عسگر شاهی زاده اردبیلی الان کجاست؟ + بیوگرافی

منبع: نم نمک

1

1402/9/4

23:04


آیین بزرگداشت مقام فرهنگی و ادبی عسگر شاهی اردبیلی ، شاعر و ادیب با حضور جمعی از استادان ، شاعران و علاقه مندان به شعر و ادب فارسی در تالار شهید مطهری انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد.

عسگر شاهی زاده اردبیلی الان کجاست؟ + بیوگرافی

در بزرگداشت "عسگر شاهی اردبیلی" چه گذشت؟

به گزارش نم نمک ، محمود شالویی رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در ابتدای این آیین در سخنانی گفت : تردیدی نیست که استان اردبیل ، خطه ای مفاخرخیز است ، از شیخ صفی الدین تا محقق اردبیلی و استاد شاهی اردبیلی ، بسیاری از فرهیختگان ، مفاخر و مشاهیر این دیار ، تأثیر قابل توجهی بر فرهنگ ایران داشته و دارند. 

عسگر شاهی زاده اردبیلی الان کجاست؟ + بیوگرافی

عسگر شاهی زاده اردبیلی الان کجاست؟ + بیوگرافی

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد : استاد شاهی اردبیلی در آثار خود معارف حکمی و عرفانی را به نیکویی درآمیخته و به دقت استنادات و شواهد خویش را نیز بیان کرده است.

او اضافه کرد : آنچه استاد شاهی بیان می کند در حقیقت از درون او می جوشد و می خروشد و این از خصائل حکیمان است.

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در پایان گفت : استاد شاهی اردبیلی از آن دست استادانی است که گذشته پرافتخار ما را با امروز پیوند می زند تا ارتباط ما با فرهنگ و اندیشه غنی و پرافتخار ایران زمین همواره پایدار بماند.

در ادامه این مراسم کاظم نظری بقا عضو انجمن حافظ اردبیل ، غزلی را که درباره شاهی اردیبلی سروده بود برای حاضران خواند.

سپس علیرضا عبدی معاون وزیر آموزش و پرورش پیام وزیر به این آیین را خواند و گفت : استاد شاهی اردبیلی در اشعار خود تصویر باشکوهی را از امام حسین (ع) ترسیم کرده که حماسه ساز و قهرمان همه عرصه هاست. لذا بخش زیادی از نوجوانان و جوانان اردبیل و حتی ایران از طریق اشعار او با امام حسین (ع) آشنا شده اند.

منوچهر صدوقی سها مدرس حکمت و عرفان اسلامی نیز در این آیین با تأکید بر اینکه شعر از اندیشه جدا نیست ، شعر ساختنی نیست و آمدنی است ، گفت : وقتی کتاب استاد شاهی اردبیلی با عنوان «از ابتدا تا ابتدا» را دیدم با شاعری مواجه شدم که علی رغم شاعری دارای مطالب عرفانی و حکمی اند و به ساحت فراعقل نیز وارد شده اند.

او تأکید کرد : در کتاب «از ابتدا تا ابتدا» مطالب قابل تأملی وجود دارد که قابل استفاده و شرح و توضیح است. از جمله اینکه در این کتاب ، عنوان «عبور از عقل» را مطرح کرده اند که حاکی از آن است که ایشان عقل را از ساحت مرسوم آن خارج کرده و به ساحت فراعقل وارد شده اند.

اسماعیل امینی شاعر و استاد زبان و ادب فارسی هم در این مراسم در سخنانی گفت : آثار ادبی استاد شاهی ضمن حفظ استحکام و اصالت شعری ، برای عموم مردم قابل درک و فهم است و دارای نشاط و سرزندگی خاصی نیز هست. از این رو شعر و اندیشه این استاد برجسته کشور تأثیر قابل توجهی روی نسل های جدید ایران بر جای گذاشته است.

در ادامه علیرضا قزوه شاعر و محقق ادبی ، بیت هایی از شعرهای خود را خواند و به شاهی اردبیلی تقدیم کرد.

عسگر شاهی اردبیلی نیز در مراسم در سخنانی ضمن تقدیر از انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل برای برگزاری این آیین بزرگداشت ، در سخنان کوتاهی به اهمیت و جایگاه شعر و شاعری در جهان هستی پرداخت و برخی نکات حکمی و عرفانی کتاب «از ابتدا تا ابتدا» را شرح و توضیح داد.

در پایان این آیین ، نشان زرین و لوح تقدیر انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ، هدیه ای از طرف کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و لوح تقدیر و هدیه وزیر آموزش و پرورش به این شاعر و ادیب اهدا شد.


بیوگرافی عسگر شاهی زاده اردبیلی

عسگر شاهی زاده اردبیلی متخلص به شاهی در سال 1325 متولد شد و تحصیلات وی لیسانس علوم تربیتی می باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو