما می‌توانید برای دانلود فیلم The Zone of Interest 2023 از وبسایت پلازا استفاده کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو