رتبه‌بندی مسن‌ترین شخصیت‌های ۳ گانه ارباب حلقه‌ها

رتبه‌بندی مسن‌ترین شخصیت‌های ۳ گانه ارباب حلقه‌ها


منبع: گیمفا

2

1402/9/1

12:01


۳ گانه تکرار نشدنی و تماشایی ارباب حلقه‌ها در بستری از سرزمین میانه جریان داشته و میزبان حضور شخصیت‌های جالب توجهی می‌باشد که برای سال‌های بسیار با تهدیدات گوناگون دست و پنجه نرم کرده‌اند.

رتبه‌بندی مسن‌ترین شخصیت‌های ۳ گانه ارباب حلقه‌ها

۳ گانه تکرار نشدنی و تماشایی ارباب حلقه‌ها در بستری از سرزمین میانه جریان داشته و میزبان حضور شخصیت‌های جالب توجهی می‌باشد که برای سال‌های بسیار با تهدیدات گوناگون دست و پنجه نرم کرده‌اند.

حماسه سرزمین میانه که توسط مرد افسانه‌ای ژانر فانتزی یعنی جی. آر. آر. تالکین خلق شده است، به حدی غنی، پیچیده، پرجزئیات، جذاب و استثنایی ظاهر شده که تمامی فیلم، سریال و بازی‌های ویدیویی ساخته شده حول محور آن حتی با بهترین کیفیت ممکن نیز ذره‌ای نمی‌توانند تا عظمت و بزرگی دنیای تالکین را شامل شود. دنیایی که مهمترین رکن آن شخصیت‌های منحصر به فردی هستند که هر یک تعریف منحصر به فردی از خیر و شر ارائه کرده و اتفاقات جذابی را رقم زده‌اند.

در سرزمین میانه می‌توان شخصیت‌ها و موجوداتی از نژادهای گوناگون را پیدا کنیم که هر یک ویژگی‌های منحصر به فرد خود را داشته و به سبب همین ویژگی‌ها نیز ریشه و پایه این فرنچایز را تشکیل داده‌اند. یکی از ویژگی‌های آن‌ها سن و قدمت زندگی‌شان می‌باشد که برخی همچون انسان‌ها طول عمری کوتاه و عادی داشته و برخی موجودات دیگر از طول عمری چند صد ساله و یا حتی چند هزار ساله برخوردار می‌باشند.

مسئله‌ای کنجکاو برانگیز که در مقاله امروز به سراغ آن رفته تا ۱۰ شخصیت مسن ۳ گانه ارباب حلقه‌ها را رتبه‌بندی نماییم. توجه داشته باشید که این رتبه‌بندی تنها و تنها شامل فیلم‌های ارباب حلقه‌های ساخته شده توسط پیتر جکسون می‌باشد و ۳ گانه هابیت، سریال حلقه‌های قدرت و هر گونه کتاب و محصول فارغ از آن شامل این مقاله نخواهد شد.

۱۰. گیملی

رتبه‌بندی مقاله را با گیملی، دوارف غر غرو، یک دنده ولی دوست داشتنی ۳ گانه ارباب حلقه‌ها شروع می‌کنیم که در زمان آغاز جنگ برای حلقه، تقریباً ۱۳۹ سال سن داشته است.

خانواده گیملی به عنوان یکی از خاندان‌های قابل احترام و تاثیرگذار دوارف‌ها به شمار می‌روند که طی دهه‌های بسیار گذشته، تاثیر قابل توجهی در پیروزی نیروهای روشنایی در برابر شرارت‌های سائورون داشته‌اند. شاید برای شما جالب باشد تا بدانید که او جزو نخستین کسانی بود که علاقه داشت تا در کنار تورین رهسپار جنگ با اژدهای اسماگ شود؛ با این حال سن کم وی مانع این امر شد تا پدرش گلوین به عنوان یکی از اعضای گروه تورین راهی ماموریت نجات مردم سرزمینشان شود. با این حال پس از رسیدن به سنی که بتواند از پس خود بربیاید، به یاران حلقه پیوست و رشادت‌های ارزشمندی از خود به معرض نمایش گذاشت.

۹. گالوم

در حالی که میانگین عمر هابیت‌ها چیزی در حدود ۱۰۰ سال تخمین زده شده اما در این بین یک استثناء وجود دارد که آن هم هابیتی به نام اسمیگل می‌باشد که بعدها به موجودی تحت عنوان گالوم تبدیل می‌شود.

اسمیگل با پیدا کردن حلقه، تسلیم وسوسه‌های اهریمنی آن شد و تمام و کمال خود را در اختیار نیروی تاریک و شر آن قرار داد که ناخواسته باعث شد تا عمری در حدود ۶۰۰ سال داشته باشد. نیروی تاریکی حلقه در عین این که قدرت‌های ماورایی قابل توجهی به شخص حمل‌کننده می‌دهد اما روح و جسم او را نیز به نابودی و فساد کامل کشانده و این مسئله سبب می‌شود تا عملاً عمر ۶۰۰ ساله گالوم به پوچی و هیچ گذشته باشد. عشق بی حد و اندازه گالوم به حلقه قدرت نماد بارز حرص و طمعی است که می‌تواند هر موجود زنده‌ای را به تباهی بکشاند؛ حتی به قیمت طول عمر بیشتر.

۸. لگولاس

فارغ از حماسه تالکین، اصولاً الف‌ها موجوداتی نامیرا و جاودان به تصویر کشیده شده‌اند؛ بدین معنی که طول عمر آن‌ها به حدی زیاد و طولانی است که می‌توانند تا چندین و چند هزار سال عمر کرده و مرگ دیگر برای آن‌ها معنی همیشگی خود را از دست داده است.

یکی از مشهورترین الف‌های سرزمین میانه که نقش مهمی در جریان ۳ گانه ارباب حلقه‌ها داشت، لگولاس نام دارد. الف موطلایی و غیرقابل توقفی که رشادت‌های جانانه‌ای از خود بر جای گذاشت و تاثیر قابل توجهی بر پیروزی‌ یاران حلقه در انتهای داستان داشت. الفی که در هنگام شروع حماسه ارباب حلقه‌ها سنی بالغ بر حدود ۲ هزار و ۹۳۱ سال داشته و در کنار نبردهای تماشایی، دوستی برادرگونه‌ای را با گیملی آغاز می‌کند که کینه و دشمنی میان الف‌ها و دوراف‌ها را پایان داده و عصر جدیدی از دوستی و همکاری بین این ۲ نژاد را رقم می‌زند.

۷. شاه جادوگر آنگمار

فارغ از مورگوث و سپس سائورون که نماد به تباهی کشیده شدن و شرارت در دنیای سرزمین میانه به شمار می‌روند، شاهد حضور شخصیت‌های شرور جذابی در حماسه تالکین هستیم که شاید محبوب‌ترین آن‌ها موجودی به نام شاه جادوگر آنگمار یا ارباب نازگول بوده باشد.

موجودی که زمانی پادشاه انسان‌ها بود و به واسطه یکی از ۹ حلقه به فاسد و تباهی کشیده شد و در خدمت سائورون قرار گرفت تا شرارت‌های دیوانه‌واری را رقم بزند. پادشاه قلمرو آنگمار که از سن و سالی حدود ۴ هزار و ۲۰۹ سال بهره برد و به مدت ۷ قرن در غیاب سائورون، سرزمین‌های گسترده‌ای را به تسلط خود درآورد و خون‌ بی‌گناهان بسیاری را ریخت تا در نهایت توسط بانوی مبارز روهان یعنی ایوین به شیوه‌ای دردناک از هستی برای همیشه ساقط شد.

۶. الروند

الروند نمونه بارز شخصیت مکمل در نبردی حیاتی را داشته که اگرچه هیچگاه در مرکز داستان قرار نداشته اما بدون تصمیمات، حمایت‌ها و رشادت‌های وی عملاً نیروهای روشنایی شانسی در برابر نیروهای تاریکی نداشته‌اند.

ارباب ریوندل که در جریان برخی از مهمترین وقایع تاریخ سرزمین میانه نقش داشته و با تمام وجود به حمایت نیروهای روشنایی پرداخته، در جریان وقایع ارباب حلقه‌ها از سن و سالی حدود ۶ هزار و ۴۹۷ سال برخوردار می‌باشد تا خود را به عنوان یکی از مسن‌ترین شخصیت‌های زنده سرزمین میانه به مخاطبین معرفی نماید. الروند به عنوان حامل حلقه ویلیا، اتحادی از نیروهای الف و انسان را تشکیل را داد و به جنگی عظیم بر علیه موردور رفت، در زمان مورد نیاز به تورین و همراهانش کمک کرد و سرپناهی برای آن‌ها فراهم نمود و سپس شورایی تصمیم گیرنده را تشکیل داد و در گردهمایی یاران حلقه تاثیر به سزایی داشت تا ثابت کند که بدون نیاز به خلق شخصیتی محوری، می‌توان حکم نقش مکملی را داشت که هیچ پیروزی بدون حضور وی محقق نخواهد شد.

۵. گالادریل

مشهورترین، قدرتمندترین و تاثیرگذرترین فرد باقی مانده از نژاد الف‌ها که به عنوان الهه‌ای پاک و مقدس در داستان‌های تالکین به تصویر کشیده، کسی نیست جز بانو گالادریل که حتی در جریان ۳ گانه ارباب حلقه‌ها نیز تاثیرگذار ظاهر شده است.

گالادریل در جریان وقایع ارباب حلقه‌ها و ترک سرزمین میانه عمری در حد و اندازه ۸ هزار سال داشته است. شخصیتی کلیدی و حساب شده که اساساً توسط تالکین خلق شد تا مفهوم “الف” را در متون ادبی انگلیسی احیا نماید. کسی که از همان ابتدا بر علیه شرارت و نیرنگ‌های سائورون مشکوک بود و همیشه در پشت پرده سعی داشت تا در عین تقویت قدرت الف‌ها، حکم نور روشنی برای مردم سرزمینی را داشته باشد که در تاریکی و تباهی گم شده بودند و به همین سبب نیز حلقه ننیا به او اختصاص داده شد. شاید جالب باشد تا بدانید که حتی گالادریل نیز از رویارویی با تاریکی در امان نبود و در یک بازه زمانی جاه‌طلبی شدیدی برای کسب قدرت پیدا کرد؛ با این حال ذات او بسیار پاک‌تر از آن بود که غرق در تاریکی شود و به همین سبب نیز با خود عهد کرد تا زمانی که لیاقتش را نداشته باشد، به زادگاهش یعنی والینور بازنگردد.

۴. شلوب

شلوب یکی از معدود شخصیت‌های مونث دنیای تالکین محسوب می‌شود که از عمری طولانی برخوردار بوده و در عین حال یکی از وحشتناک‌ترین آن‌ها هم محسوب می‌شود.

شلوب به عنوان عنکبوت غول پیکری شناخته می‌شود که در اعماق کوه‌های موردور به زندگی مشغول بوده و قربانیان خود را به فجیع‌ترین شکل ممکن از بین برده و از آن‌ها تغذیه می‌کند. با این حال تاریخچه دقیقی از او موجود نبوده و تنها می‌دانیم که برای چندین هزار سال در تاریک‌ترین نقاط سرزمین میانه به زندگی پرداخته است. موجودی که به عنوان آخرین فرزند آنگولیانت شناخته می‌شود؛ آنگولیانت که در زمان موجودیت مورگوت، به عنوان یک عنکبوت باستانی بر روی زمین می‌زیست و به حدی قدرتمند و وحشتناک بود که حتی خود مورگوت نیز توانایی شکست آن را نداشت.

۳. گندالف

گندالف نه تنها به عنوان یکی از مشهورترین شخصیت‌های ۳ گانه ارباب حلقه‌ها شناخته می‌شود، بلکه به صورت کلی در سرزمین میانه تالکین نیز موجودی قدرتمند، کهن و تاثیرگذار به شمار می‌رود.

گندالف با نام حقیقی اولورین که در اصل موجودیتی مایار داشت و جزوی از آینورهای ماورایی به حساب می‌آید که اگرچه موجودی توانا و خردمند محسوب می‌شود اما رتبه و درجه کمتری از والارها دارد. موجودی که همیشه شیفته الف و انسان‌ها بود و سعی داشت تا حد ممکن به آن‌ها کمک کرده، دانش و خردشان را افزایش داده و از کشیدن شدنشان به سمت تاریکی و تباهی جلوگیری کند و در نهایت نیز تمام اعتماد و ایمان خود را بر روی هابیتی جوان قرار داد که پس از مشقت‌های فراوان، نابودی سائورون را رقم زد. چنین عقبه‌ای سبب شده تا قدمت او چیزی در حدود ۵۵ هزار سال تخمین زده شود.

۲. سارومان

سارومان به عنوان نخستین مایاری شناخته می‌شود که در قامت یک جادوگر پا به سرزمین میانه گذاشت و رهبری جادوگران دیگر را بر عهده گرفت و در نهایت نیز به تاریکی تسلیم شد.

در حالی که مایاری مثل گندالف خود را فدای اهداف والای روشنایی کرده بود و با وجود جایگاه و مرتبه‌ای که داشت اما به راهنمایی و کمک انسان‌ها و الف‌ها علاقه داشت اما سارومان شخصیت مغروری بود که طمع قدرت زیادی داشت و هیچگاه تمام و کمال در خدمت روشنایی نبود. در نهات نیز طمع قدرت کار دستش داد و نه تنها با سائورون بر علیه جهان اعلان جنگ کرد، بلکه با ایجاد نوع جدیدی از نیروهای تاریکی، سرزمین‌های بسیاری را به نابودی کشاند. مایاری که قدمتی در حد و اندازه گندالف داشته و سنی بالغ بر ۵۵ تا ۵۶ هزار سال برایش در نظر گرفته شده است.

۱.سائورون

در نهایت میر‌سیم به یکی از مشهورترین شخصیت‌های خبیث داستان‌های فانتزی به نام ارباب تاریکی یا سائورون که به عنوان یکی از کهن‌ترین موجودات سرزمین میانه، برای هزاران سال جنگ، نابودی و تباهی را پدید آورده است.

او در اصل موجودی فرشته‌مانند به نام مایرون بود که اتفاقاً در سمت روشنایی ایستاده بود. با این حال مورگوت او را به سمت تاریکی کشاند و به عنوان فرمانده جنگی وی، شرارت‌های بسیاری را رقم زد و پس از شکست مورگوث نیز به اهریمن شماره یک سرزمین میانه تبدیل شد که تنها در ۳ گانه ارباب حلقه‌ها شاهد بودیم که برای نابودی وی چه سختی و فداکاری‌هایی برای قهرمانان داستان پشت سر گذاشته شد. باید گفت که سائورون از روز خلقت جهان هستی وجود داشته و برای آن که بخواهید سن او را مورد سنجش قرار دهید، باید به دنبال زمان آغاز تاریخ جهان هستی تالکین باشید تا متوجه شوید که با چه موجود باستانی و قدرتمندی طرف هستیم. شخصیتی که امید می‌رود که در فصل دوم سریال حلقه‌های قدرت، کمپانی آمازون داستان ارزشمندی را حول محور او پدید آورده تا بیش از پیش با یکی از به یاد ماندنی‌ترین اربابان تاریکی تاریخ ژانر فانتزی آشنا شویم.


خارج از ۳ گانه ارباب حلقه‌ها، با کدام یک از شخصیت‌های نمادین حماسه تالکین آشنایی دارید؟ به نظر شما مسن‌ترین و کهن‌ترین موجود این حماسه بزرگ و غنی چه کسی نام گرفته است؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: CBR

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو