محمدمهدی عسگرپور الان کجاست؟ + بیوگرافی

منبع: نم نمک

1

1402/9/12

20:46


محمدمهدی عسگرپور در مراسم یادبود پروانه معصومی در مسجد بلال با انتقاد از دوقطبی هایی که در پی مرگ برخی هنرمندان شکل می گیرد ، تصریح کرد : همه هنرمندان کشور ما یک شکل فکر نمی کنند؛ این بدان معنا نیست که بخواهیم درباره آخرت شان قضاوت کنیم. ما می توانیم از نام نیکی که از هنرمندان باقی می ماند یاد کنیم.

محمدمهدی عسگرپور الان کجاست؟ + بیوگرافی

انتقادات صریح عسگرپور در مراسم یادبود پروانه معصومی

به گزارش خبرنگار ایسنا ، مراسم یادبود پروانه معصومی (بازیگر سینما و تلویزیون) با حضور مسئولان فرهنگی ، هنرمندان و برنامه سازان ، همچنین دوستداران این بازیگر در مسجد بلال صداوسیما برگزار شد.

محمدمهدی عسگرپور الان کجاست؟ + بیوگرافی

محمدمهدی عسگرپور الان کجاست؟ + بیوگرافی

در این مراسم که یکشنبه 12 آذر ماه برگزار شد ، پیمان جبلی (رئیس سازمان صداوسیما) ، سیدمحمد حسینی (معاون پارلمانی رئیس جمهور) ، محمدمهدی اسماعیلی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) ، محسن علی بخشی زاده (معاون صدا) ، محمود سالاری (معاون هنری وزارت ارشاد) ، امیر نوری (پیشکسوت رادیو) ، علی دهکردی ، محمدمهدی عسگرپور ، ایرج محمدی ، مسعود ده نمکی ، مهدی فرجی ، احمد میراعلایی ، مهدی نقویان (رئیس مرکز سیمافیلم) ، منوچهر هادی ، حبیب ایل بیگی ، جواد شمقدری ، مهران مهام ، محمد خزاعی (رییس سازمان سینمایی) ، ابوالقاسم طالبی ، شفیع آقامحمدیان و ... حضور داشتند.

اجرای این مراسم برعهده حسن سلطانی بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی ضمن تسلیت به منظور درگذشت پروانه معصومی گفت : زنده یاد پروانه معصومی از بزرگان هنر بودند و حق زیادی بر گردن جامعه هنری و مخاطبان داشتند و آثار بی نظیری را خلق کردند. ایشان از بزرگان و سرآمدان حوزه سینمای کشور بودند. پروانه معصومی در یک مجموعه چنددهه ای با وقار و متانت نام بزرگی را ثبت کرد. فقدان  ایشان مایه غم و تاثر است.

اسماعیلی ادامه داد : ایشان علاوه بر نقش آفرینی هنری ، شخصیت اجتماعی ممتازی داشت که برآمده از هویت خانوادگی و شخصیت والای او بود. در اتفاقات مهم کنار مردم بودند و به اعتقادات جامعه افتخار می کردند. بدون لکنت از ارزش های جامعه حرف می زدند و هیچ ترس و نگرانی از نوع واکنش ها نداشتند. با یک آرامش و طمأنینه همان صفتی را که در سنت دینی برای مردان و زنان بزرگ شنیدیم ، در سیرت بانوی ارزشمند می توانستیم ببینیم. با رفتن ایشان یکی از اسوه های کم نظیر هنر را از دست دادیم. جبران این ضایعه آسان نیست. امیدواریم مشی و سلوک این بانو را برای همه کسانی که در این مسیر هستند و خواهند ماند ، معرفی کنیم.

محمدمهدی عسگرپور ، مدیرعامل خانه هنرمندان در سخنانی با اعتقاد بر این که در یکی دو روز اخیر فضایی دوقطبی شکل گرفته است ، در این زمینه توضیح داد : همه هنرمندان کشور ما یک شکل فکر نمی کنند. این به معنای آن نیست که بخواهیم درباره آخرت شان قضاوت کنیم. ما می توانیم از نام نیکی که از هنرمندان باقی می ماند یاد کنیم. 

وی افزود : درخواستم از فضاهای رسمی این است که هر موضوعی را به دوقطبی تبدیل نکنند. از خانم معصومی به خاطر آثارشان نام نیک به جا مانده است.

عسگرپور تصریح کرد : هنرمندان بسیار زیادی داریم که شرافتمندانه در طول این سال ها کار کرده اند. نادیده گرفتن برخی از حاشیه ها که ممکن است پیش بیاید و در این ایام هم بیشتر شده است ، مراقبت کردن از این خانواده به نظرم به عهده همه مسئولان فرهنگی کشور است.

مسعود ده نمکی کارگردان سینما نیز در سخنانی خاطرنشان کرد : بخش عظیمی از عالم هنر که نمی توان روی آن قیمت گذاشت سرمایه انسانی است و آنچه که بیش از همه ارزشمند است سرمایه انسانی است که مسئولان نسبت به آنها خیلی مسئولیت دارند. وقتی کسی به این سطح می رسد که از حیطه بازیگری به یک مولف در حرفه خود تبدیل می شود نباید از اینها غافل شد. درست است سیل عظیم نیروهای جدید می آیند اما آنکه که صاحب تجربه است و مو سفید می کند در این عرصه قابل تکریم است و به جای اینکه سرمایه انسانی دنبال مدیران بدود مدیران نباید بگذارند اینها بیکار باشند. سرمایه مملکت برای اینها خرج شده است و وقتی زمان بهره گرفتن است از آن غافل نشویم. 

وی گفت : غیر از نام نیک بخشی از باقیات و صالحات ، اثری است که فرد از خود به جا می گذارد. ما به دو سده قبل که برمی گردیم نامی از برخی نمی بینیم حتی اگر آدم های خوبی بوده اند و این وقتی تبدیل به داستان ، نقل و اثر هنری می شود در ذهن مردم می ماند. مثل پوریای ولی. وقتی می گوییم باقیات و صالحات ، این مسئولیت هنرمند را هم سنگین می کند. هر اثری که خلق می شود چه در عالم کتاب چه سینما و هر اثر هنری ، ثوابش برای مرحوم و رفتگان می ماند ، از آن طرف هم هست ، ممکن است کاری اثر سوء داشته باشد ، تا وقتی آن اثر سوء در جامعه است ، جزو گناهان آن آدم محسوب می شود و مسئولیت ما را نسبت به کاری که می کنیم سنگین تر می کند. به هر حال چه نام نیک داشته باشیم چه مشهور و چه محبوب ، چه لایک خور باشیم فالوئر داشته باشیم یا نه ، آخرش همه رفتنی اند و هیچ چیزی نمی ماند. اینکه در تشییع جنازه مان چند نفر آمدند ، در مراسم ترحیم چند نفر آمدند ، چه کسی بیانیه داد چه کسی نداد ، چیزی نمی ماند؛ آدمی می ماند و اعمال خودش.

ده نمکی در پایان درباره برگزاری مراسم یادبود زنده یاد پروانه معصومی گفت : دلیلی که خانواده آوردند جالب بود که در این دو قطبی سازی مغفول ماند و آن اینکه آنجایی که وصیت شده یا قرار بوده است دفن شود ، جای کوچکی است و گذر باریکی دارد که ما می ترسیم شلوغ شود و باعث مزاحمت شود و مادر مرحوم راضی به این وضعیت نبوده و این خیلی حرف است که کسی بعد از مرگش به فکرحق الناس است. این کار خیری که مرحوم و خانواده اش انجام دادند ،  در کنار همه حواشی گم شد.

در بخشی از مراسم از اسامی بازیگران و افرادی یاد شد که به رغم تمایل برای حضور ، به دلیل شرایط کاری نتوانستند در مراسم یادبود پروانه معصومی حضور داشته باشند.

همچنین صدای محمود پاک نیت که با ارسال پیامی صوتی از پروانه معصومی یاد کرده بود ، منتشر شد.

در بخشی از مراسم هم پیام های تسلیت مسئولان کشور از جمله رئیس جمهور و رئیس مجلس قرائت شد.


بیوگرافی محمدمهدی عسگرپور

محمدمهدی عسگرپور متولد 1342 تهران فارغ التحصیل سینما از دانشکده صدا و سیما ، تهیه کننده و کارگردان اهل ایران است وی فعالیت هنری را سال 1366 با کارگردانی فیلم های کوتاه آغاز کرد. از دیگر فعالیت های جنبی او می توان به معاونت بخش جنگ بنیاد سینمایی فارابی ، سرپرست مرکز سینمای تجربی ، مدیر گروه کودک و نوجوان شبکه دوم ، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی ، معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و مدیرعامل خانه سینما اشاره کرد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو