معرفی 10 مورد از عجیب ترین و خاص ترین اقامتگاه های ایران

معرفی 10 مورد از عجیب ترین و خاص ترین اقامتگاه های ایران


منبع: ساعد نیوز

3

1402/8/25

14:18


در ایران تعداد بی‌شماری اقامتگاه‌ خاص و متنوع از نظر سبک معماری، موقعیت جغرافیایی، فرم ارائه خدمات و غیره وجود دارد. اگر شما هم از آن افرادی هستید که دوست دارید سفر متفاوتی را تجربه کنید و با اقامت در خاص‌ترین مکان‌ها و هتل ها، خاطرات شیرینی را برای خودتان رقم بزنید؛ پیشنهاد می کنیم ادامه‌ی این مطلب را از دست ندهید.

در ایران اقامتگاه‌های متنوعی در حال ساخت است؛ اقامتگاه‌هایی که دیگر از شکل سنتی هتل و هتل آپارتمان و مهمانپذیر خارج شده و قرار است از مهمانانش در فضایی متفاوت از یک اتاق با همه امکانات پذیرایی کند. مسافران مشتاق برای تجربه‌های جدید هم از این طرح‌ها و ایده‌ها استقبال می‌کنند مانند همان زمان که برای اولین بار مسافران از هتل‌ها خارج شده و به سمت بوم گردی‌ها رفتند تا تجربه ساده زیستی و آشنایی با فرهنگ روستایی را در بوم گردی‌ها تجربه کنند. حالا شکل دیگری از این اقامتگاه‌ها نیز در حال ایجاد شدن است که در این متن به بعضی از آن‌ها می‌پردازیم.

مجموعه پازارگاد، اقامتگاه لوله‌ای و شناور


مجموعه گردشگری پازارلند (پازارگاد) در روستای شیرینو شهرستان عسلویه است که اقامتگاه‌ های خاص و جالبی در آن ساخته شده که از جمله آن‌ها اقامتگاه‌‌های لوله‌ای شکل به نام ویولا، اقامتگاه‌های چوبی شناور و اقامتگاه‌های سیمانی شبیه به کلبه اسکیموها هستند. این مجموعه، یکی از شرکت‌های زیرمجموعه صنعت پتروشیمی است که برای اقامت در آن‌ها باید یا جزئی از پرسنل آنها باشید یا مجوز اقامت بگیرید. در روستای «شیرینو» جایی که تنها با نام پتروشیمی و سازه‌های بزرگ نفتی و کارکنان پارس جنوبی آن را می‌شناسند، سرمایه گذاران از لوله‌های بزرگ صنعتی GRP استفاده کرده‌اند. این 21 لوله زمانی به عنوان ضایعات صنعتی روی دست پتروشیمی مانده بود تا اینکه به اینجا آورده شده و با تغییراتی درون آن‌ها به مرکز اقامتی با همه امکانات مورد نیاز مسافر تبدیل شدند. اسم این اقامتگاه‌های لوله‌ای را «ویولا» گذاشته‌اند. کمی آن طرف تر از ویولاها، کلبه‌های درختی وجود دارد که گردشگران و مسافران از آن بالا رفته و چای و غذا سفارش می‌دهند، یا اگر خواستند به سبک اسکیموها داخل اقامتگاه‌های می‌شوند که فضای سیمانی نیم دایره‌ای شکل دارد. ایده اولیه این اقامتگاه‌ها چادرهای ترکمنی بود اما بعدها به تقلید از کلبه اسکیموها تغییر شکل پیدا کرد.

پازارلند

پازار

هتل بارین شمشک، هتلی به سبک اسکیموها


شمشک از دیرباز تاکنون به دلیل آب و هوای خنکی که دارد، پاتوق تهرانی‌ها برای گذراندن تعطیلات بوده است. اقامت در دل کوه‌های شمال تهران آن‌ هم در هتلی مانند خانۀ اسکیموها در نوع خودش تجربه بسیار جالبی خواهد بود. این هتل در سال 2012 برنده جایزه بین‌المللی معماری شیکاگو شد و جزو هتل های عجیب ایران است. معمار هتل بارین تلاش کرده تا حد ممکن الگویی را برای ساخت انتخاب کند که بیشترین شباهت را با محیط کوهستانی شمشک داشته باشد. سفیدی هتل برگرفته از سفیدی برف کوه‌های البرز است و استفاده از خطوط خمیده در طراحی ظاهر آن نمادی از آب شدن برف‌های کوهستان به صورت لایه لایه است. این هتل در سال 2011 در قالب یک ساختمان 10 طبقه ساخته شده‌است. مساحت اتاق‌‎های هتل بارین از 45 متر شروع و تا 270 متر به شکل پنت‌هاوس ادامه پیدا می‌کنند. در واحدهای پنت هاوس هتل و در قسمت تراس حوض آبگرم قرار دارد که تجربه آبتنی در هوای سرد در نوع خودش بسیار جالب خواهد بود. تمامی راهروها و اتاق‌ها به سبک و سیاق معماری اسکیمویی ساخته‌شده‌اند. طراح هتل سعی کرده معماری هتل دقیقا برگرفته از حال و هوای کلبه‌های یخی اسکیموهای قطب شمال باشد. پس اگر از دیدن کلبه‌های یخی داخل فیلم‌ها و کارتون‌ها لذت می‌برید و دلتان می‌خواهد اقامت در آن‌ها را تجربه کنید، هتل بارین شمشک انتخاب بسیار خوبی است و میزبان شما خواهد بود.

هتل

اتاق

هتل بالی، هتلی کویری


اولین هتلی که در عضویت لیست هتل های عجیب ایران ما در آمده است، هتل کویری بالی است. البته این هتل را با نام های هتل بالی خور و یا هتل بالی خور بیابانک نیز می شناسند. این هتل در شهرستان خور و بیابانک از توابع استان اصفهان و در فاصله ی 55 کیلومتری از کویر مصر قرار گرفته است. هتل بالی با الهام از سبک سنتی خانه ‌های کویری در این منطقه طراحی و ساخته شده است. اتاق ‌های این مهمانسرا به 2 بخش تقسیم می ‌شود که بخشی از آن به صورت معمول دیگر هتل‌ ها با تخت خواب می ‌باشد و بخشی دیگر اتاق ‌های سنتی که در آن ها تخت، میز و صندلی وجود ندارد و با دیوارهای کاهگلی به صورت کاملاً سنتی طراحی و چیده شده است. فضای این هتل به قدری زنده و شاد است که تمام تفکرات شما را از این که در منطقه ای کویری قرار گرفته است را به هم می ریزد. این هتل کویری دارای 32 اتاق است که تجهیزاتی از جمله میز مطالعه و دیگر ملزومات را در خود دارند البته، تعدادی از اتاق‌ های دیگر این هتل نیز کاملا به صورت سنتی چیده شده اند و شما اگر این اتاق ها را برای اقامت انتخاب می کنید باید بدانید که به هیچ وجه در آنها خبری از تخت، میز و صندلی نیست و به صورت کاملا سنتی طراحی و چیده شده‌ اند.

هتل

اتاق

هتل لاله، هتلی صخره‌ای در دل کوه


اگر می‌خواهید شبی را در یک اقامتگاه غیرعادی 700 ساله سحر کنید، هتل لاله کندوان تنها گزینه شما خواهد بود. این هتل سومین هتل صخره‌ای دنیا و تنها هتل صخره‌ای ایران است. هتل لاله کندوان آنقدر در دنیا محبوب شده که سالانه حدود 300 هزار مسافر خارجی از آن دیدن و شب را در آن اقامت می‌کنند. عجیب بودن هتل از اینجا می‌آید که بر خلاف سایر هتل‌ها یک معماری ساختمانی شبیه سایر سازه‌های معماری ندارد. خانه‌های کله قندی این هتل در خارج از شهر تبریز در روستای کوهستانی و سرد کندوان قرار گرفته است. هتل صخره‌ای لاله از چهل تکه یا اتاق سنگی طبیعی تشکیل‌شده که تجربه‌ای شبیه غارنشینی را برایتان رقم خواهد زد. با اینکه این هتل صخره‌ای و در دل کوه است، اما واحدهای آن توسط چند پله از یکدیگر جدا می‌شوند. نزدیک‌ترین واحد اقامتی این هتل صخره‌ای چهل پله دارد و برای رسیدن به دورترین اتاق آن صد و هفتاد پله را باید طی کنید. پس ممکن است رفت و آمد به اتاق‌ها برای افرادی که ناتوانی‌های جسمی و حرکتی دارند یا برای سالمندان چندان مناسب نباشد اما در نظر داشته باشید که امکانات هتل فوق‌العاده و در حد ستاره‌هایش است.

هتل

اتاق

هتل سنتی کپری، کپرنشینی با سبک لوکس


نوع دیگری از اقامتگاه، برگرفته از فرهنگ ساخت خانه در شهرهای کویری است. شهرستان قلعه گنج یکی از اولین‌ها در ایجاد اقامتگاه سنتی کپری بود. ایجاد هتل سنتی کپری با استفاده از طرح خانه‌های کپری همان منطقه، ایده‌ای بود که با استقبال مواجه شد، چون یک تجربه نو بود. این اتاق‌ها دقیقاً با مصالحی که مردم برای ساخت کپر استفاده می‌کردند، یعنی حصیر و آجر و… ساخته شد. منتها به آن یک کپر کوچک به عنوان حمام و دستشویی هم اضافه کردند. این مجموعه نیز اگر چه از معماری کپر ساخته شده ولی یکی از گران‌ترین اقامتگاه‌ها برای گردشگران به حساب می‌آید.

هتل

اناق

هتل جیزرو؛ اقامتگاه مریخی در جزیره قشم


زمانی که از فشار کاری زیاد خسته شده‌اید و به دنبال یک محل مناسب برای استراحت و تجدید قوا هستید، هتل جیزرو را فراموش نکنید. شاید در نگاه اول زندگی روی مریخ برای چند روز دور از ذهن برسد. اما هتل مریخی جیزرو به عنوان یک اقامتگاه خاص در دل صحراهای پهناور جزیره قشم این فرصت را برای شما مهیا کرده است. هتل جیزرو با معماری منحصر به فرد و به صورت کمپ هایی جداگانه با شبیه‌سازی رنگ سرخ مریخ باعث شده است که گردشگران از سراسر ایران و جهان برای سفر به آنجا بروند. هریک از کمپ های جیزرو به شکل توپ های نقره ای مانند است که در آن تمامی امکانات و تجهیزات برای راحتی میهمانان در نظر گرفته شده است. این هتل خاص، در سال 1401 افتتاح شد و تا به حال طرفداران بسیاری پیدا کرد است.

هتل

اتاق

هتل کاروانسرای زین‌الدین، تنها کاروانسرای مدوّر


تجربه عجیبی است که شب را در اقامتگاهی بگذرانید که یک واقعه تاریخی مهم را در دل خود رقم زده است. هتل کاروانسرای زین‌الدین به مناسبت دیدار شاه عباس اول صفوی با زین‌الدین گنجعلی خان در قرن 10 هجری در 60 کیلومتری جاده یزد-کرمان و در شهرستان مهریز ساخته شده است. این کاروانسرا که این‌روزها اسم هتل را در کنار خودش دارد، عجیب‌ترین کاروانسرای ایران از نظر پلان معماری است. در ایران هیچ کاروانسرایی با معماری دایره‌ای شکل نداریم، اما معماری این کاروانسرا به شکل یک دایره است. در مرمت این بنا از همان مصالح ساختمانی واقعی و بازمانده از کاروانسرا که در اطراف مجموعه وجود داشتند، استفاده شده است. مرمت آن به قدری اصولی و درست پیش رفته است که در سال 2006 یونسکو جایزه بهترین مرمت ابنیه تاریخی را به این اثر تعلق داد. جالب است بدانید که مجله تاتلر هتل کاروانسرای زین الدین را به عنوان یکی از 101 هتل برتر دنیا معرفی کرده است. با اقامت در این هتل شبی را در یکی از آثار ملی تاریخی ایران در وسط کویر زیبا سپری خواهید کرد. این بنا را سلطان محمد سلطان یزدی معمار مطرح عصر صفوی و معمار مجموعه گنجعلی خان ساخته است. کاروانسرای زین‌الدین دارای صحن 12 ضلعی با رواق‌های سکودار در دور تا دور خود است. اعداد مقدس مسلمان یعنی 5 و 12 در این هتل به صورت برج و صفه دیده می‌شوند.

هتل

اتاق

هتل اقامتگاه ماجرا، هتلی با مخروط‌های رنگی ‌رنگی


بدون شک اقامت در جزیره هرمز یکی از بهترین سفر‌‌های زندگیتان را رقم خواهد زد. این جزیره در 8 کیلومتری بندرعباس و به دلیل تنوعی که در رنگ خاک آن وجود دارد به همین نام مشهور است. خاک‌های رنگارنگ این جزیره ایده‌ای بکر برای ساخت اقامتگاه عجیبی به نام «ماجرا» شدند؛ این هتل یکی از جدیدترین اعضای خانواده هتل های عجیب ایران است. این اقامتگاه شباهت زیادی به بیوتی بلندر یا اسفنج‌های تخم مرغی شکل با رنگ‌های زیبا و متنوع دارد. سبک معماری و طراحی این هتل از طبیعت و خاک پر رنگ این منطقه الهام گرفته شده است. این اقامتگاه هارمونی عجیبی با جزیره هرمز پیدا کرده است و توانسته نظر بسیاری از گردشگران برای تفریح و استراحت را به سمت خود جلب کند. مساحت این اقامتگاه بیشتر از 10 هزار متربع است و زمانی که از بالا به آن نگاه کنید، رنگین کمانی متشکل از هزاران رنگ خواهید دید. در این اقامتگاه درون کلبه‌ها هم مثل قسمت بیرونی رنگارنگ است. در داخل واحدهای گنبدی این هتل تمامی امکانات لازم یک هتل عالی مانند تخت خواب استاندارد، میز و صندلی، یخچال، سرویس بهداشتی و حمام وجود دارد.

هتل

اتاق

هتل ترنج کیش، اقامتگاهی روی آب‌های خلیج فارس


هتل ترنج کیش اولین هتل دریایی واقع در خاورمیانه است. این هتل یکی از هتل های عجیب ایران است. مهم‌ترین دلیلی که هتل ترنج را در لیست تعجب برانگیزترین هتل‌های ایران قرار می‌دهد، قرارگیری این هتل روی آب‌های نیلگون خلیج فارس است، به طوری‌که مهمانان این هتل می‌توانند شاهد تصاویر فوق‌العاده‌ای از چهره دریا باشند و از بودن در دل آن لذت ببرند. ویژگی دیگری که هتل ترنج کیش را جزو منحصربه‌فردترین هتل‌های ایران می‌کند، طراحی آن است به طوری‌که از بالا به شکل یک ترنج دیده می‌شود. نمونه یک چنین طراحی زیبایی را تنها می‌توان در کشور مالدیو و کارائیب مشاهده کرد. هتل ترنج همچنین از طراحی داخلی جالبی نیز برخوردار است. طراحی داخلی هتل ترنج به گونه‌ای است که کف بعضی از اتاق‌های آن شیشه‌ای طراحی شده، به طوری‌که به راحتی می‌توان حرکت ماهی‌ها، مرجان‌ها و عروس‌های دریایی را زیر پای خود مشاهده کنید و از تماشای آن‌ها لذت ببرید؛ از طرفی در برخی از اتاق‌ها می‌توان در تراسی رو به دریا نشست و از تماشای آسمان آبی لذت برد.

هتل

هتل

اقامتگاه عشایری دورنا، خانه‌ای به سبک هابیت‌ها


یکی از جالب‌ترین و یکی از هتل های عجیب ایران کمپ عشایری دورنا در مشگین شهر است که تجربه‌ اقامت در دل طبیعت را به شما هدیه می‌دهد. این اقامتگاه در زمینی به مساحت 5 هکتار در 18 کیلومتری جاده گردشگری قینرجه و 20 کیلومتری جنوب مشگین شهر به بهره برداری رسید.کوه های سبلان، دشت های سرسبز و آب و هوایی کوهستانی سرتاسر اکو کمپ دورنا را احاطه کرده است. این اقامتگاه با الهام از معماری سنگچین ترکان و عشایر شاهسون ایران با مصالح بومی و سنگی ساخته شده‌ تا کمترین آسیب را به محیط زیست بزند. همچنین این اقامتگاه مشتمل بر واحدهایی به صورت کلبه کوهستانی، اتاق‌های مختلف در کاروانسرا و 2 چادر عشایر شاهسونی است. حالا هر کسی که می‌خواهد در دامنه سبلان یک شب در اقامتگاه‌هایی که نصفش زیر زمین است اقامت کند، به این مکان می‌رود و در اتاق هابیت‌ها شب را می‌گذراند. اکوکمپ عشایری دورنا شامل 2 آلاچیق عشایری، 4 کلبه کوهستانی و 2 کلبه هابیتی می شود.

دورنا

اتاق

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو