معیارها و شرایط پذیرش دانشگاه‌های کانادا

معیارها و شرایط پذیرش دانشگاه‌های کانادا


منبع: ناز وب

3

1402/8/14

23:12


معیارهای پذیرش دانشگاه‌های کانادا: چگونه برای قبولی در دانشگاه مورد نظر خود آماده‌ شویم؟   هر سال دانشجویان بسیاری از سراسر دنیا به دنبال تحصیل در کانادا هستند. کیفیت بالای آموزش عالی، رنکینگ جهانی خوب، سبک زندگی منظم و پویا و مناسب‌بودن هزینه‌ها در کانادا از دلایل علاقه‌مندی دانشجویان بین‌المللی متقاضیان تحصیل در این کشور […]

معیارها و شرایط پذیرش دانشگاه‌های کانادا

معیارهای پذیرش دانشگاه‌های کانادا: چگونه برای قبولی در دانشگاه مورد نظر خود آماده‌ شویم؟

 

هر سال دانشجویان بسیاری از سراسر دنیا به دنبال تحصیل در کانادا هستند. کیفیت بالای آموزش عالی، رنکینگ جهانی خوب، سبک زندگی منظم و پویا و مناسب‌بودن هزینه‌ها در کانادا از دلایل علاقه‌مندی دانشجویان بین‌المللی متقاضیان تحصیل در این کشور است.

در نتیجه، برای اینکه شما در رقابت با دیگر دانشجویان، شانس بیشتری برای ورود به دانشگاه‌های کانادا داشته باشید، باید نکاتی را در نظر بگیرید. در این مطلب، شما را با معیارهای مختلف پذیرش دانشگاه‌های کانادا آشنا می‌کنیم.

 

المان‌های مؤثر در پذیرش دانشگاه‌های کانادا

 

معیارها و شرایط پذیرش دانشگاه‌های کانادا

 

اگر شما تصمیم اپلای برای دانشگاه‌های کشور کانادا را دارید، باید خود را برای این فرصت طلایی آماده کنید. در پروسه دریافت ویزای تحصیلی و اخذ پذیرش از کانادا، فاکتورهای مؤثر بسیاری نظیر: سن، رزومه قوی، وقفه تحصیلی، مدارک و گواهی‌نامه‌های موردنیاز و … نقش دارند. در این بخش، با اشاره به مهم‌ترین عوامل این موضوع، مسیر موفقیت و ساختن آینده‌ای درخشان را برای شما هموارتر می‌کنیم.

 

تأثیر سن بر پذیرش دانشگاه‌های کانادا

 

معیارها و شرایط پذیرش دانشگاه‌های کانادا

 

شما باید بدانید که برای تحصیل در کانادا، موضوع سن در جایگاه ویژه‌ای قرار دارد. افراد بسیاری در دوره‌های مختلفی از زندگی‌ خود، تصمیم به ادامه تحصیل می‌گیرند.

از لحاظ قانونی، اگر افراد بالای 18 سال سن داشته باشند، هیچ‌گونه محدودیت سنی به‌منظور پذیرش در دانشگاه‌های این کشور را ندارند.

هر چند برای پروسه دریافت ویزای دانشجویی کانادا، بهترین سن بین 18 تا 23 سالگی است؛ اما از این نکته مهم غافل نشوید که داشتن انگیزه‌نامه قوی یا رزومه خوب، می‌تواند به شما کمک کند تا همچنان برای تحصیل در دانشگاه‌های این کشور، شانس خوبی را داشته باشید.

 

رزومه تحصیلی و کاری و میزان تأثیرگذاری آن برای پذیرش دانشگاه‌های کانادا

 

فارغ‌التحصیلان دبیرستان‌ها و دانشگاه‌ها در سراسر جهان، می‌توانند برای تحصیل در کانادا اقدام کنند. این افراد، باید مطابق با رشته موردنظرشان رزومه‌ای حرفه‌ای و قوی ارائه کنند.

CV برگه‌ای است که در یک نگاه و در چند دقیقه، چکیده‌ای از فعالیت‌های قبلی و مهارت‌های شما را نشان می‌دهد که اغلب آن‌ها شامل موارد ذیل می‌شود:

 

  • تاریخچه آکادمیک و آخرین مدرک تحصیلی
  • اطلاعات فردی و آدرس ایمیل
  • مدرک زبان مورد تأیید دانشگاه‌های کانادا به‌منظور اثبات توانایی‌ها و مهارت‌های زبانی
  • تجربیات کاری و پیشینه حرفه‌ای
  • مهارت، تخصص و گواهینامه دوره‌هایی که گذرانده‌اید.
  • پروژه‌های تحقیقاتی و پژوهش‌های اجرا شده، کتاب‌ها، اختراعات یا مقالات منتشرشده
  • جوایز یا افتخارات علمی، ورزشی، فرهنگی و …

جدای از این موارد، در برخی از رشته‌ها این احتمال وجود دارد که به نمره آزمون GRE یا GMAT هم نیاز پیدا کنید.

 

رزومه قوی

 

یکی دیگر از عوامل مؤثر برای پذیرش تحصیل در کانادا، داشتن رزومه قوی است. شما باید در زمان‌ نگارش رزومه، به نکات بسیاری توجه داشته باشید.

اختصار و ساده‌نویسی، به‌کارگیری فونت خوانا و زیبا، نوشتن حرفه‌ای بدون غلط املایی و گرامری و رعایت صداقت برخی از اصلی‌ترین نکات نگارش یک رزومه تحصیلی خوب است.

این سند، باید بیانگر قابلیت‌های علمی و تجربیات گذشته شما باشد؛ در نتیجه، لازم است فعالیت‌های خود را به‌صورت منظم و مطابق با رشته‌ای که درخواست پذیرش آن را دارید، در قالب یک رزومه حرفه‌ای تهیه کنید.

 

نمره زبان

 

معیارها و شرایط پذیرش دانشگاه‌های کانادا

 

تدریس در اکثر دانشگاه‌های کانادا، به زبان انگلیسی یا فرانسوی صورت می‌گیرد؛ بنابراین، انتظار می‌رود دانشجویان متقاضی به‌منظور دوره‌های کارشناسی ارشد و دکترا که مدرک تحصیلی آن‌ها غیرانگلیسی‌زبان است، مدرک زبان TOEFL یا IELTS را ارائه دهند.

هر چند، شرایط هر دانشگاه به‌منظور مقطع تحصیلی خاص متفاوت است. پس، داشتن مدرک زبان در کنار رزومه قوی، برد شما را برای دریافت ویزای تحصیلی کانادا و پذیرش در دانشگاه‌های این کشور، افزایش می‌دهد.

اگر تا زمان اپلای، مدرک زبان شما آماده نباشد، شرایط تحصیل در این کشور بدون مدرک زبان هم وجود دارد. در این صورت، شما می‌توانید از شرایط پذیرش مشروط (کاندیشنال) بهره‌مند شوید.

در این حالت، شما ابتدا به‌منظور شرکت در دوره‌های زبان و دریافت مدرک زبان مورد تأیید دانشگاه موردنظر، به کشور کانادا می‌روید و پس از آن، به‌منظور ادامه تحصیل ملزم به تحویل این مدرک زبان، با نمره موردنیاز دانشگاه خود هستید.

 

نقش معدل آخرین مقطع تحصیلی

یکی دیگر از عوامل مؤثر برای تحصیل در کانادا و پذیرش دانشگاه‌های این کشور، داشتن سوابق تحصیلی، معدل بالا و مدرک تحصیلی معتبر است.

اکثر دانشگاه‌های این کشور، به‌منظور دوره‌های تحصیلات تکمیلی، شرط دارابودن حداقل نمره 14 را به‌عنوان معدل آخرین مدرک تحصیلی دارند.

داشتن معدل پایین روی شانس پذیرش شما تأثیر بسیاری می‌گذارد؛ اما راه‌هایی برای جبران معدل پایین هم وجود دارد. داشتن سوابق کاری، تأکید روی نقاط قوت رزومه و ارائه نمره آزمون GRE یا GMAT از جمله این روش‌ها به شمار می‌رود.

 

ریزنمرات برای پذیرش دانشگاهی

 

برخی از دانشگاه‌های این کشور، شرطی مبنی بر ارائه ریزنمرات و گواهی‌ مقاطع تحصیلی شما در شرایط پذیرش خود قید می‌کنند که برای تحصیل در کانادا، دانشگاه مقاطع قبلی شما باید ریزنمرات رسمی آن مقطع را به‌صورت مستقیم به دانشگاه موردنظر ارسال کند. این ریزنمرات، باید به زبان انگلیسی و به همراه ترجمه درست و رسمی ارائه شود.

 

اثر گپ تحصیلی بر دریافت پذیرش دانشگاه‌های کانادا

 

فاکتورهای بسیاری موجب فاصله افتادن بین دوره‌های تحصیلی افراد می‌شوند؛ در نتیجه، سن و گپ تحصیلی یا وقفه تحصیلی به‌عنوان یکی از المان‌های مؤثر در اخذ پذیرش از دانشگاه‌های کانادا، همیشه جزو نگرانی‌های متقاضیان مهاجرت به کشور کانادا است.

بیشتر دانشگاه‌های کانادا، دانشجویانی با 2 تا 5 سال گپ تحصیلی را به جهت دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد می‌پذیرند. در مواردی دیگر، این فاصله تا 7 سال هم مورد پذیرش قرار می‌گیرد. به‌طورکلی، هر قدر فاصله زمانی شما با دریافت آخرین مدرک تحصیلی کم‌تر باشد، شانس دریافت ویزا و تحصیل در کانادا بالاتر است.

 

داشتن مقالات تحقیقاتی و پژوهشی

اگر درخواست پذیرش شما برای مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکترا باشد، اظهار مقاله علمی معتبر، برد موفقیت شما را افزایش خواهد داد.

ازآنجاکه، دانشجویان مقطع کارشناسی اغلب درس‌های پایه‌ای و مبانی دروس رشته خود را می‌خوانند، توقع مقاله پژوهشی در این دوره کم‌تر است. برای رشته‌های مقطع دکترا در دانشگاه‌های کانادا، نقش مقاله در پذیرش پررنگ‌تر می‌شود. مقاله‌های باکیفیت، نظر استادها را به خود جلب می‌کنند.

داشتن مهارت در حوزه تحقیق و پژوهش، شما را به‌عنوان متخصص و فردی صاحب‌نظر در رشته‌ تحصیلی‌تان معرفی می‌کند. هر چند بیشتر دانشگاه‌های این کشور، شرط داشتن مقاله علمی برای متقاضیان دکترا را ضروری نمی‌دانند؛ اما ارائه آن، یکی از عوامل مؤثر برای تحصیل در کانادا محسوب می‌شود.

 

داشتن توصیه‌نامه از یک استاد

 

ریکامندیشن لتر یا توصیه‌نامه، از مدارک مهم جهت اپلای در دانشگاه‌های کاناداست. نگارش توصیه‌نامه استاندارد و حرفه‌ای، نقش پررنگی در افزایش احتمال‌ پذیرش شما دارد.

به عبارتی دیگر توصیه‌نامه، یک نامه رسمی و اداری دارای سربرگ دانشگاه از جانب استاد یا کارفرماست که در آن به‌صورت مختصر، برخی از نقاط قوت و توانمندی‌های شما بیان می‌شود.

 

نوشتن انگیزه‌نامه خوب

 

ارائه انگیزه‌نامه تحصیلی یا SOP، یکی از شرایط قبول‌شدن در دانشگاه‌های کانادا به‌ویژه برای مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکترا محسوب می‌شود.

برای این کار، شما باید نامه‌ای برای دانشگاه موردنظر ارسال کنید که در آن به طور دقیق، شفاف و مؤثر در مورد دیدگاه‌ها، شخصیت، تجربیات حرفه‌ای، سوابق تحصیلی و اهدافتان برای درخواست تحصیل در کانادا بنویسید.

اگر شرکت در یک دوره و کارگاه آموزشی، کنفرانس، اجرای یک پژوهش یا تجربیات کاری قبلی شما انگیزه‌ای برای تحصیل در رشته درخواستی‌تان باشد، نوشتن این موارد بیانگر اشتیاق شماست که می‌تواند در نظر اعضای کمیته پذیرش دانشگاه تأثیر بگذارد. اگر شما قصد اخذ بورسیه تحصیلی را داشته باشید، نوشتن یک انگیزه‌نامه مؤثر و قوی شانس شما را افزایش خواهد داد.

 

تمکن مالی

 

بیشتر دانشگاه‌های کانادا، بورسیه‌هایی به‌منظور تحصیل رایگان در کانادا دارند. اگر رزومه شما قوی باشد، برای کسب بورسیه می‌توانید به‌صورت مستقیم، با دانشگاه مکاتبه کرده و برای دریافت بورسیه تحصیلی درخواست خود را ارسال کنید.

از طرفی دیگر، هزینه تحصیل در کانادا در مقایسه با دیگر کشورهای انگلیسی‌زبان نظیر: انگلستان، امریکا و استرالیا کم‌تر و اقتصادی‌تر است. این نکته را به یاد داشته باشید که برای دریافت ویزای دانشجویی کانادا، اخذ گواهی تمکن مالی الزامی است.

 

عضویت در گروه‌های ورزشی، اجتماعی و …

 

اصولا دانشگاه‌ها، تعداد بسیاری رزومه و درخواست برای تحصیل دریافت می‌کنند. نمایش افتخارات، دستاوردها و فعالیت‌های فوق‌برنامه از جمله مواردی هستند که می‌توانند، رزومه شما را در مقایسه با رقبایتان برجسته‌تر کنند.

عضو بودن در گروه‌های اجتماعی، ورزشی، فرهنگی و … می‌تواند بر نتیجه پروسه تأیید دانشگاه‌های کانادا تأثیرگذار باشد. در نتیجه، تا جایی که ممکن است در رزومه خود به سرگرمی‌ها، علایق، فعالیت‌های ورزشی، هنری و افتخاراتی که می‌تواند روی نظر کمیته پذیرش جهت تحصیل در کانادا تأثیر بگذارد، اشاره کنید.

این فعالیت‌ها، به همراه دانش علمی و توانایی‌های فنی که معمولا با عنوان «مهارت‌های سخت» شناخته‌ می‌شوند، بیانگر «مهارت‌های نرم» شما هستند.

این خصوصیات نشان می‌دهد که شما قابلیت کار تیمی، حل مسئله و خلاقیت را دارید؛ پس در این بخش، از باارزش‌ترین رزومه خود به‌منظور اثبات توانایی‌هایتان غافل نشوید.

 

سخن پایانی

 

دانشگاه‌های برتر کانادا، جزو بهترین مقاصد تحصیلی برای دانشجویان بین‌المللی محسوب می‌شوند، به همین دلیل است که بیشتر فارغ‌التحصیلان ایرانی، برای ادامه تحصیل در کانادا اقدام می‌کنند.

در این مطلب، برخی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار در اخذ پذیرش از دانشگاه‌های کانادا را مورد بررسی قرار دادیم. امیدواریم با کمک این مقاله و مشاوره با یک موسسه مهاجرتی معتبر، شما بتوانید در مدتی کوتاه رزومه خوب و مدارک موردنیاز را تهیه کرده و یک‌قدم به آینده درخشان پیش روی خود، نزدیک‌تر شوید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو