جزئیات پرداخت وام مشاغل خانگی سال 1402

منبع: نم نمک

3

1402/8/20

20:37


بر اساس اعلام دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی برای دریافت وام 150 میلیون تومانی توسط مشاغل مستقل خانگی یک ضامن کفایت می کند.

جزئیات پرداخت وام مشاغل خانگی سال 1402

وام 150 میلیون تومانی مشاغل خانگی چند ضامن می خواهد؟

به گزارش نم نمک ، کسب و کار خانگی از جمله شیوه های موثر برای اشتغالزایی به شمار می رود که در حال حاضر در بسیاری از کشورهای دنیا به منبعی مهم برای درآمدزایی خانوارها تبدیل شده است. با گسترش کسب وکارهای خانگی افراد در کنار دیگر اعضای خانواده در درون خانه ضمن ایجاد کسب و کار و درآمد ، به افزایش رفاه و معیشت خانواده نیز کمک می کنند.

جزئیات پرداخت وام مشاغل خانگی سال 1402

جزئیات پرداخت وام مشاغل خانگی سال 1402

امسال 4000 میلیارد تومان بودجه از سوی بانک مرکزی به منظور ایجاد مشاغل خانگی اختصاص یافته که نسبت به سال گذشته با رشد 33 درصدی همراه بوده است.مطابق آمارها 15 تا 23 درصد اشتغال در کشورهای توسعه یافته متعلق به مشاغل خانگی است و در ایران نیز طی چند سال گذشته برای ارتقای سهم مشاغل خانگی در اقتصاد تلاش های بسیاری صورت گرفته به نحوی که در دولت سیزدهم با هدف تقویت و توسعه هرچه بیشتر مشاغل خانگی مدت زمان صدور مجوزهای فعالیت این دسته مشاغل به سه روز کاهش یافت و بیش از 95 درصد مجوزها به شکل ثبت محور صادر شد تا ضمن رفع موانع تولید در بخش اشتغال خانگی ، متقاضیان کسب و کارهای خانگی با انگیزه بیشتر به این حوزه ورود کنند.

طبق گزارش ها طی دو سال دولت سیزدهم 250 هزار شغل خانگی ایجاد شده که تنها 75 هزار شغل مربوط به هفت ماهه امسال بوده است. هدفگذاری وزارت کار برای سال 1402 ایجاد 150 هزار فرصت شغلی در بخش اشتغال خانگی است و از مجموع یک میلیون فرصت شغلی پیش بینی شده تا پایان سال ، 15 درصد اشتغال سهم مشاغل خانگی خواهد بود.

امسال 4000 میلیارد تومان بودجه از سوی بانک مرکزی به منظور ایجاد مشاغل خانگی اختصاص یافته که نسبت به سال گذشته با رشد 33 درصدی همراه بوده است.

در همین راستا آزیتا همتیان رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی در گفت وگو با ایسنا با اشاره به توزیع تسهیلات مشاغل خانگی از سوی 8 بانک عامل از پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی به بیش از 12 هزار نفر خبر داد.

وی گفت : بانک مرکزی امسال اعتبار خوبی برای توسعه مشاغل خانگی اختصاص داده و مبلغ 4000 میلیارد تومان تسهیلات در اختیار وزارت کار قرار داده است که از سوی بانک های عامل در این طرح به صاحبان کسب و کارهای خانگی با کارمزد 4 درصد پرداخت می شود.

به گفته رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی در سال 1401 شورای پول و اعتبار مبلغ 3000 میلیارد تومان تسهیلات برای توسعه و ایجاد مشاغل خانگی تصویب کرد که 90 درصد این منابع جذب شد و در سال جاری این مبلغ به 4000 میلیارد تومان افزایش یافته است.

همتیان همچنین به میزان دریافت تسهیلات مشاغل خانگی اشاره کرد و گفت : در حال حاضر برای مشاغل مستقل تا 150 میلیون تومان و مشاغل پشتیبان در ازای به کارگیری 40 نفر تا سقف 4 میلیارد تومان وام پرداخت می شود که برای دریافت تسهیلات 150 میلیون تومانی توسط مشاغل مستقل خانگی یک ضامن کفایت می کند.

پیش از این وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی ، کاهش دو درصدی نرخ بیکاری بانوان و افزایش یک درصدی نرخ مشارکت زنان در آمارهای بهار و تابستان 1402 را از اثرات توجه به مشاغل خانگی عنوان کرده و گفته بود : مشاغل خانگی هزینه های تولید را به شدت کاهش می دهد و مصرف انرژی را مدیریت می کند و از طریق بستر اشتغال خانگی ، ورود بانوان به بازار کار تسریع می شود.

به گزارش نم نمک ، در حال حاضر تفاهم نامه های متعددی با بانک ها برای توسعه مشاغل خانگی امضا شده و تعداد رشته های مشاغل خانگی به بیش از 600 رشته شغلی رسیده است. همچنین به منظور تسهیل فروش و عرضه تولیدات و محصولات خانگی در بستر فضای مجازی توسط صاحبان این کسب و کارها اختصاص نماد اینماد از سوی وزارت صمت پیش بینی شده است.


اسامی 512 رشته مصوب مشاغل خانگی

به گزارش نم نمک ، در حال حاضر اشتغال خانگی سهم بسزایی در تولید ناخالص داخلی بسیاری از کشورهای توسعه یافته داشته و از ارزش افزوده بالایی برخوردار است.با گسترش فضای مجازی کسب و کارهای خانگی رونق بیشتری یافته و فروش محصولات خانگی از این طریق به منبع مهم درآمد در میان خانوارها تبدیل شده است.

طبق آمارها 15 تا 23 درصد اشتغال در کشورهای توسعه یافته را مشاغل خانگی تشکیل می دهند در حالی که این رقم در کشور ما بین 3 تا 4 درصد برآورد می شود.

وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی توسعه و راه اندازی مشاغل خانگی را به عنوان یکی از برنامه های مهم و راهبردی خود دنبال می کند و در راستای تسهیل فضای کسب و کار نسبت به کاهش زمان صدور مجوزهای مشاغل خانگی اقدام کرده است.

مطابق ماده 2 قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی ، مشاغل خانگی شامل آن دسته از فعالیت هایی است که توسط عضو یا اعضای خانواده در فضای مسکونی در قالب یک طرح کسب و کار بدون مزاحمت و ایجاد اخلال در آرامش واحدهای مسکونی همجوار شکل می گیرد و منجر به تولید خدمت و یا کالای قابل عرضه به بازار خارج از محیط مسکونی می شود.

به گفته رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی پرداخت بیمه در مشاغل خانگی اختیاری است ولی متقاضیان و صاحبان کسب و کارهای خانگی در صورت تمایل می توانند جهت بهره مندی از مزایای بیمه اجتماعی تحت پوشش بیمه صندوق روستاییان و عشایر قرار گرفته و مستمری بازنشستگی دریافت کنند.

در حال حاضر متقاضیان مشاغل خانگی که عمده آنها بانوان هستند می توانند در 512 رشته مصوب مشاغل در رشته های صنایع دستی ، فرهنگی و هنری ، امور تولیدات دامی ، شیلات ، صنایع تبدیلی و تکمیلی ، تولیدات گیاهی و کشاورزی ، تولیدی (صنعت و خدمات) به فعالیت بپردازند.اسامی 512 رشته مصوب مشاغل خانگی در سایت وزارت کار به نشانی https://mkh.mcls.gov.ir بارگذاری شده و در دسترس متقاضیان کسب و کارهای خانگی است.

پرداخت بیمه در کسب و کارهای خانگی اختیاری است اما مطابق ماده 9 قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی افراد با ارائه مجوز کسب و کار خانگی می توانند در چهار چوب قانون اصلاح بند «ب» و تبصره 3 ماده 4 قانون تأمین اجتماعی ، نزد این صندوق بیمه و از مزایای آن برخوردار شوند.

آنطور که همتیان رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی حمایت از مشاغل خانگی وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی گفته متقاضیان مشاغل خانگی می توانند جهت بهره مندی از مزایای بیمه تحت پوشش بیمه روستاییان و عشایر قرار گیرند.

او می گوید : وزارت کار از سال 1399 به منظور حمایت از متقاضیان مشاغل خانگی ، امکان بهره مندی فعالین خانگی از مزایای صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان ، روستاییان و عشایر را فراهم کرده و از 512 رشته مصوب مشاغل خانگی تعداد 356 رشته مشمول بیمه اجتماعی کشاورزان ، روستاییان و عشایر هستند.

به گفته همتیان افراد با داشتن حداقل 18 و حداکثر 50 سال سن و مجوز فعالیت مشاغل خانگی در 356 رشته مورد نظر اعم از بخش کشاورزی ، فرش ، صنعت و خدمات و صنایع دستی و همچنین رشته های فرهنگی و هنری در روستاها ، مناطق عشایری و شهرهای زیر 20 هزار نفر می توانند از مزایای این بیمه اجتماعی نظیر مستمری بازنشستگی ، پیری ، فوت و از کارفتادگی بهره مند شوند.

متقاضیان مشاغل خانگی در صورت تمایل می توانند به نشانی www.roostaa.ir مراجعه و جهت عضویت و ثبت نام در سامانه صندوق بیمه روستاییان و عشایر اقدام کنند.

درحال حاضر مشاغل خانگی به دلیل ماهیت خود به فضای بسیار نیاز ندارند و عمده گروه های هدف این دسته شغل ها را زنان سرپرست خانوار ، کارآفرینان ، معلولان ، بازنشستگان و روستاییان تشکیل می دهند.

به گزارش نم نمک ، از زمان آغاز فعالیت دولت سیزدهم تا پایان 1401 بیش از 160 هزار شغل خانگی در کشور ایجاد شده و سهم زنان بیش از 80 درصد بوده است.طبق هدفگذاری وزارت کار 15 درصد کل اشتغال ایجاد شده در سال جاری از محل طرح های مشاغل خانگی خواهد بود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو