جواب تمرین و فعالیت صفحه ۷۶ فیزیک پایه دهم ریاضی

جواب تمرین و فعالیت صفحه ۷۶ فیزیک پایه دهم ریاضی


منبع: ماگرتا

2

1402/8/21

06:44


جواب تمرین و فعالیت صفحه ۷۶ فیزیک پایه دهم رشته ریاضی و فیزیک از فصل ۳ کار، انرژی و توان قسمت ۳-۷ توان ؛ برای مشاهده گام به گام این بخش در ادامه با آموزش و پرورش ماگرتا همراه باشید.

مطلب پیشنهادی : جواب تمرین صفحه ۷۴ فیزیک پایه دهم ریاضی

جواب صفحه ۷۶ فیزیک پایه دهم ریاضی

جواب تمرین ۳-۱۷ صفحه ۷۶ فیزیک پایه دهم ریاضی

آب ذخیره شده در پشت سد یک نیروگاه برق آبی، از مسیری مطابق شکل روی پره‌های توربینی می‌ریزد و آن را می‌چرخاند. با چرخش توربین، مولد می‌چرخد و انرژی الکتریکی تولید می‌شود (شکل زیر). اگر ۸۵ درصد کار نیروی گرانش به انرژی الکتریکی تبدیل شود، در هر ثانیه چند متر مکعب آب باید روی توربین بریزد تا توان الکتریکی خروجی مولد نیروگاه به ۲۰۰MW برسد؟ جرم هر متر مکعب آب را ۱۰۰۰kg در نظر بگیرید.

پاسخ تمرین ۳-۱۷ صفحه ۷۶ فیزیک پایه دهم ریاضی

جواب فعالیت ۳-۱ صفحه ۷۶ فیزیک پایه دهم ریاضی

شکل زیر طرح واره‌ای از درصد انرژی مفید و انرژی تلف شده در یک نیروگاه سوخت فسیلی یا هسته‌ای را از آغاز تا مصرف در یک لامپ رشته‌ای نشان می‌دهد.

شکل فعالیت ۳-۱ صفحه ۷۶ فیزیک پایه دهم ریاضی

الف) یک نیروگاه سوخت فسیلی را در نظر بگیرید که با مصرف گازوئیل، انرژی الکتریکی تولید می‌کند. با سوختن هر لیتر گازوئیل حدود ۳۵ مگاژول انرژی گرمایی تولید می‌شود. برای اینکه یک لامپ رشته‌ای ۱۰۰ واتی در طول یک ماه به مدت ۱۸۰ ساعت روشن بماند (به طور میانگین هر شبانه روز ۶ ساعت)، چقدر گازوئیل باید در نیروگاه مصرف شود؟

جواب قسمت الف فعالیت ۳-۱ صفحه ۷۶ فیزیک پایه دهم ریاضی

ب) با توجه به نتیجه قسمت الف، درک خود از هشدار معروف «لامپ اضافی خاموش!» را بیان کنید.

از دیدگاه های مختلف می توان به شدت بالای تلفات انرژی در طول مراحل تولید تا مصرف، مصرف 6 لیتر گازوئیل در هر ماه برای روشن نگه داشتن هر لامپ رشته ای، به همراه استفاده غیر قابل تجدید از سوخت های فسیلی و آلودگی محیط زیست ناشی از این مصرف، نگرانی جدی را برانگیخته است.

پ) اگر در سراسر ایران، هر خانه در طول یک ماه، معادل انرژی الکتریکی مصرف شده در قسمت الف، صرفه جویی کند، مرتبهٔ بزرگی گازوئیل صرفه جویی شده را تخمین بزنید.

اگر تعداد خانواده ها را برابر ۲۰ میلیون (۲۰/۰۰۰/۰۰۰) فرض کنیم پس ۱۰۷ × ۲ خانوار داریم
گازوییل مصرفی هر خانواده نیز برابر ۱۰ در نظر میگیریم پس داریم :

۱۰۷×۱۰۱=۱۰۸

کل گازوییل مصرفی ۱۰۸

جواب فعالیت ۳-۲ صفحه ۷۶ فیزیک پایه دهم ریاضی

مدت زمانی را که طول می‌کشد تا با دویدن به بالای یک راه پله برسید اندازه بگیرید. آهنگ انجام این کار را محاسبه کنید. پاسخ خود را برحسب وات و اسب بخار بیان کنید.

اولین محاسبات، برای تعیین مقدار کاری که با بالا رفتن از پله ها انجام می‌دهید، انجام می‌شود. سپس این مقدار کار تقسیم بر زمانی که بالا رفتن از پله ها طول می‌کشد، می‌شود. به این ترتیب مقدار آهنگ انجام کار به دست می‌آید.

پاسخ فعالیت ۳-۲ صفحه ۷۶ فیزیک پایه دهم ریاضی

⭕️ تذکر: دانش‌آموز عزیز، لطفاً توجه کنید که مطالب درسی در این وب‌سایت صرفاً به منظور کمک و آموزش قرار داده شده‌اند و نباید از آن ها به‌طور نادرست استفاده کنید. لذا، پیش از مشاهده پاسخ‌ها، لطفاً یکبار دیگر خودتان به سوالات پاسخ دهید و در صورت بروز مشکلات، از این پاسخ‌ها کمک بگیرید.

همچنین بخوانید : جواب تمرین صفحه ۷۳ فیزیک پایه دهم ریاضی

✅ به پایان جواب تمرین و فعالیت صفحه 76 فیزیک ۱ پایه دهم ریاضی رسیدیم، جهت مشاهده گام به گام سایر کتاب های درسی‌تان کافیست آن را به همراه عبارت «ماگرتا» در گوگل جست و جو فرمایید. همچنین اگر سوالی داشتید حتما آن را از بخش دیدگاه بپرسید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو