آموزش بافت کلاه زنانه با دو روش مختلف

آموزش بافت کلاه زنانه با دو روش مختلف


منبع: آرگا

3

1402/9/10

01:04


روش های آموزشی زیادی برای بافت کلاه زنانه وجود داشته که افراد علاقه مند به هنر بافتنی و خانم های هنرمند می توانند از آن ها الگوبرداری نموده و خیلی راحت در منزل بدون صرف هزینه زیادی در هر زنگ و طرحی که دوست دارند کلاه مدنظرشان را برای خود یا عزیزانشان ببافند و استفاده نمایند و یا در صورت تمایل به دیگران هدیه بدهند.

یکی از انواع لباس های بافتنی زیبا که با شروع فصل سرما استفاده از آن رواج پیدا می کند کلاه بافت بوده که در طرح ها و سبک های متنوعی برای تمامی افراد طراحی و بافته می شود و هر کسی بنا به سلیقه ای که دارد و نوع استایل خود می تواند مدل دلخواهی از آن را تهیه و خریداری نماید و یا این که در صورت مهارت داشتن در این زمینه به بافتن مدل زیبایی از این نوع کلاه بپردازد. در همین راستا سعی داریم در این  مطلب به جهت یادگیری شما عزیزان به آموزش بافت کلاه زنانه بپردازیم.

نحوه بافت کلاه زنانه

آموزش ساده بافت کلاه زنانه

هنر بافتنی در واقع هنری جذاب و کاربردی بوده که اغلب خانم ها در آن سررشته و مهارت دارند و با فرا رسیدن فصل سرد سال با استفاده از هنری که دارند و نوع نیازشان به بافتن یک مدل لباس بافتنی زیبا می پردازند. بافت کلاه زنانه یکی از این موارد بوده که خانم های علاقه مند به این هنر می توانند به راحتی در منزل مطابق با یک روش آموزشی مدل زیبایی از این کلاه را ببافند و مورد استفاده قرار دهند و یا حتی در صورت تمایل می توانند از این طریق شغلی خانگی ایجاد کرده و با فروش آن کسب درآمد کنند.

نحوه بافت کلاه در خانه

لباس های بافتنی همیشه نقش ویژه ای در صنعت مد و پوشاک دارند. به طوری که حتی با وجود تنوع و گستردگی خیلی زیاد مد و فشن همیشه توجه مردم به مدل های بافتنی جلب شده است. با آغاز فصل سرد انواع لباس بافتنی همچون کلاه بافتنی در بازار عرضه می شوند. از پرطرفدارترین و محبوب ترین کلاه های زمستانی می توان به کلاه بافتنی ساده اشاره داشت که رنگ و طرح های گوناگونی دارد و به دو صورت ماشینی و دستبافت ساخته می شود.
این مدل کلاه را می توان با انواع تیپ و استایل های زیبا زمستانی همچون پالتو، ژاکت و پلیور ست کرد. همینطور می توان گفت کلاه بافتنی دارای سبک بافت های مختلفی بوده و در جنس های نازک و ضخیم تولید می شود.

طریق درست کردن کلاه بافتنی

با شروع فصل پاییز به طور معمول خانم های هنرمند و باسلیقه تمایل به بافتن لباس های مختلف دارند. شما می توانید با کمک میل و قلاب و کاموا های رنگی با صرف کمی سلیقه و ذوق هنری و همچنین از طریق روش های آموزشی که وجود داشته برای خودتان در فصل سرد سال شال و کلاهی جذاب ببافید و لذت ببرید. در ادامه نحوه بافت دو مدل کلاه متفاوت را به صورت گام به گام شرح داده ایم.

نحوه بافتن کلاه زنانه فرانسوی

برای درست کردن کلاه فرانسوی احتیاج به مقداری مهارت و توانایی می باشد. برای بافتن این مدل کلاه و بافت هایی که سبک بافت توری می باشد حتما بایستی از ژته استفاده نمایید. ژته در حقیقت همان زیاد کردن تعداد دانه ها در هنگام بافت است که موجب به وجود آمدن طرح های جذاب در مدل بافت های مجلسی و تور می شود.

در ابتدای کار باید برای بافتن این نوع کلاه حدود ۸ دانه سر بیندازید. سپس در رج دوم به صورت یک ژته، یک زیر، یک ژته، یک زیر عمل بافتن را انجام دهید تا به انتهای رج برسید. در نهایت رج شما باید حدود ۱۵ دانه روی میل داشته باشد. در رج سوم تمامی دانه ها را باید از رو ببافید. برای درست کردن رج چهارم باید یک ژته، دو عدد از زیر، یک ژته و دو عدد از زیر را ببافید تا این رج نیز به انتها برسد.

در پنجمین رج باید عمل بافت را به صورت یک ژته، ۳ تا از زیر، یک ژته و ۳ تا از زیر کار ببافید و این عمل را ادامه دهید تا رج موردنظر به انتها برسد. به همین روش به بافتن ادامه بدهید تا میزان ارتفاع بافت حدود ۱۷ سانتی متر شود و یا تعداد دانه های میان دو ژته به ۲۱ عدد برسد. بعد از آن حدود ۳ سانتی متر بافت ساده بزنید تا کلاه حالت افتادگی به خود بگیرد.

در مرحله بعدی بافت کلاه زنانه دانه ها را باید دو تا یکی نمایید تا تعداد دانه ها نصف شود و بعد به میزان ۳ الی ۵ سانتی متر به صورت کشبافت یکی زیر یکی رو کار بافت را انجام دهید. در گام بعد کل دانه ها را کور نمایید. در آخر یک منگوله کوچک به بخش بالایی کلا متصل نمایید. در اینجا کلاه بافتنی شما آماده شده و می توانید از آن استفاده نمایید.

نحوه بافت کلاه فرانسوی

روش دوم درست کردن کلاه

برای انجام این کار به دو کلاف صد گرمی با نخ متوسط بدون پرز، میل گرد شماره ۵/۳ و سایز دور سر یا پیشانی ۵۰ سانتی متر و سایز دور گردن ۲۷ سانتی متر نیاز دارید.

مراحل انجام کار

برای بافتن این مدل کلاه باید از قسمت بالای سر شروع به کار کنید. در آغاز حدود ۸ دانه باید سر بیندازید. برای بافتن رج اول باید از رو ببافید و به صورت یکی در میان یک دانه بیفزایید. بافت ساده یعنی تعداد دانه به ۱۶ برسد. رج دوم را به شکل ساده به زیر باید ببافید. برای درست کردن رج سوم باید حدود۳ دانه به رو ببافید و یک دانه اضافه نمایید. سپس یک سوراخ به وجود آورید. عمل بافت را به همین صورت ۳ دانه در میان اضافه کرده و تا پایان رج ادامه بدهید.

آموزش بافت کلاه زنانه در خانه

چهارمین رج را به شکل ساده به زیر باید ببافید. برای درست کردن رج پنجم حدود ۵ دانه به رو بافته و یک دانه اضافه نمایید. به شکل یکی در میان یک رج به رو دانه ها را حدود ۷ تا، ۹ تا، ۱۱ تا و … یک در میان اضافه کنید و یک رج را کاملا به طرف زیر ببافید. باید توجه نمایید که با افزودن دانه ها سوراخ ها پشت سر هم بر روی کلاه به وجود می آیند و کلاه بزرگ تر می شود.

عمل بافت کلاه زنانه را تا حدی ادامه دهید که میزان ارتفاع بخش بافته شده با اندازه سر مطابقت داشته باشد. برای اندازه گرفتن سایز کلاه از شیوه ای که در ادامه بیان شده استفاده نمایید. بدین صورت که از قسمت وسط فرق سر تا وسط پیشانی اندازه بگیرید. به طور مثال اگر ۱۲ سانتی متر شد، عدد بدست آمده را با ۳ جمع نمایید و به اندازه ۱۵ سانتی متر به شیوه گفته شده عمل بافت را انجام دهید. در رج بعدی باید دو دانه یکی کرده تا دور کلاه مقداری جمع گردد. برای بافتن رج بعدی به میزان ۳ سانتی متر حالت کشبافت یعنی دو دانه زیر و دو دانه رو باید ببافید. در رج پایانی دانه ها را کور کرده و کلاه را از درون میل بیرون آورید. برای جمع شدن کلاه قسمت حاشیه های کلاه را از پشت با یک نخ همرنگ بدوزید.

برای ساختن توپک روی کلاه از یک مقوای دایره ای شکل که یک دایره کوچک تر از داخلش برش خورده استفاده نمایید. نخ را به دور آن تا حدی بپیچید که کاملا پر شود. سپس از قسمت سوراخ وسطی به کمک نخ کاموا دسته نخ تشکیل شده را بسته و از درون مقوا بیرون آورید. بعد از آن نخ ها را برش بزنید و با دست به شکل توپک درست کنید. در اینجا بافت کلاه زنانه شما به پایان رسیده و می توانید از آن استفاده نمایید.

مراحل درست کردن کلاه زنانه بافتنی در خانه

از این که تا پایان این مطلب با ما همراه شدید بسیار سپاس گزاریم، ضمن این که می توانید برای یادگیری نحوه بافت کلاه نوزادی و بافت دستگیره با کاموا بر روی لینک های داده شده کلیک کنید و از این مطالب بازدید نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو