تصاویری که نشان می دهد شاهین ها پرندگان بسیار باهوشی هستند + ویدیو

منبع: روزیاتو

1

1402/9/4

08:00


تصاویری که نشان می دهد شاهین ها پرندگان بسیار باهوشی هستند + ویدیو

تصاویری که نشان می دهد شاهین ها پرندگان بسیار باهوشی هستند + ویدیو

شاهین‌ های وحشی اغلب به عنوان موجوداتی کم‌هوش شناخته می‌شوند، اما تصاویر جدید نشان می‌دهد که آن‌ها در واقع به هیچ وجه کم هوش نیستند. محققان انستیتوی تحقیقاتی Messerli، مهارت حل مسئله شاهین‌ ها را از طریق هشت چالش متفاوت غذایی به آزمایش گذاشتند. در کمال تعجب، شاهین‌ها به سرعت یاد گرفتند که این معماها را حل کنند و هر بار هم که تلاش می‌کردند سرعت عملشان بیشتر می شد. به گفته کارشناسان، این موضوع نشان می‌دهد که شاهین‌های وحشی در توانایی حل مسأله، دست کمی از طوطی‌ها ندارند.

محققان معتقدند برخلاف باورهای قبلی شاهین‌ها پرندگان باهوشی هستند

کیتی هرینگتون سرپرست تیم تحقیق گفت: «آن‌ها واقعاً بسیار عالی ظاهر شدند! ما حقیقتاً از سرعتی که در انجام وظایف مشخص‌شده و حل مسائل نشان دادند شگفت‌زده شدیم. تا به حال چنین چیزی را در پرندگان شکاری وحشی مشاهده نکرده‌ بودیم.»

برای مطالعه خود، محققان به جزایر فالکلند سفر کردند تا از شاهین‌ کاراکارا (caracara) – پرندگان شکاری‌ای که به خاطر عادت منحصربه‌فردشان در جستجو و کاوش چیزهای جدید شناخته شده‌اند – مطالعه به عمل آورند.

خانم هرینگتون گفت: «این شاهین‌ ها باید واقعاً کاوشگر باشند و به‌طور مداوم موقعیت‌های جدید محیط اطرافشان را بررسی کنند تا بفهمند برایشان چه چیزی جواب می‌دهد. آیا این غذاست؟ می‌توانم با آن چه کاری انجام بدهم؟ جسارت خلاقانه‌ای لازم است تا بتوانند در جزایر فالکلند زنده بماند.»

اگرچه شاهین‌ های کاراکارا از تیره شاهین‌ها هستند، اما رفتاری شبیه به طوطی‌ها و کلاغ‌ها دارند. محققان می‌خواستند بدانند وقتی این پرندگان وحشی با معما مواجه می‌شوند چه واکنشی نشان می‌دهند.

بدین منظور یک جعبه شفاف پلاستیکی روی چمن‌ها قرار داده شد تا پرندگان عبوری بتوانند مهارت خود در حل آن را به آزمایش بگذارند. هر پرنده در روز فقط یک بار شانس بازی داشت که این امکان را به محققان می‌داد تا ببینند با هر بار تلاش چقدر بهتر عمل می‌کنند.

خانم هرینگتون گفت: «شاهین‌ ها آن‌قدر برای حل معما اشتیاق داشتند که تعدادی از آن‌ها به محض اینکه جعبه را روی زمین می‌گذاشتیم، شروع به دویدن به طرفش می‌کردند. سپس بخش‌های مختلف جعبه را نوک می زند و می‌کشیدند؛ دقیقاً همان‌طور که ما برای فهمیدن نحوه عملکرد یک چیز آن را بررسی می کنیم.»

با مقایسه آزمایش‌های مشابه با سایر پرندگان، محققان دریافتند که این شاهین ها دست‌کمی از طوطی‌ها ندارند. در واقع به گفته مگان لمبرت، نویسنده ارشد این مقاله، شاهین‌ های کاراکارا در برخی موارد حتی از طوطی‌ها هم بهتر عمل کردند.

او توضیح داد: «بخش زیادی از آنچه درباره هوش پرندگان می‌دانیم از طوطی‌ها و کلاغ‌سانان آمده است. این شاهین‌ ها فرصت عالی برای مطالعه هوش و شناخت در طبیعت وحش را فراهم می‌کنند.»

محققان امیدوارند یافته‌های این پژوهش بتواند به رمزگشایی از راز تکامل توانایی حل مسئله در پرندگان کمک کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو