آیا GTA 6 در زمان انتشار برای PC نیز عرضه خواهد شد؟

منبع: گیمفا

1

1402/8/26

13:33


آیا عنوان بسیار مورد انتظار GTA 6 روند عرضه نشدن بازی‌های راکستار گیمز (Rockstar Games) بر روی رایانه‌های شخصی را در زمان انتشار خواهد شکست؟

آیا GTA 6 در زمان انتشار برای PC نیز عرضه خواهد شد؟

آیا عنوان بسیار مورد انتظار GTA 6 روند عرضه نشدن بازی‌های راکستار گیمز (Rockstar Games) بر روی رایانه‌های شخصی را در زمان انتشار خواهد شکست؟

اکثریت قریب به اتفاق بازی‌های چند پلتفرمی AAA، زمانی که منتشر می‌شوند، همزمان با نسخه‌های کنسولی خود، نسخه‌ رایانه شخصی را نیز دریافت می‌کنند، تا جایی که پرسیدن اینکه آیا چنین خواهد شد، تقریباً بی‌معنی و به اندازه کافی خنده‌دار است. اگرچه این مسئله قطعاً در مورد اکثریت قریب به اتفاق استودیوهای چند پلتفرمی صدق می‌کند، اما مطمئناً در مورد بزرگ‌ترین آن‌ها صادق نیست.

راکستار گیمز مخاطبان زیادی در پلتفرم رایانه‌های شخصی دارد و در طول سال‌ها از موفقیتی باورنکردنی بر روی این پلتفرم برخوردار بوده، اما اینکه آیا بازی‌های جدید راکستار در روز اول برای رایانه‌های شخصی نیز عرضه می‌شود یا خیر، سؤالی است که همیشه توسط جامعه گیمرها پرسیده می‌شود و پاسخ آن تقریباً همیشه منفی است. Grand Theft Auto 6 بالاخره شبیه یک بازی واقعی به نظر می‌رسد که شاید در چند سال آینده بتوانیم آن را تجربه کنیم، نه فقط ایده بازی‌ای که برای مدتی طولانی امیدوار بودیم بیشتر درباره آن بشنویم.

در اوایل دسامبر (۱۰ تا ۲۰ آذر)، راکستار اولین تریلر رسمی را برای نسخه اصلی بعدی در سری پرچمدار خود رونمایی خواهد کرد و اگرچه طبیعتاً سوالات زیادی درباره این بازی وجود دارد، اما اینکه در روز انتشار برای رایانه‌های شخصی نیز در دسترس خواهد بود یا خیر، همیشه یکی از برجسته‌ترین ابهامات بوده و باز هم، رسیدن به یک پاسخ روشن و واضح دشوار است.

اگر صرفاً از سوابق راکستار پیروی کنیم و فرض کنیم که تاریخچه این استودیو اطلاعاتی در مورد اقدامات آینده آن خواهد داشت، به این نتیجه خواهیم رسید که در زمان عرضه، Grand Theft Auto 6 تنها بر روی پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری X/S منتشر می‌شود.

با توجه به این واقعیت که بازی مورد بحث احتمالاً تا قبل از اواخر سال ۲۰۲۴ یا زمانی در سال ۲۰۲۵ عرضه نخواهد شد، احتمالاً بین نسلی نیز نخواهد بود (اگرچه این بحث متفاوتی است). در طول پانزده سال گذشته، تعداد عناوینی که از سوی راکستار به طور همزمان با کنسول برای PC نیز منتشر شده‌اند، به اندازه تعداد انگشتان یک دست هم نمی‌شوند. در واقع، شما فقط به یک انگشت نیاز دارید. Max Payne 3 تنها مورد قابل استنادی است که دو هفته بعد از کنسول‌ها برای رایانه‌های شخصی نیز عرضه شد.

به غیر از آن، بازی Grand Theft Auto 4 تا چند ماه پس از عرضه کنسولی، برای رایانه‌های شخصی منتشر نشد. Grand Theft Auto 5 حتی یک سال و نیم فاصله داشت. Red Dead Redemption 2 یک سال پس از عرضه برای PS4 و Xbox One به پلتفرم PC آمد. حتی چیزی مانند L.A. Noire نیز حدود نیم سال پس از عرضه روی کنسول‌ها برای رایانه‌های شخصی منتشر شد.

عمق فاجعه را از اینجا دریابید که Red Dead Redemption اصلی هنوز هم برای رایانه‌های شخصی عرضه نشده. بنابراین، واضح است که در دسترس قرار دادن بازی‌های خود برای مخاطبان رایانه شخصی، چیزی نیست که راکستار به طور کلی آن را در اولویت قرار دهد، به این معنی که به راحتی می‌توان فهمید چرا کسی در مورد احتمال شکستن این روند توسط GTA 6 تردید دارد.

نمی‌توان از موفقیت شگفت‌انگیز Grand Theft Auto 5 در رایانه‌های شخصی چشم‌پوشی کرد. این عنوان جهان باز از زمان انتشارش روی پلتفرم استیم (Steam) در سال ۲۰۱۵، همواره یکی از پردانلودترین بازی‌های استیم بوده، تا جایی که هنوز هم پس از گذشت ۸ سال، روزانه شاهد حضور بیش از ۱۰۰ هزار بازیکن در آن هستیم.

راکستار همواره مقدار زیادی از نسخه‌های GTA را به بازیکنان رایانه‌های شخصی فروخته و مهم‌تر از همه، برای پایین رده‌های این شرکت، بخش قابل توجه‌ای از درآمد میکروترنسکشن‌های (ریزتراکنش‌های) بازی نیز در این پلتفرم حاصل شده. آیا این همان چیزی است که راکستار از روز اول برای GTA 6 می‌خواهد؟ صرف نظر از اینکه در گذشته چه اولویت‌هایی داشته است؟

آیا GTA 6 در زمان انتشار برای PC نیز عرضه خواهد شد؟

صادقانه بگویم، بسیاری از این موضوع ممکن است به نحوه مدیریت راکستار با مؤلفه آنلاین Grand Theft Auto 6 بستگی داشته باشد. به عنوان مثال، آیا این شرکت قصد دارد رویکردی را که در مورد Red Dead Redemption 2 انجام داد، اتخاذ کند و ابتدا GTA 6 را به عنوان یک بازی تک‌نفره منتشر نماید؟ قبل از اینکه بعداً جزء آنلاین خود را به آن اضافه کند؟

توجه کنید این همان مدلی است که هم Red Dead Redemption 2 و هم GTA 5 از آن پیروی کردند، پس قطعاً احتمال زیادی وجود دارد که برای GTA 6 نیز شاهد پیروی از چنین رویکردی باشیم. اگر GTA 6 در ابتدا بدون کامپوننت آنلاین منتشر شود، تعجب نخواهیم کرد اگر در زمان عرضه واقعاً یک انحصاری کنسولی باشد. به هر حال، راکستار در گذشته از استراتژی انتشار دو مرحله‌ای برای تاثیرگذاری بیشتر استفاده کرده است، پس چه کسی می‌تواند بگوید که هنوز هم این برنامه را برای انتشار بعدی‌اش در سر ندارد؟

باز هم شاید مقایسه GTA 6 با Red Dead Redemption 2 و GTA 5 در این شرایط خاص، کار درستی نباشد، چرا که هیچ کدام از این بازی‌ها به اندازه GTA 6 مورد انتظار نبوده‌اند. با توجه به حجم عظیم پولی که GTA Online از روز اول برای راکستار به ارمغان خواهد آورد، شاید انتشار آن به عنوان یک بازی تک‌نفره چندان محتمل نباشد. اگر یک تجربه آنلاین تمام عیار بخشی از برنامه GTA 6 در روز انتشارش باشد، راکستار احتمالا مخاطبان PC و تمام درآمدی که کسب می‌کند را به اندازه‌ای قابل توجه خواهد دید که حکم یک انتشار همزمان را برای شرکت ایفا نماید.

البته باید این احتمال را نیز در نظر بگیریم که انتقال از بخش آنلاین GTA 5 به بخش آنلاین GTA 6 ممکن است یک انتقال لحظه‌ای و آنی نباشد. به هر حال، اولی یک پایگاه عظیم و اختصاصی از بازیکنان دارد، پایگاهی که نزدیک به یک دهه در این نقطه حفظ شده است.

کنار گذاشتن کامل پشتیبانی از یک بازی که تا به امروز بیش از ۱۹۰ میلیون واحد فروش داشته برای تمرکز کامل روی یک بازی که به تازگی منتشر شده، ممکن است بهترین تصمیم تجاری نباشد و کاملا ممکن است که راکستار در عوض ترجیح دهد GTA 5 را برای مدتی نگه دارد، حداقل تا زمانی که جانشین آن به اندازه کافی فروخته شود تا به سطح تعامل و موفقیت تجاری پایدار و تضمین شده خود نزدیک گردد.

آیا GTA 6 در زمان انتشار برای PC نیز عرضه خواهد شد؟

و چنین سناریویی دقیقاً چه معنایی برای نسخه PC خواهد داشت؟ آیا راکستار می‌خواهد اطمینان حاصل کند که Grand Theft Auto 6 بر روی پلتفرم‌های بیشتری در دسترس باشد تا بتواند به سرعت پایگاه بازیکنان قابل توجه‌ای را جمع کند؟ یا اینکه نگه داشتن GTA 5 بدان معنی خواهد بود که این شرکت برای ساخت کامپوننت آنلاین GTA 6 و آوردن بازی به پلتفرم‌های اضافی وقت کافی خواهد داشت؟ با توجه به سابقه شرکت در مورد پلتفرم رایانه‌های شخصی، احتمال دومی بیشتر است.

اگر از علاقه‌مندان به بازی روی PC هستید، بازی Grand Theft Auto 6 این شانس را دارد که از هر عنوان دیگری برای شما عذاب‌آورتر باشد، چرا که اصلاً قابل تصور نیست که تا چه مدت باید منتظر بمانید تا بتوانید آن را روی پلتفرم انتخابی خود بازی کنید.

امیدواریم راکستار سنت‌شکنی کرده و با قرار دادن بازی روی تمام پلتفرم‌های موجود در روز اول، ما را شگفت‌زده کند، اما ظاهراً اکثر نشانه‌ها اشاره می‌کنند که این‌گونه نخواهد شد. خوشبختانه با توجه به اینکه قرار است به زودی از Grand Theft Auto 6 به صورت رسمی رونمایی شود، لازم نیست خیلی منتظر بمانیم تا به یک پاسخ قطعی برسیم.


از توجه و همراهی شما عزیزان صمیمیانه سپاسگزارم.

منبع: GamingBolt

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو