روش های درمان جوش روی بینی و نحوه جلوگیری از بروز مجدد جوش روی بینی

روش های درمان جوش روی بینی و نحوه جلوگیری از بروز مجدد جوش روی بینی


منبع: آرگا

2

1402/9/6

23:11


جوش و آکنه یکی از شایع ترین مشکلات پوستی است که تقریبا همه افراد درگیر آن می شوند. جوش می تواند در هر قسمت از بدن ایجاد شود، اما بینی یکی از مستعدترین نقاط بدن محسوب می شود. جوش روی بینی یکی از آزاردهنده ترین و دردناک ترین جوش های صورت است. با این حال فرد می تواند با آگاهی از علت جوش، نسبت به درمان آن اقدام نماید. برخی روش ها وجود می توانند که می توان برای درمان جوش روی بینی از آن ها استفاده کرد.

بهتر است بدانید برای درمان جوش روی بینی اول باید دلایل را به طور دقیق بررسی کنید. بینی جزو مستعدترین نقاط برای ایجاد جوش است، زیرا منافذی که در این نواحی وجود دارند بسیار بزرگ هستند. آن ها می توانند به آسانی مسدود شوند. توجه داشته باشید این امر می تواند موجب برجستگی و ایجاد جوش های قرمز رنگ شود. پیش از اینکه جوش های روی بینی خود را درمان کنید باید نوع جوش تان را شناسایی کنید. درمان جوش ممکن است به زمان کمی نیاز داشته باشد. در این مقاله راهکارهای زیادی برای درمان جوش روی بینی ذکر شده است. توصیه می کنیم مطالعه این مطلب را از دست ندهید.

منظور از جوش روی بینی چیست؟

خوب است بدانید جوش روی بینی یک بیماری مزمن پوستی محسوب می شود. به همین دلیل یکی از مستعدترین نقاط بدن برای ایجاد جوش، بینی است. افراد می توانند با پیدا کردن علت، درمان را آغاز کنند. جوش به طور معمول هنگامی ایجاد می شود که غدد و فولیکول های مو بسته شوند. جوش روی بینی می تواند به علت آکنه روزاسه یا آکنه ولگاریس نیز ایجاد شود. افرادی که روتین مراقبت از پوست دارند کمتر درگیر این مشکل می شوند.

علت جوش روی بینی چیست؟

آکنه روزاسه چیست؟

آکنه روزاسه یک بیماری پوستی نسبتا رایج است که می تواند پوست را ملتهب و قرمز کند. این نوع جوش خیلی سریع از بین می رود و ماندگاری آن طولانی نیست. روزاسه بیشتر اوقات به شکل جوش های کوچک متورم و بدون چرک یا جوش های چرکی مشاهده می شود. نشانه های جوش روی بینی که از نوع روزاسه هستند شباهت زیادی به ولگاریس دارند. به همین خاطر تشخیص آن ها به شدت پیچیده و سخت است.

آکنه ولگاریس چیست؟

به طور معمول آکنه ولگاریس به شکل جوش های سرسفید یا سرسیاه ایجاد می شوند و در بیشتر موارد به کیست شباهت دارند. آکنه روزاسه گاهی اوقات پوست را ملتهب می کند. این التهاب از بینی آغاز می شود و می تواند گونه ها را نیز درگیر کند. در بیشتر موارد بینی را بزرگتر از حد معمول نشان می دهد. این عارضه می تواند تا چند روز دوام داشته باشد و اغلب اوقات دردناک است.

دلایل ایجاد جوش روی بینی

لازم به ذکر است بدانید غدد چربی می تواند ماده ای روغنی به نام سبوم تولید کند. این ماده می تواند از پوست در برابر عوامل زیست محیطی محافظت نماید. گاهی اوقات غدد سبوم زیادی ترشح می کنند. سبوم فراوان می تواند باکتری ها و سلول های مرده پوست را احاطه کند. پس از آن شرایط برای ایجاد جوش های جدید روی بینی فراهم  می شود.

منافذ روی بینی به نسبت دیگر نقاط پوستی تمایل دارند بزرگ تر شوند. به همین دلیل مستعد جوش هستند. به یاد داشته باشید هر چقدر منافذ پوستی بزرگ تر شود، سلول های مرده و باکتری ها راحت تر به دام می افتند. همچنین فرد بیشتر درگیر بیماری های زمینه ای و مختلط می شود. یکی از شایع ترین علل بروز جوش روی بینی، مشکلات گوارشی است. اضطراب و استرس نیز می تواند در به وجود آمدن جوش روی بینی نقش مهمی داشته باشد.

روش های درمان جوش روی بینی

برای درمان جوش بینی روش های مختلفی وجود دارد که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد:

روش های درمان جوش روی بینی

۱. درمان جوش روی بینی از نوع ولگاریس

اگر درگیر جوش های ولگاریس هستید درمان جوش روی بینی در شما به التهابی یا غیر التهابی بودن آن مربوط می شود.

درمان جوش التهابی

جوش التهابی جزو شدیدترین جوش ها محسوب می شود. از روش های تشخیص این جوش می توان به بررسی میزان تورم اطراف آن اشاره کرد. برخی از راهکارهای درمانی می تواند به از بین بردن این نوع جوش کمک کند. به طور مثال یخ می تواند در کاهش التهاب موثر باشد. علاوه بر این می توانید برای خارج کردن چرک و چربی از زیر پوست از پارچه گرم استفاده کنید. داروهایی نظیر رتینوئید و بنزوئیل پراکسید نیز می توانند برای درمان جوش روی بینی موثر باشند. توجه داشته باشید اگر جوش التهابی تان شدید است باید از متخصص پوست کمک بگیرید. در این مواقع متخصص می تواند برای شما آنتی بیوتیک تجویز نماید. آنتی بیوتیک ها به از بین بردن جوش کمک می کنند. علاوه بر این موجب کاهش التهابات پوستی می شوند.

متخصص ممکن است برای کاهش التهاب راکوتان تجویز نماید. راکوتان به علت توانایی در کاهش غدد چربی می تواند به درمان جوش روی بینی کمک کند.

درمان جوش غیر التهابی

به جوش های سرسیاه و سرسفید روی بینی جوش های غیر التهابی می گویند. این نوع جوش ها معمولا بدون نسخه و خیلی سریع درمان می شوند. برای درمان آن می توانید از تونرها و کرم ها استفاده کنید. این مواد دارویی می توانند برای از بین بردن جوش های روی بینی مؤثر باشند. مواد دارویی که حاوی اسید سالیسیلیک هستند می توانند به درمان جوش بینی کمک کنند. این مواد می توانند سلول های مرده پوست را از بین ببرند و مانع ایجاد جوش های جدید می شوند. علاوه بر این لایه بردارهایی نظیر آلفاهیدروکسی اسید موجب باز شدن منافذ بسته پوستمی شوند و می توانند از پیری زودرس نیز جلوگیری کنند.

۲. درمان جوش روی بینی از نوع روزاسه

لازم به ذکر است بدانید روزاسه یک بیماری پوستی بسیار حساس است که حتما باید با درمان پزشکی از بین برود.  به همین دلیل اگر درگیر این عارضه شدید حتما به متخصص مراجعه نمایید. متخصص می تواند برای شما یک برنامه درمانی در نظر بگیرد.

۳. درمان جوش بینی با داروها

متخصص پوست ممکن است برای کاهش التهابات و قرمزی بریمونیدین را تجویز کند. این دارو موجب انقباض عروق خونی می شود. علاوه بر این امکان دارد برای بهبود سریع تر جوش های روزاسه داروهای زیادی تجویز کند. به طور معمول آنتی بیوتیک ها برای از بین بردن جوش های روی بینی مورد استفاده قرار می گیرند، اما اثر آنها کاملا موقتی است. داروهایی نظیر آزلائیک اسید و مترونیدازول برای درمان جوش روی بینی مؤثر هستند. به یاد داشته باشید اگر داروهای ذکر شده به درمان جوش روی بینی کمکی نکردند، می توانید از ایزوترتینوئین استفاده کنید.

۴. درمان جوش روی بینی با چند روش خانگی

در ادامه به درمان جوش روی بینی با استفاده از روش های خانگی می پردازیم:

راهکارهای درمان جوش روی بینی

دهان شویه

دهان شویه دارای اسانس هایی نظیر اکالیپتوس و الکل است. این مواد می توانند جوش های روی بینی را خیلی سریع درمان کنند. برای این کار بهتر است مراحل زیر را دنبال کنید:

  • یک عدد پنبه را داخل دهانشویه قرار دهید.
  • در مرحله دوم ان را روی جوش های تان بزنید.
  • بعد از ده تا پانزده دقیقه پوست تان را با آب ولرم بشویید.

می توانید برای درمان جوش روی بینی در روز سه یا چهار بار این کار را تکرار کنید.

خمیر دندان

برای درمان جوش روی بینی می توانید از خمیر دندان استفاده کنید. خمیر دندان می تواند جوش را خشک کند. برای درمان جوش با خمیر دندان باید مراحل زیر را دنبال کنید:

  • کمی خمیر دندان را روی جوش خود قرار دهید.
  • بگذارید سی تا چهل دقیقه بماند.
  • پس از آن با ولرم صورت خود را دقیق بشویید.

می توانید در روز یک بار این روش را انجام دهید.

روغن درخت چای

برای درمان جوش روی بینی می توانید از روغن درخت چای استفاده کنید. این روغن می تواند به راحتی تمام باکتری های پوست را از بین ببرد. علاوه بر این باعث کاهش التهاب و قرمزی پوست می شود. برای درمان مراحل زیر را دنبال نمایید:

  • یک تا دو قطره روغن درخت چای را با یک قاشق غذاخوری روغن حامل ترکیب کنید. خوب است بدانید روغن حامل یک نوع روغن گیاهی است که برای رقیق شدن روغن های گیاهی از آن استفاده می شود.
  • ترکیب را روی جوش خود قرار دهید و اجازه دهید پانزده دقیقه بماند.
  • در پایان صورت تان را با آب ولرم بشویید.

برای درمان جوش روی بینی می توانید از این نوع روش درمانی دو بار در روز استفاده کنید.

راه های درمان جوش روی بینی

یخ

استفاده از یخ یکی از راه های مؤثر برای درمان جوش روی بینی است. یخ می تواند موجب کاهش التهاب، درد و تورم شود. برای این کار مراحل زیر را دنبال کنید:

  • چندیدن تکه یخ را درون یک دستمال قرار دهید.
  • پس از آن به مدت زمان پانزده تا بیست دقیقه به آرامی روی جوش بینی خود فشار دهید.

می توانید برای درمان جوش روی بینی هر هشت ساعت این روش را انجام دهید.

پوست لیمو

عصاره لیمو حاوی خواص ضد میکروبی است. به همین خاطر می تواند از تکثیر باکتری ها جلوگیری نماید. این کار موجب از بین رفتن جوش های روی بینی می شود. مراحل درمان جوش روی بینی  با پوست لیمو عبارتند از:

  • پوست یک عدد لیمو را به آرامی فشار داده و اجازه دهید آب آن کاملا خارج گردد.
  • آب آن را به مدت پنج تا هفت دقیقه روی جوش خود بزنید.
  • اجازه دهید تقریبا پانزده دقیقه روی جوش تان بماند.
  • پس از آن صورت تان را با آب ولرم بشویید.

این روش جزو درمان های مؤثر محسوب می شود و می توانید سه بار در روز آن را تکرار نمایید.

چگونه جوش روی بینی را درمان کنیم؟

روش های جلوگیری از بروز جوش روی بینی

یکی از روش های مراقبت از پوست، داشتن یک روتین پوستی منظم است. برای آنکه از شر جوش های بینی راحت شوید، مراحل زیر را به طور دقیق دنبال کنید:

  • صورت خود را لمس نکنید. این کار موجب می شود میکروب ها و آلودگی های بسیاری به پوست شما منتقل شوند.
  • استفاده از ضد آفتاب را به هیچ عنوان از یاد نبرید. یکی از عواملی که می تواند برای پوست مضر باشد، قرار گرفتن در معرض نور آفتاب است. این کار موجب می شود درگیر سرطان پوست شوید. علاوه بر این موجب افزایش چربی در منافذ پوست تان می شود.
  • در هفته دو تا سه بار از خاک رس استفاده نمایید. این کار باعث تمیز شدن منافذ پوست تان می شود.
  • برای مرطوب کردن پوست تان از مرطوب کننده استفاده کنید. این کار باعث می شود پوست تان آبرسانی شود.
  • برای از بین بردن کثیفی های پوست تان از تونر کمک بگیرید.
  • دو بار در روز صورت تان را با یک ژل شوینده مناسب بشویید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو